Skip to main content
Erschienen in: Journal of Artificial Organs 2/2013

01.06.2013 | Original Article

Poly(2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine)-grafted highly cross-linked polyethylene liner in primary total hip replacement: one-year results of a prospective cohort study

verfasst von: Yoshio Takatori, Toru Moro, Morihide Kamogawa, Hiromi Oda, Shuhei Morimoto, Takashige Umeyama, Manabu Minami, Hideharu Sugimoto, Shigeru Nakamura, Tatsuro Karita, Juntaku Kim, Yurie Koyama, Hideya Ito, Hiroshi Kawaguchi, Kozo Nakamura

Erschienen in: Journal of Artificial Organs | Ausgabe 2/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

To control particle-induced osteolysis in total hip replacement (THR), we developed a new technique to graft poly(2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine) onto the surface of polyethylene liners. A prospective cohort study was conducted to investigate the clinical safety of this novel bearing surface. Between April 2007 and September 2008, we recruited a prospective consecutive series of 80 patients in five participating hospitals. These patients received a cementless THR; a 26-mm-diameter cobalt–chromium–molybdenum alloy ball and a poly(2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine)-grafted cross-linked polyethylene liner were used for the bearing couplings. These individuals were followed a year postoperatively. An evaluation of clinical performance was conducted through an assessment of hip joint function based on the evaluation chart authorized by the Japanese Orthopaedic Association. No patients were lost to follow-up. No adverse events were found to be correlated with the implanted liners. The average hip joint function score improved from 43.2 preoperatively to 91.7 postoperatively at 1 year. There was no implant migration nor periprosthetic osteolysis detected on radiographic analysis. On the basis of our results, we conclude that poly(2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine)-grafted cross-linked polyethylene liners are a safe implant option for hip replacement surgery for short-term clinical use.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Charnley J. Arthroplasty of the hip by low-friction technique. J Bone Joint Surg Br. 1961;43:601. Charnley J. Arthroplasty of the hip by low-friction technique. J Bone Joint Surg Br. 1961;43:601.
2.
Zurück zum Zitat Willert HG, Bertram H, Buchhorn GH. Osteolysis in alloarthroplasty of the hip. The role of ultra-high molecular weight polyethylene wear particles. Clin Orthop Relat Res. 1990;258:95–107.PubMed Willert HG, Bertram H, Buchhorn GH. Osteolysis in alloarthroplasty of the hip. The role of ultra-high molecular weight polyethylene wear particles. Clin Orthop Relat Res. 1990;258:95–107.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Ishihara K, Ueda T, Nakabayashi N. Preparation of phospholipid polymers and their properties as polymer hydrogel membranes. Polym J. 1990;22:355–60.CrossRef Ishihara K, Ueda T, Nakabayashi N. Preparation of phospholipid polymers and their properties as polymer hydrogel membranes. Polym J. 1990;22:355–60.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Moro T, Takatori Y, Ishihara K, Konno T, Takigawa Y, Matsushita T, Chung UI, Nakamura K, Kawaguchi H. Surface grafting of artificial joints with a biocompatible polymer for preventing periprosthetic osteolysis. Nat Mater. 2004;3:829–36.PubMedCrossRef Moro T, Takatori Y, Ishihara K, Konno T, Takigawa Y, Matsushita T, Chung UI, Nakamura K, Kawaguchi H. Surface grafting of artificial joints with a biocompatible polymer for preventing periprosthetic osteolysis. Nat Mater. 2004;3:829–36.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Moro T, Takatori Y, Ishihara K, Nakamura K, Kawaguchi H. 2006 Frank Stinchfield Award: grafting of biocompatible polymer for longevity of artificial hip joints. Clin Orthop Relat Res. 2006;453:58–63.PubMedCrossRef Moro T, Takatori Y, Ishihara K, Nakamura K, Kawaguchi H. 2006 Frank Stinchfield Award: grafting of biocompatible polymer for longevity of artificial hip joints. Clin Orthop Relat Res. 2006;453:58–63.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gershlick A, Kandzari DE, Leon MB, Wijns W, Meredith IT, Fajadet J, Popma JJ, Fitzgerald PJ, Kuntz RE; ENDEAVOR Investigators. Zotarolimus-eluting stents in patients with native coronary artery disease: clinical and angiographic outcomes in 1,317 patients. Am J Cardiol. 2007;100:45M–55M. Gershlick A, Kandzari DE, Leon MB, Wijns W, Meredith IT, Fajadet J, Popma JJ, Fitzgerald PJ, Kuntz RE; ENDEAVOR Investigators. Zotarolimus-eluting stents in patients with native coronary artery disease: clinical and angiographic outcomes in 1,317 patients. Am J Cardiol. 2007;100:45M–55M.
7.
