Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2018

11.05.2018 | Original Article

Minimally invasive surgery procedure in isthmic spondylolisthesis

verfasst von: Francesco Ciro Tamburrelli, Maria Concetta Meluzio, Aaron Burrofato, Andrea Perna, Luca Proietti

Erschienen in: European Spine Journal | Sonderheft 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of the study was to evaluate the efficacy and safety of the direct lateral approach to the lumbar spine in the treatment of painful isthmic spondylolisthesis in adults.

Methods

Twenty-one patients affected by isthmic spondylolisthesis and treated with extreme lateral interbody fusion and posterior percutaneous pedicle screw fixation were enrolled. All included patients were clinically evaluated with Oswestry Disability Index, SF36 and Visual Scale Anatomy (VAS) for back pain at 1, 3 months and at 1 year.

Results

The mean correction of vertebral slippage measured on lateral lumbar X-ray was 56.3% (p = 0.002). The average preoperative VAS score was 7.1, at 1 year decreasing to 2.2 (p = 0.001). The patients had an average preoperative “Oswestry Disability Index” of 36.8 and 24.1% after 1 year (p = 0.02). The preoperative Short-Form 36 Physical Health was equal to 33.8, 72.1% after 1 month, to 76.3% after 3 months and to 83.2% (p = 0.001) after 1 year of follow-up. There were no signs of implant loosening at 1-year CT scan examination in any of the patients.

Conclusion

The study showed that the extreme lateral approach to the lumbar spine in case of isthmic spondylolisthesis is a reliable and safe option to the most common open procedures. In the authors’ opinion, XLIF procedures allow a good correction of the listhesis associated with good clinical and radiographic results.

