Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 8/2010

01.08.2010 | Clinical Research

Long-Term Results and Complications Following Adjustable Gastric Banding

verfasst von: Monika Lanthaler, Franz Aigner, Johann Kinzl, Michael Sieb, Ferguel Cakar-Beck, Hermann Nehoda

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 8/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study was performed to assess our long-term results with laparoscopic gastric banding in patients with an observation period of at least 9 years calculated from the date of operation. Between January 1996 and December 2000, a total of 276 patients (83% female) underwent laparoscopic gastric banding at our institution. Mean preoperative body mass index (BMI) was 44 ± 6 kg/m2. BMI after 1, 5, 7, 9, and 10 years was 33 ± 6, 30 ± 6, 31 ± 6, 32 ± 7, and 31 ± 7 kg/m2, respectively. Mean excess weight loss after 1 year was 57.1 ± 23.0% and after 5, 7, 9, and 10 years 73.2 ± 29.6%, 65.9 ± 29.3%, 61.8 ± 32.8%, and 64.0 ± 32.1%, respectively. Median completeness of follow-up was 80%. Of the study population, 146 (52.9%) patients had at least one complication requiring reoperation. Presently, only 148 (53.6%) patients still have their original band, 49 (17.8%) had their original band replaced with a new one, and 79 (28.6%) had their band removed. Thirty-three patients had no second bariatric operation, a Roux-en-Y gastric bypass was done in 39 patients, and six patients underwent sleeve gastrectomy. Our long-term results are good with regard to weight loss in those patients who still have their band in situ. This is accompanied by a high complication rate and a 29% band loss rate.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nadler EP, Youn HA, Ginsburg HB, et al. Short-term results in 53 US obese pediatric patients treated with laparoscopic adjustable gastric banding. J Pediatr Surg. 2007;42(1):137–42.CrossRefPubMed Nadler EP, Youn HA, Ginsburg HB, et al. Short-term results in 53 US obese pediatric patients treated with laparoscopic adjustable gastric banding. J Pediatr Surg. 2007;42(1):137–42.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Toouli J, Kow L, Collins J, et al. Efficacy of a low-pressure laparoscopic adjustable gastric band for morbid obesity: patients at long term in a multidisciplinary center. Surg Obes Relat Dis. 2008;4(3 Suppl):S31–8.CrossRefPubMed Toouli J, Kow L, Collins J, et al. Efficacy of a low-pressure laparoscopic adjustable gastric band for morbid obesity: patients at long term in a multidisciplinary center. Surg Obes Relat Dis. 2008;4(3 Suppl):S31–8.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Buchwald H. Obesity comorbidities. In: Buchwald H, Cowan GSM, Pories WJ, editors. Surgical management of obesity. Philadelphia: Saunders Elsevier; 2007. Buchwald H. Obesity comorbidities. In: Buchwald H, Cowan GSM, Pories WJ, editors. Surgical management of obesity. Philadelphia: Saunders Elsevier; 2007.
4.
Zurück zum Zitat Blankenship JD, Wolfe BM. Dietary management of obesity. In: Buchwald H, Cowan GSM, Pories WJ, editors. Surgical management of obesity. Philadelphia: Saunders Elsevier; 2007. Blankenship JD, Wolfe BM. Dietary management of obesity. In: Buchwald H, Cowan GSM, Pories WJ, editors. Surgical management of obesity. Philadelphia: Saunders Elsevier; 2007.
5.
