Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 9/2016

30.06.2016 | Technical Note - Functional

Pushing the limits of the Leksell stereotactic frame for spinal lesions up to C3: fixation at the maxilla

verfasst von: Manjul Tripathi, Narendra Kumar, Kanchan Kumar Mukherjee

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 9/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Spinal radiosurgery is not considered in the domain of traditional Gamma Knife radiosurgery (GKRS) setup. The major obstacles in GKRS for upper cervical spine lesions remain in difficulty of frame fixation, avoiding collision and maintaining the integrity of the relative position of the lesion from image acquisition to treatment.

Methodology

The supraorbital margin remains the standard lowest fixation point for Leksell stereotactic frame. We describe fixation at the maxilla to target and treat upper cervical spine lesions (up to C3 vertebra) with measures to ensure cervical immobilisation and precision of the GKRS treatment.

Results

We have treated two patients at the upper cervical spine up to C3 vertebra by fixing anterior pillars of the Leksell stereotactic frame at the maxilla. To ensure cervical immobilisation and precision of treatment, the neck was immobilised with a Philadelphia collar. The relative position between the head and sternum with the couch from image acquisition to the radiation delivery was kept constant. Docking angle was kept neutral (90 degrees) throughout the treatment (from image acquisition to actual treatment).

Conclusions

The maxilla is a potential alternative for stereotactic frame fixation. Measures to ensure cervical immobilisation with lower-down frame position permits treatment of lesions as low as C3 vertebra.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kondziolka D, Lunsford LD (1992) Radiosurgery of meningiomas. Neurosurg Clin N Am 3:219–230PubMed Kondziolka D, Lunsford LD (1992) Radiosurgery of meningiomas. Neurosurg Clin N Am 3:219–230PubMed
2.
Zurück zum Zitat Lee SJ, Kim MS, Jeong YG, Lee S, Jung YT, Sim JH (2004) Gamma knife radiosurgery of upper cervical spinal cord tumor. J Korean Neurosurg Soc 36:135–137 Lee SJ, Kim MS, Jeong YG, Lee S, Jung YT, Sim JH (2004) Gamma knife radiosurgery of upper cervical spinal cord tumor. J Korean Neurosurg Soc 36:135–137
3.
Zurück zum Zitat Tonetti D, Bhatnagar J, Lunsford LD (2012) Quantitative analysis of movement of a cervical target during stereotactic radiosurgery using the Leksell Gamma Knife Perfexion. J Neurosurg 117:211–216PubMed Tonetti D, Bhatnagar J, Lunsford LD (2012) Quantitative analysis of movement of a cervical target during stereotactic radiosurgery using the Leksell Gamma Knife Perfexion. J Neurosurg 117:211–216PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hamilton AJ, Lulu BA, Fosmire H, Stea B, Cassady JR (1995) Preliminary clinical experience with linear accelerator based spinal stereotactic radiosurgery. Neurosurgery 36(2):311–319CrossRefPubMed Hamilton AJ, Lulu BA, Fosmire H, Stea B, Cassady JR (1995) Preliminary clinical experience with linear accelerator based spinal stereotactic radiosurgery. Neurosurgery 36(2):311–319CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Murphy MJ, Jin JY (2008) Patient immobilization and movement. In: Gerszten PC, Ryu S (eds) Spine radiosurgery. Thieme, New York Murphy MJ, Jin JY (2008) Patient immobilization and movement. In: Gerszten PC, Ryu S (eds) Spine radiosurgery. Thieme, New York
6.
Zurück zum Zitat Zrinzo L (2012) Pitfalls in precision stereotactic surgery. Surg Neurol Int 2:S53–S61CrossRef Zrinzo L (2012) Pitfalls in precision stereotactic surgery. Surg Neurol Int 2:S53–S61CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hamilton AJ, Way D (1999) Extracranial stereotactic radiosurgery. In: Alexander E, Maciunas RJ (eds) Advanced neurosurgical navigation. Thieme, New York, pp 459–467 Hamilton AJ, Way D (1999) Extracranial stereotactic radiosurgery. In: Alexander E, Maciunas RJ (eds) Advanced neurosurgical navigation. Thieme, New York, pp 459–467
8.
Zurück zum Zitat Kufeld M, Wowra B, Muacevic A, Zausinger S, Tonn JC (2012) Radiosurgery of spinal meningiomas and schwannomas. Technol Cancer Res Treat 11:27–34PubMedPubMedCentral Kufeld M, Wowra B, Muacevic A, Zausinger S, Tonn JC (2012) Radiosurgery of spinal meningiomas and schwannomas. Technol Cancer Res Treat 11:27–34PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Pushing the limits of the Leksell stereotactic frame for spinal lesions up to C3: fixation at the maxilla
verfasst von
Manjul Tripathi
Narendra Kumar
Kanchan Kumar Mukherjee
Publikationsdatum
30.06.2016
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 9/2016
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-016-2878-1

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2016

Acta Neurochirurgica 9/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.