Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2024

03.02.2024 | Review

Quality of Life in Patients Undergoing Revisional Bariatric Surgery: From Sleeve Gastrectomy to Roux-en-Y Gastric Bypass

verfasst von: Samer Ganam, Ryan Tang, Theo Sher, Ayana Worthey, Salvatore Docimo Jr

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Sleeve gastrectomy (SG) is the most performed bariatric surgery worldwide. However, this surgery may be associated with long-term weight regain and severe gastroesophageal reflux disease (GERD), sometimes necessitating conversion to Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) to improve quality of life (QoL). We conducted a systematic review on QoL measures following the conversion of SG to RYGB. We searched various databases for studies conducted between January 2005 and September 2023. Four studies, involving 196 participants in total, met the inclusion criteria. Different assessment methods were used to evaluate QoL following the conversion. In the included studies, we observed that GERD symptoms and proton pump inhibitor (PPI) use both decreased following conversion to RYGB. Excess weight loss (EWL) was also observed in all studies.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. Bariatric surgery and endoluminal procedures: IFSO worldwide survey 2014. Obes Surg. 2017;27(9):2279–89.CrossRefPubMedPubMedCentral Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. Bariatric surgery and endoluminal procedures: IFSO worldwide survey 2014. Obes Surg. 2017;27(9):2279–89.CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Franken RJ, Sluiter NR, Franken J, et al. Treatment options for weight regain or insufficient weight loss after sleeve gastrectomy: a systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2022;32(6):2035–46.CrossRefPubMed Franken RJ, Sluiter NR, Franken J, et al. Treatment options for weight regain or insufficient weight loss after sleeve gastrectomy: a systematic review and meta-analysis. Obes Surg. 2022;32(6):2035–46.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Naeem Z, Yang J, Park J, et al. A step in the right direction: trends over time in bariatric procedures for patients with gastroesophageal reflux disease. Obes Surg. 2020;30(11):4243–9.CrossRefPubMed Naeem Z, Yang J, Park J, et al. A step in the right direction: trends over time in bariatric procedures for patients with gastroesophageal reflux disease. Obes Surg. 2020;30(11):4243–9.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Spaniolas K, Bates AT, Docimo Jr S, et al. Single stage conversion from adjustable gastric banding to sleeve gastrectomy or Roux-en-Y gastric bypass: an analysis of 4875 patients. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(11):1880–4.CrossRefPubMed Spaniolas K, Bates AT, Docimo Jr S, et al. Single stage conversion from adjustable gastric banding to sleeve gastrectomy or Roux-en-Y gastric bypass: an analysis of 4875 patients. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(11):1880–4.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Himpens J, Dobbeleir J, Peeters G. Long-term results of laparoscopic sleeve gastrectomy for obesity. Ann Surg. 2010;252(2):319–24.CrossRefPubMed Himpens J, Dobbeleir J, Peeters G. Long-term results of laparoscopic sleeve gastrectomy for obesity. Ann Surg. 2010;252(2):319–24.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Lauti M, Kularatna M, Hill AG, et al. Weight regain following sleeve gastrectomy-a systematic review. Obes Surg. 2016;26(6):1326–34.CrossRefPubMed Lauti M, Kularatna M, Hill AG, et al. Weight regain following sleeve gastrectomy-a systematic review. Obes Surg. 2016;26(6):1326–34.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Bolckmans R, Roriz Silva R, Mazzini G, et al. Long-term implications of GERD after sleeve gastrectomy. Current Surgery Reports. 2021:9. Bolckmans R, Roriz Silva R, Mazzini G, et al. Long-term implications of GERD after sleeve gastrectomy. Current Surgery Reports. 2021:9.
9.
