Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2016

01.04.2016 | Original Scientific Report

Posthepatectomy Liver Failure Affects Long-Term Function After Resection for Hepatocellular Carcinoma

verfasst von: Naohiko Nakamura, Etsuro Hatano, Kohta Iguchi, Satoru Seo, Kojiro Taura, Shinji Uemoto

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This study examined whether the severity of posthepatectomy liver failure (PLF) affected the long-term postoperative liver recovery of patients with hepatocellular carcinoma (HCC).

Methods

We performed a retrospective cohort study of 395 HCC patients who underwent hepatectomy from 2004 to 2012 at the Kyoto University Hospital. The severity of PLF between postoperative days 5 and 10 was categorized according to the International Study Group of Liver Surgery criteria. We compared the Child-Pugh (C-P) score, platelet count (PLT), and the ratio of future remnant liver volume (FRLV) to the total liver volume (%RLV) at 3, 6, and 12 months after hepatectomy in the non-PLF, grade A, and grade B groups.

Results

The non-PLF, grade A, and grade B groups contained 272, 63, and 56 patients, respectively. The C-P score in the grade A group recovered from 5.37 points before hepatectomy to 5.38 points at 12 months after hepatectomy. The C-P score in the grade B group increased from 5.51 to 6.81 points at 3 months and was significantly higher (6.00 points) at 12 months than in the non-PLF group (5.47 points). The PLT significantly decreased at 12 months in the grade B group compared with the non-PLF group. The %RLV at 12 months in the non-PLF, grade A, and grade B groups were 84, 83, and 78 %, respectively. The remnant liver hypertrophy in the grade B group was significantly slower than that in the non-PLF group.

