Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 9/2015

01.09.2015 | Original Scientific Report

Quality of Life After Living Donor Hepatectomy for Liver Transplantation

verfasst von: Abu Bakar Hafeez Bhatti, Haseeb Zia, Faisal Saud Dar, Mariam Qasim Zia, Amara Nasir, Farah Saif, Abdul WahabYousafzai, Farah Imtiaz, Mohammad Salih, Najmul Hassan Shah

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 9/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Living donor liver transplantation (LDLT) involves healthy individuals undergoing voluntary major hepatic resection. LDLT program only started in 2012 in Pakistan and its impact on donor’s quality of life (QOL) post resection is not known. The objective of this study was to determine health-related QOL in donors who underwent hepatectomy in country’s first liver transplant program.

Methods

A total of 60 donors who underwent hepatectomy between 2012 and 2014 with a minimum follow-up of 6 months were included in the study. Short form (SF-36) and Profile of mood states (POMS-65) was used to assess QOL. In addition scores were compared between patients who did and did not develop complications.

Result

Mean time duration between hepatectomy and administration of questionnaire was 15 ± 5.1 months. Median age was 28 (19–45) years. Mean BMI was 24.4 ± 3.7. A total of 7 (11.6 %) Grade 3 and above complications were observed in donors. Donors exceeded a score of 90 in 6 out of 8 evaluated categories on SF-36. The highest mean score was recorded for emotional role limitation 95.5 ± 17.1 and lowest for energy 84.8 ± 17.5. The mean score for anger was 6.6 ± 7.5. Donors also did well on the POMS vigor score with a mean of 22.7 ± 5. No significant difference in scores was observed between donors with and without complications for any of the categories except tension. Donors who developed complications post-operatively had a significantly low mean tension score of 1.5 versus 3.8 for donors without complications.

