Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 2/2007

01.02.2007

Lymphoseek: A Molecular Imaging Agent for Melanoma Sentinel Lymph Node Mapping

verfasst von: Anne M. Wallace, MD, FACS, Carl K. Hoh, MD, Scott J. Ellner, DO, Denise D. Darrah, RN, Gery Schulteis, PhD, David R. Vera, PhD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 2/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Lymphoseek is a molecular imaging agent specifically designed for sentinel lymph node mapping. We conducted a phase I clinical trial in which Lymphoseek was compared with filtered [99mTc]sulfur colloid (fTcSC) for melanoma sentinel lymph node detection.

Methods

Twenty-four patients (33–81 years) with melanoma participated in this study. Four groups of six patients received an intradermal administration (.5 mCi) of 1.0, 5.0, or 10.0 nmol of 99mTc-labeled Lymphoseek or filtered [99mTc]sulfur colloid. The injection site clearance was monitored by nuclear imaging for 3 hours. Lymph nodes obtained by gamma-guided biopsy (4.0–8.7 hours after injection) were assayed for radioactivity. Clinical chemistry values were monitored (before injection, before surgery, and 4 and 24 hours), and whole-body scans were acquired at 1 and 12 hours after injection.

Results

Lymphoseek exhibited a significantly (P < .001) faster injection site clearance at all dose levels. The mean Lymphoseek clearance half-time was 2.17 ± .96 hours (n = 18) compared with 14.7 ± 6.3 hours for fTcSC (n = 6). The mean sentinel lymph node uptakes of Lymphoseek (.73% ± .94%) and fTcSC (.85% ± 1.19%) were statistically equivalent (P = .68). Lymphoseek exhibited a lower mean number of sentinel lymph nodes per basin (1.6) than fTcSC (1.9). No adverse events were observed, nor were any clinically significant alterations in laboratory parameters. Radiation absorbed doses were lower than filtered [99mTc]sulfur colloid.

