Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 3/2019

15.05.2018 | Original Article

Outcome of Snodgrass Repair for Various Types of Hypospadias: Our Experience

verfasst von: Venkat A. Gite, A. J. Kandi, S. M. Bote, J. V. Nikose, S. R. Patil

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 3/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hypospadias is the most common congenital malformation, affecting 1 in 200–300 newborn males. No single procedure is standard for all types of hypospadias. Our objective is to assess our skill and report our experience in terms of feasibility and result of Snodgrass repair for various types of hypospadias. We analyzed 97 cases of hypospadias with or without chordee with adequate urethral plate who underwent Snodgrass repair from 2009 to 2014 by single surgeon. Age ranges at the time of surgery from 18 months to 28 years. Common site was distal penile in 42 cases (40.74%) followed by mid-penile in 32 cases (31.04%). Twenty-five patients had clinically notable chordee. Technique involved incision of urethral plate up to mid-glans and continuous uninterrupted subcuticular suture technique with PDS for urethroplasty with use of various second layers as per need and availability. Overall complication rate was 7.76%. Overall success rate was 92.24%. Complications include meatal stenosis, superficial skin blackening, complete dehiscence, and hematoma one each, and four cases had urethrocutaneous fistula. Patients were cosmetically and functionally normal with maximum follow-up of 5 years. TIP is a novel and an attractive single-stage technique due to its adaptability, relative ease, and low complication rate for anterior hypospadias. Its use can be extended in mid- and proximal hypospadias where degloving only is sufficient for orthoplasty.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ikaram ud Din O, Yunas M (2008) Snodgrass repair of anterior hypospadias. JPMI 22(01):13–16 Ikaram ud Din O, Yunas M (2008) Snodgrass repair of anterior hypospadias. JPMI 22(01):13–16
2.
Zurück zum Zitat Khairi A (2012) Snodgrass repair for distal hypospadias: a review of 75 cases. Ann Pediatr Surg 8:12–14CrossRef Khairi A (2012) Snodgrass repair for distal hypospadias: a review of 75 cases. Ann Pediatr Surg 8:12–14CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Dhua AK, Agrawal SK, Sinha S, Ratan SK (2012) Soft tissue cover in hypospadias surgery: is tunica vaginalis better than dartos flap? J Indian Assoc Pediatr Surg 17(1):16–19CrossRefPubMedPubMedCentral Dhua AK, Agrawal SK, Sinha S, Ratan SK (2012) Soft tissue cover in hypospadias surgery: is tunica vaginalis better than dartos flap? J Indian Assoc Pediatr Surg 17(1):16–19CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Mohajerzadeh L, Ghoroubi J, Roshanzamir F, Alizadeh H (2015) Outcome of tubularised incised plate (TIP) urethroplasty: a single center experience with 307 cases. Iran J Padiatr Surg 1:No. 1 Mohajerzadeh L, Ghoroubi J, Roshanzamir F, Alizadeh H (2015) Outcome of tubularised incised plate (TIP) urethroplasty: a single center experience with 307 cases. Iran J Padiatr Surg 1:No. 1
5.
Zurück zum Zitat Sharma GR (2004) Tubularised incised plate urethroplasty (TIP) for distal and midshaft hypospadias a preliminary experience. Indian J Urol 20(2):15–18 Sharma GR (2004) Tubularised incised plate urethroplasty (TIP) for distal and midshaft hypospadias a preliminary experience. Indian J Urol 20(2):15–18
6.
Zurück zum Zitat Kamal A, Khan K, Ayub M (2015) Surgical management of anterior hypospadias: our experience with Snodgrass repair technique. Gomal J Med Sci 13:No.1 Kamal A, Khan K, Ayub M (2015) Surgical management of anterior hypospadias: our experience with Snodgrass repair technique. Gomal J Med Sci 13:No.1
8.
Zurück zum Zitat Aydogdu B, Okur MH, Zeytun H, Otcu S (2015) Megameatus with intact prepuce (MIP) hypospadias variant applicated tubularised incised plate(TIP) urethroplasty: a case report. Ped Urol Case Rep 2(6):15–19CrossRef Aydogdu B, Okur MH, Zeytun H, Otcu S (2015) Megameatus with intact prepuce (MIP) hypospadias variant applicated tubularised incised plate(TIP) urethroplasty: a case report. Ped Urol Case Rep 2(6):15–19CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ryan AK, Goodship JA, Wilson DI, Philip N, Levy A, Seidel H, Schuffenhauer S, Oechsler H, Belohradsky B, Prieur M, Aurias A, Raymond FL, Clayton-Smith J, Hatchwell E, McKeown C, Beemer