Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 2/2005

01.02.2005

Prospective, Randomized Trial Comparing Intraoperative Colonic Irrigation With Manual Decompression Only for Obstructed Left-Sided Colorectal Cancer

verfasst von: J. F. Lim, F.R.C.S. (Glasg.), C.-L. Tang, F.R.C.S. (Edinb.), F. Seow-Choen, F.R.C.S (Edinb.), S. M. Heah, F.R.C.S. (Edinb.)

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 2/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

BACKGROUND

This is a prospective, randomized, controlled trial comparing the outcome of intraoperative colonic irrigation with that of manual decompression for acutely obstructing colorectal cancers distal to the splenic flexure.

METHODS

All patients admitted to our department from June 1999 to August 2002 with obstructing left-sided colorectal cancers were recruited. Patients were randomized intraoperatively and were excluded if deemed unsuitable for segmental resection and primary anastomosis. Twenty-five patients were randomized to receive colonic irrigation and twenty-eight to receive manual decompression. Perioperative parameters and outcome including mortality and anastomotic leak were recorded.

RESULTS

Both groups of patients were comparable in terms of gender and age. The time taken for mobilization, decompression, and irrigation in the colonic irrigation group (median, 31 minutes) was significantly longer than that for the manual decompression group (median, 13 minutes) (P; = 0.0005). However, the total time of the operation was similar for both groups. Times for recovery of bowel function, of wound infection, and until discharge from the hospital were also similar. In the manual decompression group there were two cases of anastomotic leak (8 percent, 2/25) requiring reoperation but none (0/24) in the colonic irrigation group. However, this difference was not statistically significant.

