Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 5/2022

26.03.2022 | Original Article

Prognostic role of infracentimetric colorectal liver metastases

verfasst von: Fabio Frosio, Baptiste Cervantes, Alexandra Nassar, Nicole Faermark, Yves Sanou, Stephane Bonnet, Marine Lefevre, Christophe Louvet, Brice Gayet, David Fuks

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 5/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The number of lesions and the size of the largest (CRLMmax) have been widely investigated as prognostic factors in patients with colorectal liver metastases (CRLM). The aim of the present study was to assess whether, in patients undergoing curative liver resection, the presence of infracentimetric lesions could affect recurrence-free survival (RFS) and overall survival (OS).

Methods

Patients who underwent a liver resection for CRLM between 2001 and 2019 were included. The size of CRLM was measured on the surgical specimen. The best cut-off of the smallest lesion (CRLMmin) associated with RFS was determined through the time-dependent ROC analysis. A multivariate Cox regression analysis was carried out.

Results

Overall, 227 patients were included. Median follow-up time was 50 months [IQR 26–84]. Recurrence occurred for 151 (66.5%) patients (liver recurrence in 67.5%, while exclusive extra-hepatic recurrence in 32.5%). The best cut-off for CRLMmin associated with RFS was 9 mm, with 12- and 24-month td-AUC 0.56 and 0.52 respectively. CRLMmin ≤ 9 mm was found to be an independent prognostic factor that impairs RFS at multivariate analysis (HR 1.534 (1.02–2.32), p = 0.042). In particular, CRLMmin ≤ 9 mm was correlated with impaired hepatic RFS (HR 1.860 (1.15–3.01), p = 0.011), but not extra-hepatic RFS.