Zurück zum Zitat Dixon JB. Referral for a bariatric surgical consultation: it is time to set a standard of care. Obes Surg. 2009;19(5):641–4.CrossRefPubMed Dixon JB. Referral for a bariatric surgical consultation: it is time to set a standard of care. Obes Surg. 2009;19(5):641–4.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systemic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.CrossRefPubMed Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systemic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Nehoda H. Surgical management of obesity. Wien Klin Wochenschr. 2002;114(17–18):744–7.PubMed Nehoda H. Surgical management of obesity. Wien Klin Wochenschr. 2002;114(17–18):744–7.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Favretti F, Ashton D, Busetto L. The gastric band: first-choice procedure for obesity surgery. World J Surg. 2009;33(10):2039–48.CrossRefPubMed Favretti F, Ashton D, Busetto L. The gastric band: first-choice procedure for obesity surgery. World J Surg. 2009;33(10):2039–48.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Oien DM. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2008. Obes Surg. 2009;19(12):1605–11.CrossRefPubMed Buchwald H, Oien DM. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2008. Obes Surg. 2009;19(12):1605–11.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Nehoda H, Weiss H, Labeck B, et al. Results and complications after adjustable gastric banding in a series of 250 patients. Am J Surg. 2001;181(1):12–5.CrossRefPubMed Nehoda H, Weiss H, Labeck B, et al. Results and complications after adjustable gastric banding in a series of 250 patients. Am J Surg. 2001;181(1):12–5.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Nehoda H, Hourmont K, Sauper T, et al. Laparoscopic gastric banding in older patients. Arch Surg. 2001;136(10):1171–6.CrossRefPubMed Nehoda H, Hourmont K, Sauper T, et al. Laparoscopic gastric banding in older patients. Arch Surg. 2001;136(10):1171–6.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Suter M, Calmes JM, Paroz A. A 10-year experience with laparoscopic gastric banding for morbid obesity: high long-term complication and failure rates. Obes Surg. 2006;16(7):829–35.CrossRefPubMed Suter M, Calmes JM, Paroz A. A 10-year experience with laparoscopic gastric banding for morbid obesity: high long-term complication and failure rates. Obes Surg. 2006;16(7):829–35.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Garb J, Welch G, Zagarins S. Bariatric surgery for the treatment of morbid obesity: a meta-analysis of weight loss outcomes for laparoscopic adjustable gastric banding and laparoscopic gastric bypass. Obes Surg. 2009;19(10):1447–55.CrossRefPubMed Garb J, Welch G, Zagarins S. Bariatric surgery for the treatment of morbid obesity: a meta-analysis of weight loss outcomes for laparoscopic adjustable gastric banding and laparoscopic gastric bypass. Obes Surg. 2009;19(10):1447–55.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Lanthaler M, Sieb M, Strasser S, et al. Disappointing mid-term results after laparoscopic gastric banding in young patients. Surg Obes Relat Dis. 2009;5(2):218–23.CrossRefPubMed Lanthaler M, Sieb M, Strasser S, et al. Disappointing mid-term results after laparoscopic gastric banding in young patients. Surg Obes Relat Dis. 2009;5(2):218–23.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Lanthaler M, Strasser S, Aigner F, et al. Weight loss and quality of life after gastric band removal or deflation. Obes Surg. 2009;19(10):1401–8.CrossRefPubMed Lanthaler M, Strasser S, Aigner F, et al. Weight loss and quality of life after gastric band removal or deflation. Obes Surg. 2009;19(10):1401–8.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Busetto L, Segato G, De Marchi F, et al. Outcome predictors in morbididly obese recipients of an adjustable gastric band. Obes Surg. 2002;12(1):83–92.CrossRefPubMed Busetto L, Segato G, De Marchi F, et al. Outcome predictors in morbididly obese recipients of an adjustable gastric band. Obes Surg. 2002;12(1):83–92.