CONCLUSION

Manual decompression of proximal colon without irrigation is as safe as colonic irrigation in one-stage surgical management of obstructing left-sided colorectal cancer.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dudley, HA, Radcliffe, AG, McGeehan, D 1980Intraoperative irrigation of the colon to permit primary anastomosisBr J Surg67801PubMed Dudley, HA, Radcliffe, AG, McGeehan, D 1980Intraoperative irrigation of the colon to permit primary anastomosisBr J Surg67801PubMed
2.
Zurück zum Zitat Pollock, AV, Playforth, MJ, Evans, M 1987Peroperative lavage of the obstructed left colon to allow safe primary anastomosisDis Colon Rectum301713PubMed Pollock, AV, Playforth, MJ, Evans, M 1987Peroperative lavage of the obstructed left colon to allow safe primary anastomosisDis Colon Rectum301713PubMed
3.
Zurück zum Zitat Murray, JJ, Schoetz, DJ, Coller, JA, Roberts, PL, Veidenheimer, MC 1991Intraoperative colonic lavage and primary anastomosis in nonelective colon resectionDis Colon Rectum3452731PubMed Murray, JJ, Schoetz, DJ, Coller, JA, Roberts, PL, Veidenheimer, MC 1991Intraoperative colonic lavage and primary anastomosis in nonelective colon resectionDis Colon Rectum3452731PubMed
4.
Zurück zum Zitat Mochizuki, H, Nakamura, E, Hase, K, Tamakuma, S 1993The advantage of primary resection and anastomosis with intraoperative bowel irrigation for obstructing left-sided colorectal carcinomaSurg Today237716 Mochizuki, H, Nakamura, E, Hase, K, Tamakuma, S 1993The advantage of primary resection and anastomosis with intraoperative bowel irrigation for obstructing left-sided colorectal carcinomaSurg Today237716
5.
Zurück zum Zitat Nyam, DC, Leong, AF, Ho, YH, Seow-Choen, F 1996Comparison between segmental left and extended right colectomies for obstructing left-sided colonic carcinomasDis Colon Rectum3910003 Nyam, DC, Leong, AF, Ho, YH, Seow-Choen, F 1996Comparison between segmental left and extended right colectomies for obstructing left-sided colonic carcinomasDis Colon Rectum3910003
6.
Zurück zum Zitat Poon, RT, Law, WL, Chiu, KW, Wong, J 1998Emergency resection and primary anastomosis for left-sided obstructing colorectal carcinoma in the elderlyBr J Surg85153942 Poon, RT, Law, WL, Chiu, KW, Wong, J 1998Emergency resection and primary anastomosis for left-sided obstructing colorectal carcinoma in the elderlyBr J Surg85153942
7.
Zurück zum Zitat Forloni, B, Reduzzi, R, Paludetti, A, Colpani, L, Cavallari, G, Frosali, D 1998Intraoperative colonic lavage in emergency surgical treatment of left-sided colonic obstructionDis Colon Rectum41237 Forloni, B, Reduzzi, R, Paludetti, A, Colpani, L, Cavallari, G, Frosali, D 1998Intraoperative colonic lavage in emergency surgical treatment of left-sided colonic obstructionDis Colon Rectum41237
8.
Zurück zum Zitat Hsu, TC 1998One-stage resection and anastomosis for acute obstruction of the left colonDis Colon Rectum412832 Hsu, TC 1998One-stage resection and anastomosis for acute obstruction of the left colonDis Colon Rectum412832
9.
Zurück zum Zitat Chiappa, A, Zbar, A, Biella, F, Staudacher, C 2000One-stage resection and primary anastomosis following acute obstruction of the left colon for cancerAm Surg6661922PubMed Chiappa, A, Zbar, A, Biella, F, Staudacher, C 2000One-stage resection and primary anastomosis following acute obstruction of the left colon for cancerAm Surg6661922PubMed
10.
Zurück zum Zitat Pisanu, A, Piu, S, Altana, ML, Uccheddu, A 2002One-stage treatment of obstructing colorectal cancerChir Ital5426774 Pisanu, A, Piu, S, Altana, ML, Uccheddu, A 2002One-stage treatment of obstructing colorectal cancerChir Ital5426774
11.
Zurück zum Zitat Nyam, DC, Seow-Choen, F, Leong, AF, Ho, YH 1996Colonic decompression without on-table irrigation for obstructing left-sided colorectal tumoursBr J Surg837867 Nyam, DC, Seow-Choen, F, Leong, AF, Ho, YH 1996Colonic decompression without on-table irrigation for obstructing left-sided colorectal tumoursBr J Surg837867
12.
Zurück zum Zitat Naraynsingh, V, Rampaul, R, Maharaj, D, et al. 1999Prospective study of primary anastomosis without colonic lavage for patients with an obstructed left colonBr J Surg8613413 Naraynsingh, V, Rampaul, R, Maharaj, D,  et al. 1999Prospective study of primary anastomosis without colonic lavage for patients with an obstructed left colonBr J Surg8613413
13.
Zurück zum Zitat De, U, Ghosh, S 2003Single-stage primary anastomosis without colonic lavage for left-sided colonic obstruction due to acute sigmoid volvulus: a prospective study of one hundred and ninety seven casesANZ J Surg733902 De, U, Ghosh, S 2003Single-stage primary anastomosis without colonic lavage for left-sided colonic obstruction due to acute sigmoid volvulus: a prospective study of one hundred and ninety seven casesANZ J Surg733902
14.
Zurück zum Zitat Seow-Choen, F, Eu, KW 1993Intraoperative irrigation for acute distal colonic obstruction caused by carcinomaBr J Surg80516 Seow-Choen, F, Eu, KW 1993Intraoperative irrigation for acute distal colonic obstruction caused by carcinomaBr J Surg80516
15.
Zurück zum Zitat Duraker, N, Bender, O, Memisoglu, K, Yalciner, A 1998Intraoperative bowel irrigation improves anastomotic collagen metabolism in the left-sided colonic obstruction but not covering colostomyInt J Colorectal Dis132324CrossRefPubMed Duraker, N, Bender, O, Memisoglu, K, Yalciner, A 1998Intraoperative bowel irrigation improves anastomotic collagen metabolism in the left-sided colonic obstruction but not covering colostomyInt J Colorectal Dis132324CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Foster, ME, Johnson, CD, Billings, PJ, Davies, PW, Leaper, DJ 1986Intraoperative antegrade lavage and anastomotic healing in acute colonic obstructionDis Colon Rectum292559 Foster, ME, Johnson, CD, Billings, PJ, Davies, PW, Leaper, DJ 1986Intraoperative antegrade lavage and anastomotic healing in acute colonic obstructionDis Colon Rectum292559
17.
Zurück zum Zitat Brownson, P, Jenkins, S, Nott, D, Ellenbogen, S 1992Mechanical bowel preparation before colorectal surgery: results of a prospective randomized trialBr J Surg794612 Brownson, P, Jenkins, S, Nott, D, Ellenbogen, S 1992Mechanical bowel preparation before colorectal surgery: results of a prospective randomized trialBr J Surg794612
18.
Zurück zum Zitat Burke, P, Mealy, K, Gillen, P, Joyce, W, Traynor, O, Hyland, J 1994Requirement for bowel preparation in colorectal surgeryBr J Surg8190710 Burke, P, Mealy, K, Gillen, P, Joyce, W, Traynor, O, Hyland, J 1994Requirement for bowel preparation in colorectal surgeryBr J Surg8190710
19.
Zurück zum Zitat Santos, JC, Batista, J, Sirimarco, MT, Guimaraes, AS, Levy, CE 1994Prospective randomized trial of mechanical bowel preparation in patients undergoing elective colorectal surgeryBr J Surg8116736PubMed Santos, JC, Batista, J, Sirimarco, MT, Guimaraes, AS, Levy, CE 1994Prospective randomized trial of mechanical bowel preparation in patients undergoing elective colorectal surgeryBr J Surg8116736PubMed
20.
Zurück zum Zitat Meittinen, RP, Laitinen, ST, Makela, JT, Paakkonen, ME 2000Bowel preparation with oral polyethylene glycol electrolyte solution <mdit>vs.<med> no preparation in elective open colorectal surgery: prospective randomized studyDis Colon Rectum4366977PubMed Meittinen, RP, Laitinen, ST, Makela, JT, Paakkonen, ME 2000Bowel preparation with oral polyethylene glycol electrolyte solution <mdit>vs.<med> no preparation in elective open colorectal surgery: prospective randomized studyDis Colon Rectum4366977PubMed
21.
Zurück zum Zitat Geldere, D, Fa-Si-Oen, P, Noach, LA, Rietra, PJ, Peterse, JL, Boom, RP 2002Complications after colorectal surgery without mechanical bowel preparationJ Am Coll Surg194407PubMed Geldere, D, Fa-Si-Oen, P, Noach, LA, Rietra, PJ, Peterse, JL, Boom, RP 2002Complications after colorectal surgery without mechanical bowel preparationJ Am Coll Surg194407PubMed
Metadaten
Titel
Prospective, Randomized Trial Comparing Intraoperative Colonic Irrigation With Manual Decompression Only for Obstructed Left-Sided Colorectal Cancer
verfasst von
J. F. Lim, F.R.C.S. (Glasg.)
C.-L. Tang, F.R.C.S. (Edinb.)
F. Seow-Choen, F.R.C.S (Edinb.)
S. M. Heah, F.R.C.S. (Edinb.)
Publikationsdatum
01.02.2005
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 2/2005
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-004-0803-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2005

Diseases of the Colon & Rectum 2/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Erratum

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.