Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 8/2015

01.08.2015 | Original Scientific Report

Pediatric First Aid Practices in Ghana: A Population-Based Survey

verfasst von: Adam Gyedu, Charles Mock, Emmanuel Nakua, Easmon Otupiri, Peter Donkor, Beth E. Ebel

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 8/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Children in low- and middle-income countries (LMIC) often receive care outside the formal medical sector. Improving pre-hospital first aid has proven to be highly cost-effective in lowering trauma mortality. Few studies in LMIC have examined home first aid practices for injured children.

Methods

We conducted a representative population-based survey of 200 caregivers of children under 18 years of age, representing 6520 households. Caregivers were interviewed about their first aid practices and care-seeking behaviors when a child sustained an injury at home. Injuries of interest included burns, lacerations, fractures and choking. Reported practices were characterized as recommended, low-risk, and potentially harmful.

Results

For common injuries, 75–96 % of caregivers reported employing a recommended practice (e.g., running cool water over a burn injury). However, for these same injuries, 13–61 % of caregivers also identified potentially harmful management strategies (e.g., applying sand to a laceration). Choking had the highest proportion (96 %) of recommended first aid practice: (e.g., hitting the child’s back) and the lowest percent (13 %) of potentially harmful practices (e.g., attempting manual removal). Fractures had the lowest percent (75 %) of recommended practices (e.g., immediately bringing the child to a health facility). Burns had the highest percent (61 %) of potentially harmful practices (e.g., applying kerosene).