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Dixon JB, O’Brien PE. Changes in comorbidities and improvement in quality of life after LAP-BAND placement. Am J Surg. 2002;184(6B):51S–4S.CrossRefPubMed Dixon JB, O’Brien PE. Changes in comorbidities and improvement in quality of life after LAP-BAND placement. Am J Surg. 2002;184(6B):51S–4S.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Freedman DS, Khan LK, Dietz WH, et al. Relationship of childhood obesity to coronary heart disease risk factors in adulthood: the Bogalusa heart study. Pediatrics. 2001;108(3):712–8.CrossRefPubMed Freedman DS, Khan LK, Dietz WH, et al. Relationship of childhood obesity to coronary heart disease risk factors in adulthood: the Bogalusa heart study. Pediatrics. 2001;108(3):712–8.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Moosberg HO. 40-year follow-up of overweight children. Lancet. 1989;2(8661):491–3.CrossRef Moosberg HO. 40-year follow-up of overweight children. Lancet. 1989;2(8661):491–3.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Fontaine KR, Redden DT, Wang C, et al. Years of life lost due to obesity. JAMA. 2003;289(2):187–93.CrossRefPubMed Fontaine KR, Redden DT, Wang C, et al. Years of life lost due to obesity. JAMA. 2003;289(2):187–93.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Must A, Jacques PF, Dallal GE, et al. Long-term morbidity and mortality of overweight adolescents: a follow-up of the Harvard growth study of 1922 to 1935. N Engl J Med. 1992;327(19):1350–5.PubMedCrossRef Must A, Jacques PF, Dallal GE, et al. Long-term morbidity and mortality of overweight adolescents: a follow-up of the Harvard growth study of 1922 to 1935. N Engl J Med. 1992;327(19):1350–5.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Elakkary E, Elhorr A, Aziz F, et al. Do support groups play a role in weight loss after laparoscopic adjustable gastric banding? Obes Surg. 2006;16(3):331–4.CrossRefPubMed Elakkary E, Elhorr A, Aziz F, et al. Do support groups play a role in weight loss after laparoscopic adjustable gastric banding? Obes Surg. 2006;16(3):331–4.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Allison DB, Fontaine KR, Manson JE, et al. Annual deaths attributable to obesity in the United States. JAMA. 1999;282(16):1530–8.CrossRefPubMed Allison DB, Fontaine KR, Manson JE, et al. Annual deaths attributable to obesity in the United States. JAMA. 1999;282(16):1530–8.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Solomon CG, Dluhy RG. Bariatric surgery: quick fix or long-term solution? N Engl J Med. 2004;351(26):2751–3.CrossRefPubMed Solomon CG, Dluhy RG. Bariatric surgery: quick fix or long-term solution? N Engl J Med. 2004;351(26):2751–3.CrossRefPubMed
25.
26.
Zurück zum Zitat Deitel M, Shikora SA. The development of the surgical treatment of morbid obesity. J Am Coll Nutr. 2002;21(5):365–71.PubMed Deitel M, Shikora SA. The development of the surgical treatment of morbid obesity. J Am Coll Nutr. 2002;21(5):365–71.PubMed
27.
Zurück zum Zitat Schneider BE, Mun EC. Surgical management of morbid obesity. Diab Care. 2005;28(2):475–80.CrossRef Schneider BE, Mun EC. Surgical management of morbid obesity. Diab Care. 2005;28(2):475–80.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Favretti F, Cadiere GB, Segato G, et al. Laparoscopic placement of adjustable silicone gastric banding: early experience. Obes Surg. 1995;5(1):71–3.CrossRefPubMed Favretti F, Cadiere GB, Segato G, et al. Laparoscopic placement of adjustable silicone gastric banding: early experience. Obes Surg. 1995;5(1):71–3.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Gastrointestinal surgery for severe obesity. National institutes of health consensus development conference draft statement. Obes Surg. 1991;1:257–65.CrossRef Gastrointestinal surgery for severe obesity. National institutes of health consensus development conference draft statement. Obes Surg. 1991;1:257–65.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Manterola C, Pineda V, Vial M, et al. Surgery for morbid obesity: selection of operation based on evidence form literature review. Obes Surg. 2005;15(1):106–13.CrossRefPubMed Manterola C, Pineda V, Vial M, et al. Surgery for morbid obesity: selection of operation based on evidence form literature review. Obes Surg. 2005;15(1):106–13.