Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 2/2019

15.11.2018 | Original Article

Outcome disparities in colorectal cancer: a SEER-based comparative analysis of racial subgroups

verfasst von: Muneer J. Al-Husseini, Anas M. Saad, Khalid A. Jazieh, Abdelmagid M. Elmatboly, Ahmad Rachid, Mohamed M. Gad, Inas A. Ruhban, Talal Hilal

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Previous studies of ethnic disparities in colorectal cancer (CRC) have focused mainly on patients of Caucasian and African-American descent. We aimed to evaluate outcomes for a range of races, representing a broader demographic of the US population.

Methods

The Surveillance, Epidemiology, and End Results database was queried to identify patients with CRC diagnosed between 1994 and 2014. We performed unadjusted Kaplan-Meier test and multivariable covariate-adjusted Cox models to calculate the overall and CRC-specific survival of patients according to their race.

Results

We identified 401,723 patients diagnosed with CRC between 1994 and 2014. Overall survival (OS) and CRC-specific survival were compared across different races stratified by age, sex, marital status, disease stage and grade, and undergoing surgery as a treatment. Overall, Asian/Pacific Islanders and Hispanics had improved CRC-specific survival compared to Whites (HR = 0.873, 95%CI 0.853–0.893, P < .001, and HR = 0.958, 95%CI 0.937–0.979, P < .001, respectively). Blacks had the worst CRC-specific survival outcomes when compared to Whites (HR = 1.215, 95%CI 1.192–1.238, P < .001). Racial disparity persisted when looking at two different time periods (1994–2003 and 2004–2014).

