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Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie 4/2019

13.11.2018 | Original Article

Radiotherapy of epicondylitis humeri

Analysis of 138 elbows treated with a linear accelerator

verfasst von: Matthias G. Hautmann, MD, PD Lukas P. Beyer, MD, Christoph Süß, MD, Ulrich Neumaier, MD, Felix Steger, MD, Franz Josef Putz, MD, Prof. Oliver Kölbl, MD, Fabian Pohl, MD

Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie | Ausgabe 4/2019

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Abstract

Background

Epicondylitis humeri is a common disease with a prevalence of 1.7%. One of the treatment options is radiotherapy. Most published cases were treated with the orthovoltage technique or with a telecobalt device. Many radiotherapy institutions are nowadays using linear accelerators for treatment of epicondylitis humeri. There is a discussion whether the treatment results with linear accelerators are comparable to the orthovoltage technique. The aim of this study was to analyze the results of radiotherapy with a linear accelerator for epicondylitis humeri.

Material and methods

The analysis was performed on patients of 2 German radiotherapy institutions and included 138 irradiated elbows. Pain was documented with the numeric rating scale (NRS). Evaluation of the NRS was done before and directly after each radiation therapy course as well as for the follow-up of 24 months. The median age of the patients was 49 years with 48.4% male and 51.6% female. In all, 81.0% were suffering from from epicondylitis humeri radialis while 16.7% were treated because of epicondylitis humeri ulnaris. In 65.4% the dominant arm was treated.

Results

A significant response to radiotherapy could be found. For the whole sample the median pain was 7 on the NRS before radiotherapy, 4 after 6 weeks and 0 after 12 and 24 months. The percentage of patients with 0 or 1 on the NRS was 64.6% 12 months after radiotherapy. All subgroups, notably those with epicondylitis humeri radialis and epicondylitis humeri ulnaris had a significant reduction of pain.