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Tolonen P, Victorzon M, Mäkelä J. 11-Year experience with laparoscopic adjustable gastric banding for morbid obesity-what happened to the first 123 patients? Obes Surg. 2008;18(3):251–5.CrossRefPubMed Tolonen P, Victorzon M, Mäkelä J. 11-Year experience with laparoscopic adjustable gastric banding for morbid obesity-what happened to the first 123 patients? Obes Surg. 2008;18(3):251–5.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Suter M, Giusti V, Heriaef E, et al. Early results of laparoscopic gastric banding compared with open vertical banded gastroplasty. Obes Surg. 1999;9(4):374–80.CrossRefPubMed Suter M, Giusti V, Heriaef E, et al. Early results of laparoscopic gastric banding compared with open vertical banded gastroplasty. Obes Surg. 1999;9(4):374–80.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Zinzindohoue F, Chevallier JM, Douard R, et al. Laparoscopic gastric banding: a minimally invasive surgical treatment for morbid obesity: prospective study of 500 consecutive patients. Ann Surg. 2003;237(1):1–9.CrossRefPubMed Zinzindohoue F, Chevallier JM, Douard R, et al. Laparoscopic gastric banding: a minimally invasive surgical treatment for morbid obesity: prospective study of 500 consecutive patients. Ann Surg. 2003;237(1):1–9.CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat O’Brien PE, Dixon JB. Lap-Band: outcomes and results. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2003;13(4):265–70.CrossRefPubMed O’Brien PE, Dixon JB. Lap-Band: outcomes and results. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2003;13(4):265–70.CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Steffen R, Biertho L, Ricklin T, et al. Laparoscopic Swedish adjustable gastric banding: a five-year prospective study. Obes Surg. 2003;13(3):404–11.CrossRefPubMed Steffen R, Biertho L, Ricklin T, et al. Laparoscopic Swedish adjustable gastric banding: a five-year prospective study. Obes Surg. 2003;13(3):404–11.CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Victorzon M, Tolonen P. Laparoscopic silicone adjustable gastric band: initial experience in Finland. Obes Surg. 2000;10(4):369–71.CrossRefPubMed Victorzon M, Tolonen P. Laparoscopic silicone adjustable gastric band: initial experience in Finland. Obes Surg. 2000;10(4):369–71.CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Fobi MA. Operations that are questionable for control of obesity. Obes Surg. 1993;3(2):197–200.CrossRefPubMed Fobi MA. Operations that are questionable for control of obesity. Obes Surg. 1993;3(2):197–200.CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Mason EE, Tang S, Renquist KE, et al. A decade of change in obesity surgery. National Bariatric Surgery Registry (NBSR) contributors. Obes Surg. 1997;7(3):189–97.CrossRefPubMed Mason EE, Tang S, Renquist KE, et al. A decade of change in obesity surgery. National Bariatric Surgery Registry (NBSR) contributors. Obes Surg. 1997;7(3):189–97.CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Martikainen T, Pirinen E, Alhava E, et al. Long-term results, late complications and quality of life in a series of adjustable gastric banding. Obes Surg. 2004;14(5):648–54.CrossRefPubMed Martikainen T, Pirinen E, Alhava E, et al. Long-term results, late complications and quality of life in a series of adjustable gastric banding. Obes Surg. 2004;14(5):648–54.CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Belachew M, Belva P, Desaive C. Long-term results of laparoscopic adjustable gastric banding for the treatment of morbid obesity. Obes Surg. 2002;12(4):564–8.CrossRefPubMed Belachew M, Belva P, Desaive C. Long-term results of laparoscopic adjustable gastric banding for the treatment of morbid obesity. Obes Surg. 2002;12(4):564–8.CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Weiner R, Blanco-Engert R, Weiner S, et al. Outcome after laparoscopic adjustable gastric banding—8 years experience. Obes Surg. 2003;13(3):427–34.CrossRefPubMed Weiner R, Blanco-Engert R, Weiner S, et al. Outcome after laparoscopic adjustable gastric banding—8 years experience. Obes Surg. 2003;13(3):427–34.CrossRefPubMed
42.