Conclusions

Asians/Pacific Islanders have improved outcomes from CRC compared to other races. Multifactorial, including genetic, environmental, and socioeconomic factors appear to influence outcomes and need to be addressed separately in order to reduce racial disparities among patients with CRC.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Siegel RL, Miller KD, Jemal A (2018) Cancer statistics, 2018. CA Cancer J Clin 68(1):7–30CrossRef Siegel RL, Miller KD, Jemal A (2018) Cancer statistics, 2018. CA Cancer J Clin 68(1):7–30CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chien C, Morimoto LM, Tom J, Li CI (2005) Differences in colorectal carcinoma stage and survival by race and ethnicity. Cancer 104(3):629–639CrossRefPubMed Chien C, Morimoto LM, Tom J, Li CI (2005) Differences in colorectal carcinoma stage and survival by race and ethnicity. Cancer 104(3):629–639CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Doubeni CA, Laiyemo AO, Major JM, Schootman M, Lian M, Park Y, Graubard BI, Hollenbeck AR, Sinha R (2012) Socioeconomic status and the risk of colorectal cancer: an analysis of more than a half million adults in the National Institutes of Health-AARP Diet and Health Study. Cancer 118(14):3636–3644CrossRefPubMedPubMedCentral Doubeni CA, Laiyemo AO, Major JM, Schootman M, Lian M, Park Y, Graubard BI, Hollenbeck AR, Sinha R (2012) Socioeconomic status and the risk of colorectal cancer: an analysis of more than a half million adults in the National Institutes of Health-AARP Diet and Health Study. Cancer 118(14):3636–3644CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER) Program (www.seer.cancer.gov) SEER*Stat Database: Incidence - SEER 18 Regs Custom Data (with additional treatment fields), Nov 2016 Sub (1973–2014 varying) - Linked To County Attributes - Total U.S. (1969) Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER) Program (www.​seer.​cancer.​gov) SEER*Stat Database: Incidence - SEER 18 Regs Custom Data (with additional treatment fields), Nov 2016 Sub (1973–2014 varying) - Linked To County Attributes - Total U.S. (1969)
9.
Zurück zum Zitat Dubil EA, Tian C, Wang G, Tarney CM, Bateman NW, Levine DA, Conrads TP, Hamilton CA, Maxwell GL, Darcy KM (2018) Racial disparities in molecular subtypes of endometrial cancer. Gynecol Oncol 149(1):106–116CrossRefPubMed Dubil EA, Tian C, Wang G, Tarney CM, Bateman NW, Levine DA, Conrads TP, Hamilton CA, Maxwell GL, Darcy KM (2018) Racial disparities in molecular subtypes of endometrial cancer. Gynecol Oncol 149(1):106–116CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Dean LT, Gehlert S, Neuhouser ML, Oh A, Zanetti K, Goodman M, Thompson B, Visvanathan K, Schmitz KH (2018) Social factors matter in cancer risk and survivorship. Cancer Causes Control 29(7):611–618CrossRefPubMedPubMedCentral Dean LT, Gehlert S, Neuhouser ML, Oh A, Zanetti K, Goodman M, Thompson B, Visvanathan K, Schmitz KH (2018) Social factors matter in cancer risk and survivorship. Cancer Causes Control 29(7):611–618CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Enewold L, Penn DC, Stevens JL, Harlan LC (2018) Black/white differences in treatment and survival among women with stage IIIB-IV breast cancer at diagnosis: a US population-based study. Cancer Causes Control 29(7):657–665CrossRefPubMed Enewold L, Penn DC, Stevens JL, Harlan LC (2018) Black/white differences in treatment and survival among women with stage IIIB-IV breast cancer at diagnosis: a US population-based study. Cancer Causes Control 29(7):657–665CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat White A, Vernon SW, Franzini L, Du XL (2010) Racial disparities in colorectal cancer survival: to what extent are racial disparities explained by differences in treatment, tumor characteristics, or hospital characteristics? Cancer 116(19):4622–4631CrossRefPubMedPubMedCentral White A, Vernon SW, Franzini L, Du XL (2010) Racial disparities in colorectal cancer survival: to what extent are racial disparities explained by differences in treatment, tumor characteristics, or hospital characteristics? Cancer 116(19):4622–4631CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Hines Robert B, Markossian TW (2011) Differences in late-stage diagnosis, treatment, and colorectal Cancer-related death between rural and urban African Americans and whites in Georgia. J Rural Health 28(3):296–305CrossRefPubMed Hines Robert B, Markossian TW (2011) Differences in late-stage diagnosis, treatment, and colorectal Cancer-related death between rural and urban African Americans and whites in Georgia. J Rural Health 28(3):296–305CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Lee W, Nelson R, Mailey B, Duldulao MP, Garcia-Aguilar J, Kim J (2012) Socioeconomic factors impact colon cancer outcomes in diverse patient populations. J Gastrointest Surg 16(4):692–704CrossRefPubMed Lee W, Nelson R, Mailey B, Duldulao MP, Garcia-Aguilar J, Kim J (2012) Socioeconomic factors impact colon cancer outcomes in diverse patient populations. J Gastrointest Surg 16(4):692–704CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Lai Y, Wang C, Civan JM, Palazzo JP, Ye Z, Hyslop T, Lin J, Myers RE, Li B, Jiang B, Sama A, Xing J, Yang H (2016) Effects of cancer stage and treatment differences on racial disparities in survival from colon cancer: a United States population-based study. Gastroenterology 150(5):1135–1146CrossRefPubMedPubMedCentral Lai Y, Wang C, Civan JM, Palazzo JP, Ye Z, Hyslop T, Lin J, Myers RE, Li B, Jiang B, Sama A, Xing J, Yang H (2016) Effects of cancer stage and treatment differences on racial disparities in survival from colon cancer: a United States population-based study. Gastroenterology 150(5):1135–1146CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Ashktorab H, Smoot DT, Farzanmehr H, Fidelia-Lambert M, Momen B, Hylind L, Iacosozio-Dononue C, Carethers JM, Goel A, Boland CR, Giardiello FM (2005) Clinicopathological features and microsatellite instability (MSI) in colorectal cancers from African Americans. Int J Cancer 116(6):914–919CrossRefPubMedPubMedCentral Ashktorab H, Smoot DT, Farzanmehr H, Fidelia-Lambert M, Momen B, Hylind