Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 12/2014

01.12.2014 | Brief Communication

Internalized Weight Bias in Weight-Loss Surgery Patients: Psychosocial Correlates and Weight Loss Outcomes

verfasst von: Michelle R. Lent, Melissa A. Napolitano, G. Craig Wood, George Argyropoulos, Glenn S. Gerhard, Sharon Hayes, Gary D. Foster, Charlotte A. Collins, Christopher D. Still

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 12/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In this study, we examined the relationship between pre-operative internalized weight bias and 12-month post-operative weight loss in adult bariatric surgery patients.

Methods

Bariatric surgery patients (n = 170) from one urban and one rural medical center completed an internalized weight bias measure (the weight bias internalization scale, WBIS) and a depression survey (Beck depression inventory-II, BDI-II) before surgery, and provided consent to access their medical records.

Results

Participants (BMI = 47.8 kg/m2, age = 45.7 years) were mostly female (82.0 %), White (89.5 %), and underwent gastric bypass (83.6 %). The average WBIS score by item was 4.54 ± 1.3. Higher pre-operative WBIS scores were associated with diminished weight loss at 12 months after surgery (p = 0.035). Pre-operative WBIS scores were positively associated with depressive symptoms (p < 0.001).

Conclusion

Greater internalized weight bias was associated with more depressive symptoms before surgery and less weight loss 1 year after surgery.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Puhl RM, Latner JD. Stigma, obesity, and the health of the nation’s children. Psychol Bull. 2007;133(4):557–80.PubMedCrossRef Puhl RM, Latner JD. Stigma, obesity, and the health of the nation’s children. Psychol Bull. 2007;133(4):557–80.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Puhl RM, Moss-Racusin CA, Schwartz MB, et al. Weight stigmatization and bias reduction: perspectives of overweight and obese adults. Health Educ Res. 2008;23(2):347–58.PubMedCrossRef Puhl RM, Moss-Racusin CA, Schwartz MB, et al. Weight stigmatization and bias reduction: perspectives of overweight and obese adults. Health Educ Res. 2008;23(2):347–58.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Roehling MV. Weight discrimination in the American workplace: ethical issues and analysis. J Bus Ethics. 2002;40(2):177–89.CrossRef Roehling MV. Weight discrimination in the American workplace: ethical issues and analysis. J Bus Ethics. 2002;40(2):177–89.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Schwartz MB, Chambliss HO, Brownell KD, et al. Weight bias among health professionals specializing in obesity. Obes Res. 2003;11(9):1033–9.PubMedCrossRef Schwartz MB, Chambliss HO, Brownell KD, et al. Weight bias among health professionals specializing in obesity. Obes Res. 2003;11(9):1033–9.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Roehling MV. Weight-based discrimination in employment: psychological and legal aspects. Pers Psychol. 1999;52(4):969–1016.CrossRef Roehling MV. Weight-based discrimination in employment: psychological and legal aspects. Pers Psychol. 1999;52(4):969–1016.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Friedman KE, Ashmore JA, Applegate KL. Recent experiences of weight-based stigmatization in a weight loss surgery population: psychological and behavioral correlates. Obesity (Silver Spring). 2008;16 Suppl 2:S69–74.CrossRef Friedman KE, Ashmore JA, Applegate KL. Recent experiences of weight-based stigmatization in a weight loss surgery population: psychological and behavioral correlates. Obesity (Silver Spring). 2008;16 Suppl 2:S69–74.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Roberto CA, Sysko R, Bush J, et al. Clinical correlates of the weight bias internalization scale in a sample of obese adolescents seeking bariatric surgery. Obesity. 2012;20(3):533–9.PubMedCentralPubMedCrossRef Roberto CA, Sysko R, Bush J, et al. Clinical correlates of the weight bias internalization scale in a sample of obese adolescents seeking bariatric surgery. Obesity. 2012;20(3):533–9.PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Vartanian LR, Novak SA. Internalized societal attitudes moderate the impact of weight stigma on avoidance of exercise. Obesity (Silver Spring). 2011;19(4):757–62.CrossRef Vartanian LR, Novak SA. Internalized societal attitudes moderate the impact of weight stigma on avoidance of exercise. Obesity (Silver Spring). 2011;19(4):757–62.