Conclusions

PLF severity affects long-term liver function recovery and remnant liver hypertrophy after hepatectomy.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
2.
3.
4.
Zurück zum Zitat Chok KS, Ng KK, Poon RT et al (2009) Impact of postoperative complications on long-term outcome of curative resection for hepatocellular carcinoma. Br J Surg 96:81–87CrossRefPubMed Chok KS, Ng KK, Poon RT et al (2009) Impact of postoperative complications on long-term outcome of curative resection for hepatocellular carcinoma. Br J Surg 96:81–87CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kawano Y, Sasaki A, Kai S et al (2008) Short and long-term outcome after hepatic resection for hepatocellular carcinoma with concomitant esophageal varices in patients with cirrhosis. Ann Surg Oncol 15:1670–1676CrossRefPubMed Kawano Y, Sasaki A, Kai S et al (2008) Short and long-term outcome after hepatic resection for hepatocellular carcinoma with concomitant esophageal varices in patients with cirrhosis. Ann Surg Oncol 15:1670–1676CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Okumura Y, Takeda S, Fujii T et al (2011) Prognostic significance of postoperative complications after hepatectomy for hepatocellular carcinoma. J Surg Oncol 104:814–821CrossRef Okumura Y, Takeda S, Fujii T et al (2011) Prognostic significance of postoperative complications after hepatectomy for hepatocellular carcinoma. J Surg Oncol 104:814–821CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yang T, Zhang J, Lu JH et al (2011) Risk factors influencing postoperative outcomes of major hepatic resection of hepatocellular carcinoma for patients with underlying liver diseases. World J Surg 35:2073–2082. doi:10.1007/s00268-011-1161-0 CrossRefPubMed Yang T, Zhang J, Lu JH et al (2011) Risk factors influencing postoperative outcomes of major hepatic resection of hepatocellular carcinoma for patients with underlying liver diseases. World J Surg 35:2073–2082. doi:10.​1007/​s00268-011-1161-0 CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2001) Improving survival results after resection of hepatocellular carcinoma: a prospective study of 377 patients over 10 years. Ann Surg 234:63–70PubMedCentralCrossRefPubMed Poon RT, Fan ST, Lo CM et al (2001) Improving survival results after resection of hepatocellular carcinoma: a prospective study of 377 patients over 10 years. Ann Surg 234:63–70PubMedCentralCrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Cescon M, Vetrone G, Grazi GL et al (2009) Trends in perioperative outcome after hepatic resection: analysis of 1500 consecutive unselected cases over 20 years. Ann Surg 249:995–1002CrossRefPubMed Cescon M, Vetrone G, Grazi GL et al (2009) Trends in perioperative outcome after hepatic resection: analysis of 1500 consecutive unselected cases over 20 years. Ann Surg 249:995–1002CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Fukushima K, Fukumoto T, Kuramitsu K et al (2014) Assessment of ISGLS definition of posthepatectomy liver failure and its effect on outcome in patients with hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Surg 18:729–736CrossRefPubMed Fukushima K, Fukumoto T, Kuramitsu K et al (2014) Assessment of ISGLS definition of posthepatectomy liver failure and its effect on outcome in patients with hepatocellular carcinoma. J Gastrointest Surg 18:729–736CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Van den Broek MA, Olde Damink SW, Dejong CH et al (2008) Liver failure after partial hepatic resection: definition, pathophysiology, risk factors and treatment. Liver Int 28:767–780CrossRefPubMed Van den Broek MA, Olde Damink SW, Dejong CH et al (2008) Liver failure after partial hepatic resection: definition, pathophysiology, risk factors and treatment. Liver Int 28:767–780CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hammond JS, Guha IN, Beckingham IJ et al (2011) Prediction, prevention and management of postoperative liver failure. Br J Surg 98:1188–1200CrossRefPubMed Hammond JS, Guha IN, Beckingham IJ et al (2011) Prediction, prevention and management of postoperative liver failure. Br J Surg 98:1188–1200CrossRefPubMed
13.
14.
Zurück zum Zitat Rahbari NN, Garden OJ, Padbury R et al (2011) Posthepatectomy liver failure: a definition and dragging by the International Study Group of Liver Surgery (ISGLS). Surgery 149:713–724CrossRefPubMed Rahbari NN, Garden OJ, Padbury R et al (2011) Posthepatectomy liver failure: a definition and dragging by the International Study Group of Liver Surgery (ISGLS). Surgery 149:713–724CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Rahbari NN, Reissfelder C, Koch M et al (2011) The predictive value of postoperative clinical risk scores for outcome after hepatic resection: a validation analysis in 807 patients. Ann Surg Oncol 18:3640–3649CrossRefPubMed Rahbari NN, Reissfelder C, Koch M et al (2011) The predictive value of postoperative clinical risk scores for outcome after hepatic resection: a validation analysis in 807 patients. Ann Surg Oncol 18:3640–3649CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Llovet JM, Bruix J (2008) Novel advancements in the management of hepatocellular carcinoma in 2008. J Hepatol 48:S20–S37CrossRefPubMed Llovet JM, Bruix J (2008) Novel advancements in the management of hepatocellular carcinoma in 2008. J Hepatol 48:S20–S37CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Naito S, Imamura H, Tukada A et al (2014) Postoperative recurrence pattern and prognosis of patients with hepatocellular carcinoma, with particular reference to the hepatitis viral infection