Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 6/2019

05.03.2019 | Original Article

Role of Mycobacterium avium lysate INF-γ, IL-17, and IL-2 ELISPOT assays in diagnosing nontuberculous mycobacteria lymphadenitis in children

verfasst von: Chiara Della Bella, Elisabetta Venturini, Savannah Devente, Paola Piccini, Simona Tapinassi, Leila Bianchi, Alessia Grassi, Marisa Benagiano, Heba F. Mustafa Alnwaisri, Carlotta Montagnani, Elena Chiappini, Wilbert Bitter, Mario M. D’Elios, Maurizio de Martino, Luisa Galli

Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases | Ausgabe 6/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Nontuberculous mycobacteria are the most frequent cause of chronic cervical lymphadenitis in childhood. The aim of the study was to evaluate the performance of IL-2, IL-17, and INF-γ in-house enzyme-linked immunospot assays using a Mycobacterium avium lysate, in order to identify a noninvasive diagnostic method of nontuberculous mycobacteria infection. Children with subacute and chronic lymphadenopathies or with a previous diagnosis of nontuberculous mycobacteria lymphadenitis were prospectively enrolled in the study. Sixty children with lymphadenitis were included in our study: 16 with confirmed infection (group 1), 30 probable infected (group 2) and 14 uninfected (group 3). Significantly higher median cytokine values were found in group 1 vs group 2, in group 1 vs group 3, and in group 2 vs group 3 considering IL-2-based enzyme-linked immunospot assay (p = 0.015, p < 0.001, p = 0.004, respectively). INF-γ-based enzyme-linked immunospot assay results were significantly higher in group 2 vs group 3 (p = 0.010). Differences between infected and uninfected children were not significant considering IL-17 assays (p = 0.431). Mycobacterium avium lysate IL-2 and INF-γ-based enzyme-linked immunospot assays seem to be promising noninvasive diagnostic techniques for discriminating children with nontuberculous mycobacteria lymphadenitis and noninfected subjects.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Larsson LO, Bentzon MW, Berg K, Mellander L, Skoogh BE, Strannegård IL, Lind A (1994) Palpable lymph nodes of the neck in Swedish school children. Acta Paediatr 83:1092–1094 Larsson LO, Bentzon MW, Berg K, Mellander L, Skoogh BE, Strannegård IL, Lind A (1994) Palpable lymph nodes of the neck in Swedish school children. Acta Paediatr 83:1092–1094
2.
Zurück zum Zitat Park YW (1995) Evaluation of neck masses in children. Am Fam Physician 51:1904–1912PubMed Park YW (1995) Evaluation of neck masses in children. Am Fam Physician 51:1904–1912PubMed
3.
Zurück zum Zitat Vu TT, Daniel SJ, Quach C (2005) Nontuberculous mycobacteria in children: a changing pattern. J Otolaryngol 34:40–44 Vu TT, Daniel SJ, Quach C (2005) Nontuberculous mycobacteria in children: a changing pattern. J Otolaryngol 34:40–44
4.
Zurück zum Zitat Mendez Echevarria A, Baquero Artigao F, Garcıa Miguel MJ, Romero Gómez MP, Alves Ferreira F, Del Castillo Martín F (2007) Nontuberculous mycobacterial lymphadenitis. Ann Pediatr 66:254–259CrossRef Mendez Echevarria A, Baquero Artigao F, Garcıa Miguel MJ, Romero Gómez MP, Alves Ferreira F, Del Castillo Martín F (2007) Nontuberculous mycobacterial lymphadenitis. Ann Pediatr 66:254–259CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Simo R, Hartley C, Rapado F, Zarod AP, Sanyal D, Rothera MP (1998) Microbiology and antibiotic treatment of head and neck abscesses in children. Clin Otolaryngol Allied Sci 23:164–168CrossRefPubMed Simo R, Hartley C, Rapado F, Zarod AP, Sanyal D, Rothera MP (1998) Microbiology and antibiotic treatment of head and neck abscesses in children. Clin Otolaryngol Allied Sci 23:164–168CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Griffith DE, Aksamit T, Brown-Elliott BA, Catanzaro A, Daley C, Gordin F, Holland SM, Horsburgh R, Huitt G, Iademarco MF, Iseman M, Olivier K, Ruoss S, von Reyn CF, Wallace RJ Jr, Winthrop K, ATS Mycobacterial Diseases Subcommittee; American Thoracic Society; Infectious Disease Society of America (2007) An official ATS/IDSA statement: diagnosis, treatment, and prevention of nontuberculous mycobacterial diseases. Am J Respir Crit Care Med 175:367–416. https://doi.org/10.1164/rccm.200604-571ST CrossRefPubMed Griffith DE, Aksamit T, Brown-Elliott BA, Catanzaro A, Daley C, Gordin F, Holland SM, Horsburgh R, Huitt G, Iademarco MF, Iseman M, Olivier K, Ruoss S, von Reyn CF, Wallace RJ Jr, Winthrop K, ATS Mycobacterial Diseases Subcommittee; American Thoracic Society; Infectious Disease Society of America (2007) An official ATS/IDSA statement: diagnosis, treatment, and prevention of nontuberculous mycobacterial diseases. Am J Respir Crit Care Med 175:367–416. https://​doi.​org/​10.​1164/​rccm.​200604-571ST CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kimberlin DW, Brady MT, Jackson MA, Long SS (2015) American Academy of Pediatrics. Tuberculosis. In: Red Book. 2015 Report of the Committee on Infectious Diseases. 30th edn. Elk Grove Village, pp 805–830 Kimberlin DW, Brady MT, Jackson MA, Long SS (2015) American Academy of Pediatrics. Tuberculosis. In: Red Book. 2015 Report of the Committee on Infectious Diseases. 30th edn. Elk Grove Village, pp 805–830
