Skip to main content
Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) 4/2010

01.12.2010 | Original Article

Secondary prevention for coronary artery disease: are we following the guidelines?

verfasst von: I. A. A. Syed, A. Riaz, A. Ryan, M. O. Reilly

Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) | Ausgabe 4/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Secondary prevention pharmacotherapy in post-myocardial infarction (MI) patients reduces the risk of subsequent coronary events and overall mortality. International guidelines recommend use of aspirin, beta-blockers, ACE inhibitors and statins in post-MI patients.

Aims

We performed this audit to review the compliance of prescribing practices, in a regional hospital in Ireland, with international guidelines for secondary prevention of coronary artery disease.

Methods

We performed a retrospective case review of 172 patients diagnosed with MI during a 1-year period between January and December 2007.

Results

A total of 134 patients fulfilled the inclusion criteria. On discharge, aspirin was prescribed to 131 (97.76%) patients, clopidogrel to 126 (94%), beta-blockers to 117 (87%), ACE inhibitor to 87 (65%), ARB to 10 (7%) and statins to 116 (87%).

Conclusion

Our audit shows that targets for prescription of secondary prevention medications were not met in a small but significant proportion of patients and calls for review of discharge practices and education to improve compliance with guidelines.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Antman EM, Anbe DT, Armstrong PW et al (2004) 2004, ACC/AHA guidelines for the management of patients with ST-elevation myocardial infarction, a report of the american college of cardiology/american heart association task force on practice guidelines (committee to revise the 1999 guidelines for the management of patients with acute myocardial infarction). Circulation 110:e82–e292 (erratum in: Circulation 2005;111: 2013–2014. doi:10.1161/01.CIR.0000134791.68010.FA Antman EM, Anbe DT, Armstrong PW et al (2004) 2004, ACC/AHA guidelines for the management of patients with ST-elevation myocardial infarction, a report of the american college of cardiology/american heart association task force on practice guidelines (committee to revise the 1999 guidelines for the management of patients with acute myocardial infarction). Circulation 110:e82–e292 (erratum in: Circulation 2005;111: 2013–2014. doi:10.​1161/​01.​CIR.​0000134791.​68010.​FA
2.
Zurück zum Zitat Smith SC, Allen J, Blair SN et al (2006) AHA/ACC guidelines for secondary prevention for patients with coronary and other atherosclerotic vascular disease: 2006 update: endorsed by the National Heart, Lung, and Blood Institute. J Am Coll Cardiol 47:2130–2139. doi:10.1016/j.jacc.2006.04.026 CrossRefPubMed Smith SC, Allen J, Blair SN et al (2006) AHA/ACC guidelines for secondary prevention for patients with coronary and other atherosclerotic vascular disease: 2006 update: endorsed by the National Heart, Lung, and Blood Institute. J Am Coll Cardiol 47:2130–2139. doi:10.​1016/​j.​jacc.​2006.​04.​026 CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Walker L, Birkhead J, Weston C et al (2007) Myocardial Infarction National Audit Project (MINAP). How the NHS manages heart attacks, Sixth Public Report Walker L, Birkhead J, Weston C et al (2007) Myocardial Infarction National Audit Project (MINAP). How the NHS manages heart attacks, Sixth Public Report
5.
Zurück zum Zitat Hudson M, Richard H, Pilote L (2007) Parabolas of medication use and discontinuation after myocardial infarction—are we closing the treatment gap? Pharmacoepidemiol Drug Saf 16(7):773–785CrossRefPubMed Hudson M, Richard H, Pilote L (2007) Parabolas of medication use and discontinuation after myocardial infarction—are we closing the treatment gap? Pharmacoepidemiol Drug Saf 16(7):773–785CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Domes T, Szafran O, Bilous C et al (2006) Acute myocardial infarction, quality of care in rural Alberta. Can Fam Physician 52:68–69PubMed Domes T, Szafran O, Bilous C et al (2006) Acute myocardial infarction, quality of care in rural Alberta. Can Fam Physician 52:68–69PubMed
7.
Zurück zum Zitat Barron HV, Michaels AD, Maynard C et al (1998) Use of angiotensin-converting enzyme inhibitors at discharge in patients with acute myocardial infarction in the United States: data from the national registry of myocardial infarction 2. J Am Coll Cardiol 32(2):360–367. doi:10.1016/S0735-1097(98)00225-3 CrossRefPubMed Barron HV, Michaels AD, Maynard C et al (1998) Use of angiotensin-converting enzyme inhibitors at discharge in patients with acute myocardial infarction in the United States: data from the national registry of myocardial infarction 2. J Am Coll Cardiol 32(2):360–367. doi:10.​1016/​S0735-1097(98)00225-3 CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Conaglen P, Sebastian C, Jayaraman C et al (2004) Management of unstable angina and non-ST-elevation myocardial infarction: do cardiologists do it better? A comparison of secondary and tertiary centre management in New Zealand. NZMJ 117(1194) Conaglen P, Sebastian C, Jayaraman C et al (2004) Management of unstable angina and non-ST-elevation myocardial infarction: do cardiologists do it better? A comparison of secondary and tertiary centre management in New Zealand. NZMJ 117(1194)
9.
Zurück zum Zitat WHO Media Centre (2007) Cardiovascular diseases, Fact Sheet No 317 WHO Media Centre (2007) Cardiovascular diseases, Fact Sheet No 317
10.
Zurück zum Zitat Central Statistics Office of Ireland data 2007; Principal causes of death in Irish People in 2006 Central Statistics Office of Ireland data 2007; Principal causes of death in Irish People in 2006
Metadaten
Titel
Secondary prevention for coronary artery disease: are we following the guidelines?
verfasst von
I. A. A. Syed
A. Riaz
A. Ryan
M. O. Reilly
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Irish Journal of Medical Science (1971 -) / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 0021-1265
Elektronische ISSN: 1863-4362
DOI
https://doi.org/10.1007/s11845-010-0527-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 4/2010 Zur Ausgabe

Case Report

Osteopoikilosis

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.