FA, Dallapiccola B, Novelli G, Hurst JA, Ignatius J, Green AJ, Winter RM, Brueton L, Brondum-Nielsen K, Scambler PJ (1997) Spectrum of clinical features associated with interstitial chromosome 22q11 deletions: a European collaborative study. J Med Genet 34:798–904CrossRefPubMedPubMedCentral Ryan AK, Goodship JA, Wilson DI, Philip N, Levy A, Seidel H, Schuffenhauer S, Oechsler H, Belohradsky B, Prieur M, Aurias A, Raymond FL, Clayton-Smith J, Hatchwell E, McKeown C, Beemer FA, Dallapiccola B, Novelli G, Hurst JA, Ignatius J, Green AJ, Winter RM, Brueton L, Brondum-Nielsen K, Scambler PJ (1997) Spectrum of clinical features associated with interstitial chromosome 22q11 deletions: a European collaborative study. J Med Genet 34:798–904CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat O’Connor KM, Kiely EA Lessons learned using Snodgrass hypospadias repair. Ir J Med Sci 175:No1 O’Connor KM, Kiely EA Lessons learned using Snodgrass hypospadias repair. Ir J Med Sci 175:No1
11.
Zurück zum Zitat Bath AS, Bhandari PS, Mukherjee MK (2003) Repair of distal hypospadias by the tubularised incised plate urethroplasty: a simple versatile technique. Indian J Plast Surg 36(1):23–25 Bath AS, Bhandari PS, Mukherjee MK (2003) Repair of distal hypospadias by the tubularised incised plate urethroplasty: a simple versatile technique. Indian J Plast Surg 36(1):23–25
12.
Zurück zum Zitat Yassin T, Bahaaeldin KH, Husein A, El Minawi H (2011) Assessment and management of urethrocutaneous fistula developing after hypospadias repair. Ann Padiatr Surg 1687–4137 Yassin T, Bahaaeldin KH, Husein A, El Minawi H (2011) Assessment and management of urethrocutaneous fistula developing after hypospadias repair. Ann Padiatr Surg 1687–4137
13.
Zurück zum Zitat El Saket HA, Fares A, Kaddah SN (2008) Tubularised incised plate urethroplasty for midpenile and more proximal hypospadias repair. Ann Pediatr Surg 4(3&4):94–99 El Saket HA, Fares A, Kaddah SN (2008) Tubularised incised plate urethroplasty for midpenile and more proximal hypospadias repair. Ann Pediatr Surg 4(3&4):94–99
14.
Zurück zum Zitat Attar FS (2009) Evaluation of the tubularised incised plate urethroplasty (TIP) for repair f distal hypospadias. Bas J Surg 15 Attar FS (2009) Evaluation of the tubularised incised plate urethroplasty (TIP) for repair f distal hypospadias. Bas J Surg 15
15.
Zurück zum Zitat Khan WY, Alam M, Islam F, Israr M (2014) Surgical management of anterior hypospadias, our experience with Snodgrass repair technique. Pak J Surg 30(3):248–251 Khan WY, Alam M, Islam F, Israr M (2014) Surgical management of anterior hypospadias, our experience with Snodgrass repair technique. Pak J Surg 30(3):248–251
16.
Zurück zum Zitat Bar Yosef Y, Binyamini J, Mullerad M, Matzkin H (2005) Megameatus intact prepuce hypospadias variant: application of tubularised incised plate urethroplasty. Urology 66:B61–B64CrossRef Bar Yosef Y, Binyamini J, Mullerad M, Matzkin H (2005) Megameatus intact prepuce hypospadias variant: application of tubularised incised plate urethroplasty. Urology 66:B61–B64CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Uiman I, Erikei V, Avanoglu A, Gokdemir A (1997) The effect of suturing technique and material on complication rate following hypospadias repair. Eur J Padiatr Surg 7:156–157CrossRef Uiman I, Erikei V, Avanoglu A, Gokdemir A (1997) The effect of suturing technique and material on complication rate following hypospadias repair. Eur J Padiatr Surg 7:156–157CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hombalkar NN, Gurav PD, Dhandore PD, Parmar RR (2013) Snodgrass procedure—a versatile technique for variant types of hypospadias repair. JKIMSU 2:2 Hombalkar NN, Gurav PD, Dhandore PD, Parmar RR (2013) Snodgrass procedure—a versatile technique for variant types of hypospadias repair. JKIMSU 2:2
19.
Zurück zum Zitat Kamal AM, Abou Hashem SE, Yossef HK (2005) Tubularised incised plate (TIP) urethroplasty: extended use in hypospadias re-operation. Afr J Urol 11(1):15–21 Kamal AM, Abou Hashem SE, Yossef HK (2005) Tubularised incised plate (TIP) urethroplasty: extended use in hypospadias re-operation. Afr J Urol 11(1):15–21
20.
