Skip to main content
Erschienen in: Neurosurgical Review 1/2021

09.12.2019 | Review

Safety and efficacy of magnetic resonance imaging-guided focused ultrasound neurosurgery for Parkinson’s disease: a systematic review

verfasst von: Yangyang Xu, Qi He, Mengqi Wang, Yuan Gao, Xiaowei Liu, Denghui Li, Botao Xiong, Wei Wang

Erschienen in: Neurosurgical Review | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Magnetic resonance imaging-guided focused ultrasound (MRgFUS) neurosurgery is a new option for medication-resistant Parkinson’s disease (PD), but its safety and efficacy remain elusive. This study aimed to investigate the safety and efficacy of MRgFUS for PD by systematically reviewing related literature. PubMed and EMBASE were searched to identify related studies. Inclusion criteria were (1) reported the efficacy or safety of MRgFUS for PD and (2) published in English. Exclusion criteria were (1) nonhuman study, (2) review or meta-analysis or other literature types without original data, and (3) conference abstract without full text. Data on study characteristics, treatment parameters, efficacy, and adverse events were collected. Descriptive synthesis of data was performed. Eleven studies containing 80 patients were included. Nine studies were observational studies with no controls. Two studies included a randomized and controlled phase. Most studies included tremor-dominant PD. Ten studies reported decline of UPDRS-III scores after MRgFUS, and five reported a statistically significant decline. Nine studies evaluated the quality of life (QOL). Significant improvement of QOL was reported by four studies using the 39-item Parkinson’s disease questionnaire. Four studies investigated the impact of MRgFUS on non-motor symptoms. Most tests indicated that MRgFUS had no significant effect on neuropsychological outcomes. Most adverse events were mild and transient. MRgFUS is a potential treatment for PD with satisfying efficacy and safety. Studies in this field are still limited. More studies with strict design, larger sample size, and longer follow-up are needed to further investigate its efficacy and safety for PD.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat A Sinai, M Nassar, A Eran, M Constantinescu, M Zaaroor, E Sprecher, I Schlesinger (2019) Magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for essential tremor: a 5-year single-center experience. J Neurosurg:1–8 A Sinai, M Nassar, A Eran, M Constantinescu, M Zaaroor, E Sprecher, I Schlesinger (2019) Magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for essential tremor: a 5-year single-center experience. J Neurosurg:1–8
3.
Zurück zum Zitat Bohlhalter S, Kägi G, Kaelin A, Haegele-Link S, Burkhard PR, Pollo C, Schüpbach M, Baumann C, Bassetti CL (2014) Transcranial magnetic resonance imaging-guided focused ultrasound in Parkinson's disease. Schweizer Archiv fur Neurologie und Psychiatrie 165:139–140CrossRef Bohlhalter S, Kägi G, Kaelin A, Haegele-Link S, Burkhard PR, Pollo C, Schüpbach M, Baumann C, Bassetti CL (2014) Transcranial magnetic resonance imaging-guided focused ultrasound in Parkinson's disease. Schweizer Archiv fur Neurologie und Psychiatrie 165:139–140CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Elias WJ, Lipsman N, Ondo WG, Ghanouni P, Kim YG, Lee W, Schwartz M, Hynynen K, Lozano AM, Shah BB, Huss D, Dallapiazza RF, Gwinn R, Witt J, Ro S, Eisenberg HM, Fishman PS, Gandhi D, Halpern CH, Chuang R, Butts Pauly K, Tierney TS, Hayes MT, Cosgrove GR, Yamaguchi T, Abe K, Taira T, Chang JW (2016) A randomized trial of focused ultrasound thalamotomy for essential tremor. N Engl J Med 375:730–739. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1600159CrossRefPubMed Elias WJ, Lipsman N, Ondo WG, Ghanouni P, Kim YG, Lee W, Schwartz M, Hynynen K, Lozano AM, Shah BB, Huss D, Dallapiazza RF, Gwinn R, Witt J, Ro S, Eisenberg HM, Fishman PS, Gandhi D, Halpern CH, Chuang R, Butts Pauly K, Tierney TS, Hayes MT, Cosgrove GR, Yamaguchi T, Abe K, Taira T, Chang JW (2016) A randomized trial of focused ultrasound thalamotomy for essential tremor. N Engl J Med 375:730–739. https://​doi.