Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 12/2010

01.12.2010 | Case Report

Sinus pericranii with unusual features: multiplicity, associated dural venous lakes and venous anomaly, and a lateral location

verfasst von: Meesam Rizvi, Sanjay Behari, Rohit K. Singh, Devendra Gupta, Awadhesh K. Jaiswal, Manoj Jain, Rajendra V. Phadke

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 12/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Anomalous connections between an extracranial venous sac and intracranial dural sinuses through dilated diploic and emissary veins of the skull result in sinus pericranii (SP). In this study, two patients with the rare presentation of multiple, congenital SP with associated dural venous lakes and venous anomalies are described. In one patient, multiple SPs were located in the frontal, parasagittal region with an associated subcortical venous angioma; and, in the other, peritorcular and juxta–transverse–sigmoid sinus junction SP coexisted. The venous anomalies drained into venous lakes in close proximity to major sinuses. They also communicated with extracranial tributaries via interosseous veins leading to the development of venous hypertension that presumably caused pressure erosion of the skull. This may have been responsible for the pathogenesis of multiple subgaleal venous sacs of SP and may also lead to profuse hemorrhage, cortical venous thrombosis, or air embolism. Multiplicity, associated venous lakes, venous angioma, and a lateral location are unique presentations of SP. Sac excision, transcranial venous anastomotic channel blockage, and reinforcement/replacement of the underlying bone are the recommended modalities of treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bollar A, Allut AG, Prieto A, Gelabert M, Becerra E (1992) Sinus pericranii: radiological and etiopathological considerations. J Neurosurg 77:469–472CrossRefPubMed Bollar A, Allut AG, Prieto A, Gelabert M, Becerra E (1992) Sinus pericranii: radiological and etiopathological considerations. J Neurosurg 77:469–472CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Buxton N, Vloeberghs M (1990) Sinus pericranii. Report of a case and review of the literature. Pediatr Neurosurg 30:96–99CrossRef Buxton N, Vloeberghs M (1990) Sinus pericranii. Report of a case and review of the literature. Pediatr Neurosurg 30:96–99CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Gandolfo C, Krings T, Alvarez H, Ozanne A, Schaaf M, Baccin CE, Zhao WY, Lasjaunias P (2007) Sinus pericranii: diagnostic and therapeutic considerations in 15 patients. Neuroradiology 49:505–514CrossRefPubMed Gandolfo C, Krings T, Alvarez H, Ozanne A, Schaaf M, Baccin CE, Zhao WY, Lasjaunias P (2007) Sinus pericranii: diagnostic and therapeutic considerations in 15 patients. Neuroradiology 49:505–514CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Higuchi M, Fujimoto Y, Ikeda H, Kato A (1997) Sinus pericranii: neuroradiologic findings and clinical management. Pediatr Neurosurg 27:325–328CrossRefPubMed Higuchi M, Fujimoto Y, Ikeda H, Kato A (1997) Sinus pericranii: neuroradiologic findings and clinical management. Pediatr Neurosurg 27:325–328CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Ohta T, Waga S, Handa H, Nishimura S, Mitani T (1975) Sinus pericranii. J Neurosurg 42:704–712CrossRef Ohta T, Waga S, Handa H, Nishimura S, Mitani T (1975) Sinus pericranii. J Neurosurg 42:704–712CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sadler LR, Tarr RW, Jungreis CA, Sekhar L (1990) Sinus pericranii: CT and MRI findings. J Comput Assist Tomogr 14:124–127CrossRefPubMed Sadler LR, Tarr RW, Jungreis CA, Sekhar L (1990) Sinus pericranii: CT and MRI findings. J Comput Assist Tomogr 14:124–127CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Wakisaka S, Okuda S, Soejima T, Tsukamato Y (1993) Sinus pericranii. Surg Neurol 19:291–298CrossRef Wakisaka S, Okuda S, Soejima T, Tsukamato Y (1993) Sinus pericranii. Surg Neurol 19:291–298CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Brisman JL, Niimi Y, Berenstein A (2004) Sinus pericranii involving the torcular sinus in a patient with Hunter’s syndrome and trigonocephaly: case report and review of the literature. Neurosurgery 55:E439–E443CrossRef Brisman JL, Niimi Y, Berenstein A (2004) Sinus pericranii involving the torcular sinus in a patient with Hunter’s syndrome and trigonocephaly: case report and review of the literature. Neurosurgery 55:E439–E443CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Desai K, Bhayani R, Goel A, Muzumdar D (2001) Sinus pericranii in the frontal region: case report. Neurol India 49:305–307PubMed Desai K, Bhayani R, Goel A, Muzumdar D (2001) Sinus pericranii in the frontal region: case report. Neurol India 49:305–307PubMed
