Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 4/2020

21.12.2019 | Original Contributions

Midterm Outcome of Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Asians: a Systematic Review and Meta-analysis

verfasst von: Veeravich Jaruvongvanich, Nicha Wongjarupong, Kornpong Vantanasiri, Parinya Samakkarnthai, Patompong Ungprasert

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) is a commonly performed bariatric surgery. Studies have suggested that LSG can provide effective and sustainable weight loss although most of them were conducted in Western populations. Our aim was to characterize the midterm outcome of LSG in Asians with obesity.

Methods

MEDLINE and EMBASE were searched through August 2019 for studies that reported % total body weight loss (TBWL) and/or % excess weight loss (EWL) at 3 and/or 5 years among adult Asians with obesity who underwent LSG. Data on complications and surgical revision rate were also extracted. The pooled effect size and 95% confidence interval (CI) were calculated using a random effects model.

Results

A total of 19 studies involving 6235 patients were included. The pooled mean %EWLs were 72.6% (95% CI 67.2–78.0, I2 = 97%); 67.1% (95% CI 61.7–72.6, I2 = 95%); and 59.1% (95% CI 48.8–69.4, I2 = 94%) at 1, 3, and 5 years, respectively. The pooled mean %TBWLs were 32.1%, 29.0%, and 25.5% at 1, 3, and 5 years, respectively. The pooled rates of revision due to gastroesophageal reflux disease and weight regain were 1.9% and 2.5%, respectively.

