Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 10/2011

01.10.2011 | Clinical Practice: Clinical Images

Radiation Pneumonitis

verfasst von: Von Ta, MD, Paul Aronowitz, MD, FACP

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 10/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 54-year-old woman with a recent diagnosis of a large, surgically unresectable thymoma presented to the ER with shortness of breath, fever and a dry cough. Presenting chest x-ray showed bilateral infiltrates (Fig. 1). Four weeks previously she had received radiation therapy to the mediastinum along with chemotherapy. She was admitted to the hospital and started on broad spectrum antibiotics for presumed pneumonia. By hospital day four her oxygen requirements had worsened with an unchanged chest radiograph. A CT angiogram was performed and pulmonary embolism was excluded. The patient continued to deteriorate and was transferred to the intensive care unit. Steroids were initiated for possible radiation induced lung injury. Two days after the initiation of steroid treatment, a repeat chest radiograph showed drastic improvement of the bilateral infiltrates (Fig. 2). Radiation fields were compared with admission chest radiograph pulmonary infiltrates which correlated well (Fig. 3). Clinically, the radiographs and rapid improvement suggested a diagnosis of radiation pneumonitis, which occurs in 5-15% of patients who undergo radiation to the chest. Further investigation of her records showed that she received 28 radiation treatments delivered at 180cGy per fraction for a total dose of 5040cGy. Concurrent chemotherapy appears to increase risk of pneumonitis.1 The patient continued to rapidly improve and was discharged two days later.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Chang, J. et al. Risk factors for Radiation Pneumonitis in Lung Cancer. Journal of Clinical Oncology. 2008 ASCO Annual Meeting Proceedings. 26, No 15 (May 20 Supplement):7573. Chang, J. et al. Risk factors for Radiation Pneumonitis in Lung Cancer. Journal of Clinical Oncology. 2008 ASCO Annual Meeting Proceedings. 26, No 15 (May 20 Supplement):7573.
Metadaten
Titel
Radiation Pneumonitis
verfasst von
Von Ta, MD
Paul Aronowitz, MD, FACP
Publikationsdatum
01.10.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 10/2011
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-011-1687-8

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2011

Journal of General Internal Medicine 10/2011 Zur Ausgabe

Clinical Practice: Clinical Images

Mysterious Abdominal Pain

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.