10.
Zurück zum Zitat Nakasu Y, Nakasu S, Minouchi K, Handa J (1993) Multiple sinus pericranii with systemic angiomas: case report. Surg Neurol 39:41–45CrossRefPubMed Nakasu Y, Nakasu S, Minouchi K, Handa J (1993) Multiple sinus pericranii with systemic angiomas: case report. Surg Neurol 39:41–45CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Beers GJ, Carter AP, Ordia JI, Shapiro M (1984) Sinus pericranii with dural venous lakes. AJNR Am J Neuroradiol 5:629–631PubMed Beers GJ, Carter AP, Ordia JI, Shapiro M (1984) Sinus pericranii with dural venous lakes. AJNR Am J Neuroradiol 5:629–631PubMed
12.
Zurück zum Zitat Nomura S, Kato S, Ishihara H, Yoneda H, Ideguchi M, Suzuki M (2006) Association of intra- and extradural developmental venous anomalies, so-called venous angioma and sinus pericranii. Childs Nerv Syst 22:428–431CrossRefPubMed Nomura S, Kato S, Ishihara H, Yoneda H, Ideguchi M, Suzuki M (2006) Association of intra- and extradural developmental venous anomalies, so-called venous angioma and sinus pericranii. Childs Nerv Syst 22:428–431CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Sakai K, Namba K, Meguro T, Mandai S, Gohda Y, Sakurai M, Matsumoto Y (1997) Sinus pericranii associated with a cerebellar venous angioma: case report. Neurol Med Chir (Tokyo) 37:464–467CrossRef Sakai K, Namba K, Meguro T, Mandai S, Gohda Y, Sakurai M, Matsumoto Y (1997) Sinus pericranii associated with a cerebellar venous angioma: case report. Neurol Med Chir (Tokyo) 37:464–467CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kurosu A, Wachi A, Bando K, Kumami K, Naito S, Sato K (1994) Craniosynostosis in the presence of a sinus pericranii: case report. Neurosurgery 34:1090–1093CrossRefPubMed Kurosu A, Wachi A, Bando K, Kumami K, Naito S, Sato K (1994) Craniosynostosis in the presence of a sinus pericranii: case report. Neurosurgery 34:1090–1093CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Nozaki J, Kawano H, Kabuto M, Hirose K, Hayashi M (1986) Lateral sinus pericranii. Surg Neurol 25:487–490CrossRefPubMed Nozaki J, Kawano H, Kabuto M, Hirose K, Hayashi M (1986) Lateral sinus pericranii. Surg Neurol 25:487–490CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Vaquero J, De Sola R, Martinez R (1983) Lateral sinus pericranii: case report. J Neurosurg 58:139–140CrossRefPubMed Vaquero J, De Sola R, Martinez R (1983) Lateral sinus pericranii: case report. J Neurosurg 58:139–140CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Cohn I (1926) Sinus percranii. Report of a case, review of literature. Surg Gynae Obstet 42:614–624 Cohn I (1926) Sinus percranii. Report of a case, review of literature. Surg Gynae Obstet 42:614–624
18.
Zurück zum Zitat Anegawa S, Hayashi T, Torigoe R, Nakagawa S, Ogasawara T (1991) Sinus pericranii with severe symptom due to transient disorder of venous return—case report. Neurol Med Chir (Tokyo) 31:287–289CrossRef Anegawa S, Hayashi T, Torigoe R, Nakagawa S, Ogasawara T (1991) Sinus pericranii with severe symptom due to transient disorder of venous return—case report. Neurol Med Chir (Tokyo) 31:287–289CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Yanik B, Keyik B, Conkbayir I, Kuru AA, Hekimodlu B (2006) Sinus pericranii: color Doppler ultrasonographic findings. J Ultrasound Med 25:679–682PubMed Yanik B, Keyik B, Conkbayir I, Kuru AA, Hekimodlu B (2006) Sinus pericranii: color Doppler ultrasonographic findings. J Ultrasound Med 25:679–682PubMed
20.
Zurück zum Zitat Brook AL, Gold MM, Farinhas JM, Goodrich JT, Bello JA (2009) Endovascular transvenous embolization of sinus pericranii. Case report. J Neurosurg Pediatr 3:220–224CrossRefPubMed Brook AL, Gold MM, Farinhas JM, Goodrich JT, Bello JA (2009) Endovascular transvenous embolization of sinus pericranii. Case report. J Neurosurg Pediatr 3:220–224CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Carpenter JS, Rosen CL, Bailes JE (2004) Sinus pericranii: clinical and imaging findings in two cases of spontaneous partial thrombosis. AJNR Am J Neuroradiol 25:121–125PubMed Carpenter JS, Rosen CL, Bailes JE (2004) Sinus pericranii: clinical and imaging findings in two cases of spontaneous partial thrombosis. AJNR Am J Neuroradiol 25:121–125PubMed
Metadaten
Titel
Sinus pericranii with unusual features: multiplicity, associated dural venous lakes and venous anomaly, and a lateral location
verfasst von
Meesam Rizvi
Sanjay Behari
Rohit K. Singh
Devendra Gupta
Awadhesh K. Jaiswal
Manoj Jain
Rajendra V. Phadke
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 12/2010
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-010-0809-0

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2010

Acta Neurochirurgica 12/2010 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.