Conclusion

Radiotherapy of epicondylitis humeri with a linear accelerator is an effective treatment without showing side effects. All analyzed subgroups showed a good response to radiotherapy for at least 24 months.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shiri R, Viikari-Juntura E, Varonen H et al (2006) Prevalence and determinants of lateral and medial epicondylitis: a population study. Am J Epidemiol 164(11):1065–1074CrossRefPubMed Shiri R, Viikari-Juntura E, Varonen H et al (2006) Prevalence and determinants of lateral and medial epicondylitis: a population study. Am J Epidemiol 164(11):1065–1074CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Waersted M, Hanvold TN, Veiersted KB (2010) Computer work and musculoskeletal disorders of the neck and upper extremity. A systematic review. BMC Musculoskelet Disord 11:79CrossRefPubMedPubMedCentral Waersted M, Hanvold TN, Veiersted KB (2010) Computer work and musculoskeletal disorders of the neck and upper extremity. A systematic review. BMC Musculoskelet Disord 11:79CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Sayegh ET, Strauch RJ (2015) Does nonsurgical treatment improve longitudinal outcomes of lateral epicondylitis over no treatment? A meta-analysis. Clin Orthop Relat Res 473(3):1093–1107CrossRefPubMed Sayegh ET, Strauch RJ (2015) Does nonsurgical treatment improve longitudinal outcomes of lateral epicondylitis over no treatment? A meta-analysis. Clin Orthop Relat Res 473(3):1093–1107CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Heyd R, Seegenschmiedt MH (2010) Epikondylopathia humeri radialis: mit Orthovolt und Photonen gegen den Tennisellenbogen (Epicondylopathia humeri radialis: efficancy of radiation therapy). MMW Fortschr Med 152(6):37–39CrossRefPubMed Heyd R, Seegenschmiedt MH (2010) Epikondylopathia humeri radialis: mit Orthovolt und Photonen gegen den Tennisellenbogen (Epicondylopathia humeri radialis: efficancy of radiation therapy). MMW Fortschr Med 152(6):37–39CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Lo MY, Safran MR (2007) Surgical treatment of lateral epicondylitis. A systematic review. Clin Orthop Relat Res 463:98–106PubMed Lo MY, Safran MR (2007) Surgical treatment of lateral epicondylitis. A systematic review. Clin Orthop Relat Res 463:98–106PubMed
7.
Zurück zum Zitat Bollman G (1994) Strahlentherapie bei Epicondylitis humeri (Radiotherapy of epicondylitis humeri. On the paper by KR Trott). Strahlenther Onkol 170(4):251PubMed Bollman G (1994) Strahlentherapie bei Epicondylitis humeri (Radiotherapy of epicondylitis humeri. On the paper by KR Trott). Strahlenther Onkol 170(4):251PubMed
8.
Zurück zum Zitat Brady LW, Brady LW, Heilmann H‑P et al (2008) Radiotherapy for non-malignant disorders. Springer, Berlin, Heidelberg (Springer eBooks) Brady LW, Brady LW, Heilmann H‑P et al (2008) Radiotherapy for non-malignant disorders. Springer, Berlin, Heidelberg (Springer eBooks)
9.
Zurück zum Zitat Gärtner C, Schüttauf M, Below M et al (1988) Zur strahlentherapeutischen Behandlung chronisch-rezidivierender degenerativer Skelettveränderungen an der Klinik für Onkologie (Charité) (The radiotherapeutic treatment of chronically relapsing, degenerative skeletal changes at the Oncology Clinic (Charité)). Radiobiol Radiother (Berl) 29(6):689–698 Gärtner C, Schüttauf M, Below M et al (1988) Zur strahlentherapeutischen Behandlung chronisch-rezidivierender degenerativer Skelettveränderungen an der Klinik für Onkologie (Charité) (The radiotherapeutic treatment of chronically relapsing, degenerative skeletal changes at the Oncology Clinic (Charité)). Radiobiol Radiother (Berl) 29(6):689–698
10.
Zurück zum Zitat Hess P, Bonmann KH (1955) Die Röntgentherapie der Arthrosen, Spondylosen, der Periarthritis humeroscapularis und der Epikondylitis (Roentgen therapy of arthroses, spondyloses, periarthritis humeroscapularis and epiconsylitis). Strahlentherapie 96(1):75–81PubMed Hess P, Bonmann KH (1955) Die Röntgentherapie der Arthrosen, Spondylosen, der Periarthritis humeroscapularis und der Epikondylitis (Roentgen therapy of arthroses, spondyloses, periarthritis humeroscapularis and epiconsylitis). Strahlentherapie 96(1):75–81PubMed