Zurück zum Zitat Chatterjee US, Mandal MK, Basu S, Das R, Majhi T (2004) Comparative study of dartos fascia and tunica vaginalis pedicle wrap for the tubularised incised plate in primary hypospadias repair. BJU Int 9:1102–1104CrossRef Chatterjee US, Mandal MK, Basu S, Das R, Majhi T (2004) Comparative study of dartos fascia and tunica vaginalis pedicle wrap for the tubularised incised plate in primary hypospadias repair. BJU Int 9:1102–1104CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Yerkes EB, Adams MC, Miller DA, Pope JC 4th, Rink RC, Brock JW 3rd (2000) Y to I wrap: use of the distal spongiosum for hypospadias repair. J Urol 163:1536–1538CrossRefPubMed Yerkes EB, Adams MC, Miller DA, Pope JC 4th, Rink RC, Brock JW 3rd (2000) Y to I wrap: use of the distal spongiosum for hypospadias repair. J Urol 163:1536–1538CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Dodat H, Landry JL, Szwarc C, Culem S, Murat FJ, Dubois R (2003) Spongioplasty and separation of the corpora cavernosa for hypospadias repair. BJU Int 91:528–531CrossRefPubMed Dodat H, Landry JL, Szwarc C, Culem S, Murat FJ, Dubois R (2003) Spongioplasty and separation of the corpora cavernosa for hypospadias repair. BJU Int 91:528–531CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Bhat A, Sabharwal K, Bhat M, Saran R, Singla M, Kumar V (2014) Outcomes of tubularised incised plate urethroplasty with spongioplasty alone as additional tissue cover: a prospective study. Indian J Uro 30(4):392–397CrossRef Bhat A, Sabharwal K, Bhat M, Saran R, Singla M, Kumar V (2014) Outcomes of tubularised incised plate urethroplasty with spongioplasty alone as additional tissue cover: a prospective study. Indian J Uro 30(4):392–397CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Holland AJ, Smith GHH (2000) Effect of depth and width of urethral plate on tubularised incised plate urethroplasty. J Urol 64:489CrossRef Holland AJ, Smith GHH (2000) Effect of depth and width of urethral plate on tubularised incised plate urethroplasty. J Urol 64:489CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Snodgross W, Villanueva C, Bush NC (2014) Duration and follow-up to diagnose hypospadias urethroplasty complications. J Pediatr Urol 10(2):208–211CrossRef Snodgross W, Villanueva C, Bush NC (2014) Duration and follow-up to diagnose hypospadias urethroplasty complications. J Pediatr Urol 10(2):208–211CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Elbakry A, Shamaa M, Al-Atrash G (1998) An axially vascularised meatal based flap for the repair of hypospadias. Br J Urol 82:698–703CrossRefPubMed Elbakry A, Shamaa M, Al-Atrash G (1998) An axially vascularised meatal based flap for the repair of hypospadias. Br J Urol 82:698–703CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Horton CE, Horton CE Jr (1988) Complications of hypospadias surgery. In: Horton CE (ed) Clinics in plastic surgery. WB Saunders Company, Philadelphia, p p371 Horton CE, Horton CE Jr (1988) Complications of hypospadias surgery. In: Horton CE (ed) Clinics in plastic surgery. WB Saunders Company, Philadelphia, p p371
28.
Zurück zum Zitat Snodgross W, Koyle M, Manzoni G, Hurwitz R, Caldamone A, Ehrlich R (1996) Tubularised incised plate hypospadias repair: results of multicenter experience. J Urol 156(2Pt2):839–841 Snodgross W, Koyle M, Manzoni G, Hurwitz R, Caldamone A, Ehrlich R (1996) Tubularised incised plate hypospadias repair: results of multicenter experience. J Urol 156(2Pt2):839–841
29.
Zurück zum Zitat Elbakry A (1999) Tubularised incised plate urethroplasty: is regular dilatation necessary for success? BJU Int 84:683–688CrossRefPubMed Elbakry A (1999) Tubularised incised plate urethroplasty: is regular dilatation necessary for success? BJU Int 84:683–688CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Lorenzo AJ, Snodgross WT (2002) Regular dilatation is unnecessary after tubularised incised plate hypospadias repair. BJU Int 89:94–97CrossRefPubMed Lorenzo AJ, Snodgross WT (2002) Regular dilatation is unnecessary after tubularised incised plate hypospadias repair. BJU Int 89:94–97CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Outcome of Snodgrass Repair for Various Types of Hypospadias: Our Experience
verfasst von
Venkat A. Gite
A. J. Kandi
S. M. Bote
J. V. Nikose
S. R. Patil
Publikationsdatum
15.05.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 3/2019
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-018-1768-6

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2019

Indian Journal of Surgery 3/2019 Zur Ausgabe

Letter to Editor

Chemistry for Surgeons

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Im OP der Zukunft läuft nichts mehr ohne Kollege Roboter

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.