Conclusions

Our meta-analysis suggests that LSG is an effective procedure for weight reduction that offers durable response for up to 5 years among Asians with obesity. The longer-term data is needed.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Elder KA, Wolfe BM. Bariatric surgery: a review of procedures and outcomes. Gastroenterology. 2007;132:2253–71.CrossRef Elder KA, Wolfe BM. Bariatric surgery: a review of procedures and outcomes. Gastroenterology. 2007;132:2253–71.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat English WJ, DeMaria EJ, Brethauer SA, et al. American Society for Metabolic and Bariatric Surgery estimation of metabolic and bariatric procedures performed in the United States in 2016. Surg Obes Relat Dis. 2018;14:259–63.CrossRef English WJ, DeMaria EJ, Brethauer SA, et al. American Society for Metabolic and Bariatric Surgery estimation of metabolic and bariatric procedures performed in the United States in 2016. Surg Obes Relat Dis. 2018;14:259–63.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Golzarand M, Toolabi K, Farid R. The bariatric surgery and weight losing: a meta-analysis in the long- and very long-term effects of laparoscopic adjustable gastric banding, laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and laparoscopic sleeve gastrectomy on weight loss in adults. Surg Endosc. 2017;31:4331–45.CrossRef Golzarand M, Toolabi K, Farid R. The bariatric surgery and weight losing: a meta-analysis in the long- and very long-term effects of laparoscopic adjustable gastric banding, laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and laparoscopic sleeve gastrectomy on weight loss in adults. Surg Endosc. 2017;31:4331–45.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Clapp B, Wynn M, Martyn C, et al. Long term (7 or more years) outcomes of the sleeve gastrectomy: a meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2018;14:741–7.CrossRef Clapp B, Wynn M, Martyn C, et al. Long term (7 or more years) outcomes of the sleeve gastrectomy: a meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2018;14:741–7.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Admiraal WM, Bouter K, Celik F, et al. Ethnicity influences weight loss 1 year after bariatric surgery: a study in Turkish, Moroccan, South Asian, African and ethnic Dutch patients. Obes Surg. 2013;23:1497–500.CrossRef Admiraal WM, Bouter K, Celik F, et al. Ethnicity influences weight loss 1 year after bariatric surgery: a study in Turkish, Moroccan, South Asian, African and ethnic Dutch patients. Obes Surg. 2013;23:1497–500.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Cheung LK, Lal LS, Chow DS, et al. Racial disparity in short-term outcomes after gastric bypass surgery. Obes Surg. 2013;23:2096–103.CrossRef Cheung LK, Lal LS, Chow DS, et al. Racial disparity in short-term outcomes after gastric bypass surgery. Obes Surg. 2013;23:2096–103.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Valencia A, Garcia LC, Morton J. The impact of ethnicity on metabolic outcomes after bariatric surgery. J Surg Res. 2019;236:345–51.CrossRef Valencia A, Garcia LC, Morton J. The impact of ethnicity on metabolic outcomes after bariatric surgery. J Surg Res. 2019;236:345–51.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Chang CJ, Wu CH, Chang CS, et al. Low body mass index but high percent body fat in Taiwanese subjects: implications of obesity cutoffs. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003;27:253–9.CrossRef Chang CJ, Wu CH, Chang CS, et al. Low body mass index but high percent body fat in Taiwanese subjects: implications of obesity cutoffs. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003;27:253–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lee JW, Brancati FL, Yeh HC. Trends in the prevalence of type 2 diabetes in Asians versus whites: results from the United States National Health Interview Survey, 1997-2008. Diabetes Care. 2011;34:353–7.CrossRef Lee JW, Brancati FL, Yeh HC. Trends in the prevalence of type 2 diabetes in Asians versus whites: results from the United States National Health Interview Survey, 1997-2008. Diabetes Care. 2011;34:353–7.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Park YW, Allison DB, Heymsfield SB, et al. Larger amounts of visceral adipose tissue in Asian Americans. Obes Res. 2001;9:381–7.CrossRef Park YW, Allison DB, Heymsfield SB, et al. Larger amounts of visceral adipose tissue in Asian Americans. Obes Res. 2001;9:381–7.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Higgins JP, Thompson SG, Deeks JJ, et al. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ. 2003;327:557–60.CrossRef Higgins JP, Thompson SG, Deeks JJ, et al. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ. 2003;327:557–60.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Zhang Y, Zhao H, Cao Z, et al. A randomized clinical trial of laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy for the treatment of morbid obesity in China: a 5-year outcome. Obes Surg. 2014;24:1617–24.CrossRef Zhang Y, Zhao H, Cao Z, et al. A randomized clinical trial of laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy for the treatment of morbid obesity in China: a 5-year outcome. Obes Surg. 2014;24:1617–24.