11.
Zurück zum Zitat Heyd R, Schopohl B, Kirchner J et al (1997) Strahlentherapie der Epicondylopathia humeri (Radiotherapy of epicondylopathy of the humerus). Dtsch Med Wochenschr 122(9):247–252CrossRefPubMed Heyd R, Schopohl B, Kirchner J et al (1997) Strahlentherapie der Epicondylopathia humeri (Radiotherapy of epicondylopathy of the humerus). Dtsch Med Wochenschr 122(9):247–252CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kammerer R, Bollmann G, Schwenger P et al (1990) Ergebnisse der Strahlentherapie der Epicondylitis humeri bei unterschiedlicher Dosierung (The results of radiotherapy of epicondylitis humeri using different dosages). Radiobiol Radiother (Berl) 31(6):503–507 Kammerer R, Bollmann G, Schwenger P et al (1990) Ergebnisse der Strahlentherapie der Epicondylitis humeri bei unterschiedlicher Dosierung (The results of radiotherapy of epicondylitis humeri using different dosages). Radiobiol Radiother (Berl) 31(6):503–507
13.
Zurück zum Zitat Leszek M, Grygutis I, Zając P et al (2015) An evaluation of radiotherapy effectiveness for epicondylitis humeri (EPH). Ortop Traumatol Rehabil 17(5):471–479CrossRefPubMed Leszek M, Grygutis I, Zając P et al (2015) An evaluation of radiotherapy effectiveness for epicondylitis humeri (EPH). Ortop Traumatol Rehabil 17(5):471–479CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Morczek A, Michalk KH (1958) Vergleichende Rontgen- und Ultraschall-Therapie der Epicondylitis humeri, Disposition des Alters und des Berufes (Comparative roentgen and ultrasonic therapy of epicondylitis humeri, incidence of age and occupation). Radiol Clin 27(3):169–178PubMed Morczek A, Michalk KH (1958) Vergleichende Rontgen- und Ultraschall-Therapie der Epicondylitis humeri, Disposition des Alters und des Berufes (Comparative roentgen and ultrasonic therapy of epicondylitis humeri, incidence of age and occupation). Radiol Clin 27(3):169–178PubMed
15.
Zurück zum Zitat Ott OJ, Hertel S, Gaipl US et al (2014) The Erlangen Dose Optimization trial for low-dose radiotherapy of benign painful elbow syndrome. Long-term results. Strahlenther Onkol 190(3):293–297CrossRefPubMed Ott OJ, Hertel S, Gaipl US et al (2014) The Erlangen Dose Optimization trial for low-dose radiotherapy of benign painful elbow syndrome. Long-term results. Strahlenther Onkol 190(3):293–297CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Ott OJ, Hertel S, Gaipl US et al (2012) Strahlentherapie bei Ellenbogensyndrom. Erste Ergebnisse einer monoinstitutionellen, prospektiven, und randomisierten Dosisoptimierungsstudie (Benign painful elbow syndrome : First results of a single center prospective randomized radiotherapy dose optimization trial). Strahlenther Onkol 188(10):873–877CrossRefPubMed Ott OJ, Hertel S, Gaipl US et al (2012) Strahlentherapie bei Ellenbogensyndrom. Erste Ergebnisse einer monoinstitutionellen, prospektiven, und randomisierten Dosisoptimierungsstudie (Benign painful elbow syndrome : First results of a single center prospective randomized radiotherapy dose optimization trial). Strahlenther Onkol 188(10):873–877CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Reinhold H, Sauerbrey R (1961) Radiotherapy of the shoulder-arm syndrome, epicondylitis of shoulder and elbow. Dtsch Med Wochenschr 86:163–168CrossRefPubMed Reinhold H, Sauerbrey R (1961) Radiotherapy of the shoulder-arm syndrome, epicondylitis of shoulder and elbow. Dtsch Med Wochenschr 86:163–168CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Sautter-Bihl ML, Liebermeister E, Scheurig H et al (1993) Analgetische Bestrahlung degenerativentzündlicher Skeletterkrankungen. Nutzen und Risiko (Analgetic irradiation of degenerative-inflammatory skeletal diseases. Benefits and risks). Dtsch Med Wochenschr 118(14):493–498CrossRefPubMed Sautter-Bihl ML, Liebermeister E, Scheurig H et al (1993) Analgetische Bestrahlung degenerativentzündlicher Skeletterkrankungen. Nutzen