Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 12/2013

01.11.2013 | Hepatobiliary Tumors

Prediction of Disease-free Survival in Hepatocellular Carcinoma by Gene Expression Profiling

verfasst von: Ho-Yeong Lim, MD, Insuk Sohn, PhD, Shibing Deng, PhD, Jeeyun Lee, MD, Sin Ho Jung, PhD, Mao Mao, MD, Jiangchun Xu, PhD, Kai Wang, PhD, Stephanie Shi, PhD, Jae Won Joh, MD, Yoon La Choi, MD, Cheol-Keun Park, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 12/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Progression of hepatocellular carcinoma (HCC) often leads to vascular invasion and intrahepatic metastasis, which correlate with recurrence after surgical treatment and poor prognosis. The molecular prognostic model that could be applied to the HCC patient population in general is needed for effectively predicting disease-free survival (DFS).

Methods

A cohort of 286 HCC patients from South Korea and a second cohort of 83 patients from Hong Kong, China, were used as training and validation sets, respectively. RNA extracted from both tumor and adjacent nontumor liver tissues was subjected to microarray gene expression profiling. DFS was the primary clinical end point. Gradient lasso algorithm was used to build prognostic signatures.

Results

High-quality gene expression profiles were obtained from 240 tumors and 193 adjacent nontumor liver tissues from the training set. Sets of 30 and 23 gene-based DFS signatures were developed from gene expression profiles of tumor and adjacent nontumor liver, respectively. DFS gene signature of tumor was significantly associated with DFS in an independent validation set of 83 tumors (P = 0.002). DFS gene signature of nontumor liver was not significantly associated with DFS in the validation set (P = 0.827). Multivariate analysis in the validation set showed that DFS gene signature of tumor was an independent predictor of shorter DFS (P = 0.018).

