A 28-year-old nullipara presented with abdominal distension of 3 years duration. She had attained menarche at 13 years of age and had regular menstrual cycles lasting for 5 days and occurring at intervals of 27 days, with history of dysmenorrhoea for the last 9 years. She was married since 10 years and had been trying for conception for the last 8 years. She had undergone diagnostic hystero-laparoscopy for primary subfertility 5 years back documenting frozen pelvis, followed by emergency laparoscopic drainage twice and paracentesis five times for hemoperitoneum. There was no family history of endometriosis. Multidisciplinary team consultations were done with departments of medicine, pulmonary medicine, gastroenterology and hematology to rule out common causes of ascites. Diagnosing her as a case of infiltrative endometriosis with recurrent spontaneous hemoperitoneum, we did ultrasound guided drainage and treated her with long term dienogest. She was asymptomatic at follow-up (Figs. 1, 2, 3 and 4).
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Das Risiko, nach einem Gestationsdiabetes einen Typ-2-Diabetes zu entwickeln, hängt nicht nur von der Zahl, sondern auch von der Reihenfolge der betroffenen Schwangerschaften ab.
Reproduktionsmedizinische Techniken haben theoretisch das Potenzial, den epigenetischen Code zu verändern und somit das Krebsrisiko der Kinder zu erhöhen. Zwischen Embryotransfer und Leukämie scheint sich ein solcher Zusammenhang bestätigt zu haben.
Ein höheres Alter bei der Diagnose eines Endometriumkarzinoms ist mit aggressiveren Tumorcharakteristika assoziiert, scheint aber auch unabhängig von bekannten Risikofaktoren die Prognose der Erkrankung zu verschlimmern.
In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.
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