Graphical abstract

These slides can be retrieved under Electronic supplementary material.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Butt MF et al (2008) In situ instrumented posterolateral fusion without decompression in symptomatic low-grade isthmic spondylolisthesis in adults. Int Orthop (SICOT) 32:663–669CrossRef Butt MF et al (2008) In situ instrumented posterolateral fusion without decompression in symptomatic low-grade isthmic spondylolisthesis in adults. Int Orthop (SICOT) 32:663–669CrossRef
4.
Zurück zum Zitat O’Brien MF (2003) Low-grade isthmic lytic spondylolisthesis in adults. Instr Course Lect 52:511–524PubMed O’Brien MF (2003) Low-grade isthmic lytic spondylolisthesis in adults. Instr Course Lect 52:511–524PubMed
5.
Zurück zum Zitat Mobbs RJ et al (2015) Lumbar interbody fusion: techniques, indications and comparison of interbody fusion options including PLIF, TLIF, MI-TLIF, OLIF/ATP, LLIF and ALIF. J Spine Surg 1(1):2–18PubMedPubMedCentral Mobbs RJ et al (2015) Lumbar interbody fusion: techniques, indications and comparison of interbody fusion options including PLIF, TLIF, MI-TLIF, OLIF/ATP, LLIF and ALIF. J Spine Surg 1(1):2–18PubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Barone G, Scaramuzzo L, Zagra A, Giudici F, Perna A, Proietti L (2016) Adult spinal deformity: effectiveness of interbody lordotic cages to restore disc angle and spino-pelvic parameters through completely mini-invasive trans-psoas and hybrid approach. Eur Spine J. https://doi.org/10.1007/s00586-017-5136-1 CrossRef Barone G, Scaramuzzo L, Zagra A, Giudici F, Perna A, Proietti L (2016) Adult spinal deformity: effectiveness of interbody lordotic cages to restore disc angle and spino-pelvic parameters through completely mini-invasive trans-psoas and hybrid approach. Eur Spine J. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-017-5136-1 CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ozgur BM, Aryan HE, Pimenta L, Taylor WR (2006) Extreme lateral interbody fusion (XLIF): a novel surgical technique for anterior lumbar interbody fusion. Spine J 6:435–443CrossRefPubMed Ozgur BM, Aryan HE, Pimenta L, Taylor WR (2006) Extreme lateral interbody fusion (XLIF): a novel surgical technique for anterior lumbar interbody fusion. Spine J 6:435–443CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Tubbs RI, Gabel B, Jeyamohan S, Moisi M, Chapman JR, Hanscom RD et al (2017) Relationship of the lumbar plexus branches to the lumbar spine: anatomical study with application to lateral approaches. Spine J 17(7):1012–1016CrossRefPubMed Tubbs RI, Gabel B, Jeyamohan S, Moisi M, Chapman JR, Hanscom RD et al (2017) Relationship of the lumbar plexus branches to the lumbar spine: anatomical study with application to lateral approaches. Spine J 17(7):1012–1016CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Ganju A (2002) Isthmic spondylolisthesis. Neurosurg Focus 13(1):1–6CrossRef Ganju A (2002) Isthmic spondylolisthesis. Neurosurg Focus 13(1):1–6CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hutton WC, Cyron BM (1978) Spondylolysis. The role of the posterior elements in resisting the intervertebral compressive force. Acta Orthop Scand 49:604–609CrossRefPubMed Hutton WC, Cyron BM (1978) Spondylolysis. The role of the posterior elements in resisting the intervertebral compressive force. Acta Orthop Scand 49:604–609CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Poussa M, Schlenzka D, Seitsalo S, Ylikoski M, Hurri H, Osterman K (1993) Surgical treatment of severe isthmic spondylolisthesis in adolescents: reduction or fusion in situ. Spine 18:894–899CrossRefPubMed Poussa M, Schlenzka D, Seitsalo S, Ylikoski M, Hurri H, Osterman K (1993) Surgical treatment of severe isthmic spondylolisthesis in adolescents: reduction or fusion in situ. Spine 18:894–899CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Poussa M, Remes V, Lamberg T et al (2006) Treatment of severe spondylolisthesis in adolescence with reduction or fusion in situ: long-term clinical, radiologic, and functional outcome. Spine (Phila Pa 1976) 31(5):583–592CrossRef Poussa M, Remes V, Lamberg T et al (2006) Treatment of severe spondylolisthesis in adolescence with reduction or fusion in situ: long-term clinical, radiologic, and functional outcome. Spine (Phila Pa 1976) 31(5):583–592CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Johnson JR, Kirwan EO (1983) The long-term results of fusion in situ for severe spondylolisthesis. J Bone Joint Surg (Br) 65:43–46CrossRef Johnson JR, Kirwan EO (1983) The long-term results of fusion in situ for severe spondylolisthesis. J Bone Joint Surg (Br) 65:43–46CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Cecchinato R, Berjano P, Bassani R, Sinigaglia A, Lamartina C (2014) How do interbody devices affect sagittal plane alignment. J Neurosurg Sci 58:87–90PubMed Cecchinato R, Berjano P, Bassani R, Sinigaglia A, Lamartina C (2014) How do interbody devices affect sagittal plane alignment. J Neurosurg Sci 58:87–90PubMed
16.
Zurück zum Zitat Kim NH, Lee JW (1999) Anterior interbody fusion versus posterolateral fusion with transpedicular fixation of isthmic spondylolisthesis in adults. Spine 24:812–817CrossRefPubMed Kim NH, Lee JW (1999) Anterior interbody fusion versus posterolateral fusion with transpedicular fixation of isthmic spondylolisthesis in adults. Spine 24:812–817CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Tempel ZJ, Gandhoke GS, Bolinger BD, Okonkwo DO, Kanter AS (2015) Vertebral body fracture following stand-alone lateral lumbar interbody fusion (LLIF): report of two events out of 712 levels. Eur Spine J 24(Suppl 3):409–413CrossRefPubMed Tempel ZJ, Gandhoke GS, Bolinger BD, Okonkwo DO, Kanter AS (2015) Vertebral body fracture following stand-alone lateral lumbar interbody fusion (LLIF): report of two events out of 712 levels. Eur Spine J 24(Suppl 3):409–413CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Whang PG, Vaccaro AR (2007) Thoracolumbar fracture: posterior instrumentation using distraction and ligamentotaxis reduction. J Am Acad Orthop Surg 15:695–701CrossRefPubMed Whang PG, Vaccaro AR (2007) Thoracolumbar fracture: posterior instrumentation using distraction and ligamentotaxis reduction. J Am Acad Orthop Surg 15:695–701CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Pereira EA, Farwana M, Lam KS (2017) Extreme lateral interbody fusion relieves symptoms of spinal stenosis and low-grade spondylolisthesis by indirect decompression in complex patients. J Clin Neurosci 35:56–61CrossRefPubMed Pereira EA, Farwana M, Lam KS (2017) Extreme lateral interbody fusion relieves symptoms of spinal stenosis and low-grade spondylolisthesis by indirect decompression in complex patients. J Clin Neurosci 35:56–61CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Logroscino CA, Proietti L, Pola E, Scaramuzzo L, Tamburrelli FC (2011) A minimally invasive posterior lumbar interbody fusion for degenerative lumbar spine instabilities. Eur Spine J 20(Suppl 1):S41–S45CrossRefPubMed Logroscino CA, Proietti L, Pola E, Scaramuzzo L, Tamburrelli FC (2011) A minimally invasive posterior lumbar interbody fusion for degenerative lumbar spine instabilities. Eur Spine J 20(Suppl 1):S41–S45CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Minimally invasive surgery procedure in isthmic spondylolisthesis
verfasst von
Francesco Ciro Tamburrelli
Maria Concetta Meluzio
Aaron Burrofato
Andrea Perna
Luca Proietti
Publikationsdatum
11.05.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe Sonderheft 2/2018
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-018-5627-8

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2018

European Spine Journal 2/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.