L, Iacosozio-Dononue C, Carethers JM, Goel A, Boland CR, Giardiello FM (2005) Clinicopathological features and microsatellite instability (MSI) in colorectal cancers from African Americans. Int J Cancer 116(6):914–919CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Farhana L, Antaki F, Anees MR, Nangia-Makker P, Judd S, Hadden T, Levi E, Murshed F, Yu Y, van Buren E, Ahmed K, Dyson G, Majumdar APN (2016) Role of cancer stem cells in racial disparity in colorectal cancer. Cancer Med 5(6):1268–1278CrossRefPubMedPubMedCentral Farhana L, Antaki F, Anees MR, Nangia-Makker P, Judd S, Hadden T, Levi E, Murshed F, Yu Y, van Buren E, Ahmed K, Dyson G, Majumdar APN (2016) Role of cancer stem cells in racial disparity in colorectal cancer. Cancer Med 5(6):1268–1278CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Lee KK, Jandorf L, Thelemaque L, Itzkowitz SH (2014) Colorectal neoplasia detection among black and Latino individuals undergoing screening colonoscopy: a prospective cohort study. Gastrointest Endosc 79(3):466–472CrossRefPubMedPubMedCentral Lee KK, Jandorf L, Thelemaque L, Itzkowitz SH (2014) Colorectal neoplasia detection among black and Latino individuals undergoing screening colonoscopy: a prospective cohort study. Gastrointest Endosc 79(3):466–472CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Lebwohl B, Capiak K, Neugut AI, Kastrinos F (2012) Risk of colorectal adenomas and advanced neoplasia in Hispanic, black and white patients undergoing screening colonoscopy. Aliment Pharmacol Ther 35(12):1467–1473CrossRefPubMedPubMedCentral Lebwohl B, Capiak K, Neugut AI, Kastrinos F (2012) Risk of colorectal adenomas and advanced neoplasia in Hispanic, black and white patients undergoing screening colonoscopy. Aliment Pharmacol Ther 35(12):1467–1473CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Peterson NB, Murff HJ, Ness RM, Dittus RS (2007) Colorectal cancer screening among men and women in the United States. J Women's Health 16(1):57–65CrossRef Peterson NB, Murff HJ, Ness RM, Dittus RS (2007) Colorectal cancer screening among men and women in the United States. J Women's Health 16(1):57–65CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Fenton Joshua J, Tancredi Daniel J, Green P, Franks P, Baldwin LM (2009) Persistent racial and ethnic disparities in up-to-date colorectal cancer testing in Medicare enrollees. J Am Geriatr Soc 57(3):412–418CrossRefPubMed Fenton Joshua J, Tancredi Daniel J, Green P, Franks P, Baldwin LM (2009) Persistent racial and ethnic disparities in up-to-date colorectal cancer testing in Medicare enrollees. J Am Geriatr Soc 57(3):412–418CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat May FP, Whitman CB, Varlyguina K, Bromley EG, Spiegel BMR (2016) Addressing low colorectal cancer screening in African Americans: using focus groups to inform the development of effective interventions. J Cancer Educ 31(3):567–574CrossRefPubMedPubMedCentral May FP, Whitman CB, Varlyguina K, Bromley EG, Spiegel BMR (2016) Addressing low colorectal cancer screening in African Americans: using focus groups to inform the development of effective interventions. J Cancer Educ 31(3):567–574CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Chan C, Lopez A, Castaneda G, Bhuket T, Liu B, Yee S, Irwin D, Wong RJ (2017) Black patients with colorectal Cancer have more advanced Cancer stage at time of diagnosis: a community-based safety-net hospital experience. J Community Health 42(4):724–729CrossRefPubMed Chan C, Lopez A, Castaneda G, Bhuket T, Liu B, Yee S, Irwin D, Wong RJ (2017) Black patients with colorectal Cancer have more advanced Cancer stage at time of diagnosis: a community-based safety-net hospital experience. J Community Health 42(4):724–729CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Gabriel E, Attwood K, Al-Sukhni E, Erwin D, Boland P, Nurkin S (2017) Age-related rates of colorectal cancer and the factors associated with overall survival. J Gastrointest Oncol 9(1):96–110CrossRef Gabriel E, Attwood K, Al-Sukhni E, Erwin D, Boland P, Nurkin S (2017) Age-related rates of colorectal cancer and the factors associated with overall survival. J Gastrointest Oncol 9(1):96–110CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Corral Cordero F, Cueva Ayala P, Yepez Maldonado J, Tarupi Montenegro W (2018) Trends in cancer incidence and mortality over three decades in Quito - Ecuador. Colombia Medica (Cali, Colombia) 49(1):35–41 Corral Cordero F, Cueva Ayala P, Yepez Maldonado J, Tarupi Montenegro W (2018) Trends in cancer incidence and mortality over three decades in Quito - Ecuador. Colombia Medica (Cali, Colombia) 49(1):35–41
27.
Zurück zum Zitat Salimzadeh H, Delavari F, Sauvaget C, Rezaee N, Delavari A, Kompani F, Rezaei N, Sheidaei A, Modirian M, Haghshenas R, Chegini M, Gohari K, Zokaiee H, Farzadfar F, Malekzadeh R (2018) Annual trends of gastrointestinal cancers mortality in Iran during 1990–2015; NASBOD Study. Arch Iran Med 21(2):46–55PubMed Salimzadeh H, Delavari F, Sauvaget C, Rezaee N, Delavari A, Kompani F, Rezaei N, Sheidaei A, Modirian M, Haghshenas R, Chegini M, Gohari K, Zokaiee H, Farzadfar F, Malekzadeh R (2018) Annual trends of gastrointestinal cancers mortality in Iran during 1990–2015; NASBOD Study. Arch Iran Med 21(2):46–55PubMed
28.
Zurück zum Zitat Noone A-M, Lund JL, Mariotto A, Cronin K, McNeel T, Deapen D, Warren JL (2016) Comparison of SEER treatment data with Medicare claims. Med Care 54:e55CrossRefPubMedPubMedCentral Noone A-M, Lund JL, Mariotto A, Cronin K, McNeel T, Deapen D, Warren JL (2016) Comparison of SEER treatment data with Medicare claims. Med Care 54:e55CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Outcome disparities in colorectal cancer: a SEER-based comparative analysis of racial subgroups
verfasst von
Muneer J. Al-Husseini
Anas M. Saad
Khalid A. Jazieh
Abdelmagid M. Elmatboly
Ahmad Rachid
Mohamed M. Gad
Inas A. Ruhban
Talal Hilal
Publikationsdatum
15.11.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-018-3195-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

International Journal of Colorectal Disease 2/2019 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.