Conclusions

Infracentimetric metastases (≤ 9 mm) are an independent prognostic factor that impairs hepatic RFS. This result suggests the potential benefit of neoadjuvant chemotherapy (CT) also in selected patients with initially resectable lesions, in case of CRLM ≤ 9 mm on preoperative imaging.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Manfredi S, Lepage C, Hatem C, Coatmeur O, Faivre J, Bouvier AM (2006) Epidemiology and management of liver metastases from colorectal cancer. Ann Surg 244:254–259CrossRef Manfredi S, Lepage C, Hatem C, Coatmeur O, Faivre J, Bouvier AM (2006) Epidemiology and management of liver metastases from colorectal cancer. Ann Surg 244:254–259CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Pawlik TM, Schulick RD, Choti MA (2008) Expanding criteria for resectability of colorectal liver metastases. Oncologist 13:51–64CrossRef Pawlik TM, Schulick RD, Choti MA (2008) Expanding criteria for resectability of colorectal liver metastases. Oncologist 13:51–64CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Adam R, Delvart V, Pascal G, Valeanu A, Castaing D, Azoulay D, Giacchetti S, Paule B, Kunstlinger F, Ghémard O, Levi F, Bismuth H (2004) Rescue surgery for unresectable colorectal liver metastases downstaged by chemotherapy: a model to predict long-term servival. Ann Surg 240:644–657CrossRef Adam R, Delvart V, Pascal G, Valeanu A, Castaing D, Azoulay D, Giacchetti S, Paule B, Kunstlinger F, Ghémard O, Levi F, Bismuth H (2004) Rescue surgery for unresectable colorectal liver metastases downstaged by chemotherapy: a model to predict long-term servival. Ann Surg 240:644–657CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Viganò L, Capussotti L, Lapointe R, Barroso E, Hubert C, Giuliante F, Ijzermans JN, Mirza DF, Elias D, Adam R (2014) Early recurrence after liver resection for colorectal metastases: risk factors, prognosis, and treatment. A LiverMetSurvey-based study of 6,025 patients. Ann Surg Oncol 21:1276–1286CrossRef Viganò L, Capussotti L, Lapointe R, Barroso E, Hubert C, Giuliante F, Ijzermans JN, Mirza DF, Elias D, Adam R (2014) Early recurrence after liver resection for colorectal metastases: risk factors, prognosis, and treatment. A LiverMetSurvey-based study of 6,025 patients. Ann Surg Oncol 21:1276–1286CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Nordlinger B, Guiguet M, Vaillant JC, Balladur P, Boudjema K, Bachellier P, Jaeck D (1996) Surgical resection of colorectal carcinoma metastases to the liver. A prognostic scoring system to improve case selection, based on 1568 patients. Association Francaise de Chirurgie Cancer 77:1254–1262PubMed Nordlinger B, Guiguet M, Vaillant JC, Balladur P, Boudjema K, Bachellier P, Jaeck D (1996) Surgical resection of colorectal carcinoma metastases to the liver. A prognostic scoring system to improve case selection, based on 1568 patients. Association Francaise de Chirurgie Cancer 77:1254–1262PubMed
6.
Zurück zum Zitat Fong Y, Fortner J, Sun RL, Brennan MF, Blumgart LH (1999) Clinical score for predicting recurrence after hepatic resection for metastatic colorectal cancer: analysis of 1001 consecutive cases. Ann Surg 230:309–318CrossRef Fong Y, Fortner J, Sun RL, Brennan MF, Blumgart LH (1999) Clinical score for predicting recurrence after hepatic resection for metastatic colorectal cancer: analysis of 1001 consecutive cases. Ann Surg 230:309–318CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Iwatsuki S, Dvorchik I, Madariaga JR, Marsh JW, Dodson F, Bonham AC, Geller DA, Gayowski TJ, Fung JJ, Starzl TE (1999) Hepatic resection for metastatic colorectal adenocarcinoma: a proposal of a prognostic scoring system. J Am Coll Surg 189:291–299CrossRef Iwatsuki S, Dvorchik I, Madariaga JR, Marsh JW, Dodson F, Bonham AC, Geller DA, Gayowski TJ, Fung JJ, Starzl TE (1999) Hepatic resection for metastatic colorectal adenocarcinoma: a proposal of a prognostic scoring system. J Am Coll Surg 189:291–299CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nagashima I, Takada T, Matsuda K, Adachi M, Nagawa H, Muto T, Okinaga K (2004) A new scoring system to classify patients with colorectal livermetastases: proposal of criteria to select candidates for hepatic resection. J Hepatobiliary Pancreat Surg 11:79–83CrossRef Nagashima I, Takada T, Matsuda K, Adachi M, Nagawa H, Muto T, Okinaga K (2004) A new scoring system to classify patients with colorectal livermetastases: proposal of criteria to select candidates for hepatic resection. J Hepatobiliary Pancreat Surg 11:79–83CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Rees M, Tekkis PP, Welsh FK, O’Rourke T, John TG (2008) Evaluation oflongterm survival after hepatic resection for metastatic colorectal cancer: a multifactorial model of 929 patients. Ann Surg 247:125–135CrossRef Rees M, Tekkis PP, Welsh FK, O’Rourke T, John TG (2008) Evaluation oflongterm survival after hepatic resection for metastatic colorectal cancer: a multifactorial model of 929 patients. Ann Surg 247:125–135CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gomez D, Cameron IC (2010) Prognostic scores for colorectal liver metastasis: clinically important or an academic exercise? HPB (Oxford) 12:227–238CrossRef Gomez D, Cameron IC (2010) Prognostic scores for colorectal liver metastasis: clinically important or an