Conclusions

We developed and validated survival gene signatures of tumor to successfully predict the length of DFS in HCC patients after surgical resection.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat El-Serag HB, Rudolph KL. Hepatocellular carcinoma: epidemiology and molecular carcinogenesis. Gastroenterology. 2009;132:2557–76.CrossRef El-Serag HB, Rudolph KL. Hepatocellular carcinoma: epidemiology and molecular carcinogenesis. Gastroenterology. 2009;132:2557–76.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Llovet JM, Schwartz M, Mazzaferro V. Resection and liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Semin Liver Dis. 2005;2:181–200.CrossRef Llovet JM, Schwartz M, Mazzaferro V. Resection and liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Semin Liver Dis. 2005;2:181–200.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Poon RT. Prevention of recurrence after resection of hepatocellular carcinoma: a daunting challenge. Hepatology. 2011;54:757–9.PubMedCrossRef Poon RT. Prevention of recurrence after resection of hepatocellular carcinoma: a daunting challenge. Hepatology. 2011;54:757–9.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Llovet JM, Burroughs A, Bruix J. Hepatocellular carcinoma. Lancet. 2003;362:1902–17.CrossRef Llovet JM, Burroughs A, Bruix J. Hepatocellular carcinoma. Lancet. 2003;362:1902–17.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ho MC, Lin JJ, Chen CN, et al. A gene expression profile for vascular invasion can predict the recurrence after resection of hepatocellular carcinoma: a microarray approach. Ann Surg Oncol. 2006;13:1474–84.PubMedCrossRef Ho MC, Lin JJ, Chen CN, et al. A gene expression profile for vascular invasion can predict the recurrence after resection of hepatocellular carcinoma: a microarray approach. Ann Surg Oncol. 2006;13:1474–84.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Villanueva A, Hoshida Y, Battiston C, et al. Combining clinical, pathology, and gene expression data to predict recurrence of hepatocellular carcinoma. Gastroenterology. 2011;140:1501–12.PubMedCrossRef Villanueva A, Hoshida Y, Battiston C, et al. Combining clinical, pathology, and gene expression data to predict recurrence of hepatocellular carcinoma. Gastroenterology. 2011;140:1501–12.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Iizuka N, Hamamoto Y, Tsunedomi R, Oka M. Translational microarray systems for outcome prediction of hepatocellular carcinoma. Cancer Sci. 2008;99:659–65.PubMedCrossRef Iizuka N, Hamamoto Y, Tsunedomi R, Oka M. Translational microarray systems for outcome prediction of hepatocellular carcinoma. Cancer Sci. 2008;99:659–65.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Sakon M, Umeshita K, Nagano H, et al. Clinical significance of hepatic resection in hepatocellular carcinoma: analysis by disease-free survival curves. Arch Surg. 2000;135:1456–9.PubMedCrossRef Sakon M, Umeshita K, Nagano H, et al. Clinical significance of hepatic resection in hepatocellular carcinoma: analysis by disease-free survival curves. Arch Surg. 2000;135:1456–9.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Edge SB, Byrd DR, Compton CC, Fritz AG, Greene FL, Trotti A. AJCC cancer staging manual. 7th ed. New York: Springer; 2010. pp. 191–5. Edge SB, Byrd DR, Compton CC, Fritz AG, Greene FL, Trotti A. AJCC cancer staging manual. 7th ed. New York: Springer; 2010. pp. 191–5.
10.
Zurück zum Zitat Liver Cancer Study Group of Japan. The general rules for the clinical and pathological study of primary liver cancer. 2nd ed. Tokyo: Kanehara; 2003. p. 38. Liver Cancer Study Group of Japan. The general rules for the clinical and pathological study of primary liver cancer. 2nd ed. Tokyo: Kanehara; 2003. p. 38.
11.
Zurück zum Zitat Sung WK, Zheng H, Li S, et al. Genome-wide survey of recurrent HBV integration in hepatocellular carcinoma. Nat Genet. 2012;44:765–9.PubMedCrossRef Sung WK, Zheng H, Li S, et al. Genome-wide survey of recurrent HBV integration in hepatocellular carcinoma. Nat Genet. 2012;44:765–9.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Bolstad BM, Irizarry RA, Astrand M, Speed TP. A comparison of normalization methods for high density oligonucleotide array data based on variance and bias. Bioinformatics. 2003;19:185–93.PubMedCrossRef Bolstad BM, Irizarry RA, Astrand M, Speed TP. A comparison of normalization methods for high density oligonucleotide array data based on variance and bias. Bioinformatics. 2003;19:185–93.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Sohn I, Kim J, Jung SH, Park C. Gradient lasso for Cox proportional hazards model. Bioinformatics. 2009;25:1775–81.PubMedCrossRef Sohn I, Kim J, Jung SH, Park C. Gradient lasso for Cox proportional hazards model. Bioinformatics. 2009;25:1775–81.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Imamura H, Matsuyama Y, Tanaka T, et al. Risk factors contributing to early and late phase intrahepatic recurrence of hepatocellular carcinoma after hepatectomy. J Hepatol. 