17.
Zurück zum Zitat Mandell DL, Wald ER, Michaels MG, Dohar JE (2003) Management of nontuberculous mycobacterial cervical lymphadenitis. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 129:341–344CrossRefPubMed Mandell DL, Wald ER, Michaels MG, Dohar JE (2003) Management of nontuberculous mycobacterial cervical lymphadenitis. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 129:341–344CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Chiappini E, Camaioni A, Benazzo M, Biondi A, Bottero S, De Masi S, Di Mauro G, Doria M, Esposito S, Felisati G, Felisati D, Festini F, Gaini RM, Galli L, Gambini C, Gianelli U, Landi M, Lucioni M, Mansi N, Mazzantini R, Marchisio P, Marseglia GL, Miniello VL, Nicola M, Novelli A, Paulli M, Picca M, Pillon M, Pisani P, Pipolo C, Principi N, Sardi I, Succo G, Tomà P, Tortoli E, Tucci F, Varricchio A, de Martino M, Italian Guideline Panel For Management Of Cervical Lymphadenopathy In Children (2015) Development of an algorithm for the management of cervical lymphadenopathy in children: consensus of the Italian Society of Preventive and Social Pediatrics, jointly with the Italian Society of Pediatric Infectious Diseases and the Italian Society of Pediatric Otorhinolaryngology. Expert Rev Anti-Infect Ther 13:1557–1567. https://doi.org/10.1586/14787210.2015.1096777 CrossRefPubMed Chiappini E, Camaioni A, Benazzo M, Biondi A, Bottero S, De Masi S, Di Mauro G, Doria M, Esposito S, Felisati G, Felisati D, Festini F, Gaini RM, Galli L, Gambini C, Gianelli U, Landi M, Lucioni M, Mansi N, Mazzantini R, Marchisio P, Marseglia GL, Miniello VL, Nicola M, Novelli A, Paulli M, Picca M, Pillon M, Pisani P, Pipolo C, Principi N, Sardi I, Succo G, Tomà P, Tortoli E, Tucci F, Varricchio A, de Martino M, Italian Guideline Panel For Management Of Cervical Lymphadenopathy In Children (2015) Development of an algorithm for the management of cervical lymphadenopathy in children: consensus of the Italian Society of Preventive and Social Pediatrics, jointly with the Italian Society of Pediatric Infectious Diseases and the Italian Society of Pediatric Otorhinolaryngology. Expert Rev Anti-Infect Ther 13:1557–1567. https://​doi.​org/​10.​1586/​14787210.​2015.​1096777 CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Thoon KC, Subramania K, Chong CY, Chang KT, Tee NW (2014) Granulomatous cervicofacial lymphadenitis in children: a nine-year study in Singapore. Singap Med J 55:427–431CrossRef Thoon KC, Subramania K, Chong CY, Chang KT, Tee NW (2014) Granulomatous cervicofacial lymphadenitis in children: a nine-year study in Singapore. Singap Med J 55:427–431CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Lindeboom JA, Kuijper EJ, Prins JM, Bruijnesteijn van Coppenraet ES, Lindeboom R (2006) Tuberculin skin testing is useful in the screening for nontuberculous mycobacterial cervicofacial lymphadenitis in children. Clin Infect Dis 43:1547–1551. https://doi.org/10.1086/509326 CrossRefPubMed Lindeboom JA, Kuijper EJ, Prins JM, Bruijnesteijn van Coppenraet ES, Lindeboom R (2006) Tuberculin skin testing is useful in the screening for nontuberculous mycobacterial cervicofacial lymphadenitis in children. Clin Infect Dis 43:1547–1551. https://​doi.​org/​10.​1086/​509326 CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Chiappini E, Della Bella C, Bonsignori F, Sollai S, Amedei A, Galli L, Niccolai E, Del Prete G, Singh M, D'Elios MM, de Martino M (2012) Potential role of M. tuberculosis specific IFN-γ and IL-2 ELISPOT assays in discriminating children with active or latent tuberculosis. PLoS One 7:46041CrossRef Chiappini E, Della Bella C, Bonsignori F, Sollai S, Amedei A, Galli L, Niccolai E, Del Prete G, Singh M, D'Elios MM, de Martino M (2012) Potential role of M. tuberculosis specific IFN-γ and IL-2 ELISPOT assays in discriminating children with active or latent tuberculosis. PLoS One 7:46041CrossRef
Metadaten
Titel
Role of Mycobacterium avium lysate INF-γ, IL-17, and IL-2 ELISPOT assays in diagnosing nontuberculous mycobacteria lymphadenitis in children
verfasst von
Chiara Della Bella
Elisabetta Venturini
Savannah Devente
Paola Piccini
Simona Tapinassi
Leila Bianchi
Alessia Grassi
Marisa Benagiano
Heba F. Mustafa Alnwaisri
Carlotta Montagnani
Elena Chiappini
Wilbert Bitter
Mario M. D’Elios
Maurizio de Martino
Luisa Galli
Publikationsdatum
05.03.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases / Ausgabe 6/2019
Print ISSN: 0934-9723
Elektronische ISSN: 1435-4373
DOI
https://doi.org/10.1007/s10096-019-03506-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2019

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 6/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.