Conclusion

Acceptable post donation QOL was achieved and surgical complications did not adversely affect SF-36 and POMS scores.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bruner DW (1998) In search of the “quality” in quality-of-life research. Int J Radiat Oncol Biol Phys 31:191–192CrossRef Bruner DW (1998) In search of the “quality” in quality-of-life research. Int J Radiat Oncol Biol Phys 31:191–192CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Chan SC, Liu CL, Lo CM, Lam BK, Lee EW, Fan ST (2006) Donor quality of life before and after adult-to-adult right liver live donor liver transplantation. Liver Transpl 12:1529–1536PubMedCrossRef Chan SC, Liu CL, Lo CM, Lam BK, Lee EW, Fan ST (2006) Donor quality of life before and after adult-to-adult right liver live donor liver transplantation. Liver Transpl 12:1529–1536PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Humar A (2003) Donor and recipient outcomes after adult living donor liver transplantation. Liver Transpl 9:S42–S44PubMedCrossRef Humar A (2003) Donor and recipient outcomes after adult living donor liver transplantation. Liver Transpl 9:S42–S44PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Parikh ND, Ladner D, Abecassis M, Butt Z (2010) Quality of life in donors after living donor liver transplantation: a review of the literature. Liver Transpl 16:1352–1358PubMedCentralPubMedCrossRef Parikh ND, Ladner D, Abecassis M, Butt Z (2010) Quality of life in donors after living donor liver transplantation: a review of the literature. Liver Transpl 16:1352–1358PubMedCentralPubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat DuBay DA, Holtzman S, Adcock L et al (2009) Adult right-lobe living liver donors: quality of life, attitudes and predictors of donor outcomes. Am J Transplant 9:1169–1178PubMedCrossRef DuBay DA, Holtzman S, Adcock L et al (2009) Adult right-lobe living liver donors: quality of life, attitudes and predictors of donor outcomes. Am J Transplant 9:1169–1178PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Azoulay D, Bhangui P, Andreani P et al (2011) Short- and long-term donor morbidity in right lobe living donor liver transplantation: 91 consecutive cases in a European Center. Am J Transplant 11:101–110PubMedCrossRef Azoulay D, Bhangui P, Andreani P et al (2011) Short- and long-term donor morbidity in right lobe living donor liver transplantation: 91 consecutive cases in a European Center. Am J Transplant 11:101–110PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ladner DP, Dew MA, Forney S et al (2015) Long-term quality of life after liver donation in the adult to adult living donor liver transplantation cohort study (A2ALL). J Hepatol 62:346–353PubMedCrossRef Ladner DP, Dew MA, Forney S et al (2015) Long-term quality of life after liver donation in the adult to adult living donor liver transplantation cohort study (A2ALL). J Hepatol 62:346–353PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jin SG, Xiang B, Yan LN et al (2012) Quality of life and psychological outcome of donors after living donor liver transplantation. World J Gastroenterol 18:182–187PubMedCentralPubMedCrossRef Jin SG, Xiang B, Yan LN et al (2012) Quality of life and psychological outcome of donors after living donor liver transplantation. World J Gastroenterol 18:182–187PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kousoulas L, Emmanouilidis N, Klempnauer J, Lehner F (2011) Living-donor liver transplantation: impact on donor’s health-related quality of life. Transplant Proc 43:3584–3587PubMedCrossRef Kousoulas L, Emmanouilidis N, Klempnauer J, Lehner F (2011) Living-donor liver transplantation: impact on donor’s health-related quality of life. Transplant Proc 43:3584–3587PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Toyoki Y, Ishido K, Kudo D et al (2012) Donor quality of life after living donor liver transplantation: single-institute experience. Transplant Proc 44:341–343PubMedCrossRef Toyoki Y, Ishido K, Kudo D et al (2012) Donor quality of life after living donor liver transplantation: single-institute experience. Transplant Proc 44:341–343PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rizvi SA, Naqvi SA, Zafar MN, Akhtar SF (2013) A kidney transplantation model in a low-resource country: an experience from Pakistan. Kidney Int Suppl 3:236–240CrossRef Rizvi SA, Naqvi SA, Zafar MN, Akhtar SF (2013) A kidney transplantation model in a low-resource country: an experience from Pakistan. Kidney Int Suppl 3:236–240CrossRef
12.
Zurück zum Zitat McNair DM, Lorr M, Droppleman LF (2005) POMS. Profile of mood states manual. Multi Health Systems Inc, New York McNair DM, Lorr M, Droppleman LF (2005) POMS. Profile of mood states manual. Multi Health Systems Inc, New York
13.
Zurück zum Zitat Ware JEKMGB (2000) SF-36 Health survey: Manual and interpretation guide. Quality Metric Incorporated, Lincoln, RI Ware JEKMGB (2000) SF-36 Health survey: Manual and interpretation guide. Quality Metric Incorporated, Lincoln, RI
14.