​org/​10.​1056/​NEJMoa1600159CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fasano A, De Vloo P, Llinas M, Hlasny E, Kucharczyk W, Hamani C, Lozano AM (2018) Magnetic resonance imaging–guided focused ultrasound thalamotomy in Parkinson tremor: reoperation after benefit decay. Movement Disord 33:848–849. https://doi.org/10.1002/mds.27348 Fasano A, De Vloo P, Llinas M, Hlasny E, Kucharczyk W, Hamani C, Lozano AM (2018) Magnetic resonance imaging–guided focused ultrasound thalamotomy in Parkinson tremor: reoperation after benefit decay. Movement Disord 33:848–849. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​27348
12.
Zurück zum Zitat H N, F Y, Y N (1984) Levodopa-induced dyskinesia and thalamotomy. J Neurol Neurosurg Psychiatry 47:831–839 H N, F Y, Y N (1984) Levodopa-induced dyskinesia and thalamotomy. J Neurol Neurosurg Psychiatry 47:831–839
15.
Zurück zum Zitat Hariz MI, Rehncrona S, Quinn NP, Speelman JD, Wensing C (2008) Multicenter study on deep brain stimulation in Parkinson’s disease: an independent assessment of reported adverse events at 4 years. Movement Disord 23(3):416–421. https://doi.org/10.1002/mds.21888 Hariz MI, Rehncrona S, Quinn NP, Speelman JD, Wensing C (2008) Multicenter study on deep brain stimulation in Parkinson’s disease: an independent assessment of reported adverse events at 4 years. Movement Disord 23(3):416–421. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​21888
16.
Zurück zum Zitat Iacopino DG, Gagliardo C, Giugno A, Giammalva GR, Napoli A, Maugeri R, Graziano F, Valentino F, Cosentino G, D'Amelio M, Bartolotta TV, Catalano C, Fierro B, Midiri M, Lagalla R (2018) Preliminary experience with a transcranial magnetic resonance-guided focused ultrasound surgery system integrated with a 1.5-T MRI unit in a series of patients with essential tremor and Parkinson’s disease. Neurosurg Focus 44:E7. https://doi.org/10.3171/2017.11.FOCUS17614CrossRefPubMed Iacopino DG, Gagliardo C, Giugno A, Giammalva GR, Napoli A, Maugeri R, Graziano F, Valentino F, Cosentino G, D'Amelio M, Bartolotta TV, Catalano C, Fierro B, Midiri M, Lagalla R (2018) Preliminary experience with a transcranial magnetic resonance-guided focused ultrasound surgery system integrated with a 1.5-T MRI unit in a series of patients with essential tremor and Parkinson’s disease. Neurosurg Focus 44:E7. https://​doi.​org/​10.​3171/​2017.​11.​FOCUS17614CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Klein JC, Barbe MT, Seifried C, Baudrexel S, Runge M, Maarouf M, Gasser T, Hattingen E, Leibig T, Deichmann R, Timmermann L, Weise L, Hilker R (2012) The tremor network targeted by successful VIM deep brain stimulation in humans. Neurology 78:787–795CrossRef Klein JC, Barbe MT, Seifried C, Baudrexel S, Runge M, Maarouf M, Gasser T, Hattingen E, Leibig T, Deichmann R, Timmermann L, Weise L, Hilker R (2012) The tremor network targeted by successful VIM deep brain stimulation in humans. Neurology 78:787–795CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lozano AM (2000) Vim thalamic stimulation for tremor. Arch Med Res 31:266–269CrossRef Lozano AM (2000) Vim thalamic stimulation for tremor. Arch Med Res 31:266–269CrossRef
24.
Zurück zum Zitat D’Souza M, Chen KS, Rosenberg J, Elias WJ, Eisenberg HM, Gwinn R, Taira T, Chang JW, Lipsman N, Krishna V, Igase K, Yamada K, Kishima H, Cosgrove R, Rumià J, Kaplitt MG, Hirabayashi H, Nandi D, Henderson JM, Butts Pauly K, Dayan M, Halpern CH, Ghanouni P (2019) Impact of skull density ratio on efficacy and safety of magnetic resonance-guided focused ultrasound treatment of essential tremor. J Neurosurg:1–6 D’Souza M, Chen KS, Rosenberg J, Elias WJ, Eisenberg HM, Gwinn R, Taira T, Chang JW, Lipsman N, Krishna V, Igase K, Yamada K, Kishima H, Cosgrove R, Rumià J, Kaplitt MG, Hirabayashi H, Nandi D, Henderson JM, Butts Pauly K, Dayan M, Halpern CH, Ghanouni P (2019) Impact of skull density ratio on efficacy and safety of magnetic resonance-guided focused ultrasound treatment of essential tremor. J Neurosurg:1–6