Conclusions

The molecular imaging agent Lymphoseek demonstrated faster injection site clearance and equivalent primary sentinel node uptake when compared with filtered [99mTc]sulfur colloid.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Steer CJ. (1996) Receptor-mediated endocytosis: mechanisms, biologic function, and molecular properties. In: Zakim D, Boyer TD, eds. Hepatology. A Textbook of Liver Disease. 3rd ed. Philadelphia: WB Saunders, pp 149–214 Steer CJ. (1996) Receptor-mediated endocytosis: mechanisms, biologic function, and molecular properties. In: Zakim D, Boyer TD, eds. Hepatology. A Textbook of Liver Disease. 3rd ed. Philadelphia: WB Saunders, pp 149–214
2.
Zurück zum Zitat Vera DR, Wallace AM, Hoh CK, Mattrey RF. A synthetic macromolecule for sentinel node detection: [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran. J Nucl Med 2001; 42:951–9PubMed Vera DR, Wallace AM, Hoh CK, Mattrey RF. A synthetic macromolecule for sentinel node detection: [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran. J Nucl Med 2001; 42:951–9PubMed
3.
Zurück zum Zitat Méndez J, Wallace AM, Hoh CK, Vera DR. Detection of gastric and colonic sentinel nodes via endoscopic administration of Lymphoseek in pigs. J Nucl Med 2003; 44:1677–81PubMed Méndez J, Wallace AM, Hoh CK, Vera DR. Detection of gastric and colonic sentinel nodes via endoscopic administration of Lymphoseek in pigs. J Nucl Med 2003; 44:1677–81PubMed
4.
Zurück zum Zitat Wallace AM, Ellner SJ, Méndez J, et al. Minimally invasive sentinel lymph node mapping of the pig colon with Lymphoseek. Surgery 139:217–23CrossRef Wallace AM, Ellner SJ, Méndez J, et al. Minimally invasive sentinel lymph node mapping of the pig colon with Lymphoseek. Surgery 139:217–23CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ellner SJ, Méndez J, Vera DR, Hoh CK, Ashburn WL, Wallace AM. Sentinel lymph node mapping of the colon and stomach using Lymphoseek in a pig model. Ann Surg Oncol 2004; 11:674–81PubMedCrossRef Ellner SJ, Méndez J, Vera DR, Hoh CK, Ashburn WL, Wallace AM. Sentinel lymph node mapping of the colon and stomach using Lymphoseek in a pig model. Ann Surg Oncol 2004; 11:674–81PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Salem CE, Wallace AM, Hoh CK, Vera DR. A preclinical study of prostate sentinel node mapping with Lymphoseek. J Urol 175:744–8 Salem CE, Wallace AM, Hoh CK, Vera DR. A preclinical study of prostate sentinel node mapping with Lymphoseek. J Urol 175:744–8
7.
Zurück zum Zitat Wallace AM, Hoh CK, Vera DR, Darrah D, Schulteis G. Lymphoseek: a molecular radiopharmaceutical for sentinel node detection. Ann Surg Oncol 2003; 10:531–8PubMedCrossRef Wallace AM, Hoh CK, Vera DR, Darrah D, Schulteis G. Lymphoseek: a molecular radiopharmaceutical for sentinel node detection. Ann Surg Oncol 2003; 10:531–8PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ellner SJ, Hoh CK, Vera DR, Darrah DD, Schulteis G, Wallace AM. Dose-dependent biodistribution of [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran for breast cancer sentinel node mapping. Nucl Med Biol 2003; 30:805–10PubMedCrossRef Ellner SJ, Hoh CK, Vera DR, Darrah DD, Schulteis G, Wallace AM. Dose-dependent biodistribution of [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran for breast cancer sentinel node mapping. Nucl Med Biol 2003; 30:805–10PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Clark WH Jr, Elder DE, Guerry DT, Epstein MN, Greene MH, Van Horn M. A study of tumor progression: the precursor lesions of superficial spreading and nodular melanoma. Hum Pathol 1984; 15:1147–65PubMedCrossRef Clark WH Jr, Elder DE, Guerry DT, Epstein MN, Greene MH, Van Horn M. A study of tumor progression: the precursor lesions of superficial spreading and nodular melanoma. Hum Pathol 1984; 15:1147–65PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hoh CK, Wallace AM, Vera DR. Preclinical studies of [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran. Nucl Med Biol 2003; 30:457–64PubMedCrossRef Hoh CK, Wallace AM, Vera DR. Preclinical studies of [99mTc]DTPA-mannosyl-dextran. Nucl Med Biol 2003; 30:457–64PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Silberstein EB, Ryan J. Prevalence of adverse reactions in nuclear medicine. Pharmacopeia Committee of the Society of Nuclear Medicine. J Nucl Med 1996; 37:185–92PubMed Silberstein EB, Ryan J. Prevalence of adverse reactions in nuclear medicine. Pharmacopeia Committee of the Society of Nuclear Medicine. J Nucl Med 1996; 37:185–92PubMed