und Risiko (Analgetic irradiation of degenerative-inflammatory skeletal diseases. Benefits and risks). Dtsch Med Wochenschr 118(14):493–498CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Seegenschmiedt MH, Katalinic A, Makoski H et al (2000) Radiation therapy for benign diseases: patterns of care study in Germany. Int J Radiat Oncol Biol Phys 47(1):195–202CrossRefPubMed Seegenschmiedt MH, Katalinic A, Makoski H et al (2000) Radiation therapy for benign diseases: patterns of care study in Germany. Int J Radiat Oncol Biol Phys 47(1):195–202CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Seegenschmiedt MH, Katalinic A, Makoski HB et al (1999) Strahlentherapie von gutartigen Erkrankungen: eine Bestandsaufnahme für Deutschland (Radiotherapy of benign diseases: a pattern of care study in Germany). Strahlenther Onkol 175(11):541–547CrossRefPubMed Seegenschmiedt MH, Katalinic A, Makoski HB et al (1999) Strahlentherapie von gutartigen Erkrankungen: eine Bestandsaufnahme für Deutschland (Radiotherapy of benign diseases: a pattern of care study in Germany). Strahlenther Onkol 175(11):541–547CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Seegenschmiedt MH, Keilholz L (1998) Epicondylopathia humeri (EPH) and peritendinitis humeroscapularis (PHS): evaluation of radiation therapy long-term results and literature review. Radiother Oncol 47(1):17–28CrossRefPubMed Seegenschmiedt MH, Keilholz L (1998) Epicondylopathia humeri (EPH) and peritendinitis humeroscapularis (PHS): evaluation of radiation therapy long-term results and literature review. Radiother Oncol 47(1):17–28CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Seegenschmiedt MH, Keilholz L, Martus P et al (1997) Epicondylopathia humeri. Indikation, Technik, klinische Ergebnisse der Radiotherapie (Epicondylopathia humeri. The indication for, technic and clinical results of radiotherapy). Strahlenther Onkol 173(4):208–218CrossRefPubMed Seegenschmiedt MH, Keilholz L, Martus P et al (1997) Epicondylopathia humeri. Indikation, Technik, klinische Ergebnisse der Radiotherapie (Epicondylopathia humeri. The indication for, technic and clinical results of radiotherapy). Strahlenther Onkol 173(4):208–218CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Seegenschmiedt MH, Micke O, Willich N (2004) Radiation therapy for nonmalignant diseases in Germany. Current concepts and future perspectives. Strahlenther Onkol 180(11):718–730CrossRefPubMed Seegenschmiedt MH, Micke O, Willich N (2004) Radiation therapy for nonmalignant diseases in Germany. Current concepts and future perspectives. Strahlenther Onkol 180(11):718–730CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Weissenbach R (1963) Treatment of epicondylitis. Vie Méd 44:821–825PubMed Weissenbach R (1963) Treatment of epicondylitis. Vie Méd 44:821–825PubMed
25.
Zurück zum Zitat Zschache H (1972) Ergebnisse der Röntgenschwachbestrahlung (Results of low-intensity roentgen irradiation). Radiol Radiother (Berl) 13(2):181–186 Zschache H (1972) Ergebnisse der Röntgenschwachbestrahlung (Results of low-intensity roentgen irradiation). Radiol Radiother (Berl) 13(2):181–186
26.
Zurück zum Zitat Prokein B, Holtmann H, Hautmann MG et al (2017) Strahlentherapie des Fersensporns mit 2 Fraktionierungsschemata. Ergebnisse einer randomisierten Multizenterstudie nach 48 Wochen Follow-up (Radiotherapy of painful heel spur with two fractionation regimens: Results of a randomized multicenter trial after 48 weeks’ follow-up). Strahlenther Onkol 193(6):483–490CrossRefPubMed Prokein B, Holtmann H, Hautmann MG et al (2017) Strahlentherapie des Fersensporns mit 2 Fraktionierungsschemata. Ergebnisse einer randomisierten Multizenterstudie nach 48 Wochen Follow-up (Radiotherapy of painful heel spur with two fractionation regimens: Results of a randomized multicenter trial after 48 weeks’ follow-up). Strahlenther Onkol 193(6):483–490CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Dietzel CT, Schäfer C, Vordermark D (2017) Erfolgreiche Behandlung der chronisch rekurrierenden multifokalen