Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 11/2013

01.11.2013 | Original Paper

Reconstruction of soft tissue defects in the Achilles tendon region with perforator-based fasciocutaneous flaps

verfasst von: Nabi Mopuri, Vasu Karri, Nakul Patel, Niri Niranjan

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 11/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Reconstruction of soft tissue defects in the Achilles tendon region can be technically demanding. Perforator-based flaps can be an effective local solution, replacing like-for-like skin. We report our experience with perforator-based flap reconstruction of the Achilles tendon region with or without rupture of the Achilles tendon.

Methods

Between January 1999 and 2011, 11 patients had perforator-based flaps based on peroneal and posterior tibial perforators. There were six V-Y advancement flaps, four propeller flaps and one peninsular flap. The mean defect size was 19.3 (range 9–36) cm2. One patient had reconstruction of a composite Achilles tendon defect.

Results

There were no flap failures. Mean follow-up was 26.4 (range 3–120) months. Post-operative complications included haematoma in one patient and dehiscence of wound because of further sloughing of the tendon—at the distal edge of a V-Y advancement flap. This patient needed a second local flap. There were no wound breakdowns, painful sensitivity or difficulty with walking. All patients who had skin and soft tissue reconstruction only were partially weight bearing by 2 weeks and gradually increased weight bearing and fully weight bearing by 4 weeks.

