Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 3/2020

03.03.2020 | Original Article

Septum-Based Mammaplasties: Surgical Techniques and Evaluation of Nipple–Areola Sensibility

verfasst von: Benedetto Longo, Floyd Wilhelmus Timmermans, Alessio Farcomeni, Jacopo Maria Frattaroli, Gennaro D’orsi, Matteo Atzeni, Michail Sorotos, Rosaria Laporta, Fabio Santanelli di Pompeo

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 3/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The aim of the study was to describe details of surgical techniques and objectively evaluate nipple–areola (NAC) sensibility and viability of septum-based mammaplasties compared to not septum-based reduction techniques.

Methods

Data regarding NAC sensibility for static and moving one- and two-point discrimination were prospectively collected from 63 active group hypertrophic-breasted patients undergoing septum-based reduction mammaplasty preoperatively, at 6 and 12 months postoperatively, and from a control group of 60 patients who underwent not septum-based techniques. Fixed and mixed effect models were used for statistical analysis.

Results

Comparison of complications showed no significant differences between groups (p = 0.07). After adjusting the results of the active group according to type of sensory testing, it emerged that the threshold decreases by 10% (p = 0.0003) at 6 months and even reaches 43% (p < 0.0001) at 12 months. The results have been modulated according to age, since the variation is less marked when age increased, by 0.6% at 6 months and 0.8% at 12 months (p = 0.019). The effects of the BMI can only be seen at 12 months, with an increase by 1.3% per year (p = 0.033). Among septum-based techniques, the inferior-central pedicle showed better sensibility outcomes even if not significantly (p = 0.06). Comparison of NAC sensibility outcomes showed that active group had thresholds that were 48% lower when compared to those of the control group at 12 months postoperatively (p < 0.001).

Conclusion

Septum-based mammaplasty gives optimal results in terms of NAC viability with a significant improvement of sensibility postoperatively. Comparative outcomes on sensibility were also significantly better than not septum-based techniques.