academic exercise? HPB (Oxford) 12:227–238CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ko Y, Kim J, Park JK, Kim H, Cho JY, Kang SB, Ahn S, Lee KJ, Lee KH (2017) Limited detection of small (≤ 10 mm) colorectal liver metastasis at preoperative CT in patients undergoing liver resection. PLoS One. 12(12):e0189797CrossRef Ko Y, Kim J, Park JK, Kim H, Cho JY, Kang SB, Ahn S, Lee KJ, Lee KH (2017) Limited detection of small (≤ 10 mm) colorectal liver metastasis at preoperative CT in patients undergoing liver resection. PLoS One. 12(12):e0189797CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Adam R, Wicherts DA, de Haas RJ, Aloia T, Lévi F, Paule B, Guettier C, Kunstlinger F, Delvart V, Azoulay D, Castaing D (2008) Complete pathologic response after preoperative chemotherapy for colorectal liver metastases: myth or reality? J Clin Oncol 26:1635–1641CrossRef Adam R, Wicherts DA, de Haas RJ, Aloia T, Lévi F, Paule B, Guettier C, Kunstlinger F, Delvart V, Azoulay D, Castaing D (2008) Complete pathologic response after preoperative chemotherapy for colorectal liver metastases: myth or reality? J Clin Oncol 26:1635–1641CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Adam R, de Gramont A, Figueras J, Kokudo N, Kunstlinger F, Loyer E, Poston G, Rougier P, Rubbia-Brandt L, Sobrero A, Teh C, Tejpar S, Van Cutsem E, Vauthey JN, Påhlman L (2015) Managing synchronous liver metastases from colorectal cancer: a multidisciplinary international consensus. Cancer Treat Rev 41:729–741CrossRef Adam R, de Gramont A, Figueras J, Kokudo N, Kunstlinger F, Loyer E, Poston G, Rougier P, Rubbia-Brandt L, Sobrero A, Teh C, Tejpar S, Van Cutsem E, Vauthey JN, Påhlman L (2015) Managing synchronous liver metastases from colorectal cancer: a multidisciplinary international consensus. Cancer Treat Rev 41:729–741CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Okumura S, Tabchouri N, Leung U, Tinguely P, Louvet C, Beaussier M, Gayet B, Fuks D (2019) Laparoscopic parenchymal-sparing hepatectomy for multiple colorectal liver metastases improves outcomes and salvageability: a propensity score-matched analysis. Ann Surg Oncol 26:4576–4586CrossRef Okumura S, Tabchouri N, Leung U, Tinguely P, Louvet C, Beaussier M, Gayet B, Fuks D (2019) Laparoscopic parenchymal-sparing hepatectomy for multiple colorectal liver metastases improves outcomes and salvageability: a propensity score-matched analysis. Ann Surg Oncol 26:4576–4586CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Strasberg SM, Belghiti J, Clavien PA, Gadzijev E, Garden JO, Lau WY, Makuuchi M, Strong RW (2000) The Brisbane 2000 terminology of liver anatomy and resections. HPB 2:333–339CrossRef Strasberg SM, Belghiti J, Clavien PA, Gadzijev E, Garden JO, Lau WY, Makuuchi M, Strong RW (2000) The Brisbane 2000 terminology of liver anatomy and resections. HPB 2:333–339CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Gayet B, Cavaliere D, Vibert E, Perniceni T, Levard H, Denet C, Christidis C, Blain A, Mal F (2007) Totally laparoscopic right hepatectomy. Am J Surg 194:685–689CrossRef Gayet B, Cavaliere D, Vibert E, Perniceni T, Levard H, Denet C, Christidis C, Blain A, Mal F (2007) Totally laparoscopic right hepatectomy. Am J Surg 194:685–689CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Gumbs AA, Gayet B (2007) Totally laparoscopic left hepatectomy. Surg Endosc 21:1221CrossRef Gumbs AA, Gayet B (2007) Totally laparoscopic left hepatectomy. Surg Endosc 21:1221CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gumbs AA, Bar-Zakai B, Gayet B (2008) Totally laparoscopic extended left hepatectomy. J Gastrointest Surg 12:1152CrossRef Gumbs AA, Bar-Zakai B, Gayet B (2008) Totally laparoscopic extended left hepatectomy. J Gastrointest Surg 12:1152CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Gumbs AA, Gayet B (2008) Totally laparoscopic extended right hepatectomy. Surg Endosc 22:2076–2077CrossRef Gumbs AA, Gayet B (2008) Totally laparoscopic extended right hepatectomy. Surg Endosc 22:2076–2077CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Ishizawa T, Gumbs AA, Kokudo N, Gayet B (2012) Laparoscopic segmentectomy of the liver: from segment I to VIII. Ann Surg 256:959–964CrossRef Ishizawa T, Gumbs AA, Kokudo N, Gayet B (2012) Laparoscopic segmentectomy of the liver: from segment I to VIII. Ann Surg 256:959–964CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Altendorf-Hofmann A, Scheele J (2003) A critical review of the major indicators of prognosis after resection of hepatic metastases from colorectal carcinoma. Surg Oncol Clin N Am 12(1):165–192CrossRef Altendorf-Hofmann A, Scheele J (2003) A critical review of the major indicators of prognosis after resection of hepatic metastases from colorectal carcinoma. Surg Oncol Clin N Am 12(1):165–192CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Eisenhauer EA, Therasse P, Bogaerts J, Schwartz LH, Sargent D, Ford R, Dancey J, Arbuck S, Gwyther S, Mooney M, Rubinstein L, Shankar L, Dodd L, Kaplan R, Lacombe D, Verweij J (2009) New response evaluation criteria in solid tumours: revised RECIST guideline (version 1.1). Eur J Cancer 45:228–247CrossRef Eisenhauer EA, Therasse P, Bogaerts J, Schwartz LH, Sargent D, Ford R, Dancey J, Arbuck S, Gwyther S, Mooney M, Rubinstein L, Shankar L, Dodd L, Kaplan R, Lacombe D, Verweij