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Zachariah SK, Chang PC, Ooi AS, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy for morbid obesity: 5 years experience from an Asian center of excellence. Obes Surg. 2013;23:939–46.CrossRef Zachariah SK, Chang PC, Ooi AS, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy for morbid obesity: 5 years experience from an Asian center of excellence. Obes Surg. 2013;23:939–46.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Yang J, Wang C, Cao G, et al. Long-term effects of laparoscopic sleeve gastrectomy versus roux-en-Y gastric bypass for the treatment of Chinese type 2 diabetes mellitus patients with body mass index 28-35 kg/m(2). BMC Surg. 2015;15:88.CrossRef Yang J, Wang C, Cao G, et al. Long-term effects of laparoscopic sleeve gastrectomy versus roux-en-Y gastric bypass for the treatment of Chinese type 2 diabetes mellitus patients with body mass index 28-35 kg/m(2). BMC Surg. 2015;15:88.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Wang X, Chang XS, Gao L, et al. Effectiveness of laparoscopic sleeve gastrectomy for weight loss and obesity-associated co-morbidities: a 3-year outcome from Mainland Chinese patients. Surg Obes Relat Dis. 2016;12:1305–11.CrossRef Wang X, Chang XS, Gao L, et al. Effectiveness of laparoscopic sleeve gastrectomy for weight loss and obesity-associated co-morbidities: a 3-year outcome from Mainland Chinese patients. Surg Obes Relat Dis. 2016;12:1305–11.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Toh BC, Chan WH, Eng AKH, et al. Five-year long-term clinical outcome after bariatric metabolic surgery: a multi-ethnic Asian population in Singapore. Diabetes Obes Metab. 2018;20:1762–5.CrossRef Toh BC, Chan WH, Eng AKH, et al. Five-year long-term clinical outcome after bariatric metabolic surgery: a multi-ethnic Asian population in Singapore. Diabetes Obes Metab. 2018;20:1762–5.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Seki Y, Kasama K, Hashimoto K. Long-term outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy in morbidly obese Japanese patients. Obes Surg. 2016;26:138–45.CrossRef Seki Y, Kasama K, Hashimoto K. Long-term outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy in morbidly obese Japanese patients. Obes Surg. 2016;26:138–45.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Prasad P, Tantia O, Patle N, et al. An analysis of 1-3-year follow-up results of laparoscopic sleeve gastrectomy: an Indian perspective. Obes Surg. 2012;22:507–14.CrossRef Prasad P, Tantia O, Patle N, et al. An analysis of 1-3-year follow-up results of laparoscopic sleeve gastrectomy: an Indian perspective. Obes Surg. 2012;22:507–14.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Pok EH, Lee WJ, Ser KH, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in Asia: long term outcome and revisional surgery. Asian J Surg. 2016;39:21–8.CrossRef Pok EH, Lee WJ, Ser KH, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in Asia: long term outcome and revisional surgery. Asian J Surg. 2016;39:21–8.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Park YH, Kim SM. Short-term outcomes of laparoscopic greater curvature plication and laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with a body mass index of 30 to 35 kg/m(2). Yonsei Med J. 2017;58:1025–30.CrossRef Park YH, Kim SM. Short-term outcomes of laparoscopic greater curvature plication and laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with a body mass index of 30 to 35 kg/m(2). Yonsei Med J. 2017;58:1025–30.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Park JY, Kim YJ. Laparoscopic sleeve gastrectomy in obese Korean patients: up to 4-year follow-up in a single center. Ann Surg Treat Res. 2015;88:246–52.CrossRef Park JY, Kim YJ. Laparoscopic sleeve gastrectomy in obese Korean patients: up to 4-year follow-up in a single center. Ann Surg Treat Res. 2015;88:246–52.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Liu SY, Wong SK, Lam CC, et al. Long-term results on weight loss and diabetes remission after laparoscopic sleeve gastrectomy for a morbidly obese Chinese population. Obes Surg. 2015;25:1901–8.CrossRef Liu SY, Wong SK, Lam CC, et al. Long-term results on weight loss and diabetes remission after laparoscopic sleeve gastrectomy for a morbidly obese Chinese population. Obes Surg. 2015;25:1901–8.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kular KS, Manchanda N, Rutledge R. Analysis of the five-year outcomes of sleeve gastrectomy and mini gastric bypass: a report from the Indian sub-continent. Obes Surg. 2014;24:1724–8.CrossRef Kular KS, Manchanda N, Rutledge R. Analysis of the five-year outcomes of sleeve gastrectomy and mini gastric bypass: a report from the Indian sub-continent. Obes Surg. 2014;24:1724–8.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Hong JS, Kim WW, Han SM. Five-year results of laparoscopic sleeve gastrectomy in Korean patients with lower body mass index (30-35 kg/m(2)). Obes Surg. 2015;25:824–9.CrossRef Hong JS, Kim WW, Han SM. Five-year results of laparoscopic sleeve gastrectomy in Korean patients with lower body mass index (30-35 kg/m(2)). Obes Surg. 2015;25:824–9.