Zurück zum Zitat Hashikura Y, Ichida T, Umeshita K et al (2009) Japanese Liver Transplantation Society. Donor complications associated with living donor liver transplantation in Japan. Transplantation 88:110–114PubMedCrossRef Hashikura Y, Ichida T, Umeshita K et al (2009) Japanese Liver Transplantation Society. Donor complications associated with living donor liver transplantation in Japan. Transplantation 88:110–114PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Brown RS Jr, Russo MW, Lai M et al (2003) A survey of liver transplantation from living adult donors in the United States. N Engl J Med 348:818–825PubMedCrossRef Brown RS Jr, Russo MW, Lai M et al (2003) A survey of liver transplantation from living adult donors in the United States. N Engl J Med 348:818–825PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Umeshita K, Fujiwara K, Kiyosawa K et al (2003) Japanese Liver Transplantation Society. Operative morbidity of living liver donors in Japan. Lancet 362:687–690PubMedCrossRef Umeshita K, Fujiwara K, Kiyosawa K et al (2003) Japanese Liver Transplantation Society. Operative morbidity of living liver donors in Japan. Lancet 362:687–690PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Middleton PF, Duffield M, Lynch SV et al (2006) Living donor liver transplantation–adult donor outcomes: a systematic review. Liver Transpl 12:24–30PubMedCrossRef Middleton PF, Duffield M, Lynch SV et al (2006) Living donor liver transplantation–adult donor outcomes: a systematic review. Liver Transpl 12:24–30PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Chen PX, Yan LN (2011) Health-related quality of life in living liver donors after transplantation. Hepatobiliary Pancreat Dis Int 10:356–361PubMedCrossRef Chen PX, Yan LN (2011) Health-related quality of life in living liver donors after transplantation. Hepatobiliary Pancreat Dis Int 10:356–361PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ishizaki M, Kaibori M, Matsui K, Kwon AH (2012) Change in donor quality of life after living donor liver transplantation surgery: a single-institution experience. Transplant Proc 44:344–346PubMedCrossRef Ishizaki M, Kaibori M, Matsui K, Kwon AH (2012) Change in donor quality of life after living donor liver transplantation surgery: a single-institution experience. Transplant Proc 44:344–346PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Tumin M, Abdul Talib Abdul Mutalib M, MohdSatar N et al (2014) A comparison of donor and control group quality of life. Ann Transplant 19:112–118PubMedCrossRef Tumin M, Abdul Talib Abdul Mutalib M, MohdSatar N et al (2014) A comparison of donor and control group quality of life. Ann Transplant 19:112–118PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Takada Y, Suzukamo Y, Oike F et al (2012) Long-term quality of life of donors after living donor liver transplantation. Liver Transpl 18:1343–1352PubMedCrossRef Takada Y, Suzukamo Y, Oike F et al (2012) Long-term quality of life of donors after living donor liver transplantation. Liver Transpl 18:1343–1352PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Kawagishi N, Takeda I, Miyagi S, Sato K, Ohuchi N (2014) Donors’ quality of life evaluated by short form-36 analysis after living donor liver transplantation in a single-center experience. Transplant Proc 46:675–677PubMedCrossRef Kawagishi N, Takeda I, Miyagi S, Sato K, Ohuchi N (2014) Donors’ quality of life evaluated by short form-36 analysis after living donor liver transplantation in a single-center experience. Transplant Proc 46:675–677PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Nisar N, Zehra N, Haider G, Munir AA, Sohoo NA (2008) Frequency, intensity and impact of premenstrual syndrome in medical students. J Coll Physicians Surg Pak 18:481–484PubMed Nisar N, Zehra N, Haider G, Munir AA, Sohoo NA (2008) Frequency, intensity and impact of premenstrual syndrome in medical students. J Coll Physicians Surg Pak 18:481–484PubMed
24.
Zurück zum Zitat Barolia R, Ali F, Jaffar S (2012) Coronary artery bypass grafting: quality of life of patients in Karachi. Br J Nurs 21:349–355PubMedCrossRef Barolia R, Ali F, Jaffar S (2012) Coronary artery bypass grafting: quality of life of patients in Karachi. Br J Nurs 21:349–355PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Schulz KH, Kroencke S, Beckmann M et al (2009) Mental and physical quality of life in actual living liver donors versus potential living liver donors: a prospective, controlled, multicenter study. Liver Transpl 15:1676–1687PubMedCrossRef Schulz KH, Kroencke S, Beckmann M et al (2009) Mental and physical quality of life in actual living liver donors versus potential living liver donors: a prospective, controlled, multicenter study. Liver Transpl 15:1676–1687PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Quality of Life After Living Donor Hepatectomy for Liver Transplantation
verfasst von
Abu Bakar Hafeez Bhatti
Haseeb Zia
Faisal Saud Dar
Mariam Qasim Zia
Amara Nasir
Farah Saif
Abdul WahabYousafzai
Farah Imtiaz
Mohammad Salih
Najmul Hassan Shah
Publikationsdatum
01.09.2015
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 9/2015
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-015-3086-5

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2015

World Journal of Surgery 9/2015 Zur Ausgabe

Reply, Letter to the Editor

Reply to the Comments

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.