Conclusions

While most caregivers were aware of helpful first aid practices to administer for a child injury, many parents also described potentially harmful practices or delays in seeking medical attention. As parents are the de facto first responders to childhood injury, there are opportunities to strengthen pre-hospital care for children in LMICs.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lozano R, Naghavi M, Foreman K et al (2012) Global and regional mortality from 235 causes of death for 20 age groups in 1990 and 2010: a systematic analysis for the global burden of disease study 2010. Lancet 380(9859):2095–2128PubMedCrossRef Lozano R, Naghavi M, Foreman K et al (2012) Global and regional mortality from 235 causes of death for 20 age groups in 1990 and 2010: a systematic analysis for the global burden of disease study 2010. Lancet 380(9859):2095–2128PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Peden M, McGee K, Krug E (2002) Injury: a leading cause of the global burden of disease, 2000. World Health Organization, Geneva Peden M, McGee K, Krug E (2002) Injury: a leading cause of the global burden of disease, 2000. World Health Organization, Geneva
4.
Zurück zum Zitat Mock CN, Jurkovich GJ, nii-Amon-Kotei D et al (1998) Trauma mortality patterns in three nations at different economic levels: implications for global trauma system development. J Trauma 44(5):804–812PubMedCrossRef Mock CN, Jurkovich GJ, nii-Amon-Kotei D et al (1998) Trauma mortality patterns in three nations at different economic levels: implications for global trauma system development. J Trauma 44(5):804–812PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sasser S, Varghese M, Kellermann A et al (2005) Prehospital trauma care systems. World Health Organ, Geneva Sasser S, Varghese M, Kellermann A et al (2005) Prehospital trauma care systems. World Health Organ, Geneva
6.
Zurück zum Zitat Husum H, Gilbert M, Wisborg T et al (2003) Rural prehospital trauma systems improve trauma outcome in low-income countries: a prospective study from North Iraq and Cambodia. J Trauma 54(6):1188–1196PubMedCrossRef Husum H, Gilbert M, Wisborg T et al (2003) Rural prehospital trauma systems improve trauma outcome in low-income countries: a prospective study from North Iraq and Cambodia. J Trauma 54(6):1188–1196PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Jayaraman S, Mabweijano JR, Lipnick MS et al (2009) Current patterns of prehospital trauma care in Kampala, Uganda and the feasibility of a lay-first-responder training program. World J Surg 33(12):2512–2521. doi:10.1007/s00268-009-0180-6 PubMedCrossRef Jayaraman S, Mabweijano JR, Lipnick MS et al (2009) Current patterns of prehospital trauma care in Kampala, Uganda and the feasibility of a lay-first-responder training program. World J Surg 33(12):2512–2521. doi:10.​1007/​s00268-009-0180-6 PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Tiska MA, Adu-Ampofo M, Boakye G et al (2004) A model of prehospital trauma training for lay persons devised in Africa. Emerg Med J 21(2):237–239PubMedCentralPubMedCrossRef Tiska MA, Adu-Ampofo M, Boakye G et al (2004) A model of prehospital trauma training for lay persons devised in Africa. Emerg Med J 21(2):237–239PubMedCentralPubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gyedu A, Nakua EK, Otupiri E et al (2014) Incidence, characteristics and risk factors for household and neighbourhood injury among young children in semiurban Ghana: a population-based household survey. Inj Prev Gyedu A, Nakua EK, Otupiri E et al (2014) Incidence, characteristics and risk factors for household and neighbourhood injury among young children in semiurban Ghana: a population-based household survey. Inj Prev
11.
Zurück zum Zitat Linnan M, Giersing M, Cox R et al (2007) Child mortality and injury in Asia: an overview. Florence: UNICEF Innocenti Research Centre. Contract No.: 2007-04 Linnan M, Giersing M, Cox R et al (2007) Child mortality and injury in Asia: an overview. Florence: UNICEF Innocenti Research Centre. Contract No.: 2007-04
13.
Zurück zum Zitat Falkenberg T, Sawyer J, Zhang X et al (2002) WHO traditional medicine strategy 2002–2005. WHO, Geneva Falkenberg T, Sawyer J, Zhang X et al (2002) WHO traditional medicine strategy 2002–2005. WHO, Geneva
14.
Zurück zum Zitat O’Brien KS, Soliman AS, Annan K et al (2012) Traditional herbalists and cancer management in Kumasi, Ghana. J Cancer Education 27(3):573–579CrossRef O’Brien KS, Soliman AS, Annan K et al (2012) Traditional herbalists and cancer management in Kumasi, Ghana. J Cancer Education 27(3):573–579CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ellis AA, Winch P, Daou Z et al (2007) Home management of childhood diarrhoea in southern Mali—implications for the introduction of zinc treatment. Soc Sci Med 64(3):701–712PubMedCrossRef Ellis AA, Winch P, Daou Z et al (2007) Home management of childhood diarrhoea in southern Mali—implications for the introduction of zinc treatment. Soc Sci Med 64(3):701–712PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Othero DM, Orago AS, Groenewegen T et al (2008) Home management of diarrhea among underfives in a rural community in Kenya: household perceptions and practices. East Afr J Public Health 5(3):142–146PubMed Othero DM, Orago AS, Groenewegen T et al (2008) Home management of diarrhea among underfives in a rural community in Kenya: household perceptions and practices. East Afr J Public Health 5(3):142–146PubMed
17.
Zurück zum Zitat Ukwaja KN, Talabi AA, Aina OB (2012) Pre-hospital care seeking behaviour for childhood acute respiratory infections in south-western Nigeria. Int Health 4(4):289–294PubMedCrossRef Ukwaja KN, Talabi AA, Aina OB (2012) Pre-hospital care seeking behaviour for childhood acute respiratory infections in south-western Nigeria. Int Health 4(4):289–294PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Mock CN, Tiska M, Adu-Ampofo M et al (2002) Improvements in prehospital trauma care in an African country with no formal emergency medical services. J Trauma 53(1):90–97PubMedCrossRef Mock CN, Tiska M, Adu-Ampofo M et al (2002) Improvements in prehospital trauma care in an African country with no formal emergency medical services. J Trauma 53(1):90–97PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Spangenberg K, Mock C (2006) Utilization of health services by the injured residents in Kumasi, Ghana. Int J Inj Contr Saf Promot 13(3):194–196PubMedCrossRef Spangenberg K, Mock C (2006) Utilization of health services by the injured residents in Kumasi, Ghana. Int J Inj Contr Saf Promot 13(3):194–196PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Mock C, Ofosu A, Gish O (2001) Utilization of district health services by injured persons in a rural area of Ghana. Int J Health Plann Manage 16(1):19–32PubMedCrossRef Mock C, Ofosu A, Gish O (2001) Utilization of district health services by injured persons in a rural area of Ghana. Int J Health Plann Manage 16(1):19–32PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Aries MJH, Joosten H, Wegdam HHJ et al (2007) Fracture treatment by bonesetters in central Ghana: patients explain their choices and experiences. Trop Med Int Health 12(4):564–574PubMedCrossRef Aries MJH, Joosten H, Wegdam HHJ et al (2007) Fracture treatment by bonesetters in central Ghana: patients explain their choices and experiences. Trop Med Int Health 12(4):564–574PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Rahman A, Miah AH, Mashreky SR et al (2010) Initial community response to a childhood drowning prevention programme in a rural setting in Bangladesh. Inj Prev 16(1):21–25PubMedCrossRef Rahman A, Miah AH, Mashreky SR et al (2010) Initial community response to a childhood drowning prevention programme in a rural setting in Bangladesh. Inj Prev 16(1):21–25PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Rahman F, Bose S, Linnan M et al (2012) Cost-effectiveness of an injury and drowning prevention program in Bangladesh. Pediatrics 130(6):e1621–e1628PubMedCrossRef Rahman F, Bose S, Linnan M et al (2012) Cost-effectiveness of an injury and drowning prevention program in Bangladesh. Pediatrics 130(6):e1621–e1628PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Pediatric First Aid Practices in Ghana: A Population-Based Survey
verfasst von
Adam Gyedu
Charles Mock
Emmanuel Nakua
Easmon Otupiri
Peter Donkor
Beth E. Ebel
Publikationsdatum
01.08.2015
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 8/2015
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-015-3061-1

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2015

World Journal of Surgery 8/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.