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hans PK, Guan W, Lin S, et al. Long-term outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy from a single center in mainland China. Asian J Surg. 2018;41:285–90.CrossRef Hans PK, Guan W, Lin S, et al. Long-term outcome of laparoscopic sleeve gastrectomy from a single center in mainland China. Asian J Surg. 2018;41:285–90.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Garg H, Aggarwal S, Misra MC, et al. Mid to long term outcomes of laparoscopic sleeve gastrectomy in Indian population: 3-7 year results - a retrospective cohort study. Int J Surg. 2017;48:201–9.CrossRef Garg H, Aggarwal S, Misra MC, et al. Mid to long term outcomes of laparoscopic sleeve gastrectomy in Indian population: 3-7 year results - a retrospective cohort study. Int J Surg. 2017;48:201–9.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Du X, Zhang SQ, Zhou HX, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy versus Roux-en-Y gastric bypass for morbid obesity: a 1:1 matched cohort study in a Chinese population. Oncotarget. 2016;7:76308–15.PubMedPubMedCentral Du X, Zhang SQ, Zhou HX, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy versus Roux-en-Y gastric bypass for morbid obesity: a 1:1 matched cohort study in a Chinese population. Oncotarget. 2016;7:76308–15.PubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Chang DM, Lee WJ, Chen JC, et al. Thirteen-year experience of laparoscopic sleeve gastrectomy: surgical risk, weight loss, and revision procedures. Obes Surg. 2018;28:2991–7.CrossRef Chang DM, Lee WJ, Chen JC, et al. Thirteen-year experience of laparoscopic sleeve gastrectomy: surgical risk, weight loss, and revision procedures. Obes Surg. 2018;28:2991–7.CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kim G, Tan CS, Tan KW, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition in a multiethnic Asian population. J Gastrointest Surg. 2019;23:445–50.CrossRef Kim G, Tan CS, Tan KW, et al. Sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass lead to comparable changes in body composition in a multiethnic Asian population. J Gastrointest Surg. 2019;23:445–50.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Sharma S, Narwaria M, Cottam DR, et al. Randomized double-blinded trial of laparoscopic gastric imbrication v laparoscopic sleeve gastrectomy at a single Indian institution. Obes Surg. 2015;25:800–4.CrossRef Sharma S, Narwaria M, Cottam DR, et al. Randomized double-blinded trial of laparoscopic gastric imbrication v laparoscopic sleeve gastrectomy at a single Indian institution. Obes Surg. 2015;25:800–4.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Committee ACI. Updated position statement on sleeve gastrectomy as a bariatric procedure. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:e21–6.CrossRef Committee ACI. Updated position statement on sleeve gastrectomy as a bariatric procedure. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:e21–6.CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Fischer L, Hildebrandt C, Bruckner T, et al. Excessive weight loss after sleeve gastrectomy: a systematic review. Obes Surg. 2012;22:721–31.CrossRef Fischer L, Hildebrandt C, Bruckner T, et al. Excessive weight loss after sleeve gastrectomy: a systematic review. Obes Surg. 2012;22:721–31.CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Braghetto I, Lanzarini E, Korn O, et al. Manometric changes of the lower esophageal sphincter after sleeve gastrectomy in obese patients. Obes Surg. 2010;20:357–62.CrossRef Braghetto I, Lanzarini E, Korn O, et al. Manometric changes of the lower esophageal sphincter after sleeve gastrectomy in obese patients. Obes Surg. 2010;20:357–62.CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Yehoshua RT, Eidelman LA, Stein M, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy--volume and pressure assessment. Obes Surg. 2008;18:1083–8.CrossRef Yehoshua RT, Eidelman LA, Stein M, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy--volume and pressure assessment. Obes Surg. 2008;18:1083–8.CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Sebastianelli L, Benois M, Vanbiervliet G, et al. Systematic endoscopy 5 years after sleeve gastrectomy results in a high rate of Barrett’s esophagus: results of a multicenter study. Obes Surg. 2019;29:1462–9.CrossRef Sebastianelli L, Benois M, Vanbiervliet G, et al. Systematic endoscopy 5 years after sleeve gastrectomy results in a high rate of Barrett’s esophagus: results of a multicenter study. Obes Surg. 2019;29:1462–9.CrossRef
Metadaten
Titel
Midterm Outcome of Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Asians: a Systematic Review and Meta-analysis
verfasst von
Veeravich Jaruvongvanich
Nicha Wongjarupong
Kornpong Vantanasiri
Parinya Samakkarnthai
Patompong Ungprasert
Publikationsdatum
21.12.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-019-04332-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

Obesity Surgery 4/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.