Zurück zum Zitat O-Brien PE, Dixon JB. Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of morbid obesity. Arch Surg. 2003;138(4):376–82.CrossRef O-Brien PE, Dixon JB. Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of morbid obesity. Arch Surg. 2003;138(4):376–82.CrossRef
43.
Zurück zum Zitat O’Brien PE, McPhail T, Chaston TB, et al. Systemic review of medium-term weight loss after bariatric operations. Obes Surg. 2006;16(8):1032–40.CrossRefPubMed O’Brien PE, McPhail T, Chaston TB, et al. Systemic review of medium-term weight loss after bariatric operations. Obes Surg. 2006;16(8):1032–40.CrossRefPubMed
44.
Zurück zum Zitat Karmali S, Kadikoy H, Brandt ML, et al. What is my goal? Expected weight loss and comorbidity outcomes among bariatric surgery patients. Obes Surg 2010. (in press) Karmali S, Kadikoy H, Brandt ML, et al. What is my goal? Expected weight loss and comorbidity outcomes among bariatric surgery patients. Obes Surg 2010. (in press)
45.
Zurück zum Zitat Camerini G, Adami G, Marinari GM. Thirteen years of follow-up in patients with adjustable silicone gastric banding for obesity: weight loss and constant rate of late specific complications. Obes Surg. 2004;14(10):1343–8.CrossRefPubMed Camerini G, Adami G, Marinari GM. Thirteen years of follow-up in patients with adjustable silicone gastric banding for obesity: weight loss and constant rate of late specific complications. Obes Surg. 2004;14(10):1343–8.CrossRefPubMed
46.
Zurück zum Zitat Westling A, Bjurling K, Ohrvall M, et al. Silicone-adjustable gastric banding: disappointing results. Obes Surg. 1998;8(4):467–74.CrossRefPubMed Westling A, Bjurling K, Ohrvall M, et al. Silicone-adjustable gastric banding: disappointing results. Obes Surg. 1998;8(4):467–74.CrossRefPubMed
47.
Zurück zum Zitat Belachew M, Legrand MJ, Vincent V, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding. World J Surg. 1998;22(9):955–63.CrossRefPubMed Belachew M, Legrand MJ, Vincent V, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding. World J Surg. 1998;22(9):955–63.CrossRefPubMed
48.
Zurück zum Zitat O’Brien PE, Brown WA, Smith A, et al. Prospective study of a laparoscopically placed adjustable gastric band in the treatment of morbid obesity. Br J Surg. 1999;86(1):113–8.CrossRefPubMed O’Brien PE, Brown WA, Smith A, et al. Prospective study of a laparoscopically placed adjustable gastric band in the treatment of morbid obesity. Br J Surg. 1999;86(1):113–8.CrossRefPubMed
49.
Zurück zum Zitat Tice JA, Karliner L, Walsh J, et al. Gastric banding or bypass? A systemic review comparing the two most popular bariatric procedures. Am J Med. 2008;121(10):885–93.CrossRefPubMed Tice JA, Karliner L, Walsh J, et al. Gastric banding or bypass? A systemic review comparing the two most popular bariatric procedures. Am J Med. 2008;121(10):885–93.CrossRefPubMed
50.
Zurück zum Zitat Lavotshkin S. In bariatric surgery, less might be more: let’s let the patient decide. Am J Med. 2009;122(6):e9. author reply e11.CrossRefPubMed Lavotshkin S. In bariatric surgery, less might be more: let’s let the patient decide. Am J Med. 2009;122(6):e9. author reply e11.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Long-Term Results and Complications Following Adjustable Gastric Banding
verfasst von
Monika Lanthaler
Franz Aigner
Johann Kinzl
Michael Sieb
Ferguel Cakar-Beck
Hermann Nehoda
Publikationsdatum
01.08.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 8/2010
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-010-0190-3

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2010

Obesity Surgery 8/2010 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.