Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 9/2008

01.09.2008 | Research Article

MMPI-2 Profiles of Bariatric Surgery Patients: A Replication and Extension

verfasst von: Bill N. Kinder, Steven Walfish, M. Scott Young, Angela Fairweather

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 9/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Maddi et al. (Obes Surg, 7:397–404, 1997) reported significant elevations on several MMPI-2 scales in a morbidly obese population. Since the number of patients presenting for bariatric surgery has increased significantly in the decade since this study, we replicated the original Maddi et al. study to investigate if there have been any appreciable changes in these patients’ psychological profiles within the past 10 years.

Methods

First, we replicated the original Maddi et al. study using the same definition of profile elevations used by these investigators. Second, we extended these findings to include a fourth classification of extremely elevated profiles. Finally, we included several measures of different emotional states/characteristics in an attempt to further delineate what these elevated profiles may actually represent.

Results

Our findings generally support the results of the original Maddi et al. study. Additionally, a number of significant relationships were found between our additional measures and MMPI-2 elevations.

Conclusions

Many morbidly obese patients presenting for bariatric surgery have elevated MMPI-2 profiles, some of which would be considered “invalid” profiles. We recommend procedures for obtaining more valid profiles from such patients. We also urge the use of other measures in addition to the MMPI-2 to more specifically clarify the personality traits/characteristics in these patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bauchowitz AU, Gonderer-Frederick LA, Olsbrich ME, et al. Psychosocial evaluation of bariatric surgery candidates: a survey of present practices. Psychosom Med. 2005;67:825–32.PubMedCrossRef Bauchowitz AU, Gonderer-Frederick LA, Olsbrich ME, et al. Psychosocial evaluation of bariatric surgery candidates: a survey of present practices. Psychosom Med. 2005;67:825–32.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Fabricatore A, Crerand C, Wadden T, Sarwer D, Krasucki J. How do mental health professionals evaluate candidates for bariatric surgery? Survey results. Obes Surg. 2006;16:567–73.PubMedCrossRef Fabricatore A, Crerand C, Wadden T, Sarwer D, Krasucki J. How do mental health professionals evaluate candidates for bariatric surgery? Survey results. Obes Surg. 2006;16:567–73.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Walfish S, Vance D, Fabricatore A. Psychological evaluation of bariatric surgery applicants: procedures and reasons for delay or denial of surgery. Obes Surg J. 2007;7:1578–83.CrossRef Walfish S, Vance D, Fabricatore A. Psychological evaluation of bariatric surgery applicants: procedures and reasons for delay or denial of surgery. Obes Surg J. 2007;7:1578–83.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Duckro P, Leavitt J, Beal D, Chang A. Psychological status among female candidates for surgical treatment. Int J Obes. 1983;7:477–86.PubMed Duckro P, Leavitt J, Beal D, Chang A. Psychological status among female candidates for surgical treatment. Int J Obes. 1983;7:477–86.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Grana A, Coolidge F, Merwin M. Personality profiles of the morbidly obese. J Clin Psychol. 1989;45:762–5.PubMedCrossRef Grana A, Coolidge F, Merwin M. Personality profiles of the morbidly obese. J Clin Psychol. 1989;45:762–5.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lauer J, Wampler R, Lantz J, Madura J. MMPI profiles of female candidates for obesity surgery: a cluster analytic approach. Obes Surg. 1996;6:28–37.PubMedCrossRef Lauer J, Wampler R, Lantz J, Madura J. MMPI profiles of female candidates for obesity surgery: a cluster analytic approach. Obes Surg. 1996;6:28–37.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Tsushima WT, Bridenstine MP, Balfour JF. MMPI-2 scores in the outcome prediction of gastric bypass surgery. Obes Surg. 2004;14:528–32.PubMedCrossRef Tsushima WT, Bridenstine MP, Balfour JF. MMPI-2 scores in the outcome prediction of gastric bypass surgery. Obes Surg. 2004;14:528–32.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Maddi S, Khoshaba D, Persico M, Bleecker F, VanArsdall G. Psychosocial correlates of psychopathology in a national sample of the morbidly obese. Obes Surg. 1997;7:397–404.PubMedCrossRef Maddi S, Khoshaba D, Persico M, Bleecker F, VanArsdall G. Psychosocial correlates of psychopathology in a national sample of the morbidly obese. Obes Surg. 1997;7:397–404.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sogg S, Mori D. The Boston interview for gastric bypass: determining the psychological suitability of surgical candidates. Obes Surg. 2004;14:370–80.PubMedCrossRef Sogg S, Mori D. The Boston interview for gastric bypass: determining the psychological suitability of surgical candidates. Obes Surg. 2004;14:370–80.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Shinogle J, Owings M, Kozak L. Gastric bypass as treatment for obesity: trends, characteristics, and complications. Obes Res. 2005;13:2202–9.PubMedCrossRef Shinogle J, Owings M, Kozak L. Gastric bypass as treatment for obesity: trends, characteristics, and complications. Obes Res. 2005;13:2202–9.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Karr C, Larson L. Use of theory-driven research in counseling investigating three counseling psychology journals from 1990 to 1999. Couns Psychol. 2005;33:299–326.CrossRef Karr C, Larson L. Use of theory-driven research in counseling investigating three counseling psychology journals from 1990 to 1999. Couns Psychol. 2005;33:299–326.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Butcher JN, Dahlstrom WG, Graham JR, Tellegen A, Kaemmer B. Minnesota multiphasic personality inventory-2: manual for administration and scoring. Minneapolis: University of Minnesota Press; 1989. Butcher JN, Dahlstrom WG, Graham JR, Tellegen A, Kaemmer B. Minnesota multiphasic personality inventory-2: manual for administration and scoring. Minneapolis: University of Minnesota Press; 1989.