Osteomyelitis mit niedrigdosierter Radiotherapie. Ein Fallbericht (successful treatment of chronic recurrent multifocal osteomyelitis using low-dose radiotherapy : a case report). Strahlenther Onkol 193(3):229–233CrossRefPubMed Dietzel CT, Schäfer C, Vordermark D (2017) Erfolgreiche Behandlung der chronisch rekurrierenden multifokalen Osteomyelitis mit niedrigdosierter Radiotherapie. Ein Fallbericht (successful treatment of chronic recurrent multifocal osteomyelitis using low-dose radiotherapy : a case report). Strahlenther Onkol 193(3):229–233CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Kaltenborn A, Carl UM, Hinsche T et al (2017) Niedrig dosierte Reizbestrahlung beim Trochanter-major-Schmerzsyndrom. Zielvolumendefinition und Therapieergebnisse (Low-dose external beam radiotherapy for greater trochanteric pain syndrome : Target volume definition and treatment outcome). Strahlenther Onkol 193(4):260–268CrossRefPubMed Kaltenborn A, Carl UM, Hinsche T et al (2017) Niedrig dosierte Reizbestrahlung beim Trochanter-major-Schmerzsyndrom. Zielvolumendefinition und Therapieergebnisse (Low-dose external beam radiotherapy for greater trochanteric pain syndrome : Target volume definition and treatment outcome). Strahlenther Onkol 193(4):260–268CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Trott KR (1994) Therapeutic effects of low radiation doses. Strahlenther Onkol 170(1):1–12PubMed Trott KR (1994) Therapeutic effects of low radiation doses. Strahlenther Onkol 170(1):1–12PubMed
30.
Zurück zum Zitat Ott OJ, Niewald M, Weitmann H‑D et al (2015) DEGRO guidelines for the radiotherapy of non-malignant disorders. Part II. Painful degenerative skeletal disorders. Strahlenther Onkol 191(1):1–6CrossRefPubMed Ott OJ, Niewald M, Weitmann H‑D et al (2015) DEGRO guidelines for the radiotherapy of non-malignant disorders. Part II. Painful degenerative skeletal disorders. Strahlenther Onkol 191(1):1–6CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Schlehuber Eva (2004) Die Strahlentherapie der Periarthropathia Humeroscapularis (PHS), der Epicondylopathia Humeri (EPH) und des schmerzhaften plantaren Fersensporns (FSP) mit 6 MV Photonen. Dissertation. Universität Rostock, Rostock Schlehuber Eva (2004) Die Strahlentherapie der Periarthropathia Humeroscapularis (PHS), der Epicondylopathia Humeri (EPH) und des schmerzhaften plantaren Fersensporns (FSP) mit 6 MV Photonen. Dissertation. Universität Rostock, Rostock
32.
Zurück zum Zitat Bortz J, Döring N (2015) Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler, 4., überarb. edn. Springer, Berlin (Mit 87 Tabellen, limitierte Sonderausg. Springer-Lehrbuch) Bortz J, Döring N (2015) Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler, 4., überarb. edn. Springer, Berlin (Mit 87 Tabellen, limitierte Sonderausg. Springer-Lehrbuch)
33.
Zurück zum Zitat Reichl B, Block A, Schäfer U et al (2015) DEGRO practical guidelines for radiotherapy of non-malignant disorders. Part I: physical principles, radiobiological mechanisms, and radiogenic risk. Strahlenther Onkol 191(9):701–709CrossRefPubMed Reichl B, Block A, Schäfer U et al (2015) DEGRO practical guidelines for radiotherapy of non-malignant disorders. Part I: physical principles, radiobiological mechanisms, and radiogenic risk. Strahlenther Onkol 191(9):701–709CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Schlöcker I (2008) Vergleich der Wirksamkeit von Orthovoltbestrahlung und Hochvoltbestrahlung bei schmerzhaftem Fersensporn (FS) anhand des Parameters Schmerzbefreiung. Dissertation. Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster Schlöcker I (2008) Vergleich der Wirksamkeit von Orthovoltbestrahlung und Hochvoltbestrahlung bei schmerzhaftem Fersensporn (FS) anhand des Parameters Schmerzbefreiung. Dissertation. Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster
35.
Zurück zum Zitat Gütig C (1923) Beitrag zur Behandlung der Epicondylitis. Med Klin 16:539 Gütig C (1923) Beitrag zur Behandlung der Epicondylitis. Med Klin 16:539
36.