Zurück zum Zitat Snyder TA, Tsukui H, Kihara S, Akimoto T, Litwak KN, Kameneva MV, Yamazaki K, Wagner WR. Preclinical biocompatibility assessment of the EVAHEART ventricular assist device: coating comparison and platelet activation. J Biomed Mater Res A. 2007;81:85–92.PubMed Snyder TA, Tsukui H, Kihara S, Akimoto T, Litwak KN, Kameneva MV, Yamazaki K, Wagner WR. Preclinical biocompatibility assessment of the EVAHEART ventricular assist device: coating comparison and platelet activation. J Biomed Mater Res A. 2007;81:85–92.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Charnley J. The long-term results of low-friction arthroplasty of the hip performed as a primary intervention. J Bone Joint Surg Br. 1972;54:61–76.PubMed Charnley J. The long-term results of low-friction arthroplasty of the hip performed as a primary intervention. J Bone Joint Surg Br. 1972;54:61–76.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Imura S. Evaluation chart of hip join functions. J Jpn Orthop Assoc. 1995;69:860–7. Imura S. Evaluation chart of hip join functions. J Jpn Orthop Assoc. 1995;69:860–7.
10.
Zurück zum Zitat Sutherland CJ, Wilde AH, Borden LS, Marks KE. A ten-year follow-up of one hundred consecutive Müller curved-stem total hip-replacement arthroplasties. J Bone Joint Surg Am. 1982;64:970–82.PubMed Sutherland CJ, Wilde AH, Borden LS, Marks KE. A ten-year follow-up of one hundred consecutive Müller curved-stem total hip-replacement arthroplasties. J Bone Joint Surg Am. 1982;64:970–82.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH Jr. Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg Am. 1973;55:1629–32.PubMed Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH Jr. Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg Am. 1973;55:1629–32.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Wright TM, Astion DJ, Bansal M, Rimnac CM, Green T, Insall JN, Robinson RP. Failure of carbon fiber-reinforced polyethylene total knee-replacement components. A report of two cases. J Bone Joint Surg Am. 1988;70:926–32.PubMed Wright TM, Astion DJ, Bansal M, Rimnac CM, Green T, Insall JN, Robinson RP. Failure of carbon fiber-reinforced polyethylene total knee-replacement components. A report of two cases. J Bone Joint Surg Am. 1988;70:926–32.PubMed
13.
Zurück zum Zitat Adam F, Hammer DS, Pfautsch S, Westermann K. Early failure of a press-fit carbon fiber hip prosthesis with a smooth surface. J Arthroplasty. 2002;17:217–23.PubMedCrossRef Adam F, Hammer DS, Pfautsch S, Westermann K. Early failure of a press-fit carbon fiber hip prosthesis with a smooth surface. J Arthroplasty. 2002;17:217–23.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Livingston BJ, Chmell MJ, Spector M, Poss R. Complications of total hip arthroplasty associated with the use of an acetabular component with a Hylamer liner. J Bone Joint Surg Am. 1997;79:1529–38.PubMed Livingston BJ, Chmell MJ, Spector M, Poss R. Complications of total hip arthroplasty associated with the use of an acetabular component with a Hylamer liner. J Bone Joint Surg Am. 1997;79:1529–38.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Seki T, Hasegawa Y, Masui T, Yamaguchi J, Kanoh T, Ishiguro N, Kawabe K. Quality of life following femoral osteotomy and total hip arthroplasty for nontraumatic osteonecrosis of the femoral head. J Orthop Sci. 2008;13:116–21.PubMedCrossRef Seki T, Hasegawa Y, Masui T, Yamaguchi J, Kanoh T, Ishiguro N, Kawabe K. Quality of life following femoral osteotomy and total hip arthroplasty for nontraumatic osteonecrosis of the femoral head. J Orthop Sci. 2008;13:116–21.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Saito M, Takahashi KA, Fujioka M, Ueshima K, Sakao K, Inoue S, Kubo T. Total hip arthroplasty using proximal porous coating stem with distal sleeve: mid-term outcome. J Orthop Surg (Hong Kong). 2009;17:36–41. Saito M, Takahashi KA, Fujioka M, Ueshima K, Sakao K, Inoue S, Kubo T. Total hip arthroplasty using proximal porous coating stem with distal sleeve: mid-term outcome. J Orthop Surg (Hong Kong). 2009;17:36–41.
17.
Zurück zum Zitat Nishino T, Mishima H, Miyakawa S, Kawamura H, Ochiai N. Midterm results of the Synergy cementless tapered stem: stress shielding and bone quality. J Orthop Sci. 2008;13:498–503.PubMedCrossRef Nishino T, Mishima H, Miyakawa S, Kawamura H, Ochiai N. Midterm results of the Synergy cementless tapered stem: stress shielding and bone quality. J Orthop Sci. 2008;13:498–503.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Poly(2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine)-grafted highly cross-linked polyethylene liner in primary total hip replacement: one-year results of a prospective cohort study
verfasst von
Yoshio Takatori
Toru Moro
Morihide Kamogawa
Hiromi Oda
Shuhei Morimoto
Takashige Umeyama
Manabu Minami
Hideharu Sugimoto
Shigeru Nakamura
Tatsuro Karita
Juntaku Kim
Yurie Koyama
Hideya Ito
Hiroshi Kawaguchi
Kozo Nakamura
Publikationsdatum
01.06.2013
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Artificial Organs / Ausgabe 2/2013
Print ISSN: 1434-7229
Elektronische ISSN: 1619-0904
DOI
https://doi.org/10.1007/s10047-012-0681-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2013

Journal of Artificial Organs 2/2013 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.