Skip to main content
Erschienen in: Journal of NeuroVirology 6/2018

05.09.2018 | Case Report

Epilepsia partialis continua following a Western variant tick-borne encephalitis

verfasst von: Lara Stragapede, Alessandro Dinoto, Marta Cheli, Paolo Manganotti

Erschienen in: Journal of NeuroVirology | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Epilepsia partialis continua (EPC) is a rare entity, first described in 1894 by Koževnikov, as a variant of simple focal motor status epilepticus. EPC is most frequently characterized by motor symptoms, but as recently described, non-motor manifestations may occur, such as somatosensory symptoms or aura continua. EPC in adults has been attributed to various etiologies: infectious, vascular, neoplastic, and metabolic. According to the recent definition, we reported a case of EPC with behavioral symptoms, following a tick-borne encephalitis (TBE) contracted in an endemic area (North Eastern Italy). Patient’s symptom was a poorly localized “whole body sensation”, which is reported as a condition occurring only in frontal lobe epilepsy. Patient’s EEG showed a left frontal predominance of epileptiform discharges. Literature highlighted the importance of the Far-eastern TBE variant as a cause of EPC, since no Western variant TBE cases are reported. In contrast to what was claimed so far, our case demonstrates that not only the Far-eastern TBE variant, but also Western variant TBE is a cause of EPC. Prognosis of EPC depends largely on the underlying etiology, and it is frequently drug-resistant. Our patient was treated with intravenous levetiracetam, with a subsequent clinical recovery and a disappearance of epileptiform discharges. The rapid clinic and electroencephalographic response to levetiracetam confirm that it can be a promising therapeutic option for treatment of EPC.
Literatur
Zurück zum Zitat Abend NS, Florance N, Finkel RS, Licht DJ, Dlugos DJ (2009) Intravenous levetiracetam terminates refractory focal status epilepticus. Neurocrit 10(1):83–86CrossRef Abend NS, Florance N, Finkel RS, Licht DJ, Dlugos DJ (2009) Intravenous levetiracetam terminates refractory focal status epilepticus. Neurocrit 10(1):83–86CrossRef
Zurück zum Zitat Eggers C, Burghaus L, Fink GR, Dohmen C (2009) Epilepsia partialis continua responsive to intravenous levetiracetam. Seizure 18:716–718CrossRefPubMed Eggers C, Burghaus L, Fink GR, Dohmen C (2009) Epilepsia partialis continua responsive to intravenous levetiracetam. Seizure 18:716–718CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Gurer G, Saygi S, Ciger A (2001) Epilepsia partialis continua: clinical and electrophysiological features of adult patients. Clin Electroencephalogr 32(1):1–9CrossRefPubMed Gurer G, Saygi S, Ciger A (2001) Epilepsia partialis continua: clinical and electrophysiological features of adult patients. Clin Electroencephalogr 32(1):1–9CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Kotagal P, Arunkumar G, Hammel J, Mascha E (2003) Complex partial seizures of frontal lobe onset statistical analysis of ictal semiology. Seizure 12(5):268–281CrossRefPubMed Kotagal P, Arunkumar G, Hammel J, Mascha E (2003) Complex partial seizures of frontal lobe onset statistical analysis of ictal semiology. Seizure 12(5):268–281CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Mameniškienė R, Bast T, Bentes C, Canevini MP, Dimova P, Granata T, Høgenhaven H, Jakubi BJ, Marusic P, Melikyan G, Michelucci R, Mukhin KY, Oehl B, Ragona F, Rossetti AO, Rubboli G, Schubert S, Stephani U, Strobel J, Vignoli A, Zarubova J, Wolf P (2011) Clinical course and variability of non-Rasmussen, nonstroke motor and sensory epilepsia partialis continua: a European survey and analysis of 65 cases. Epilepsia 52(6):1168–1176CrossRefPubMed Mameniškienė R, Bast T, Bentes C, Canevini MP, Dimova P, Granata T, Høgenhaven H, Jakubi BJ, Marusic P, Melikyan G, Michelucci R, Mukhin KY, Oehl B, Ragona F, Rossetti AO, Rubboli G, Schubert S, Stephani U, Strobel J, Vignoli A, Zarubova J, Wolf P (2011) Clinical course and variability of non-Rasmussen, nonstroke motor and sensory epilepsia partialis continua: a European survey and analysis of 65 cases. Epilepsia 52(6):1168–1176CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Mukhin KY, Mameniškienė R, Mironov MB, Kvaskova NE, Bobylova MY, Petrukhin AS, Wolf P (2012) Epilepsia partialis continua in tick-borne Russian spring-summer encephalitis. Acta Neurol Scand 125(5):345–352CrossRefPubMed Mukhin KY, Mameniškienė R, Mironov MB, Kvaskova NE, Bobylova MY, Petrukhin AS, Wolf P (2012) Epilepsia partialis continua in tick-borne Russian spring-summer encephalitis. Acta Neurol Scand 125(5):345–352CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Pandian JD, Thomas SV, Santoshkumar B, Radhakrishnan K, Sarma PS, Joseph S, Kesavadas C (2002) Epilepsia partialis continua--a clinical and electroencephalography study. Seizure 11(7):437–441CrossRefPubMed Pandian JD, Thomas SV, Santoshkumar B, Radhakrishnan K, Sarma PS, Joseph S, Kesavadas C (2002) Epilepsia partialis continua--a clinical and electroencephalography study. Seizure 11(7):437–441CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Trinka E, Cock H, Hesdorffer D, Rossetti AO, Scheffer IE, Shinnar S, Shorvon S, Lowenstein DH (2015) A definition and classification of status epilepticus--report of the ILAE Task Force on Classification of Status Epilepticus. Epilepsia 56(10):1515–1523CrossRefPubMed Trinka E, Cock H, Hesdorffer D, Rossetti AO, Scheffer IE, Shinnar S, Shorvon S, Lowenstein DH (2015) A definition and classification of status epilepticus--report of the ILAE Task Force on Classification of Status Epilepticus. Epilepsia 56(10):1515–1523CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Epilepsia partialis continua following a Western variant tick-borne encephalitis
verfasst von
Lara Stragapede
Alessandro Dinoto
Marta Cheli
Paolo Manganotti
Publikationsdatum
05.09.2018
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of NeuroVirology / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 1355-0284
Elektronische ISSN: 1538-2443
DOI
https://doi.org/10.1007/s13365-018-0671-z

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

Journal of NeuroVirology 6/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.