Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 4/2010

01.04.2010 | Technical Note

Robot-assisted anterior lumbar interbody fusion (ALIF) using retroperitoneal approach

verfasst von: Minji J. Kim, Yoon Ha, Moon Sool Yang, Do Heum Yoon, Keung Nyun Kim, Hoon Kim, Joong Won Yang, John Y. K. Lee, Seong Yi, Woo Joo Jung, Koon Ho Rha

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 4/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Over the past few years, robot-assisted surgery has become increasingly popular, affecting virtually all surgical fields. It has been proven to overcome pitfalls of laparoscopic procedures, such as high complication rates and steep learning curve. We have, therefore, performed experimental anterior lumbar interbody fusion (ALIF) using retroperitoneal approach in swine model to test the feasibility of robot-assisted surgery in spinal surgery.

Method

In this report, we describe the setup with the da Vinci® surgical system, operative method, result and discuss technical aspects and the future of robot-assisted ALIF.

Findings

Experimental retroperitoneal dissection using robotic surgical system was successfully performed with great visual cue, minimal retraction and minimal bleeding.

Conclusion

Although retroperitoneal approach for spinal fusion has never been attempted with robotic surgical system, we could demonstrate the possibility with swine model. Further studies and development of appropriate instruments will bring minimally invasive spine surgery to a new era.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat The Southern Surgeons Club (1991) A prospective analysis of 1518 laparoscopic cholecystectomies. N Engl J Med 324:1073–1078CrossRef The Southern Surgeons Club (1991) A prospective analysis of 1518 laparoscopic cholecystectomies. N Engl J Med 324:1073–1078CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Mayer H (1997) A new microsurgical technique for minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. Spine 22:691CrossRefPubMed Mayer H (1997) A new microsurgical technique for minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. Spine 22:691CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Rajaraman V, Vingan R, Roth P, Heary R, Conklin L, Jacobs G (1999) Visceral and vascular complications resulting from anterior lumbar interbody fusion. J Neurosurg: Spine 91:60–64CrossRef Rajaraman V, Vingan R, Roth P, Heary R, Conklin L, Jacobs G (1999) Visceral and vascular complications resulting from anterior lumbar interbody fusion. J Neurosurg: Spine 91:60–64CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kaiser M, Haid R, Subach B, Miller J, Smith C, Rodts G, Benzel E, Sonntag V, Traynelis V, Fessler R (2002) Comparison of the mini-open versus laparoscopic approach for anterior lumbar interbody fusion: a retrospective review. Commentary. Neurosurgery 51:97–105CrossRefPubMed Kaiser M, Haid R, Subach B, Miller J, Smith C, Rodts G, Benzel E, Sonntag V, Traynelis V, Fessler R (2002) Comparison of the mini-open versus laparoscopic approach for anterior lumbar interbody fusion: a retrospective review. Commentary. Neurosurgery 51:97–105CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Saraph V, Lerch C, Walochnik N, Bach C, Krismer M, Wimmer C (2004) Comparison of conventional versus minimally invasive extraperitoneal approach for anterior lumbar interbody fusion. Eur Spine J 13:425–431CrossRefPubMed Saraph V, Lerch C, Walochnik N, Bach C, Krismer M, Wimmer C (2004) Comparison of conventional versus minimally invasive extraperitoneal approach for anterior lumbar interbody fusion. Eur Spine J 13:425–431CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Binder J, Kramer W (2001) Robotically assisted laparoscopic radical prostatectomy. BJU Int 87:408–410CrossRefPubMed Binder J, Kramer W (2001) Robotically assisted laparoscopic radical prostatectomy. BJU Int 87:408–410CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Corcione F, Esposito C, Cuccurullo D, Settembre A, Miranda N, Amato F, Pirozzi F, Caiazzo P (2005) Advantages and limits of robot-assisted laparoscopic surgery: preliminary experience. Surg Endosc 19:117–119CrossRefPubMed Corcione F, Esposito C, Cuccurullo D, Settembre A, Miranda N, Amato F, Pirozzi F, Caiazzo P (2005) Advantages and limits of robot-assisted laparoscopic surgery: preliminary experience. Surg Endosc 19:117–119CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hubens G, Coveliers H, Balliu L, Ruppert M, Vaneerdeweg W (2003) A performance study comparing manual and robotically assisted laparoscopic surgery using the da Vinci system. Surg Endosc 17:1595–1599CrossRefPubMed Hubens G, Coveliers H, Balliu L, Ruppert M, Vaneerdeweg W (2003) A performance study comparing manual and robotically assisted laparoscopic surgery using the da Vinci system. Surg Endosc 17:1595–1599CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Southwick WO, Robinson RA (1957) Surgical approaches to the vertebral bodies in the cervical and lumbar regions. J Bone Jt Surg, Am. vol 39-A:631–644 Southwick WO, Robinson RA (1957) Surgical approaches to the vertebral bodies in the cervical and lumbar regions. J Bone Jt Surg, Am. vol 39-A:631–644
