Skip to main content
Erschienen in: International Ophthalmology 2/2008

01.04.2008 | Case Report

Polypoidal choroidal vasculopathy coexisting with exudative age-related macular degeneration

verfasst von: Yanli Chen, Feng Wen, Zuhua Sun, Dezheng Wu

Erschienen in: International Ophthalmology | Ausgabe 2/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose To report two cases that had polypoidal choroidal vasculopathy (PCV) coexisting with choroidal neovascularization (CNV) of exudative age-related macular degeneration (AMD). Methods Both of the patients underwent color photographs, fluorescein and indocyanine green (ICG) angiography. Results On fundus examination, a grayish lesion in the foveal area, reddish-orange lesions and hemorrhagic retinal pigment epithelial detachments (PED) in the inferotemporal vascular arch were disclosed in the left eye of a patient, and macular scarring was observed in the fellow eye. ICG angiography revealed a typical branching vascular network and polyp-like aneurysmal dilations at terminals of branches in the inferotemporal vascular arcade and a well-demarcated hyperfluorescent area of CNV in the fovea in the left eye, and staining of macular scarring was present in the fellow eye. On fundus examination of the right eye of the other patient a gray–yellow lesion at the fovea, reddish-orange lesions in the extramacula were noted, and diffuse drusens were present in the fellow eye. ICG angiography revealed scattered polyp-like aneurysmal dilations without identifiable continuous branching vascular network in the extramacula, and a well-demarcated hyperfluorescence area of CNV in the fovea. Conclusions PCV can coexist with exudative AMD in some patients and the polypoidal lesions may less involve in the fovea than CNV. Evidence of AMD are present meanwhile in the fellow eyes these patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lafaut BA, Leys AM, Snyers B et al (2000) Polypoidal choroidal vasculopathy in Caucasians. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 238:752–759PubMedCrossRef Lafaut BA, Leys AM, Snyers B et al (2000) Polypoidal choroidal vasculopathy in Caucasians. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 238:752–759PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Yannuzzi LA, Wong DWK, Sforzolini B et al (1999) Polypoidal choroidal vasculopathy and neovascularized age-related macular degeneration. Arch Ophthalmol 117:1503–1510PubMed Yannuzzi LA, Wong DWK, Sforzolini B et al (1999) Polypoidal choroidal vasculopathy and neovascularized age-related macular degeneration. Arch Ophthalmol 117:1503–1510PubMed
3.
Zurück zum Zitat Ciardella AP, Donsoff IM, Huang SJ et al (2004) Polypoidal choroidal vasculopathy. Surv Ophthalmol 49:25–37PubMedCrossRef Ciardella AP, Donsoff IM, Huang SJ et al (2004) Polypoidal choroidal vasculopathy. Surv Ophthalmol 49:25–37PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lafaut BA, Aisenbery S, Van den Broecke C et al (2000) Polypoidal choroidal vasculopathy pattern in age-related macular degeneration: a clinicopathologic correlation. Retina 20:650–654PubMedCrossRef Lafaut BA, Aisenbery S, Van den Broecke C et al (2000) Polypoidal choroidal vasculopathy pattern in age-related macular degeneration: a clinicopathologic correlation. Retina 20:650–654PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Wen F, Chen C, Wu D et al (2004) Polypoidal choroidal vasculopathy in elderly Chinese patients. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 242:625–629PubMedCrossRef Wen F, Chen C, Wu D et al (2004) Polypoidal choroidal vasculopathy in elderly Chinese patients. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 242:625–629PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kwok AK, Lai TY, Chan CW et al (2002) Polypoidal choroidal vasculopathy in Chinese patients. Br J Ophthalmol 86:892–897PubMedCrossRef Kwok AK, Lai TY, Chan CW et al (2002) Polypoidal choroidal vasculopathy in Chinese patients. Br J Ophthalmol 86:892–897PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sho K, Takahashi K, Yamada H et al (2003) Polypoidal choroidal vasculopathy: incidence, demographic features, and clinical characteristics. Arch Ophthalmol 121:1392–1396PubMedCrossRef Sho K, Takahashi K, Yamada H et al (2003) Polypoidal choroidal vasculopathy: incidence, demographic features, and clinical characteristics. Arch Ophthalmol 121:1392–1396PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Shechtman D, Tyler JA (2004) Idiopathic polypoidal choroidal vasculopathy (IPCV) presenting with simultaneous choroidal neovascular membrane (CNM). Optom Vis Sci 81:491–498PubMedCrossRef Shechtman D, Tyler JA (2004) Idiopathic polypoidal choroidal vasculopathy (IPCV) presenting with simultaneous choroidal neovascular membrane (CNM). Optom Vis Sci 81:491–498PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Polypoidal choroidal vasculopathy coexisting with exudative age-related macular degeneration
verfasst von
Yanli Chen
Feng Wen
Zuhua Sun
Dezheng Wu
Publikationsdatum
01.04.2008
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Ophthalmology / Ausgabe 2/2008
Print ISSN: 0165-5701
Elektronische ISSN: 1573-2630
DOI
https://doi.org/10.1007/s10792-007-9113-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2008

International Ophthalmology 2/2008 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Ophthalmika in der Schwangerschaft

Die Verwendung von Ophthalmika in der Schwangerschaft und Stillzeit stellt immer eine Off-label-Anwendung dar. Ein Einsatz von Arzneimitteln muss daher besonders sorgfältig auf sein Risiko-Nutzen-Verhältnis bewertet werden. In der vorliegenden …

Operative Therapie und Keimnachweis bei endogener Endophthalmitis

Vitrektomie Originalie

Die endogene Endophthalmitis ist eine hämatogen fortgeleitete, bakterielle oder fungale Infektion, die über choroidale oder retinale Gefäße in den Augapfel eingeschwemmt wird [ 1 – 3 ]. Von dort infiltrieren die Keime in die Netzhaut, den …

Bakterielle endogene Endophthalmitis

Vitrektomie Leitthema

Eine endogene Endophthalmitis stellt einen ophthalmologischen Notfall dar, der umgehender Diagnostik und Therapie bedarf. Es sollte mit geeigneten Methoden, wie beispielsweise dem Freiburger Endophthalmitis-Set, ein Keimnachweis erfolgen. Bei der …

So erreichen Sie eine bestmögliche Wundheilung der Kornea

Die bestmögliche Wundheilung der Kornea, insbesondere ohne die Ausbildung von lichtstreuenden Narben, ist oberstes Gebot, um einer dauerhaften Schädigung der Hornhaut frühzeitig entgegenzuwirken und die Funktion des Auges zu erhalten.   

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.