Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 3/2018

21.12.2017 | Original Article

Panniculectomy Outcomes in Patients with End-Stage Renal Disease in Preparation for Renal Transplant

verfasst von: Leela S. Mundra, Gustavo A. Rubio, Husain T. AlQattan, Seth R. Thaller

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

End-stage renal disease (ESRD) is associated with increased cardiovascular risk factors, electrolyte imbalances, and iron deficiency anemia. These factors may increase the risk of adverse outcomes in patients undergoing panniculectomy. There is a paucity of data regarding outcomes in patients with ESRD undergoing panniculectomy. The purpose of this study is to investigate whether ESRD is associated with increased rate of complications following a panniculectomy.

Method

The Nationwide Inpatient Sample database (2006–2011) was used to identify patients who underwent a panniculectomy. Among this cohort, patients diagnosed with end-stage renal disease were identified. Patients excluded from the study were emergency admissions, pregnant women, patients less than 18 years old, and patients with concurrent nephrectomy or kidney transplants. Demographic factors, comorbidities, and postoperative complications were evaluated. Chi-squared and risk-adjusted multivariate logistic regression analyses were performed to determine whether end-stage renal disease was associated with increased rate of postoperative complications.

Results

A total of 34,779 panniculectomies were performed during the study period. Of these, 613 (1.8%) were diagnosed with ESRD. Patients with ESRD were older (mean age 58.9 vs. 49.3, p < 0.01) and more likely to have Medicare (63.5 vs. 18.4%, p < 0.01). They had higher rates of comorbidities, including diabetes, hypertension, congestive heart failure, chronic lung disease, chronic anemia, liver disease, peripheral artery disease, obesity, and coagulopathies (p < 0.01). The procedure was more likely to occur at a large, teaching hospital (p < 0.01). Postoperatively, patients with ESRD had a higher rate of death (3.3 vs. 0.2%, p < 0.01), wound complications (10.6 vs. 6.2%, p < 0.01), venous thromboembolism (4.9 vs. 0.8%, p < 0.01), blood transfusions (25.3% vs. 7.0%, p < 0.01), non-renal major medical complications (40.0% vs. 8.4%), and longer hospital stay (9.2 vs. 3.8 days, p < 0.01). Multivariate logistic regression analysis controlling for age, race, sex, hospital location/teaching hospital, payer, and all comorbidities demonstrated that ESRD was independently associated with increased venous thromboembolisms (OR 2.38, 95% CI 1.48–3.83) and non-renal major medical complications (OR 1.51, 95% CI 1.19–1.91). ESRD was not independently associated with increased rate of wound complications or transfusions.