Zurück zum Zitat Boza C, Daroch D, Barros D, et al. Long-term outcomes of laparoscopic sleeve gastrectomy as a primary bariatric procedure. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(6):1129–33.CrossRefPubMed Boza C, Daroch D, Barros D, et al. Long-term outcomes of laparoscopic sleeve gastrectomy as a primary bariatric procedure. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(6):1129–33.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Rawlins L, Rawlins MP, Brown CC, et al. Sleeve gastrectomy: 5-year outcomes of a single institution. Surg Obes Relat Dis. 2013;9(1):21–5.CrossRefPubMed Rawlins L, Rawlins MP, Brown CC, et al. Sleeve gastrectomy: 5-year outcomes of a single institution. Surg Obes Relat Dis. 2013;9(1):21–5.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Bohdjalian A, Langer FB, Shakeri-Leidenmühler S, et al. Sleeve gastrectomy as sole and definitive bariatric procedure: 5-year results for weight loss and ghrelin. Obes Surg. 2010;20(5):535–40.CrossRefPubMed Bohdjalian A, Langer FB, Shakeri-Leidenmühler S, et al. Sleeve gastrectomy as sole and definitive bariatric procedure: 5-year results for weight loss and ghrelin. Obes Surg. 2010;20(5):535–40.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Sierżantowicz R, Ładny JR, Lewko J. Quality of life after bariatric surgery-a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(15) Sierżantowicz R, Ładny JR, Lewko J. Quality of life after bariatric surgery-a systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(15)
13.
Zurück zum Zitat Revicki DA, Wood M, Maton PN, et al. The impact of gastroesophageal reflux disease on health-related quality of life. Am J Med. 1998;104(3):252–8.CrossRefPubMed Revicki DA, Wood M, Maton PN, et al. The impact of gastroesophageal reflux disease on health-related quality of life. Am J Med. 1998;104(3):252–8.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Dimenäs E. Methodological aspects of evaluation of Quality of life in upper gastrointestinal diseases. Scand J Gastroenterol Suppl. 1993;199:18–21.CrossRefPubMed Dimenäs E. Methodological aspects of evaluation of Quality of life in upper gastrointestinal diseases. Scand J Gastroenterol Suppl. 1993;199:18–21.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Boru CE, Greco F, Giustacchini P, et al. Short-term outcomes of sleeve gastrectomy conversion to R-Y gastric bypass: multi-center retrospective study. Langenbecks Arch Surg. 2018;403(4):473–9.CrossRefPubMed Boru CE, Greco F, Giustacchini P, et al. Short-term outcomes of sleeve gastrectomy conversion to R-Y gastric bypass: multi-center retrospective study. Langenbecks Arch Surg. 2018;403(4):473–9.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Lins L, Carvalho FM. SF-36 total score as a single measure of health-related quality of life: scoping review. SAGE Open Med. 2016;4:2050312116671725.CrossRefPubMedPubMedCentral Lins L, Carvalho FM. SF-36 total score as a single measure of health-related quality of life: scoping review. SAGE Open Med. 2016;4:2050312116671725.CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Velanovich V. 25 Years of the GERD-HRQL symptom severity instrument: an assessment of published applications. Surg Endosc. 2023;37(1):255–65.CrossRefPubMed Velanovich V. 25 Years of the GERD-HRQL symptom severity instrument: an assessment of published applications. Surg Endosc. 2023;37(1):255–65.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Costa JM, Soares JB. Bariatric analysis and reporting outcome system (BAROS): toward the uniform assessment of bariatric surgery outcomes. GE Port J Gastroenterol. 2015;22(3):85–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Costa JM, Soares JB. Bariatric analysis and reporting outcome system (BAROS): toward the uniform assessment of bariatric surgery outcomes. GE Port J Gastroenterol. 2015;22(3):85–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Kanchibhotla D, Sharma P, Subramanian S. Improvement in gastrointestinal quality of life index (GIQLI) following meditation: an open-trial pilot study in India. J Ayurveda Integr Med. 2021;12(1):107–11.CrossRefPubMedPubMedCentral Kanchibhotla D, Sharma P, Subramanian S. Improvement in gastrointestinal quality of life index (GIQLI) following meditation: an open-trial pilot study in India. J Ayurveda Integr Med. 2021;12(1):107–11.CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Kolotkin RL, Williams VSL, Ervin CM, et al. Validation of a new measure of quality of life in obesity trials: impact of Weight on Quality of Life-Lite Clinical Trials version. Clin Obes. 2019;9(3):e12310.CrossRefPubMedPubMedCentral Kolotkin RL, Williams VSL, Ervin CM, et al. Validation of a new measure of quality of life in obesity trials: impact of Weight on Quality of Life-Lite Clinical Trials version. Clin Obes. 2019;9(3):e12310.CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Ohlsson-Nevo E, Karlsson J. Impact of health-related stigma on psychosocial functioning in the general population: construct validity and Swedish reference data for the Stigma-related Social Problems scale (SSP). Res Nurs Health. 