Skip to main content
Erschienen in: AIDS and Behavior 1/2018

17.02.2018 | Original Paper

Mortality Rate and Predictors in Children Under 15 Years Old Who Acquired HIV from Mother to Child Transmission in Paraguay

verfasst von: Gloria Aguilar, Angélica Espinosa Miranda, George W. Rutherford, Sergio Munoz, Nancy Hills, Tania Samudio, Fernando Galeano, Anibal Kawabata, Carlos Miguel Rios González

Erschienen in: AIDS and Behavior | Sonderheft 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We estimated mortality rate and predictors of death in children and adolescents who acquired HIV through mother-to-child transmission in Paraguay. In 2000–2014, we conducted a cohort study among children and adolescents aged < 15 years. We abstracted data from medical records and death certificates. We used the Cox proportional hazards model for the multivariable analysis of mortality predictors. A total of 302 subjects were included in the survey; 216 (71.5%) were younger than 5 years, 148 (51.0%) were male, and 214 (70.9%) resided in the Asunción metropolitan area. There were 52 (17.2%) deaths, resulting in an overall mortality rate of 2.06 deaths per 100 person-years. The children and adolescents with hemoglobin levels ≤ 9 g/dL at baseline had a 2-times higher hazard of death compared with those who had levels > 9 g/dL (HR 2.27, 95% CI 1.01–5.10). The mortality of HIV-infected children and adolescents in Paraguay is high, and anemia is associated with mortality. Improving prenatal screening to find cases earlier and improving pediatric follow-up are needed.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Cotton MF, Violari A, Otwombe K, et al. Early time-limited antiretroviral therapy versus deferred therapy in South African infants infected with HIV: results from the Children with HIV Early Antiretroviral (CHER) randomised trial. Lancet. 2013;382:1555–63.CrossRefPubMedPubMedCentral Cotton MF, Violari A, Otwombe K, et al. Early time-limited antiretroviral therapy versus deferred therapy in South African infants infected with HIV: results from the Children with HIV Early Antiretroviral (CHER) randomised trial. Lancet. 2013;382:1555–63.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
5.
Zurück zum Zitat Cardoso CA, Pinto JA, Candiani TM, et al. The impact of highly active antiretroviral therapy on the survival of vertically HIV-infected children and adolescents in Belo Horizonte, Brazil. Mem Instituto Oswaldo Cruz. 2012;107:532–8.CrossRef Cardoso CA, Pinto JA, Candiani TM, et al. The impact of highly active antiretroviral therapy on the survival of vertically HIV-infected children and adolescents in Belo Horizonte, Brazil. Mem Instituto Oswaldo Cruz. 2012;107:532–8.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Moreira-Silva SF, Zandonade E, Miranda AE. Mortality in children and adolescents vertically infected by HIV receiving care at a referral hospital in Vitória, Brazil. BMC Infect Dis. 2015;15:155.CrossRefPubMedPubMedCentral Moreira-Silva SF, Zandonade E, Miranda AE. Mortality in children and adolescents vertically infected by HIV receiving care at a referral hospital in Vitória, Brazil. BMC Infect Dis. 2015;15:155.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Rodríguez de Schiavi MS, Scrigni A, García Arrigoni P, et al. Tratamiento antirretroviral de gran actividad en niños VIH positivos: evolución de la enfermedad relacionada con parámetros clínicos, inmunológicos y virológicos al comienzo del tratamiento. Archiv Argentin Pediatria. 2009;107:210–20. Rodríguez de Schiavi MS, Scrigni A, García Arrigoni P, et al. Tratamiento antirretroviral de gran actividad en niños VIH positivos: evolución de la enfermedad relacionada con parámetros clínicos, inmunológicos y virológicos al comienzo del tratamiento. Archiv Argentin Pediatria. 2009;107:210–20.
11.