Level of Evidence II

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nakajima H, Imanishi N, Aiso S (1995) Arterial anatomy of the nipple-areola complex. Plast Reconstr Surg 96(4):843–845CrossRef Nakajima H, Imanishi N, Aiso S (1995) Arterial anatomy of the nipple-areola complex. Plast Reconstr Surg 96(4):843–845CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sarhadi NS, Shaw Dunn J, Lee FD, Soutar DS (1996) An anatomical study of the nerve supply of the breast including the nipple and areola. Br J Plast Surg 49(3):156–164CrossRef Sarhadi NS, Shaw Dunn J, Lee FD, Soutar DS (1996) An anatomical study of the nerve supply of the breast including the nipple and areola. Br J Plast Surg 49(3):156–164CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Farina MA, Newby BG, Alani HM (1980) Innervation of the nipple-areola complex. Plast Reconstr Surg 66(4):497–501CrossRef Farina MA, Newby BG, Alani HM (1980) Innervation of the nipple-areola complex. Plast Reconstr Surg 66(4):497–501CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Craig RD, Sykes PA (1970) Nipple sensitivity following reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 23:165–172CrossRef Craig RD, Sykes PA (1970) Nipple sensitivity following reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 23:165–172CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kuzbari R, Schlenz I (2007) Reduction mammaplasty and sensitivity of the nipple-areola complex: sensuality versus sexuality? Ann Plast Surg 58(1):3–11CrossRef Kuzbari R, Schlenz I (2007) Reduction mammaplasty and sensitivity of the nipple-areola complex: sensuality versus sexuality? Ann Plast Surg 58(1):3–11CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Würinger E, Mader N, Posch E, Holle J (1998) Nerve and vessel supplying ligamentous suspension of the mammary gland. Plast Reconstr Surg 101:1486–1493CrossRef Würinger E, Mader N, Posch E, Holle J (1998) Nerve and vessel supplying ligamentous suspension of the mammary gland. Plast Reconstr Surg 101:1486–1493CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Würinger E (1999) Refinement of the central pedicle breast reduction by application of the ligamentous suspension. Am Soc Plast Surg 103:1400–1410 Würinger E (1999) Refinement of the central pedicle breast reduction by application of the ligamentous suspension. Am Soc Plast Surg 103:1400–1410
8.
Zurück zum Zitat Hamdi M, Blondeel P, Van de Sijpe K, Van Landuyt K, Monstrey S (2003) Evaluation of nipple-areola complex sensitivity after the latero-central glandular pedicle technique in breast reduction. Br J Plast Surg 56:360–364CrossRef Hamdi M, Blondeel P, Van de Sijpe K, Van Landuyt K, Monstrey S (2003) Evaluation of nipple-areola complex sensitivity after the latero-central glandular pedicle technique in breast reduction. Br J Plast Surg 56:360–364CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hamdi M, van Landuyt K, Tonnard P, Verpaele A, Monstrey S (2009) Septum-based mammaplasty: a surgical technique based on Würinger’s septum for breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 123(2):443–454CrossRef Hamdi M, van Landuyt K, Tonnard P, Verpaele A, Monstrey S (2009) Septum-based mammaplasty: a surgical technique based on Würinger’s septum for breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 123(2):443–454CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mojallal A, Moutran M, Shipkov C et al (2010) Breast reduction in gigantomastia using the posterosuperior pedicle: an alternative technique based on preservation of the anterior intercostal artery perforators. Plast Reconstr Surg 125(1):32–43CrossRef Mojallal A, Moutran M, Shipkov C et al (2010) Breast reduction in gigantomastia using the posterosuperior pedicle: an alternative technique based on preservation of the anterior intercostal artery perforators. Plast Reconstr Surg 125(1):32–43CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Van Deventer PV, Graewe FR (2010) Enhancing pedicle safety in mastopexy and breast reduction procedures: the posteroinferomedial pedicle, retaining the medial vertical ligament of Würinger. Plast Reconstr Surg 126:786–793CrossRef Van Deventer PV, Graewe FR (2010) Enhancing pedicle safety in mastopexy and breast reduction procedures: the posteroinferomedial pedicle, retaining the medial vertical ligament of Würinger. Plast Reconstr Surg 126:786–793CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Schlenz I, Rigel S, Schemper M, Kuzbari R (2005) Alteration of nipple and areola sensitivity by reduction mammaplasty: a prospective comparison of five techniques. Plast Reconstr Surg 115:743CrossRef Schlenz I, Rigel S, Schemper M, Kuzbari R (2005) Alteration of nipple and areola sensitivity by reduction mammaplasty: a prospective comparison of five techniques. Plast Reconstr Surg 115:743CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Santanelli F, Paolini G, Bittarelli D, Nofroni I (2007) Computer-assisted evaluation of nipple-areola complex sensibility in macromastia and following superolateral pedicle reduction mammaplasty: a statistical analysis. Plast Reconstr Surg 119:1679–1683CrossRef Santanelli F, Paolini G, Bittarelli D, Nofroni I (2007) Computer-assisted evaluation of nipple-areola complex sensibility in macromastia and following superolateral pedicle reduction mammaplasty: a statistical analysis. Plast Reconstr Surg 119:1679–1683CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Longo B, Campanale A, Farcomeni A, Santanelli F (2013) Long-term sensory recovery of nipple-areola complex following superolateral pedicled reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 132(5):735e–742eCrossRef Longo B, Campanale A, Farcomeni A, Santanelli F (2013) Long-term sensory recovery of nipple-areola complex following superolateral pedicled reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 132(5):735e–742eCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Longo B, Campanale A, Santanelli di Pompeo F (2014) Nipple-areola complex cutaneous sensitivity: a systematic approach to classification and breast volume. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67:1630–1636CrossRef Longo B, Campanale A, Santanelli di Pompeo F (2014) Nipple-areola complex cutaneous sensitivity: a systematic approach to classification and breast volume. