Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 12/2011

01.12.2011 | Original Article

Revision surgery of irreducible atlantoaxial dislocation: a retrospective study of 16 cases

verfasst von: Mingsheng Tan, Xin Jiang, Ping Yi, Feng Yang, Xiangsheng Tang, Qingying Hao, Guangbo Zhang

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 12/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

There is lack data concerning anterior cervical spine revision surgeries; even more data are missing concerning posterior cervical revision surgeries, to determine the feasibility, safety, and clinical efficacy of revision surgery for irreducible atlantoaxial dislocation (RS-IAAD). Patients with IAAD-FS underwent one-stage transoral release and posterior reduction. Their medical history was documented in detail. The JOA score system was used to evaluate each patient’s neurological status pre and postoperatively, and serial MRI and radiographs were used to determine the status of the reduction and the autografts. 16 patients (average age, 36 years old) underwent successful surgery. There was no intraoperative or postoperative neurological deficit except in two cases that suffered transient neurological deficit that alleviated after conservative treatment. Solid bony union was seen at the end of 3 months after surgery in all patients. The mean follow-up period was 28.8 months (range 18–66 months). No pseudarthrosis was noted. Anterior transoral release and posterior instrumented fusion remain significant surgeries with the potential for serious complications, but in the current series there were no major complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Crockard HA, Johnston F (1993) Development of transoral approaches to lesions of the skull base and craniocervical junction. Neurosurg Q 3:61–82 Crockard HA, Johnston F (1993) Development of transoral approaches to lesions of the skull base and craniocervical junction. Neurosurg Q 3:61–82
2.
Zurück zum Zitat Hadley MN, Spetzler RF, Sonntag VKH (1989) The transoral approach to the superior cervical spine: a review of 53 cases of extradural cervicomedullary compression. J Neurosurg 71:16–23PubMedCrossRef Hadley MN, Spetzler RF, Sonntag VKH (1989) The transoral approach to the superior cervical spine: a review of 53 cases of extradural cervicomedullary compression. J Neurosurg 71:16–23PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Behari S, Banerji D, Bhargava V et al (1999) Transoral decompression for craniovertebral osseous anomalies: perioperative management dilemmas. Neurol Soc India 47:188–195 Behari S, Banerji D, Bhargava V et al (1999) Transoral decompression for craniovertebral osseous anomalies: perioperative management dilemmas. Neurol Soc India 47:188–195
4.
Zurück zum Zitat Zileli M, Cagli S (2002) Combined anterior and posterior approach for managing basilar invagination associated with type I Chiari malformation. J Spinal Disord Tech 15:284–289PubMedCrossRef Zileli M, Cagli S (2002) Combined anterior and posterior approach for managing basilar invagination associated with type I Chiari malformation. J Spinal Disord Tech 15:284–289PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ono K, Ebara S, Fuji T et al. (1987) Myelopathy hand. New clinical signs of cervical cord damage. J Bone Joint Surg Br 69(2):215–219 Ono K, Ebara S, Fuji T et al. (1987) Myelopathy hand. New clinical signs of cervical cord damage. J Bone Joint Surg Br 69(2):215–219
6.
Zurück zum Zitat Granger CV, Albrecht GL, Hamilton BB (1979) Outcome of comprehensive medical rehabilitation: meassurement by PULSES profile and the Barthel Index. Arch Phys Med Rehabil 60(4):145–154PubMed Granger CV, Albrecht GL, Hamilton BB (1979) Outcome of comprehensive medical rehabilitation: meassurement by PULSES profile and the Barthel Index. Arch Phys Med Rehabil 60(4):145–154PubMed
7.
Zurück zum Zitat Desheng W, Liming Z, Shuron D (1993) Measurement of normal value of brain stem-spinal cord angle and clinical significance. J Harbin Med Univ 1(1):13–17 Desheng W, Liming Z, Shuron D (1993) Measurement of normal value of brain stem-spinal cord angle and clinical significance. J Harbin Med Univ 1(1):13–17
9.
Zurück zum Zitat Kerschbaumer F, Kandziora F, Ewald W et al (1998) Staged therapy for atlanto-axial instability in rheumatoid arthritis. J Bone Joint Surg Br 80:S244–S245 Kerschbaumer F, Kandziora F, Ewald W et al (1998) Staged therapy for atlanto-axial instability in rheumatoid arthritis. J Bone Joint Surg Br 80:S244–S245