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Schwartz MB, Vartanian LR, Nosek BA, et al. The influence of one’s own body weight on implicit and explicit anti-fat bias. Obesity. 2006;14(3):440–7.PubMedCrossRef Schwartz MB, Vartanian LR, Nosek BA, et al. The influence of one’s own body weight on implicit and explicit anti-fat bias. Obesity. 2006;14(3):440–7.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Myers A, Rosen JC. Obesity stigmatization and coping: relation to mental health symptoms, body image, and self-esteem. Int J Obes. 1999;23(3):221–30.CrossRef Myers A, Rosen JC. Obesity stigmatization and coping: relation to mental health symptoms, body image, and self-esteem. Int J Obes. 1999;23(3):221–30.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Puhl RM, Moss-Racusin CA, Schwartz MB. Internalization of weight bias: implications for binge eating and emotional well-being. Obesity. 2007;15(1):19–23.PubMedCrossRef Puhl RM, Moss-Racusin CA, Schwartz MB. Internalization of weight bias: implications for binge eating and emotional well-being. Obesity. 2007;15(1):19–23.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Neumark-Sztainer D, Falkner N, Story M, et al. Weight-teasing among adolescents: correlations with weight status and disordered eating behaviors. IntJ Obes Relat Metab Disord : J Int Assoc Study Obes. 2002;26(1):123–31.CrossRef Neumark-Sztainer D, Falkner N, Story M, et al. Weight-teasing among adolescents: correlations with weight status and disordered eating behaviors. IntJ Obes Relat Metab Disord : J Int Assoc Study Obes. 2002;26(1):123–31.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Puhl RM, Andreyeva T, Brownell KD. Perceptions of weight discrimination: prevalence and comparison to race and gender discrimination in America. Int J Obes (Lond). 2008;32(6):992–1000.CrossRef Puhl RM, Andreyeva T, Brownell KD. Perceptions of weight discrimination: prevalence and comparison to race and gender discrimination in America. Int J Obes (Lond). 2008;32(6):992–1000.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Durso LE, Latner JD. Understanding self-directed stigma: development of the weight bias internalization scale. Obesity. 2008;16 Suppl 2:S80–6.PubMedCrossRef Durso LE, Latner JD. Understanding self-directed stigma: development of the weight bias internalization scale. Obesity. 2008;16 Suppl 2:S80–6.PubMedCrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat Carels RA, Young KM, Wott CB, et al. Weight bias and weight loss treatment outcomes in treatment-seeking adults. Ann Behav Med : Publ Soc Behav Med. 2009;37(3):350–5.CrossRef Carels RA, Young KM, Wott CB, et al. Weight bias and weight loss treatment outcomes in treatment-seeking adults. Ann Behav Med : Publ Soc Behav Med. 2009;37(3):350–5.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Beck AT, Steer RA. Internal consistencies of the original and revised Beck Depression Inventory. J Clin Psychol. 1984;40(6):1365–7.PubMedCrossRef Beck AT, Steer RA. Internal consistencies of the original and revised Beck Depression Inventory. J Clin Psychol. 1984;40(6):1365–7.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4th ed. Washington DC: Text Revision; 2000. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4th ed. Washington DC: Text Revision; 2000.
20.
Zurück zum Zitat Carels RA, Wott CB, Young KM, et al. Implicit, explicit, and internalized weight bias and psychosocial maladjustment among treatment-seeking adults. Eat Behav. 2010;11(3):180–5.PubMedCrossRef Carels RA, Wott CB, Young KM, et al. Implicit, explicit, and internalized weight bias and psychosocial maladjustment among treatment-seeking adults. Eat Behav. 2010;11(3):180–5.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hebl MR, Heatherton TF. The stigma of obesity in women: the difference is black and white. Pers Soc Psychol B. 1998;24(4):417–26.CrossRef Hebl MR, Heatherton TF. The stigma of obesity in women: the difference is black and white. Pers Soc Psychol B. 1998;24(4):417–26.CrossRef
Metadaten
Titel
Internalized Weight Bias in Weight-Loss Surgery Patients: Psychosocial Correlates and Weight Loss Outcomes
verfasst von
Michelle R. Lent
Melissa A. Napolitano
G. Craig Wood
George Argyropoulos
Glenn S. Gerhard
Sharon Hayes
Gary D. Foster
Charlotte A. Collins
Christopher D. Still
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 12/2014
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-014-1455-z

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2014

Obesity Surgery 12/2014 Zur Ausgabe

Letter to the Editor/LED Reply

Naming the Mini-Gastric Bypass

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.