Zurück zum Zitat Brady MT, Oleske JM, Williams PL, et al. Declines in mortality rates and changes in causes of death in HIV-1–infected children during the HAART era. J Acquir Immune Defic Syndr. 2010;53:86–94.CrossRefPubMedPubMedCentral Brady MT, Oleske JM, Williams PL, et al. Declines in mortality rates and changes in causes of death in HIV-1–infected children during the HAART era. J Acquir Immune Defic Syndr. 2010;53:86–94.CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Badie BM, Nabaei G, Rasoolinejad M, Mirzazadeh A, McFarland W. Early loss to follow-up and mortality of HIV-infected patients diagnosed after the era of antiretroviral treatment scale up: a call for re-invigorating the response in Iran. Int J STD AIDS. 2013;24:926–30.CrossRefPubMed Badie BM, Nabaei G, Rasoolinejad M, Mirzazadeh A, McFarland W. Early loss to follow-up and mortality of HIV-infected patients diagnosed after the era of antiretroviral treatment scale up: a call for re-invigorating the response in Iran. Int J STD AIDS. 2013;24:926–30.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Mofenson LM, Korelitz J, Meyer WA 3rd, et al. The relationship between serum human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) RNA level, CD4 lymphocyte percent, and long-term mortality risk in HIV-1–infected children. National Institute of Child Health and Human Development Intravenous Immunoglobulin Clinical Trial Study Group. J Infect Dis. 1997;175:1029–38.CrossRefPubMed Mofenson LM, Korelitz J, Meyer WA 3rd, et al. The relationship between serum human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) RNA level, CD4 lymphocyte percent, and long-term mortality risk in HIV-1–infected children. National Institute of Child Health and Human Development Intravenous Immunoglobulin Clinical Trial Study Group. J Infect Dis. 1997;175:1029–38.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Abrams EJ, Weedon J, Steketee RW, et al. Association of human immunodeficiency virus (HIV) load early in life with disease progression among HIV-infected infants. New York City Perinatal HIV Transmission Collaborative Study Group. J Infect Dis. 1998;178:101–8.CrossRefPubMed Abrams EJ, Weedon J, Steketee RW, et al. Association of human immunodeficiency virus (HIV) load early in life with disease progression among HIV-infected infants. New York City Perinatal HIV Transmission Collaborative Study Group. J Infect Dis. 1998;178:101–8.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Palumbo PE, Raskino C, Fiscus S, et al. Predictive value of quantitative plasma HIV RNA and CD4 + lymphocyte count in HIV-infected infants and children. JAMA. 1998;279:756–61.CrossRefPubMed Palumbo PE, Raskino C, Fiscus S, et al. Predictive value of quantitative plasma HIV RNA and CD4 + lymphocyte count in HIV-infected infants and children. JAMA. 1998;279:756–61.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social (MSPyBS), Pan American Health Organization. Perfil de salud de la niñez de Paraguay. Paraguay, 2011. Asunción, Paraguay: Subsistema de Información de las Estadísticas Vitales, Dirección de Bioestadística, MSPyBS, 2009. http://www.paho.org/par. Accessed 28 Mar 2017. Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social (MSPyBS), Pan American Health Organization. Perfil de salud de la niñez de Paraguay. Paraguay, 2011. Asunción, Paraguay: Subsistema de Información de las Estadísticas Vitales, Dirección de Bioestadística, MSPyBS, 2009. http://​www.​paho.​org/​par. Accessed 28 Mar 2017.
Metadaten
Titel
Mortality Rate and Predictors in Children Under 15 Years Old Who Acquired HIV from Mother to Child Transmission in Paraguay
verfasst von
Gloria Aguilar
Angélica Espinosa Miranda
George W. Rutherford
Sergio Munoz
Nancy Hills
Tania Samudio
Fernando Galeano
Anibal Kawabata
Carlos Miguel Rios González
Publikationsdatum
17.02.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
AIDS and Behavior / Ausgabe Sonderheft 1/2018
Print ISSN: 1090-7165
Elektronische ISSN: 1573-3254
DOI
https://doi.org/10.1007/s10461-018-2053-1

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2018

AIDS and Behavior 1/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.