Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 6/2021

14.08.2020 | Original Article

Population-based analysis of cost and peri-operative outcomes between open and robotic primary retroperitoneal lymph node dissection for germ cell tumors

verfasst von: Raj Bhanvadia, Caleb Ashbrook, Aditya Bagrodia, Yair Lotan, Vitaly Margulis, Solomon Woldu

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare perioperative outcomes and perform the first cost analysis between open retroperitoneal lymph node dissection (O-RPLND) and Robotic-RPLND (R-RPLND) using a national all-payer inpatient care database.

Methods

Nationwide Inpatient Sample (NIS) was queried between 2013–2016 for primary RPLND and germ cell tumor. We compared cost, length of stay (LOS), and complications between O-RPLND and R-RPLND. Linear regression plots identified point of cost equivalence between R-RPLND and O-RPLND. A multivariable linear regression model was generated to analyze predictors of cost.

Results

44 cases of R-RPLND and 319 cases of O-RPLND were identified. R-RPLND was associated with lower rate of complications (0% vs. 16.6%, p < 0.01) and shorter LOS [Median (IQR): 1.5 (1–3) days vs. 4 (3–6) days, p < 0.01]. Rates of ileus, genitourinary complications, and transfusions were lower with R-RPLND, but did not reach significance. On multivariable analysis, robotic approach independently contributed $4457, while each day of hospitalization contributed to an additional $2,431 to the overall model of cost. Linear regression plots determined point of cost equivalence between an R-RPLND staying a mean of 2 days was 4–5 days for O-RPLND, supporting the multivariable analysis. Total hospitalization cost was equivalent between R-RPLND and O-RPLND [Median (IQR): $15,681($12,735–$21,596) vs $16,718($11,799–$24,403), p = 0.48]—suggesting that the cost equivalency of R-RPLND is, at least in part, attributable to shorter LOS.

Conclusion

While O-RPLND remains the gold standard and this study is limited by selection bias of a robotic approach to RPLND, our findings suggest primary R-RPLND may represent a cost-equivalent option with decreased hospital LOS in select cases.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Motzer RJ, Jonasch E, Agarwal N, Beard C, Bhayani S, Bolger GB, Chang SS, Choueiri TK, Costello BA, Derweesh IH, Gupta S, Hancock SL, Kim JJ, Kuzel TM, Lam ET, Lau C, Levine EG, Lin DW, Michaelson MD, Olencki T, Pili R, Plimack ER, Rampersaud EN, Redman BG, Ryan CJ, Sheinfeld J, Shuch B, Sircar K, Somer B, Wilder RB, Dwyer M, Kumar R (2015) Testicular cancer, version 2.2015. J Natl Compr Cancer Netw 13(6):772–799CrossRef Motzer RJ, Jonasch E, Agarwal N, Beard C, Bhayani S, Bolger GB, Chang SS, Choueiri TK, Costello BA, Derweesh IH, Gupta S, Hancock SL, Kim JJ, Kuzel TM, Lam ET, Lau C, Levine EG, Lin DW, Michaelson MD, Olencki T, Pili R, Plimack ER, Rampersaud EN, Redman BG, Ryan CJ, Sheinfeld J, Shuch B, Sircar K, Somer B, Wilder RB, Dwyer M, Kumar R (2015) Testicular cancer, version 2.2015. J Natl Compr Cancer Netw 13(6):772–799CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Donohue JP (2003) Evolution of retroperitoneal lymphadenectomy (RPLND) in the management of non-seminomatous testicular cancer (NSGCT). Urol Oncol 21(2):129–132CrossRef Donohue JP (2003) Evolution of retroperitoneal lymphadenectomy (RPLND) in the management of non-seminomatous testicular cancer (NSGCT). Urol Oncol 21(2):129–132CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Richie JP (2005) Open retroperitoneal lymph node dissection. Can J Urol 12(Suppl 1):37–39PubMed Richie JP (2005) Open retroperitoneal lymph node dissection. Can J Urol 12(Suppl 1):37–39PubMed
13.
24.
Zurück zum Zitat Stagg V (2006) CHARLSON: stata module to calculate Charlson index of comorbidity. Statistical Software Components S456719, Boston College Department of Economics. Revised 13 Sep 2017 Stagg V (2006) CHARLSON: stata module to calculate Charlson index of comorbidity. Statistical Software Components S456719, Boston College Department of Economics. Revised 13 Sep 2017
28.
Metadaten
Titel
Population-based analysis of cost and peri-operative outcomes between open and robotic primary retroperitoneal lymph node dissection for germ cell tumors
verfasst von
Raj Bhanvadia
Caleb Ashbrook
Aditya Bagrodia
Yair Lotan
Vitaly Margulis
Solomon Woldu
Publikationsdatum
14.08.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-020-03403-9

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

World Journal of Urology 6/2021 Zur Ausgabe

Alphablocker schützt vor Miktionsproblemen nach der Biopsie

16.05.2024 alpha-1-Rezeptorantagonisten Nachrichten

Nach einer Prostatabiopsie treten häufig Probleme beim Wasserlassen auf. Ob sich das durch den periinterventionellen Einsatz von Alphablockern verhindern lässt, haben australische Mediziner im Zuge einer Metaanalyse untersucht.

Neue S3-Leitlinie zur unkomplizierten Zystitis: Auf Antibiotika verzichten?

15.05.2024 Harnwegsinfektionen Nachrichten

Welche Antibiotika darf man bei unkomplizierter Zystitis verwenden und wovon sollte man die Finger lassen? Welche pflanzlichen Präparate können helfen? Was taugt der zugelassene Impfstoff? Antworten vom Koordinator der frisch überarbeiteten S3-Leitlinie, Prof. Florian Wagenlehner.

Viel pflanzliche Nahrung, seltener Prostata-Ca.-Progression

12.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Ein hoher Anteil pflanzlicher Nahrung trägt möglicherweise dazu bei, das Progressionsrisiko von Männern mit Prostatakarzinomen zu senken. In einer US-Studie war das Risiko bei ausgeprägter pflanzlicher Ernährung in etwa halbiert.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.