J (2009) New response evaluation criteria in solid tumours: revised RECIST guideline (version 1.1). Eur J Cancer 45:228–247CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kanas GP, Taylor A, Primrose JN, Langeberg WJ, Kelsh MA, Mowat FS, Alexander DD, Choti MA, Poston G (2012) Survival after liver resection in metastatic colorectal cancer: review and meta-analysis of prognostic factors. Clin Epidemiol 4:283–301PubMedPubMedCentral Kanas GP, Taylor A, Primrose JN, Langeberg WJ, Kelsh MA, Mowat FS, Alexander DD, Choti MA, Poston G (2012) Survival after liver resection in metastatic colorectal cancer: review and meta-analysis of prognostic factors. Clin Epidemiol 4:283–301PubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Sasaki K, Morioka D, Conci S, Margonis GA, Sawada Y, Ruzzenente A, Kumamoto T, Iacono C, Andreatos N, Guglielmi A, Endo I, Pawlik TM (2018) The Tumor Burden Score: a new “metro-ticket” prognostic tool for colorectal liver metastases based on tumor size and number of tumors. Ann Surg 267:132–141CrossRef Sasaki K, Morioka D, Conci S, Margonis GA, Sawada Y, Ruzzenente A, Kumamoto T, Iacono C, Andreatos N, Guglielmi A, Endo I, Pawlik TM (2018) The Tumor Burden Score: a new “metro-ticket” prognostic tool for colorectal liver metastases based on tumor size and number of tumors. Ann Surg 267:132–141CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Acciuffi S, Meyer F, Bauschke A, Settmacher U, Lippert H, Croner R, Altendorf-Hofmann A (2018) Analysis of prognostic factors after resection of solitary liver metastasis in colorectal cancer: a 22-year bicentre study. J Cancer Res Clin Oncol 144:593–599CrossRef Acciuffi S, Meyer F, Bauschke A, Settmacher U, Lippert H, Croner R, Altendorf-Hofmann A (2018) Analysis of prognostic factors after resection of solitary liver metastasis in colorectal cancer: a 22-year bicentre study. J Cancer Res Clin Oncol 144:593–599CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Tabchouri N, Gayet B, Okumura S, Donatelli G, Beaussier M, Bennamoun M, Louvet C, Fuks D (2018) Recurrence patterns after laparoscopic resection of colorectal liver metastases. Surg Endosc 32:4788–4797CrossRef Tabchouri N, Gayet B, Okumura S, Donatelli G, Beaussier M, Bennamoun M, Louvet C, Fuks D (2018) Recurrence patterns after laparoscopic resection of colorectal liver metastases. Surg Endosc 32:4788–4797CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Taylor M, Forster J, Langer B, Taylor BR, Greig PD, Mahut C (1997) A study of prognostic factors for hepatic resection for colorectal metastases. Am J Surg 173:467–471CrossRef Taylor M, Forster J, Langer B, Taylor BR, Greig PD, Mahut C (1997) A study of prognostic factors for hepatic resection for colorectal metastases. Am J Surg 173:467–471CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Niekel MC, Bipat S, Stoker J (2010) Diagnostic imaging of colorectal liver metastases with CT, MR imaging, FDG PET, and/or FDG PET/CT: a meta-analysis of prospective studies including patients who have not previously undergone treatment. Radiology 257:674–684CrossRef Niekel MC, Bipat S, Stoker J (2010) Diagnostic imaging of colorectal liver metastases with CT, MR imaging, FDG PET, and/or FDG PET/CT: a meta-analysis of prospective studies including patients who have not previously undergone treatment. Radiology 257:674–684CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Vilgrain V, Esvan M, Ronot M, Caumont-Prim A, Aubé C, Chatellier G (2016) A meta-analysis of diffusion-weighted and gadoxetic acid-enhanced MR imaging for the detection of liver metastases. Eur Radiol 26:4595–4615CrossRef Vilgrain V, Esvan M, Ronot M, Caumont-Prim A, Aubé C, Chatellier G (2016) A meta-analysis of diffusion-weighted and gadoxetic acid-enhanced MR imaging for the detection of liver metastases. Eur Radiol 26:4595–4615CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Tanaka K, Takakura H, Takeda K, Matsuo K, Nagano Y, Endo I (2009) Importance of complete pathologic response to prehepatectomy chemotherapy in treating colorectal cancer metastases. Ann Surg 250:935–942CrossRef Tanaka K, Takakura H, Takeda K, Matsuo K, Nagano Y, Endo I (2009) Importance of complete pathologic response to prehepatectomy chemotherapy in treating colorectal cancer metastases. Ann Surg 250:935–942CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Gaujoux S, Goéré D, Dumont F, Souadka A, Dromain C, Ducreux M, Elias D (2011) Complete radiological response of colorectal liver metastases after chemotherapy: what can we expect? Dig Surg 28:114–120CrossRef Gaujoux S, Goéré D, Dumont F, Souadka A, Dromain C, Ducreux M, Elias D (2011) Complete radiological response of colorectal liver metastases after chemotherapy: what can we expect? Dig Surg 28:114–120CrossRef
Metadaten
Titel
Prognostic role of infracentimetric colorectal liver metastases
verfasst von
Fabio Frosio
Baptiste Cervantes
Alexandra Nassar
Nicole Faermark
Yves Sanou
Stephane Bonnet
Marine Lefevre
Christophe Louvet
Brice Gayet
David Fuks
Publikationsdatum
26.03.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 5/2022
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-022-02499-4

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2022

Langenbeck's Archives of Surgery 5/2022 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.