Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 4/2022

05.05.2022 | Original Article

Low-Grade Serous Ovarian Carcinoma: a Retrospective Study from a Tertiary Cancer Institute

verfasst von: Sravanthi Nuthalapati, Rajshekhar S. Kundargi, Pallavi V. Reddihalli, Praveen S. Rathod, Shobha Krishnappa

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study was to evaluate the clinico-pathological behaviour and treatment patterns of low-grade serous carcinomas (LGSC) of ovary treated at a regional cancer centre. A retrospective analysis was done for the histopathology-proven cases of low-grade serous ovarian carcinoma, treated at a tertiary cancer institute between January, 2010, and September, 2019. There were 28 patients identified from the medical records with low-grade serous ovarian carcinoma. Median age of the patients was 43 years [22–79 years]. Average BMI was 22.3 ± 4.0 kg/m2 [range 15.2–31.2]. Twenty-one (75%) were parous and 7 (25%) were non-parous women. Median CA125 level was 188 IU/ml [range 6–14,187 IU/ml]. Ten (35.7%) patients had primary surgery elsewhere and 8 (80%) out of these patients had to undergo repeat staging. Fertility sparing surgery (FSS) was offered to 4 (14.3%) patients. Five (17.8%) patients had received neoadjuvant chemotherapy for advanced disease and poor performance status. Almost 82.2% (23) of the patients had no macroscopic residual disease at the primary surgery. According to International Federation of Obstetrics and Gynaecologists (FIGO) stage for ovarian carcinoma, there were 7 (25%), 6 (21.4%), 13 (46.4%), and 2 (7.1%) patients in the stages I, II, III, and IV respectively. Post-operative adjuvant chemotherapy was offered to 7 (25%), hormonal therapy (anastrozole/tamoxifen) to 7 (25%), and rest of 14 (50%) patients were under surveillance. Median follow-up time for the study group was 36 months. Overall survival (OS) and disease-free survival (DFS) at 2 years was 96.4% and 89.1%, respectively. Low-grade serous carcinomas of ovary differ biologically from high-grade serous ovarian carcinoma. Surgery is the cornerstone of the treatment. Further research is needed to understand the behaviour of these tumours for effective treatment strategies in future.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Prat J (2012) Ovarian carcinomas: five distinct diseases with different origins, genetic alterations, and clinicopathological features. Virchows Arch 460:237–249CrossRef Prat J (2012) Ovarian carcinomas: five distinct diseases with different origins, genetic alterations, and clinicopathological features. Virchows Arch 460:237–249CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Prat J (2012) New insights into ovarian cancer pathology. Ann Oncol 23(Supplement 10):x111–x117CrossRef Prat J (2012) New insights into ovarian cancer pathology. Ann Oncol 23(Supplement 10):x111–x117CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jones S, Wang T-L, Kurman RJ et al (2012) Low-grade serous carcinomas of the ovary contain very few point mutations. J Pathol 226:413–420CrossRef Jones S, Wang T-L, Kurman RJ et al (2012) Low-grade serous carcinomas of the ovary contain very few point mutations. J Pathol 226:413–420CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hauptmann S, Friedrich K, Redline R et al (2017) Ovarian borderline tumors in the 2014 WHO classification: evolving concepts and diagnostic criteria. Virchows Arch 470:125–142CrossRef Hauptmann S, Friedrich K, Redline R et al (2017) Ovarian borderline tumors in the 2014 WHO classification: evolving concepts and diagnostic criteria. Virchows Arch 470:125–142CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wong KK, Gershenson D (2007) The continuum of serous ovarian tumors of low malignant potential and low-grade serous carcinoma of the ovary. Dis Markers 23:377–387CrossRef Wong KK, Gershenson D (2007) The continuum of serous ovarian tumors of low malignant potential and low-grade serous carcinoma of the ovary. Dis Markers 23:377–387CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kurman RJ, Shih IM (2010) The origin and pathogenesis of epithelial ovarian cancer: a proposed unifying theory. Am J Surg Pathol 34:433–443CrossRef Kurman RJ, Shih IM (2010) The origin and pathogenesis of epithelial ovarian cancer: a proposed unifying theory. Am J Surg Pathol 34:433–443CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gershenson DM, Sun CC, Wong KK (2015) Impact of mutational status on survival in low-grade serous carcinoma of the ovary or peritoneum. Br J Cancer 113:1254–1258CrossRef Gershenson DM, Sun CC, Wong KK (2015) Impact of mutational status on survival in low-grade serous carcinoma of the ovary or peritoneum. Br J Cancer 113:1254–1258CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gershenson DM, Sun CC, Lu KH et