10.
Zurück zum Zitat Wang C, Yan M, Zhou HT (2006) Open reduction of irreducible atlantoaxial dislocation by transoral anterior atlantoaxial release and posterior internal fixation. Spine 31(11):306–313CrossRef Wang C, Yan M, Zhou HT (2006) Open reduction of irreducible atlantoaxial dislocation by transoral anterior atlantoaxial release and posterior internal fixation. Spine 31(11):306–313CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Yin Q, Ai F, Zhang K (2005) Irreducible anterior atlantoaxial dislocatrion: one-stage treatment with a transoral atlantoaxial reduction plate fixation and fusion. Report of 5 cases and review of literature. Spine 30(13):375–381 Yin Q, Ai F, Zhang K (2005) Irreducible anterior atlantoaxial dislocatrion: one-stage treatment with a transoral atlantoaxial reduction plate fixation and fusion. Report of 5 cases and review of literature. Spine 30(13):375–381
12.
Zurück zum Zitat Govender S, Kumar KPS (2002) Staged reduction and stabilization in chronic atlantoaxial rotatory fixation. J Bone Joint Surg Br 84:727–731PubMedCrossRef Govender S, Kumar KPS (2002) Staged reduction and stabilization in chronic atlantoaxial rotatory fixation. J Bone Joint Surg Br 84:727–731PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kerschbaumer F, Kandziora F, Klein C et al (2000) Transoral decompression, anterior plate fixation, and posterior wire fusion for irreducible atlantoaxial kyphosis in rheumatoid arthritis. Spine 25:2708–2715PubMedCrossRef Kerschbaumer F, Kandziora F, Klein C et al (2000) Transoral decompression, anterior plate fixation, and posterior wire fusion for irreducible atlantoaxial kyphosis in rheumatoid arthritis. Spine 25:2708–2715PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Henriques T, Cunningham BW, Olerud C et al (2000) Biomechanical comparison of five different atlantoaxial posterior fixation techniques. Spine 25:2877–2883PubMedCrossRef Henriques T, Cunningham BW, Olerud C et al (2000) Biomechanical comparison of five different atlantoaxial posterior fixation techniques. Spine 25:2877–2883PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Goel A, Desai KI, Muzumdar DP (2002) Atlantoaxial fixation using plate and screw method: a report of 160 treated patients. Neurosurgery 51:1351–1357PubMed Goel A, Desai KI, Muzumdar DP (2002) Atlantoaxial fixation using plate and screw method: a report of 160 treated patients. Neurosurgery 51:1351–1357PubMed
16.
Zurück zum Zitat Harms J, Melcher RP (2001) Posterior C1–C2 fusion with polyaxial screw and rod fixation. Spine 26:2467–2471PubMedCrossRef Harms J, Melcher RP (2001) Posterior C1–C2 fusion with polyaxial screw and rod fixation. Spine 26:2467–2471PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Melcher RP, Puttlitz CM, Kleinstueck FS et al (2002) Biomechanical testing of posterior atlantoaxial fixation techniques. Spine 27:2435–2440PubMedCrossRef Melcher RP, Puttlitz CM, Kleinstueck FS et al (2002) Biomechanical testing of posterior atlantoaxial fixation techniques. Spine 27:2435–2440PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Currier BL, Yaszemski M (2004) The use of C1 lateral mass fixation in the cervical spine. Curr Opin Orthoped 15:184–191CrossRef Currier BL, Yaszemski M (2004) The use of C1 lateral mass fixation in the cervical spine. Curr Opin Orthoped 15:184–191CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Resnick DK, Benzel EC (2002) C1–C2 pedicle screw fixation with rigid cantilever beam construct: case report and technical note. Neurosurgery 50:426–428PubMed Resnick DK, Benzel EC (2002) C1–C2 pedicle screw fixation with rigid cantilever beam construct: case report and technical note. Neurosurgery 50:426–428PubMed
Metadaten
Titel
Revision surgery of irreducible atlantoaxial dislocation: a retrospective study of 16 cases
verfasst von
Mingsheng Tan
Xin Jiang
Ping Yi
Feng Yang
Xiangsheng Tang
Qingying Hao
Guangbo Zhang
Publikationsdatum
01.12.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 12/2011
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-011-1865-8

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2011

European Spine Journal 12/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.