status. Liver Int 34:802–813CrossRefPubMed Naito S, Imamura H, Tukada A et al (2014) Postoperative recurrence pattern and prognosis of patients with hepatocellular carcinoma, with particular reference to the hepatitis viral infection status. Liver Int 34:802–813CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Iguchi K, Hatano E, Yamanaka K et al (2015) Validation of the conventional resection criteria in patients with hepatocellular carcinoma in terms of the incidence of posthepatectomy liver failure and long-term prognosis. Dig Surg 32:344–351CrossRefPubMed Iguchi K, Hatano E, Yamanaka K et al (2015) Validation of the conventional resection criteria in patients with hepatocellular carcinoma in terms of the incidence of posthepatectomy liver failure and long-term prognosis. Dig Surg 32:344–351CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Lin T-Y, Chen CC (1965) Metabolic function and regeneration of cirrhotic and non-cirrhotic livers after hepatic lobectomy in man. Ann Surg 162:959–972PubMedCentralCrossRefPubMed Lin T-Y, Chen CC (1965) Metabolic function and regeneration of cirrhotic and non-cirrhotic livers after hepatic lobectomy in man. Ann Surg 162:959–972PubMedCentralCrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Yamanaka N, Okamoto E, Kawamura E et al (1993) Dynamics of normal and injured human liver regeneration after hepatectomy as assessed on the basis of computed tomography and liver function. Hepatology 18:79–85CrossRefPubMed Yamanaka N, Okamoto E, Kawamura E et al (1993) Dynamics of normal and injured human liver regeneration after hepatectomy as assessed on the basis of computed tomography and liver function. Hepatology 18:79–85CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Nadalin S, Testa G, Malago M et al (2004) Volumetric and functional recovery of the liver after right hepatectomy for living donation. Liver Transplant 10:1024–1029CrossRef Nadalin S, Testa G, Malago M et al (2004) Volumetric and functional recovery of the liver after right hepatectomy for living donation. Liver Transplant 10:1024–1029CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Manny DV, Lam WW, Hjelm NM et al (2001) Human liver regeneration: hepatic energy economy is less efficient when the organ is diseased. Hepatology 34:557–565CrossRef Manny DV, Lam WW, Hjelm NM et al (2001) Human liver regeneration: hepatic energy economy is less efficient when the organ is diseased. Hepatology 34:557–565CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Kele PG, De Boer M, van der Jagt EJ et al (2012) Early hepatic regeneration index and completeness of regeneration at 6 month after partial hepatectomy. Br J Surg 99:1113–1119CrossRefPubMed Kele PG, De Boer M, van der Jagt EJ et al (2012) Early hepatic regeneration index and completeness of regeneration at 6 month after partial hepatectomy. Br J Surg 99:1113–1119CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Truant S, Bouras AF, Petrovai G et al (2013) Volumetric gain of the liver after major hepatectomy in obese patents. Ann Surg 258:696–704CrossRefPubMed Truant S, Bouras AF, Petrovai G et al (2013) Volumetric gain of the liver after major hepatectomy in obese patents. Ann Surg 258:696–704CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Kwon AH, Matsui Y, Ha-Kawa SK et al (2001) Functional hepatic volume measured by technetium-99m-galactosyl-human serum albumin liver scintigraphy: comparison between hepatocyte volume and liver volume by computed tomography. AJG 96:541–546CrossRefPubMed Kwon AH, Matsui Y, Ha-Kawa SK et al (2001) Functional hepatic volume measured by technetium-99m-galactosyl-human serum albumin liver scintigraphy: comparison between hepatocyte volume and liver volume by computed tomography. AJG 96:541–546CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Clavien P, Pertowsky H, DeOliveira ML et al (2007) Medical progress: strategies for safer liver surgery and partial liver transplantation. N Engl J 356:1545–1559CrossRef Clavien P, Pertowsky H, DeOliveira ML et al (2007) Medical progress: strategies for safer liver surgery and partial liver transplantation. N Engl J 356:1545–1559CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Couinaud C (1954) Lobes et segments hepatiques-notes sur larchitecture anatomique et chirurgicale du foie. Presse Med 62:709–712PubMed Couinaud C (1954) Lobes et segments hepatiques-notes sur larchitecture anatomique et chirurgicale du foie. Presse Med 62:709–712PubMed
31.
Zurück zum Zitat Bedossa P, Poynard T (1996) An algorithm for the grading of activity in chronic hepatitis C. The METAVIR Cooperative Study Group. Hepatology 24:289–293CrossRefPubMed Bedossa P, Poynard T (1996) An algorithm for the grading of activity in chronic hepatitis C. The METAVIR Cooperative Study Group. Hepatology 24:289–293CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Liver Cancer Study Group of Japan (2009) The general rules for the clinical and pathological study of primary liver cancer. Kanehara, Tokyo Liver Cancer Study Group of Japan (2009) The general rules for the clinical and pathological study of primary liver cancer. Kanehara, Tokyo
Metadaten
Titel
Posthepatectomy Liver Failure Affects Long-Term Function After Resection for Hepatocellular Carcinoma
verfasst von
Naohiko Nakamura
Etsuro Hatano
Kohta Iguchi
Satoru Seo
Kojiro Taura
Shinji Uemoto
Publikationsdatum
01.04.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-015-3345-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

World Journal of Surgery 4/2016 Zur Ausgabe

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.