2019;42(1):72–81.CrossRefPubMed Ohlsson-Nevo E, Karlsson J. Impact of health-related stigma on psychosocial functioning in the general population: construct validity and Swedish reference data for the Stigma-related Social Problems scale (SSP). Res Nurs Health. 2019;42(1):72–81.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Weiner S, Sauerland S, Fein M, et al. The bariatric quality of life index: a measure of well-being in obesity surgery patients. Obes Surg. 2005;15(4):538–45.CrossRefPubMed Weiner S, Sauerland S, Fein M, et al. The bariatric quality of life index: a measure of well-being in obesity surgery patients. Obes Surg. 2005;15(4):538–45.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Drakos P, Volteas P, Khomutova A, et al. The durability of revisional sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass after previous adjustable gastric band. Surg Endosc. 2023;37(3):2326–34.CrossRefPubMed Drakos P, Volteas P, Khomutova A, et al. The durability of revisional sleeve gastrectomy and Roux-en-Y gastric bypass after previous adjustable gastric band. Surg Endosc. 2023;37(3):2326–34.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Dayan D, Kanani F, Bendayan A, et al. The effect of revisional one anastomosis gastric bypass after sleeve gastrectomy on gastroesophageal reflux disease, compared with revisional Roux-en-Y gastric bypass: symptoms and quality of life outcomes. Obes Surg. 2023;33(7):2125–31.CrossRefPubMed Dayan D, Kanani F, Bendayan A, et al. The effect of revisional one anastomosis gastric bypass after sleeve gastrectomy on gastroesophageal reflux disease, compared with revisional Roux-en-Y gastric bypass: symptoms and quality of life outcomes. Obes Surg. 2023;33(7):2125–31.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Huynh D, Mazer L, Tung R, et al. Conversion of laparoscopic sleeve gastrectomy to Roux-en-Y gastric bypass: patterns predicting persistent symptoms after revision. Surg Obes Relat Dis. 2021;17(10):1681–8.CrossRefPubMed Huynh D, Mazer L, Tung R, et al. Conversion of laparoscopic sleeve gastrectomy to Roux-en-Y gastric bypass: patterns predicting persistent symptoms after revision. Surg Obes Relat Dis. 2021;17(10):1681–8.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Dijkhorst PJ, Boerboom AB, Janssen IMC, et al. Failed sleeve gastrectomy: single anastomosis duodenoileal bypass or Roux-en-Y gastric bypass? A multicenter cohort study. Obes Surg. 2018;28(12):3834–42.CrossRefPubMedPubMedCentral Dijkhorst PJ, Boerboom AB, Janssen IMC, et al. Failed sleeve gastrectomy: single anastomosis duodenoileal bypass or Roux-en-Y gastric bypass? A multicenter cohort study. Obes Surg. 2018;28(12):3834–42.CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Koyyada A. Long-term use of proton pump inhibitors as a risk factor for various adverse manifestations. Therapie. 2021;76(1):13–21.CrossRefPubMed Koyyada A. Long-term use of proton pump inhibitors as a risk factor for various adverse manifestations. Therapie. 2021;76(1):13–21.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Herget S, Rudolph A, Hilbert A, et al. Psychosocial status and mental health in adolescents before and after bariatric surgery: a systematic literature review. Obes Facts. 2014;7(4):233–45.CrossRefPubMedPubMedCentral Herget S, Rudolph A, Hilbert A, et al. Psychosocial status and mental health in adolescents before and after bariatric surgery: a systematic literature review. Obes Facts. 2014;7(4):233–45.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Quality of Life in Patients Undergoing Revisional Bariatric Surgery: From Sleeve Gastrectomy to Roux-en-Y Gastric Bypass
verfasst von
Samer Ganam
Ryan Tang
Theo Sher
Ayana Worthey
Salvatore Docimo Jr
Publikationsdatum
03.02.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-024-07082-y

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2024

Obesity Surgery 3/2024 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.