Conclusions

Perforator-based flaps are a robust method of covering small- to medium-sized defects in the Achilles tendon region. Presence of multiple perforators on either side of the Achilles tendon invites a number of flap designs, tailored to the defect.
Level of Evidence: Level IV, Therapeutic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lee JW, Yu JC, Shieh SJ et al (2000) Reconstruction of the Achilles tendon and overlying soft tissue using antero-lateral thigh free flap. Br J Plast Surg 53:574–577PubMedCrossRef Lee JW, Yu JC, Shieh SJ et al (2000) Reconstruction of the Achilles tendon and overlying soft tissue using antero-lateral thigh free flap. Br J Plast Surg 53:574–577PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kim SW, Hong JP, Lee WJ et al (2003) Single-stage Achilles tendon reconstruction using a composite sensate free flap of dorsalis pedis and tendon strips of the extensor digitorum longus in a complex wound. Ann Plast Surg 50:653–657PubMedCrossRef Kim SW, Hong JP, Lee WJ et al (2003) Single-stage Achilles tendon reconstruction using a composite sensate free flap of dorsalis pedis and tendon strips of the extensor digitorum longus in a complex wound. Ann Plast Surg 50:653–657PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kim CH, Tark MS, Choi CY et al (2008) A single-stage reconstruction of a complex Achilles wound with modified free composite lateral arm flap. J Reconstr Microsurg 24:127–130PubMedCrossRef Kim CH, Tark MS, Choi CY et al (2008) A single-stage reconstruction of a complex Achilles wound with modified free composite lateral arm flap. J Reconstr Microsurg 24:127–130PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Koski A, Tukiainen E, Suominen S et al (2003) Reconstruction of iatrogenic skin defects of the Achilles tendon region: an analysis of 25 consecutive patients. Eur J Plast Surg 26:298–303CrossRef Koski A, Tukiainen E, Suominen S et al (2003) Reconstruction of iatrogenic skin defects of the Achilles tendon region: an analysis of 25 consecutive patients. Eur J Plast Surg 26:298–303CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Attinger CE, Ducic I, Hess CL et al (2006) Outcome of skin graft versus flap surgery in the salvage of the exposed Achilles tendon in diabetics versus nondiabetics. Plast Reconstr Surg 117:2460–2467PubMedCrossRef Attinger CE, Ducic I, Hess CL et al (2006) Outcome of skin graft versus flap surgery in the salvage of the exposed Achilles tendon in diabetics versus nondiabetics. Plast Reconstr Surg 117:2460–2467PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lu TC, Lin CH, Lin CH et al (2011) Versatility of the pedicled peroneal artery perforator flaps for soft-tissue coverage of the lower leg and foot defects. J Plast Reconstr Aesthet Surg 64:386–393PubMedCrossRef Lu TC, Lin CH, Lin CH et al (2011) Versatility of the pedicled peroneal artery perforator flaps for soft-tissue coverage of the lower leg and foot defects. J Plast Reconstr Aesthet Surg 64:386–393PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Whetzel TP, Barnard MA, Stokes RB (1997) Arterial fasciocutaneous vascular territories of the lower leg. Plast Reconstr Surg 100:1172–1183PubMedCrossRef Whetzel TP, Barnard MA, Stokes RB (1997) Arterial fasciocutaneous vascular territories of the lower leg. Plast Reconstr Surg 100:1172–1183PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Heitmann C, Khan FN, Levin SL (2003) Vasculature of the peroneal artery: an anatomic study focused on the perforator vessels. J Reconstr Microsurg 19:157–162PubMedCrossRef Heitmann C, Khan FN, Levin SL (2003) Vasculature of the peroneal artery: an anatomic study focused on the perforator vessels. J Reconstr Microsurg 19:157–162PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Attinger CE, Evans KK, Bulan E et al (2006) Angiosomes of the foot and ankle and clinical implications for limb salvage: reconstruction, incisions, and revascularization. Plast Reconstr Surg 117:216S–293SCrossRef Attinger CE, Evans KK, Bulan E et al (2006) Angiosomes of the foot and ankle and clinical implications for limb salvage: reconstruction, incisions, and revascularization. Plast Reconstr Surg 117:216S–293SCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Venkataramakrishnan V, Mohan D, Villafane O (1998) Perforator based V-Y advancement flaps in the leg. Br J Plast Surg 51:431–435PubMedCrossRef Venkataramakrishnan V, Mohan D, Villafane O (1998) Perforator based V-Y advancement flaps in the leg. Br J Plast Surg 51:431–435PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Niranjan S, Price RD, Govilkar P (2000) Fascial feeder and perforator-based V-Y advancement flaps in the reconstruction of lower limb defects. Br J Plast Surg 679–89 Niranjan S, Price RD, Govilkar P (2000) Fascial feeder and perforator-based V-Y advancement flaps in the reconstruction of lower limb defects. Br J Plast Surg 679–89
12.
Zurück zum Zitat Ono S, Sebastin SJ, Yazaki N (2011) Clinical applications of perforator-based propeller flaps in upper limb soft tissue reconstruction. J Hand Surg Am 36:853–863PubMedCrossRef Ono S, Sebastin SJ, Yazaki N (2011) Clinical applications of perforator-based propeller flaps in upper limb soft tissue reconstruction. J Hand Surg Am 36:853–863PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Wei FC, Chen HC, Chuang CC et al (1998) Reconstruction of Achilles tendon and calcaneous defects with skin-aponeurosis-bone composite free tissue from the groin region. Plast Reconstr Surg 81:579–589CrossRef Wei FC, Chen HC, Chuang CC et al (1998) Reconstruction of Achilles tendon and calcaneous defects with skin-aponeurosis-bone composite free tissue from the groin region. Plast Reconstr Surg 81:579–589CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Babu V, Chittaranjan S, Abraham G et al (1994) Single-stage reconstruction of soft- tissue defects including the Achilles tendon using the dorsalis pedis arterialized flap along with the extensor digitorum brevis a as bridge graft. Plast Reconstr Surg 93:1090–1094PubMedCrossRef Babu V, Chittaranjan S, Abraham G et al (1994) Single-stage reconstruction of soft- tissue defects including the Achilles tendon using the dorsalis pedis arterialized flap along with the extensor digitorum brevis a as bridge graft. Plast Reconstr Surg 93:1090–1094PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Haas F, Seibert FJ, Koch H et al (2003) Reconstruction of combined defects of the Achilles tendon and overlying soft tissue with a fascia lata graft and free fasciocutaneous lateral arm flap. Ann Plast Surg 51:376–382PubMedCrossRef Haas F, Seibert FJ, Koch H et al (2003) Reconstruction of combined defects of the Achilles tendon and overlying soft tissue with a fascia lata graft and free fasciocutaneous lateral arm flap. Ann Plast Surg 51:376–382PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Michlits W, Gruber S, Windhofer et al (2008) Reconstruction of soft tissue defects overlying the Achilles tendon using the super extended abductor hallucis muscle flap. J Trauma 65:1459–1462PubMedCrossRef Michlits W, Gruber S, Windhofer et al (2008) Reconstruction of soft tissue defects overlying the Achilles tendon using the super extended abductor hallucis muscle flap. J Trauma 65:1459–1462PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Abhyankar SV, Kulkarni A, Agarwal NK (2009) Single stage reconstruction of ruptured tendo-achilles tendon with skin cover using distally based superficial sural artery flap. Ann Plast Surg 63:425–427PubMedCrossRef Abhyankar SV, Kulkarni A, Agarwal NK (2009) Single stage reconstruction of ruptured tendo-achilles tendon with skin cover using distally based superficial sural artery flap. Ann Plast Surg 63:425–427PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Jakubietz RG, Jakubietz DF, Gruenert JG, Schmidt K, Meffert RH, Jakubietz MG (2010) Reconstruction of soft tissue defects of the Achilles tendon with rotation flaps, pedicled propeller flaps and free perforator flaps. Microsurgery 30(8):608–613PubMedCrossRef Jakubietz RG, Jakubietz DF, Gruenert JG, Schmidt K, Meffert RH, Jakubietz MG (2010) Reconstruction of soft tissue defects of the Achilles tendon with rotation flaps, pedicled propeller flaps and free perforator flaps. Microsurgery 30(8):608–613PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Cavadas PC, Landin L (2006) Reconstruction of chronic Achilles tendon defects with posterior tibial perforator flap and soleus tendon graft: clinical series. Plast Reconstr Surg 117:266–271PubMedCrossRef Cavadas PC, Landin L (2006) Reconstruction of chronic Achilles tendon defects with posterior tibial perforator flap and soleus tendon graft: clinical series. Plast Reconstr Surg 117:266–271PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Reconstruction of soft tissue defects in the Achilles tendon region with perforator-based fasciocutaneous flaps
verfasst von
Nabi Mopuri
Vasu Karri
Nakul Patel
Niri Niranjan
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 11/2013
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-013-0872-x

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2013

European Journal of Plastic Surgery 11/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.