al (2006) Clinical behaviour of stage II–IV low grade serous carcinoma of the ovary. Obstet Gynecol 108:361–368CrossRef Gershenson DM, Sun CC, Lu KH et al (2006) Clinical behaviour of stage II–IV low grade serous carcinoma of the ovary. Obstet Gynecol 108:361–368CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gershenson DM, Bodurka DC, Lu KH et al (2015) Impact of age and primary disease site on outcome in women with low-grade serous carcinoma of the ovary or peritoneum: results of a large single-institution registry of a rare tumor. J Clin Oncol 33:2675–2682CrossRef Gershenson DM, Bodurka DC, Lu KH et al (2015) Impact of age and primary disease site on outcome in women with low-grade serous carcinoma of the ovary or peritoneum: results of a large single-institution registry of a rare tumor. J Clin Oncol 33:2675–2682CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gockley A, Melamed A, Bregar AJ, Clemmer JT, Birrer M, Schorge JO et al (2017) Outcomes of women with high-grade and low-grade advanced-stage serous epithelial ovarian cancer. Obstet Gynecol 129:439–447CrossRef Gockley A, Melamed A, Bregar AJ, Clemmer JT, Birrer M, Schorge JO et al (2017) Outcomes of women with high-grade and low-grade advanced-stage serous epithelial ovarian cancer. Obstet Gynecol 129:439–447CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Grabowski JP, Harter P, Heitz F, Pujade-Lauraine E, Reuss A, Kristensen G et al (2016) Operability and chemotherapy responsiveness in advanced low-grade serous ovarian cancer. an analysis of the AGO study group metadatabase. Gynecol Oncol 140:457–62CrossRef Grabowski JP, Harter P, Heitz F, Pujade-Lauraine E, Reuss A, Kristensen G et al (2016) Operability and chemotherapy responsiveness in advanced low-grade serous ovarian cancer. an analysis of the AGO study group metadatabase. Gynecol Oncol 140:457–62CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Bogani G, Leone Roberti Maggiore U, Paolini B, Diito A, Martinelli F, Lorusso D, Raspagliesi F (2019) The detrimental effect of adopting interval debulking surgery in advanced stage low-grade serous ovarian cancer. J Gynecol Oncol. 30(1):e4CrossRef Bogani G, Leone Roberti Maggiore U, Paolini B, Diito A, Martinelli F, Lorusso D, Raspagliesi F (2019) The detrimental effect of adopting interval debulking surgery in advanced stage low-grade serous ovarian cancer. J Gynecol Oncol. 30(1):e4CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Wong KK, Lu KH, Malpica A et al (2007) Significantly greater expression of ER, PR, and ECAD in advanced-stage low-grade ovarian serous carcinoma as revealed by immunohistochemical analysis. Int J Gynecol Pathol 26:404–409CrossRef Wong KK, Lu KH, Malpica A et al (2007) Significantly greater expression of ER, PR, and ECAD in advanced-stage low-grade ovarian serous carcinoma as revealed by immunohistochemical analysis. Int J Gynecol Pathol 26:404–409CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gershenson DM, Bodurka DC, Coleman RL et al (2017) Hormonal maintenance therapy for women with low-grade serous cancer of the ovary or peritoneum. J Clin Oncol 35:1103–1111CrossRef Gershenson DM, Bodurka DC, Coleman RL et al (2017) Hormonal maintenance therapy for women with low-grade serous cancer of the ovary or peritoneum. J Clin Oncol 35:1103–1111CrossRef
16.
Zurück zum Zitat National Comprehensive Cancer Network (NCCN). NCCN Guidelines Version 1.2020. Ovarian cancer including fallopian tube cancer and primary peritoneal cancer Available at: https://www.nccn.org/ Accessed March 11, 2020. National Comprehensive Cancer Network (NCCN). NCCN Guidelines Version 1.2020. Ovarian cancer including fallopian tube cancer and primary peritoneal cancer Available at: https://​www.​nccn.​org/​ Accessed March 11, 2020.
17.
Zurück zum Zitat Siemon J, Gershenson DM, Slomovitz B, Schlumbrecht M (2019) Low grade serous ovarian carcinoma: identifying variations in practice patterns. International Journal of Gynecological Cancer: Official Journal of the International Gynecological Cancer Society 29(1):174–180CrossRef Siemon J, Gershenson DM, Slomovitz B, Schlumbrecht M (2019) Low grade serous ovarian carcinoma: identifying variations in practice patterns. International Journal of Gynecological Cancer: Official Journal of the International Gynecological Cancer Society 29(1):174–180CrossRef
Metadaten
Titel
Low-Grade Serous Ovarian Carcinoma: a Retrospective Study from a Tertiary Cancer Institute
verfasst von
Sravanthi Nuthalapati
Rajshekhar S. Kundargi
Pallavi V. Reddihalli
Praveen S. Rathod
Shobha Krishnappa
Publikationsdatum
05.05.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-022-01543-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

Indian Journal of Surgical Oncology 4/2022 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.