Conclusion

Patients with ESRD are at increased risk of VTE and non-renal major medical complications following panniculectomy. Moreover, patients with ESRD have longer hospital stays and higher rates of mortality.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Doyle SL, Lysaght J, Reynolds JV (2010) Obesity and post-operative complications in patients undergoing non-bariatric surgery. Obes Rev 11(12):875–886CrossRefPubMed Doyle SL, Lysaght J, Reynolds JV (2010) Obesity and post-operative complications in patients undergoing non-bariatric surgery. Obes Rev 11(12):875–886CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Eckel RH, Bays HE, Klein S, Bade Horn D (2016) Proactive and progressive approaches in managing obesity. Postgrad Med 128(Suppl 1):21–30CrossRefPubMed Eckel RH, Bays HE, Klein S, Bade Horn D (2016) Proactive and progressive approaches in managing obesity. Postgrad Med 128(Suppl 1):21–30CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Flegal KM, Kruszon-Moran D, Carroll MD, Fryar CD, Ogden CL (2016) Trends in obesity among adults in the United States, 2005 to 2014. JAMA 315(21):2284–2291CrossRefPubMed Flegal KM, Kruszon-Moran D, Carroll MD, Fryar CD, Ogden CL (2016) Trends in obesity among adults in the United States, 2005 to 2014. JAMA 315(21):2284–2291CrossRefPubMed
4.
5.
Zurück zum Zitat Fox CS, Larson MG, Leip EP, Culleton B, Wilson PW, Levy D (2014) Predictors of new-onset kidney disease in a community-based population. JAMA 291(7):844–850CrossRef Fox CS, Larson MG, Leip EP, Culleton B, Wilson PW, Levy D (2014) Predictors of new-onset kidney disease in a community-based population. JAMA 291(7):844–850CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hsu CY, McCulloch CE, Iribarren C, Darbinian J, Go AS (2006) Body mass index and risk for end-stage renal disease. Ann Intern Med 144(1):21–28CrossRefPubMed Hsu CY, McCulloch CE, Iribarren C, Darbinian J, Go AS (2006) Body mass index and risk for end-stage renal disease. Ann Intern Med 144(1):21–28CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kambham N, Markowitz GS, Valeri AM, Lin J, D’Agati VD (2001) Obesity-related glomerulopathy: an emerging epidemic. Kidney Int 59(4):1498–1509CrossRefPubMed Kambham N, Markowitz GS, Valeri AM, Lin J, D’Agati VD (2001) Obesity-related glomerulopathy: an emerging epidemic. Kidney Int 59(4):1498–1509CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Johansen KL (2012) The skinny on obesity and end-stage renal disease. Arch Intern Med 172(21):1651–1652CrossRefPubMed Johansen KL (2012) The skinny on obesity and end-stage renal disease. Arch Intern Med 172(21):1651–1652CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Schneider CR, Cobb W, Patel S, Cull D, Anna C, Roettger R (2009) Elective surgery in patients with end stage renal disease: what’s the risk? Am Surg 75(9):790–793 discussion 793 PubMed Schneider CR, Cobb W, Patel S, Cull D, Anna C, Roettger R (2009) Elective surgery in patients with end stage renal disease: what’s the risk? Am Surg 75(9):790–793 discussion 793 PubMed
10.
Zurück zum Zitat Wolfe RA, Ashby VB, Milford EL, Ojo AO, Ettenger RE, Agodoa LY, Held PJ, Port FK (1999) Comparison of mortality in all patients on dialysis, patients on dialysis awaiting transplantation, and recipients of a first cadaveric transplant. N Engl J Med 341(23):1725–1730CrossRefPubMed Wolfe RA, Ashby VB, Milford EL, Ojo AO, Ettenger RE, Agodoa LY, Held PJ, Port FK (1999) Comparison of mortality in all patients on dialysis, patients on dialysis awaiting transplantation, and recipients of a first cadaveric transplant. N Engl J Med 341(23):1725–1730CrossRefPubMed
11.
12.
Zurück zum Zitat Bailey CM, Troppmann C, Kuo J, Wong MS (2015) Panniculectomy in end-stage renal disease: six-year experience of performing panniculectomy in preparation for renal transplant. Ann Plast Surg 74(Suppl 1):S9–11CrossRefPubMed Bailey CM, Troppmann C, Kuo J, Wong MS (2015) Panniculectomy in end-stage renal disease: six-year experience of performing panniculectomy in preparation for renal transplant. Ann Plast Surg 74(Suppl 1):S9–11CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Kuo JH, Troppmann C, Perez RV, Wong MS (2011) Panniculectomy in preparation for renal transplantation: a new indication for an old procedure to reduce renal transplantation-associated wound complications. Plast Reconstr Surg 128(6):1236–1240CrossRefPubMed Kuo JH, Troppmann C, Perez RV, Wong MS (2011) Panniculectomy in preparation for renal transplantation: a new indication for an old procedure to reduce renal transplantation-associated wound complications. Plast Reconstr Surg 128(6):1236–1240CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Kumar DR, Hanlin E, Glurich I, Mazza JJ, Yale SH (2010) Virchow’s contribution to the understanding of thrombosis and cellular biology. Clin Med Res 8(3–4):168–172CrossRefPubMedPubMedCentral Kumar DR, Hanlin E, Glurich I, Mazza JJ, Yale SH (2010) Virchow’s contribution to the understanding of thrombosis and cellular biology. Clin Med Res 8(3–4):168–172CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Gupta V, Winocour J, Rodriguez-Feo C, Bamba R, Shach RB, Grotting JC, Higdon KK (2016) Safety of aesthetic surgery in the overweight patient: analysis of 127,961 patients. Aesthet Surg J 36(6):718–729CrossRefPubMed Gupta V, Winocour J, Rodriguez-Feo C, Bamba R, Shach RB, Grotting JC, Higdon KK (2016) Safety of aesthetic surgery in the overweight patient: analysis of 127,961 patients. Aesthet Surg J 36(6):718–729CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Troppmann C, Santhanakrishnan C, Kuo JH, Bailey CM, Perez RV, Wong MS (2016) Impact of panniculectomy on transplant candidacy of obese patients with chronic kidney disease declined for kidney transplantation because of a high-risk abdominal panniculus: a pilot study. Surgery 159(6):1612–1622CrossRefPubMed Troppmann C, Santhanakrishnan C, Kuo JH, Bailey CM, Perez RV, Wong MS (2016) Impact of panniculectomy on transplant candidacy of obese patients with chronic kidney disease declined for kidney transplantation because of a high-risk abdominal panniculus: a pilot study. Surgery 159(6):1612–1622CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Panniculectomy Outcomes in Patients with End-Stage Renal Disease in Preparation for Renal Transplant
verfasst von
Leela S. Mundra
Gustavo A. Rubio
Husain T. AlQattan
Seth R. Thaller
Publikationsdatum
21.12.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-017-1043-4

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Aesthetic Plastic Surgery 3/2018 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.