Skip to main content
Erschienen in: International Urology and Nephrology 12/2020

07.08.2020 | Nephrology - Original Paper

Prognostic value of pulmonary hypertension in pre-dialysis chronic kidney disease patients

verfasst von: Xiaohao Zhang, Wenbo Zhao, Xinxin Ma, Yuanqing Li, Hongli Shang, Jun Zhang, Zengchun Ye, Xun Liu, Tanqi Lou, Yu Peng, Hui Peng

Erschienen in: International Urology and Nephrology | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Pulmonary hypertension is common in chronic kidney disease (CKD) patients. However, the prognostic value of pulmonary hypertension in Chinese predialytic CKD patients is rarely reported. We evaluated the relevant factors and prognostic value of pulmonary hypertension in CKD patients.

Methods

This retrospective cohort study enrolled 1092 predialytic patients from The Third Affiliated Hospital of Sun Yat-Sen University from May 1st, 2011, to December 31st, 2016. Data of interest were retrieved from electronic medical records. Pulmonary hypertension was defined as pulmonary arterial systolic pressure (PASP) ≥ 35 mmHg by echocardiology. All participants were followed from the date of the first echocardiography examination. The primary endpoints were all-cause mortality and cardiovascular mortality. The secondary endpoint was end-stage renal disease (ESRD) defined as starting renal replacement therapy.

Results

The prevalence of pulmonary hypertension was 15.9% in the study population. For CKD stage 1, 2, 3a, 3b, 4 and 5, the prevalence was 6.0%, 9.6%, 17.2%, 13.3%, 20.7% and 26.6%, respectively. Older age, lower left ventricular ejection fraction, anemia and higher pulse pressure were independently associated with pulmonary hypertension in CKD patients. In multivariate Cox regression analysis, pulmonary hypertension was the independent risk factor for cardiovascular mortality, but not of all-cause mortality and ESRD.

Conclusions

Pulmonary hypertension is not rare in early CKD patients. Patients with older age, anemia, higher pulse pressure and compromised heart function were more likely to comorbid pulmonary hypertension. Pulmonary hypertension maybe a sign of worse cardiovascular outcome in CKD patients.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat National Institutes Of Health (2016) United States Renal Data System. 2016 USRDS annual data report: epidemiology of kidney disease in the United States National Institutes Of Health (2016) United States Renal Data System. 2016 USRDS annual data report: epidemiology of kidney disease in the United States
10.
Zurück zum Zitat Unal A et al (2009) Pulmonary hypertension in peritoneal dialysis patients: prevalence and risk factors. Perit Dial Int 29:191–198CrossRefPubMed Unal A et al (2009) Pulmonary hypertension in peritoneal dialysis patients: prevalence and risk factors. Perit Dial Int 29:191–198CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat KDIGO 2012 (2013) Clinical practice guideline for the evaluation and management of chronic kidney disease. Kidney disease: improving global outcomes (KDIGO) CKD Work Group. KDIGO 2012 Clinical practice guideline for the evaluation and management of chronic kidney disease. 3:1–150 KDIGO 2012 (2013) Clinical practice guideline for the evaluation and management of chronic kidney disease. Kidney disease: improving global outcomes (KDIGO) CKD Work Group. KDIGO 2012 Clinical practice guideline for the evaluation and management of chronic kidney disease. 3:1–150
18.
Zurück zum Zitat Lang RM et al (2005) Recommendations for chamber quantification: a report from the American Society of Echocardiography’s Guidelines and Standards Committee and the chamber quantification writing group, developed in conjunction with the European Association of Echocardiography, a branch of the European Society of Cardiology. J Am Soc Echocardiogr 18:1440–1463. https://doi.org/10.1016/j.echo.2005.10.005CrossRefPubMed Lang RM et al (2005) Recommendations for chamber quantification: a report from the American Society of Echocardiography’s Guidelines and Standards Committee and the chamber quantification writing group, developed in conjunction with the European Association of Echocardiography, a branch of the European Society of Cardiology. J Am Soc Echocardiogr 18:1440–1463. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​echo.​2005.​10.​005CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Prognostic value of pulmonary hypertension in pre-dialysis chronic kidney disease patients
verfasst von
Xiaohao Zhang
Wenbo Zhao
Xinxin Ma
Yuanqing Li
Hongli Shang
Jun Zhang
Zengchun Ye
Xun Liu
Tanqi Lou
Yu Peng
Hui Peng
Publikationsdatum
07.08.2020
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Urology and Nephrology / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0301-1623
Elektronische ISSN: 1573-2584
DOI
https://doi.org/10.1007/s11255-020-02589-6

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

International Urology and Nephrology 12/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.