12.
Zurück zum Zitat National Cancer Institute. Common Toxicity Criteria Manual, Version 2.0. Cancer Therapy Evaluation Program, Bethesda MD, 1999 National Cancer Institute. Common Toxicity Criteria Manual, Version 2.0. Cancer Therapy Evaluation Program, Bethesda MD, 1999
13.
Zurück zum Zitat Stabin MG. MIRDOSE: personal computer software for internal dose assessment in nuclear medicine. J Nucl Med 1996; 37:538–46PubMed Stabin MG. MIRDOSE: personal computer software for internal dose assessment in nuclear medicine. J Nucl Med 1996; 37:538–46PubMed
14.
Zurück zum Zitat International Committee on Radiological Protection. Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. 1990. New York: International Committee on Radiological Protection, 1991 International Committee on Radiological Protection. Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. 1990. New York: International Committee on Radiological Protection, 1991
15.
Zurück zum Zitat Snyder WS, Ford MR, Warner GG, Watson SB. (1975) “S” Absorbed Dose per Unit Cumulative Activity for Selected Radionuclides and Organs (MIRD Pamphlet No. 11). New York: The Society of Nuclear Medicine, pp 92–3 Snyder WS, Ford MR, Warner GG, Watson SB. (1975) “S” Absorbed Dose per Unit Cumulative Activity for Selected Radionuclides and Organs (MIRD Pamphlet No. 11). New York: The Society of Nuclear Medicine, pp 92–3
16.
Zurück zum Zitat US Food and Drug Administration. Guidance for Industry, Developing Medical Imaging Drugs and Biological Products: Part 3. Design, Analysis, and Interpretation of Clinical Studies. Rockville, MD: US Department of Health and Human Services, 2004 US Food and Drug Administration. Guidance for Industry, Developing Medical Imaging Drugs and Biological Products: Part 3. Design, Analysis, and Interpretation of Clinical Studies. Rockville, MD: US Department of Health and Human Services, 2004
17.
Zurück zum Zitat Bergqvist L, Strand S-E, Persson BRR, Hafstrom L, Jonsson PE. Dosimetry in lymphoscintigraphy of Tc-99m antimony sulfide colloid. J Nucl Med 1982; 23:698–705PubMed Bergqvist L, Strand S-E, Persson BRR, Hafstrom L, Jonsson PE. Dosimetry in lymphoscintigraphy of Tc-99m antimony sulfide colloid. J Nucl Med 1982; 23:698–705PubMed
18.
Zurück zum Zitat Nieweg OE, Olmos RAV, Kapteijn AE, Hoefnagel CA. (2000) Cutaneous lymphoscintigraphy. In: Nieweg OE, Essner R, Reintgen DS, Thompson JF, eds. Lymphatic Mapping and Probe Applications in Oncology. New York: Marcel Dekker Inc, pp 43–70 Nieweg OE, Olmos RAV, Kapteijn AE, Hoefnagel CA. (2000) Cutaneous lymphoscintigraphy. In: Nieweg OE, Essner R, Reintgen DS, Thompson JF, eds. Lymphatic Mapping and Probe Applications in Oncology. New York: Marcel Dekker Inc, pp 43–70
19.
Zurück zum Zitat Albertini JJ, Cruse CW, Rapaport D, et al. Intraoperative radiolymphoscintigraphy improves sentinel lymph node identification for patients with melanoma. Ann Surg 1996; 223:217–24PubMedCrossRef Albertini JJ, Cruse CW, Rapaport D, et al. Intraoperative radiolymphoscintigraphy improves sentinel lymph node identification for patients with melanoma. Ann Surg 1996; 223:217–24PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Mariani G, Gipponi M, Moresco L, et al. Radioguided sentinel lymph node biopsy in malignant cutaneous melanoma. J Nucl Med 2002; 43:811–27PubMed Mariani G, Gipponi M, Moresco L, et al. Radioguided sentinel lymph node biopsy in malignant cutaneous melanoma. J Nucl Med 2002; 43:811–27PubMed
Metadaten
Titel
Lymphoseek: A Molecular Imaging Agent for Melanoma Sentinel Lymph Node Mapping
verfasst von
Anne M. Wallace, MD, FACS
Carl K. Hoh, MD
Scott J. Ellner, DO
Denise D. Darrah, RN
Gery Schulteis, PhD
David R. Vera, PhD
Publikationsdatum
01.02.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 2/2007
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-006-9099-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2007

Annals of Surgical Oncology 2/2007 Zur Ausgabe

Resident/Fellow Essay Award Winner for the Best Clinical Research Paper Basic Science and Special Investigator Award Winners

Lymphatic Drainage of the Peritoneal Space: A Pattern Dependent on Bowel Lymphatics

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.