26.
Zurück zum Zitat Martínez-Fernández R, Rodríguez-Rojas R, del Álamo M, Hernández-Fernández F, Pineda-Pardo JA, Dileone M, Alonso-Frech F, Foffani G, Obeso I, Gasca-Salas C, de Luis-Pastor E, Vela L, Obeso JA (2018) Focused ultrasound subthalamotomy in patients with asymmetric Parkinson's disease: a pilot study. Lancet Neurol 17:54–63. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(17)30403-9CrossRefPubMed Martínez-Fernández R, Rodríguez-Rojas R, del Álamo M, Hernández-Fernández F, Pineda-Pardo JA, Dileone M, Alonso-Frech F, Foffani G, Obeso I, Gasca-Salas C, de Luis-Pastor E, Vela L, Obeso JA (2018) Focused ultrasound subthalamotomy in patients with asymmetric Parkinson's disease: a pilot study. Lancet Neurol 17:54–63. https://​doi.​org/​10.​1016/​S1474-4422(17)30403-9CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Meng Y, Solomon B, Boutet A, Llinas M, Scantlebury N, Huang Y, Hynynen K, Hamani C, Fasano A, Lozano AM, Lipsman N, Schwartz ML (2018) Magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for treatment of essential tremor: a 2-year outcome study. Mov Disord 33:1647–1650. https://doi.org/10.1002/mds.99CrossRefPubMed Meng Y, Solomon B, Boutet A, Llinas M, Scantlebury N, Huang Y, Hynynen K, Hamani C, Fasano A, Lozano AM, Lipsman N, Schwartz ML (2018) Magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for treatment of essential tremor: a 2-year outcome study. Mov Disord 33:1647–1650. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​99CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Ravikumar VK, Parker JJ, Hornbeck TS, Santini VE, Pauly KB, Wintermark M, Ghanouni P, Stein SC, Halpern CH (2017) Cost-effectiveness of focused ultrasound, radiosurgery, and DBS for essential tremor. Movement Disord 32:1165–1173. https://doi.org/10.1002/mds.26997 Ravikumar VK, Parker JJ, Hornbeck TS, Santini VE, Pauly KB, Wintermark M, Ghanouni P, Stein SC, Halpern CH (2017) Cost-effectiveness of focused ultrasound, radiosurgery, and DBS for essential tremor. Movement Disord 32:1165–1173. https://​doi.​org/​10.​1002/​mds.​26997
35.
37.
Zurück zum Zitat Slim K, Nini E, Forestier D, Kwiatkowski F, Chipponi J (2003) Methodological index for non-randomized studies (MINORS): development and validation of a new instrument. ANZ J Surg 73:712–716CrossRef Slim K, Nini E, Forestier D, Kwiatkowski F, Chipponi J (2003) Methodological index for non-randomized studies (MINORS): development and validation of a new instrument. ANZ J Surg 73:712–716CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Oderken VJ, Boel JA, Schmand BA, de Haan RJ, Figee M, van den Munckhof P, Schuurman PR, de Bie RM (2016) GPi vs STN deep brain stimulation for Parkinson disease: three-year follow-up. Neurology 86:755–761CrossRef Oderken VJ, Boel JA, Schmand BA, de Haan RJ, Figee M, van den Munckhof P, Schuurman PR, de Bie RM (2016) GPi vs STN deep brain stimulation for Parkinson disease: three-year follow-up. Neurology 86:755–761CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Park YS, Jung NY, Na YC, Chang JW (2019) Four-year follow-up results of magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for essential tremor. Movement Disord 34:727–734 Park YS, Jung NY, Na YC, Chang JW (2019) Four-year follow-up results of magnetic resonance-guided focused ultrasound thalamotomy for essential tremor. Movement Disord 34:727–734
Metadaten
Titel
Safety and efficacy of magnetic resonance imaging-guided focused ultrasound neurosurgery for Parkinson’s disease: a systematic review
verfasst von
Yangyang Xu
Qi He
Mengqi Wang
Yuan Gao
Xiaowei Liu
Denghui Li
Botao Xiong
Wei Wang
Publikationsdatum
09.12.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-019-01216-y

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

Neurosurgical Review 1/2021 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.