13.
Zurück zum Zitat Wadden T, Foster G. Weight and Lifestyle Inventory (WALI). Philadelphia, PA: University of Pennsylvania; 2001. Reprinted In: Wadden TA, Stunkard AJ, editors. Handbook of obesity treatment. New York, NY, USA: Guilford. p. 209–226. Wadden T, Foster G. Weight and Lifestyle Inventory (WALI). Philadelphia, PA: University of Pennsylvania; 2001. Reprinted In: Wadden TA, Stunkard AJ, editors. Handbook of obesity treatment. New York, NY, USA: Guilford. p. 209–226.
14.
Zurück zum Zitat Fabricatore A, Wadden T, Sarwer D, et al. Self-reported eating behaviors of extremely obese persons seeking bariatric surgery: a factor analytic approach. Obesity. 2006;14:83S–9S.PubMedCrossRef Fabricatore A, Wadden T, Sarwer D, et al. Self-reported eating behaviors of extremely obese persons seeking bariatric surgery: a factor analytic approach. Obesity. 2006;14:83S–9S.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Beck AT, Steer RA, Brown GK. The Beck depression inventory-second edition manual. San Antonio, TX, USA: The Psychological Corporation; 1996. Beck AT, Steer RA, Brown GK. The Beck depression inventory-second edition manual. San Antonio, TX, USA: The Psychological Corporation; 1996.
16.
Zurück zum Zitat Beck AT, Steer RA, Garbin MG. Psychometric properties of the Beck depression inventory: twenty-five years of evaluation. Clin Psychol Rev. 1988;8:77–100.CrossRef Beck AT, Steer RA, Garbin MG. Psychometric properties of the Beck depression inventory: twenty-five years of evaluation. Clin Psychol Rev. 1988;8:77–100.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Spielberger CD. State-trait anxiety inventory for adults. Redwood City, CA, USA: Mind Garden; 1983. Spielberger CD. State-trait anxiety inventory for adults. Redwood City, CA, USA: Mind Garden; 1983.
18.
Zurück zum Zitat Spielberger CD. State-trait anger expression inventory-2. Odessa, FL, USA: Psychological Assessment Resources; 1999. Spielberger CD. State-trait anger expression inventory-2. Odessa, FL, USA: Psychological Assessment Resources; 1999.
19.
Zurück zum Zitat Shipley W. Shipley institute of living scale—revised manual. Los Angeles, CA, USA: Western Psychological Services; 2000. Shipley W. Shipley institute of living scale—revised manual. Los Angeles, CA, USA: Western Psychological Services; 2000.
20.
Zurück zum Zitat Graham J. MMPI-2: assessing personality and psychopathology. 4th ed. New York: Oxford; 2006. Graham J. MMPI-2: assessing personality and psychopathology. 4th ed. New York: Oxford; 2006.
21.
Zurück zum Zitat Boutacoff LI, Thompson J, Rupp WM. Using the MMPI-2 test to stratify bariatric surgery candidates into meaningful subgroups. Unpublished Monograph; 2002. Boutacoff LI, Thompson J, Rupp WM. Using the MMPI-2 test to stratify bariatric surgery candidates into meaningful subgroups. Unpublished Monograph; 2002.
22.
Zurück zum Zitat Walfish S. Reducing MMPI-defensiveness: the effect of specialized instructions on retest validity in a sample of presurgical bariatric patients. Surg Obes Relat Diseases. 2007;3:184–8.CrossRef Walfish S. Reducing MMPI-defensiveness: the effect of specialized instructions on retest validity in a sample of presurgical bariatric patients. Surg Obes Relat Diseases. 2007;3:184–8.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Zizza CA, Herring AH, Stevens J, Carey TS. Bariatric surgeries in North Carolina, 1990 to 2001: a gender comparison. Obes Surg. 2003;11:1519–25. Zizza CA, Herring AH, Stevens J, Carey TS. Bariatric surgeries in North Carolina, 1990 to 2001: a gender comparison. Obes Surg. 2003;11:1519–25.
24.
Zurück zum Zitat Friedman KE, Applegate KL, Grant J. Who is adherent with preoperative psychological treatment recommendations among weight loss surgery candidates. Surg Obes Relat Diseases. 2007;3:376–82.CrossRef Friedman KE, Applegate KL, Grant J. Who is adherent with preoperative psychological treatment recommendations among weight loss surgery candidates. Surg Obes Relat Diseases. 2007;3:376–82.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Song Z, Reinhardt K, Buzzdon M, Liao P. Association between support group attendance and weight loss after Roux-en-Y gastric bypass. Surg Obes Relat Diseases. 2008;4:100–3.CrossRef Song Z, Reinhardt K, Buzzdon M, Liao P. Association between support group attendance and weight loss after Roux-en-Y gastric bypass. Surg Obes Relat Diseases. 2008;4:100–3.CrossRef
Metadaten
Titel
MMPI-2 Profiles of Bariatric Surgery Patients: A Replication and Extension
verfasst von
Bill N. Kinder
Steven Walfish
M. Scott Young
Angela Fairweather
Publikationsdatum
01.09.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 9/2008
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-008-9537-4

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2008

Obesity Surgery 9/2008 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.