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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2012

01.04.2012 | Original Article

Neo-adjuvant Chemoradiation Therapy Using S-1 Followed by Surgical Resection in Patients with Pancreatic Cancer

verfasst von: Sohei Satoi, Hideyoshi Toyokawa, Hiroaki Yanagimoto, Tomohisa Yamamoto, Minoru Kamata, Chisato Ohe, Noriko Sakaida, Yoshiko Uemura, Hiroaki Kitade, Noboru Tanigawa, Kentaro Inoue, Yoichi Matsui, A-Hon Kwon

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 4/2012

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Abstract

Objective

The aim of this study was to compare short-term surgical results in pancreatic cancer patients who underwent surgical resection after neo-adjuvant chemoradiation therapy (NACRT) using S-1.

Methods

The study population comprised 77 patients with pancreatic cancer between 2006 and 2010. Out of 34 patients who underwent staging laparoscopy between 2008 and 2010, 31 patients without occult distant organ metastasis underwent chemoradiation and of whom 30 underwent pancreatectomy (NACRT group). Of the other 43 patients, 36 underwent surgical resection in 2006–2008, followed by adjuvant therapy (adjuvant group). The primary endpoint was frequency of pathological curative resection (R0).

Results

The new regimen of NACRT was feasible and safe. Twenty-eight of 30 (93%) patients in the NACRT group had R0 resection, which was significantly higher than in the adjuvant group (21 of 36 patients, 58%, p = 0.005). The number and extent of metastatic lymph nodes in the NACRT group (1 (0–25), N0/1; 18 of 38) was significantly lower than in the adjuvant group (2 (0–19), N0/1; 23 of 30), p = 0.0363). The frequency of intractable ascites in the NACRT group (eight of 30) was significantly higher than in the adjuvant group (two of 36, p = 0.035).

Conclusion

Neo-adjuvant chemoradiation therapy using S-1 followed by pancreatectomy can improve the rate of pathologically curative resection and reduces the number and extent of lymph node metastasis.
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Metadaten
Titel
Neo-adjuvant Chemoradiation Therapy Using S-1 Followed by Surgical Resection in Patients with Pancreatic Cancer
verfasst von
Sohei Satoi
Hideyoshi Toyokawa
Hiroaki Yanagimoto
Tomohisa Yamamoto
Minoru Kamata
Chisato Ohe
Noriko Sakaida
Yoshiko Uemura
Hiroaki Kitade
Noboru Tanigawa
Kentaro Inoue
Yoichi Matsui
A-Hon Kwon
Publikationsdatum
01.04.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-011-1795-0

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.