Zurück zum Zitat Mustakallio S, Laitinen H (1939) Über die Insertionsschmerzen, ihre Diagnostik und Behandlung. Acta Radiol 20:427–437CrossRef Mustakallio S, Laitinen H (1939) Über die Insertionsschmerzen, ihre Diagnostik und Behandlung. Acta Radiol 20:427–437CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Cocchi U (1943) Erfolge und Mißerfolge bei der Röntgenbestrahlung nicht krebsiger Leiden. I. Gutartige nicht tuberkulöse nicht aktinomykotische Prozesse. Strahlentherapie 73:255–305 Cocchi U (1943) Erfolge und Mißerfolge bei der Röntgenbestrahlung nicht krebsiger Leiden. I. Gutartige nicht tuberkulöse nicht aktinomykotische Prozesse. Strahlentherapie 73:255–305
38.
Zurück zum Zitat Canigiani T (1946) Zur Röntgenbehandlung periartikulärer Entzündungen. Wien Klin Wochenschr 58:141–143PubMed Canigiani T (1946) Zur Röntgenbehandlung periartikulärer Entzündungen. Wien Klin Wochenschr 58:141–143PubMed
39.
Zurück zum Zitat Morvay E (1953) Zur Behandlung der Epicondylitis humeri. Wien Med Wochenschr 41:766–768 Morvay E (1953) Zur Behandlung der Epicondylitis humeri. Wien Med Wochenschr 41:766–768
40.
Zurück zum Zitat Pizon P (1957) La roentgenthérapie des affections rhumatismales. Mason & Cie, Paris, S 142–143 Pizon P (1957) La roentgenthérapie des affections rhumatismales. Mason & Cie, Paris, S 142–143
41.
Zurück zum Zitat Keim H (1965) Report on irradiation of inflammations with the Telecobalt Apparatus. Strahlentherapie 127:49–52PubMed Keim H (1965) Report on irradiation of inflammations with the Telecobalt Apparatus. Strahlentherapie 127:49–52PubMed
42.
Zurück zum Zitat Wieland C, Kuttig H (1965) Hochvolttherapie bei Arthrosen und Entzündungen. Radiobiol Radiother 127:44–48 Wieland C, Kuttig H (1965) Hochvolttherapie bei Arthrosen und Entzündungen. Radiobiol Radiother 127:44–48
43.
Zurück zum Zitat von Pannewitz G (1960) Zur Röntgentherapie entzündlicher Krankheiten. Med Welt 10:181–189 von Pannewitz G (1960) Zur Röntgentherapie entzündlicher Krankheiten. Med Welt 10:181–189
44.
Zurück zum Zitat Keinert K, Schumann E, Sell HJ (1975) Die Strahlentherapie der Epicondylitis humeri. Dtsch Gesundh Wes 30:224–226 Keinert K, Schumann E, Sell HJ (1975) Die Strahlentherapie der Epicondylitis humeri. Dtsch Gesundh Wes 30:224–226
45.
Zurück zum Zitat Görlitz N, Schalldach U, Rössner B (1981) Die Strahlentherapie der Periarthropathia humeroscapularis und Epicondylitis humeri. Dtsch Gesundh Wes 36:901–903 Görlitz N, Schalldach U, Rössner B (1981) Die Strahlentherapie der Periarthropathia humeroscapularis und Epicondylitis humeri. Dtsch Gesundh Wes 36:901–903
46.
Zurück zum Zitat Mantell BS (1986) The management of benign conditions. In: Hope-Stone HF (ed) Radiotherapy in clinical practice. Butterworths, London, pp 384–399 Mantell BS (1986) The management of benign conditions. In: Hope-Stone HF (ed) Radiotherapy in clinical practice. Butterworths, London, pp 384–399
47.
Zurück zum Zitat Schäfer U, Micke O, Willich N (1996) Radiotherapy of pain in degenerative bone diseases. Rontgenpraxis 49:251–254PubMed Schäfer U, Micke O, Willich N (1996) Radiotherapy of pain in degenerative bone diseases. Rontgenpraxis 49:251–254PubMed
48.
Zurück zum Zitat Ketterer, U (2008) Radiotherapie der Epicondylitis humeri und der Periarthritis humeroscapularis. Dissertation, Universität Rostock, Fakultät für Medizin Ketterer, U (2008) Radiotherapie der Epicondylitis humeri und der Periarthritis humeroscapularis. Dissertation, Universität Rostock, Fakultät für Medizin
Metadaten
Titel
Radiotherapy of epicondylitis humeri
Analysis of 138 elbows treated with a linear accelerator
verfasst von
Matthias G. Hautmann, MD
PD Lukas P. Beyer, MD
Christoph Süß, MD
Ulrich Neumaier, MD
Felix Steger, MD
Franz Josef Putz, MD
Prof. Oliver Kölbl, MD
Fabian Pohl, MD
Publikationsdatum
13.11.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Strahlentherapie und Onkologie / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0179-7158
Elektronische ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-018-1397-9

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