2003;38:200–7.PubMedCrossRef Imamura H, Matsuyama Y, Tanaka T, et al. Risk factors contributing to early and late phase intrahepatic recurrence of hepatocellular carcinoma after hepatectomy. J Hepatol. 2003;38:200–7.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ramaswamy S, Ross KN, Lander ES, Golub TR. A molecular signature of metastasis in primary solid tumours. Nat Genet. 2003;33:49–54.PubMedCrossRef Ramaswamy S, Ross KN, Lander ES, Golub TR. A molecular signature of metastasis in primary solid tumours. Nat Genet. 2003;33:49–54.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Lee JS, Chu IS, Heo J, et al. Classification and prediction of survival in hepatocellular carcinoma by gene expression profiling. Hepatology. 2004;40:667–76.PubMedCrossRef Lee JS, Chu IS, Heo J, et al. Classification and prediction of survival in hepatocellular carcinoma by gene expression profiling. Hepatology. 2004;40:667–76.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Zhou YX, Chen SS, Wu TF, et al. A novel gene RNF138 expressed in human gliomas and its function in the glioma cell line U251. Anal Cell Pathol. 2012;35:167–78. Zhou YX, Chen SS, Wu TF, et al. A novel gene RNF138 expressed in human gliomas and its function in the glioma cell line U251. Anal Cell Pathol. 2012;35:167–78.
18.
Zurück zum Zitat Nowinska K, Dziegiel P. The role of MCM proteins in cell proliferation and tumorigenesis. Postepy Hig Med Dosw. 2010;64:627–35. Nowinska K, Dziegiel P. The role of MCM proteins in cell proliferation and tumorigenesis. Postepy Hig Med Dosw. 2010;64:627–35.
19.
Zurück zum Zitat Jia D, Wei L, Guo W, et al. Genome-wide copy number analyses identified novel cancer genes in hepatocellular carcinoma. Hepatology. 2011;54:1227–36.PubMedCrossRef Jia D, Wei L, Guo W, et al. Genome-wide copy number analyses identified novel cancer genes in hepatocellular carcinoma. Hepatology. 2011;54:1227–36.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Budhu A, Forgues M, Ye QH, et al. Prediction of venous metastases, recurrence, and prognosis in hepatocellular carcinoma based on a unique immune response signature of the liver microenvironment. Cancer Cell. 2006;10:99–111.PubMedCrossRef Budhu A, Forgues M, Ye QH, et al. Prediction of venous metastases, recurrence, and prognosis in hepatocellular carcinoma based on a unique immune response signature of the liver microenvironment. Cancer Cell. 2006;10:99–111.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Ikeda K, Saitoh S, Suzuki Y, et al. Disease progression and hepatocellular carcinogenesis in patients with chronic viral hepatitis: a prospective observation of 2215 patients. J Hepatol. 1998;28:930–8.PubMedCrossRef Ikeda K, Saitoh S, Suzuki Y, et al. Disease progression and hepatocellular carcinogenesis in patients with chronic viral hepatitis: a prospective observation of 2215 patients. J Hepatol. 1998;28:930–8.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Chiba M, Murata S, Myronovych A, et al. Elevation and characteristics of Rab30 and S100a8/S100a9 expression in an early phase of liver regeneration in the mouse. Int J Mol Med. 2011;27:567–74.PubMed Chiba M, Murata S, Myronovych A, et al. Elevation and characteristics of Rab30 and S100a8/S100a9 expression in an early phase of liver regeneration in the mouse. Int J Mol Med. 2011;27:567–74.PubMed
23.
Zurück zum Zitat Nemeth J, Stein I, Haag D, et al. S100A8 and S100A9 are novel nuclear factor kappa B target genes during malignant progression of murine and human liver carcinogenesis. Hepatology. 2009;50:1251–62.PubMedCrossRef Nemeth J, Stein I, Haag D, et al. S100A8 and S100A9 are novel nuclear factor kappa B target genes during malignant progression of murine and human liver carcinogenesis. Hepatology. 2009;50:1251–62.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Petrella BL, Armstrong DA, Vincenti MP. Interleukin-1 beta and transforming growth factor-beta 3 cooperate to activate matrix metalloproteinase expression and invasiveness in A549 lung adenocarcinoma cells. Cancer Lett. 2012;325:220–6.PubMedCrossRef Petrella BL, Armstrong DA, Vincenti MP. Interleukin-1 beta and transforming growth factor-beta 3 cooperate to activate matrix metalloproteinase expression and invasiveness in A549 lung adenocarcinoma cells. Cancer Lett. 2012;325:220–6.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Prediction of Disease-free Survival in Hepatocellular Carcinoma by Gene Expression Profiling
verfasst von
Ho-Yeong Lim, MD
Insuk Sohn, PhD
Shibing Deng, PhD
Jeeyun Lee, MD
Sin Ho Jung, PhD
Mao Mao, MD
Jiangchun Xu, PhD
Kai Wang, PhD
Stephanie Shi, PhD
Jae Won Joh, MD
Yoon La Choi, MD
Cheol-Keun Park, MD
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
Springer US
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 12/2013
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-013-3070-y

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2013

Annals of Surgical Oncology 12/2013 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Im OP der Zukunft läuft nichts mehr ohne Kollege Roboter

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.