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67:1630–1636CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Schlenz I, Kuzbari R, Gruber H, Holle J (2000) The sensitivity of the nipple-areola complex: an anatomic study. Plast Reconstr Surg 105:905–909CrossRef Schlenz I, Kuzbari R, Gruber H, Holle J (2000) The sensitivity of the nipple-areola complex: an anatomic study. Plast Reconstr Surg 105:905–909CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Longo B, Farcomeni A, Ferri G, Campanale A, Sorotos M, Santanelli F (2013) The BREAST-V: a unifying predictive formula for volume assessment in small, medium, and large breasts. Plast Reconstr Surg 132:1e–7eCrossRef Longo B, Farcomeni A, Ferri G, Campanale A, Sorotos M, Santanelli F (2013) The BREAST-V: a unifying predictive formula for volume assessment in small, medium, and large breasts. Plast Reconstr Surg 132:1e–7eCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Karagoz H, Ozturk S, Semionow M (2016) Comparison of neurosensory assessment methods in plastic surgery. Ann Plast Surg 77(2):206–212CrossRef Karagoz H, Ozturk S, Semionow M (2016) Comparison of neurosensory assessment methods in plastic surgery. Ann Plast Surg 77(2):206–212CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Blomqvist G, Alberius P (1990) Nipple-areola transposition by the superolateral-rotation pedicle technique in reduction mammaplasty: surgical description. Ann Plast Surg 24:475–480CrossRef Blomqvist G, Alberius P (1990) Nipple-areola transposition by the superolateral-rotation pedicle technique in reduction mammaplasty: surgical description. Ann Plast Surg 24:475–480CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Biesenberger H (1928) Eine neue methode der mammaplastik. Zentralbl Chir 55:2383–2387 Biesenberger H (1928) Eine neue methode der mammaplastik. Zentralbl Chir 55:2383–2387
21.
Zurück zum Zitat Santanelli F, Longo B, Sorotos M et al (2013) Flap survival of skin-sparing mastectomy type IV: a retrospective cohort study of 75 consecutive cases. Ann Surg Oncol 20:981–989CrossRef Santanelli F, Longo B, Sorotos M et al (2013) Flap survival of skin-sparing mastectomy type IV: a retrospective cohort study of 75 consecutive cases. Ann Surg Oncol 20:981–989CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Movassaghi K, Liao EC, Ting V et al (2006) Eliminating the vertical scar in breast reduction. Boston modification of the Robertson technique. Aesth Surg J 26(6):687–696CrossRef Movassaghi K, Liao EC, Ting V et al (2006) Eliminating the vertical scar in breast reduction. Boston modification of the Robertson technique. Aesth Surg J 26(6):687–696CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Last RJ (1984) Anatomy, regional and applied, 5th edn. Churchill Livingston, London, p 71 Last RJ (1984) Anatomy, regional and applied, 5th edn. Churchill Livingston, London, p 71
24.
Zurück zum Zitat William PL, Warnick R, Dyson M, Bannister LH (eds) (1989) Gray’s anatomy, 37th edn. Churchill, Livingston, pp 1449–1450 William PL, Warnick R, Dyson M, Bannister LH (eds) (1989) Gray’s anatomy, 37th edn. Churchill, Livingston, pp 1449–1450
25.
Zurück zum Zitat Craig RD, Sykes PA (1970) Nipple sensitivity following reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 23(2):165–172CrossRef Craig RD, Sykes PA (1970) Nipple sensitivity following reduction mammaplasty. Br J Plast Surg 23(2):165–172CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Dellon A (2003) Invited discussion. Sensibility of the breast following reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 51:6–9CrossRef Dellon A (2003) Invited discussion. Sensibility of the breast following reduction mammaplasty. Ann Plast Surg 51:6–9CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Santanelli F, Longo B, Angelini M et al (2011) Prospective computerized analyses of sensibility in breast reconstruction with non-reinnervated DIEP flap. Plast Reconstr Surg 127(5):1790–1795CrossRef Santanelli F, Longo B, Angelini M et al (2011) Prospective computerized analyses of sensibility in breast reconstruction with non-reinnervated DIEP flap. Plast Reconstr Surg 127(5):1790–1795CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Longo B, Laporta R, Pagnoni M, Campanale A, Grippaudo FR, Santanelli di Pompeo F (2015) Skin grafted latissimus dorsi flap for reconstruction of lateral aesthetic unit of the face. Microsurgery 35(3):177–182CrossRef Longo B, Laporta R, Pagnoni M, Campanale A, Grippaudo FR, Santanelli di Pompeo F (2015) Skin grafted latissimus dorsi flap for reconstruction of lateral aesthetic unit of the face. Microsurgery 35(3):177–182CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Longo B, Pagnoni M, Ferri G et al (2013) The mushroom-shaped anterolateral thigh perforator flap for subtotal tongue reconstruction. Plast Reconstr Surg 132(3):656–665CrossRef Longo B, Pagnoni M, Ferri G et al (2013) The mushroom-shaped anterolateral thigh perforator flap for subtotal tongue reconstruction. Plast Reconstr Surg 132(3):656–665CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Santanelli F, Paolini G, Longo B et al (2013) Compression of the digital nerves by a giant periosteal chondroma. Scand J Plast Surg Hand Surg 47:155–157CrossRef Santanelli F, Paolini G, Longo B et al (2013) Compression of the digital nerves by a giant periosteal chondroma. Scand J Plast Surg Hand Surg 47:155–157CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Santanelli di Pompeo F, Longo B, Pagnoni M, Laporta R (2015) Sensate anterolateral thigh perforator flap for ischiatic sore reconstruction in meningomyelocele patients. Microsurgery 35(4):279–283CrossRef Santanelli di Pompeo F, Longo B, Pagnoni M, Laporta R (2015) Sensate anterolateral thigh perforator flap for ischiatic sore reconstruction in meningomyelocele patients. Microsurgery 35(4):279–283CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Hammond DC (2004) The short scar periareolar inferior pedicle reduction (SPAIR) mammaplasty. Semin Plast Surg 18(3):231–243CrossRef Hammond DC (2004) The short scar periareolar inferior pedicle reduction (SPAIR) mammaplasty. Semin Plast Surg 18(3):231–243CrossRef
Metadaten
Titel
Septum-Based Mammaplasties: Surgical Techniques and Evaluation of Nipple–Areola Sensibility
verfasst von
Benedetto Longo
Floyd Wilhelmus Timmermans
Alessio Farcomeni
Jacopo Maria Frattaroli
Gennaro D’orsi
Matteo Atzeni
Michail Sorotos
Rosaria Laporta
Fabio Santanelli di Pompeo
Publikationsdatum
03.03.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 3/2020
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-020-01657-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2020

Aesthetic Plastic Surgery 3/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.