11.
Zurück zum Zitat Sasso RC, Burkus JK, LeHuec J (2003) Retrograde ejaculation after anterior lumbar interbody fusion: transperitoneal versus retroperitoneal exposure. Spine 28:1023–1026CrossRefPubMed Sasso RC, Burkus JK, LeHuec J (2003) Retrograde ejaculation after anterior lumbar interbody fusion: transperitoneal versus retroperitoneal exposure. Spine 28:1023–1026CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Bak K, Kim Y, Kim J, Kim C, Koh Y, Oh S, Oh S, Kim K, Kim N (1998) Minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. J Korean Neurosurg Soc 27:792–799 Bak K, Kim Y, Kim J, Kim C, Koh Y, Oh S, Oh S, Kim K, Kim N (1998) Minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. J Korean Neurosurg Soc 27:792–799
13.
Zurück zum Zitat Foley K, Gupta S (2002) Percutaneous pedicle screw fixation of the lumbar spine: preliminary clinical results. J Neurosurg (Spine 1) 97:7–12CrossRef Foley K, Gupta S (2002) Percutaneous pedicle screw fixation of the lumbar spine: preliminary clinical results. J Neurosurg (Spine 1) 97:7–12CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lowe T, Tahernia A, O'Brien M, Smith D (2002) Unilateral transforaminal posterior lumbar interbody fusion (TLIF): indications, technique, and 2-year results. J Spinal Disord 15:31 Lowe T, Tahernia A, O'Brien M, Smith D (2002) Unilateral transforaminal posterior lumbar interbody fusion (TLIF): indications, technique, and 2-year results. J Spinal Disord 15:31
15.
Zurück zum Zitat Mathews H, Evans M, Molligan H, Long B (1995) Laparoscopic discectomy with anterior lumbar interbody fusion: a preliminary review. Spine 20:1797CrossRefPubMed Mathews H, Evans M, Molligan H, Long B (1995) Laparoscopic discectomy with anterior lumbar interbody fusion: a preliminary review. Spine 20:1797CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Regan J, Yuan H, McAfee P (1999) Laparoscopic fusion of the lumbar spine: minimally invasive spine surgery: a prospective multicenter study evaluating open and laparoscopic lumbar fusion. Spine 24:402CrossRefPubMed Regan J, Yuan H, McAfee P (1999) Laparoscopic fusion of the lumbar spine: minimally invasive spine surgery: a prospective multicenter study evaluating open and laparoscopic lumbar fusion. Spine 24:402CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Zdeblick TA, David SM (2000) A prospective comparison of surgical approach for anterior L4–L5 fusion: laparoscopic versus mini anterior lumbar interbody fusion. Spine 25:2682–2687CrossRefPubMed Zdeblick TA, David SM (2000) A prospective comparison of surgical approach for anterior L4–L5 fusion: laparoscopic versus mini anterior lumbar interbody fusion. Spine 25:2682–2687CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Felger JE, Nifong LW, Chitwood WR (2001) The evolution and early experience with robot-assisted mitral valve surgery. Curr Surg 58:570–575CrossRefPubMed Felger JE, Nifong LW, Chitwood WR (2001) The evolution and early experience with robot-assisted mitral valve surgery. Curr Surg 58:570–575CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Rozet F, Harmon J, Cathelineau X, Barret E, Vallancien G (2006) Robot-assisted versus pure laparoscopic radical prostatectomy. World J Urol 24:171–179CrossRefPubMed Rozet F, Harmon J, Cathelineau X, Barret E, Vallancien G (2006) Robot-assisted versus pure laparoscopic radical prostatectomy. World J Urol 24:171–179CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Woo R, Le D, Krummel TM, Albanese C (2004) Robot-assisted pediatric surgery. Am J Surg 188:27–37SCrossRef Woo R, Le D, Krummel TM, Albanese C (2004) Robot-assisted pediatric surgery. Am J Surg 188:27–37SCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Ballantyne G (2002) Robotic surgery, telerobotic surgery, telepresence, and telementoring. Surg Endosc 16:1389–1402CrossRefPubMed Ballantyne G (2002) Robotic surgery, telerobotic surgery, telepresence, and telementoring. Surg Endosc 16:1389–1402CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lanfranco A, Castellanos A, Desai J, Meyers W (2004) Robotic surgery: a current perspective. Ann Surg 239:14CrossRefPubMed Lanfranco A, Castellanos A, Desai J, Meyers W (2004) Robotic surgery: a current perspective. Ann Surg 239:14CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Robot-assisted anterior lumbar interbody fusion (ALIF) using retroperitoneal approach
verfasst von
Minji J. Kim
Yoon Ha
Moon Sool Yang
Do Heum Yoon
Keung Nyun Kim
Hoon Kim
Joong Won Yang
John Y. K. Lee
Seong Yi
Woo Joo Jung
Koon Ho Rha
Publikationsdatum
01.04.2010
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-009-0568-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Acta Neurochirurgica 4/2010 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.