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Surgical Endoscopy

Ausgabe 5/2015

Inhalt (37 Artikel)

Review

Prophylactic PPI help reduce marginal ulcers after gastric bypass surgery: a systematic review and meta-analysis of cohort studies

Valerie Wu Chao Ying, Song Hon H. Kim, Khurram J. Khan, Forough Farrokhyar, Joanne D’Souza, Scott Gmora, Mehran Anvari, Dennis Hong

Does laparoscopy reduce splenic injuries during colorectal resections? An assessment from the ACS-NSQIP database

Ozgen Isik, Erman Aytac, Jean Ashburn, Gokhan Ozuner, Feza Remzi, Meagan Costedio, Emre Gorgun

Tricks to decrease the suture line dehiscence rate during endoluminal loco-regional resection (ELRR) by transanal endoscopic microsurgery (TEM)

Alessandro M. Paganini, Andrea Balla, Silvia Quaresima, Giancarlo D’Ambrosio, Paolo Bruzzone, Emanuele Lezoche

Preoperative warm-up the key to improved resident technique: a randomized study

Erin Moran-Atkin, Gamal Abdalla, Grace Chen, Thomas H. Magnuson, Anne O. Lidor, Michael A. Schweitzer, Kimberley E. Steele

Peroral endoscopic myotomy (POEM) leads to similar results in patients with and without prior endoscopic or surgical therapy

Sean B. Orenstein, Siavash Raigani, Yuhsin V. Wu, Eric M. Pauli, Melissa S. Phillips, Jeffrey L. Ponsky, Jeffrey M. Marks

Portomesenteric venous thrombosis following major colon and rectal surgery: incidence and risk factors

Kristin A. Robinson, Mark E. O’Donnell, David Pearson, J. Scott Kriegshauser, Melanie Odeleye, Kristen Kalkbrenner, Zachary Bodnar, Tonia M. Young-Fadok

Hypopharyngeal pepsin and Sep70 as diagnostic markers of laryngopharyngeal reflux: preliminary study

Yoshihiro Komatsu, Lori A. Kelly, Ali H. Zaidi, Christina L. Rotoloni, Juliann E. Kosovec, Emily J. Lloyd, Amina Waheed, Toshitaka Hoppo, Blair A. Jobe

Alcohol metabolism is not affected by sleeve gastrectomy

A. S. Gallo, M. A. Berducci, S. Nijhawan, D. F. Nino, R. C. Broderick, C. R. Harnsberger, S. Lazar, C. Echon, H. F. Fuchs, F. Alvarez, B. J. Sandler, G. Jacobsen, S. Horgan

Use of biliary stent in laparoscopic common bile duct exploration

Matthew Lyon, Seema Menon, Abhiney Jain, Harish Kumar

The utilization of laparoscopy in ventral hernia repair: an update of outcomes analysis using ACS-NSQIP data

Chetan V. Aher, John C. Kubasiak, Shaun C. Daly, Imke Janssen, Daniel J. Deziel, Keith W. Millikan, Jonathan A. Myers, Minh B. Luu

Combining laparoscopic giant paraesophageal hernia repair with sleeve gastrectomy in obese patients

Ankit D. Patel, Edward Lin, Nathaniel W. Lytle, Juan P. Toro, Jahnavi Srinivasan, Arvinpal Singh, John F. Sweeney, S. Scott Davis Jr.

Magnetic sphincter augmentation and fundoplication for GERD in clinical practice: one-year results of a multicenter, prospective observational study

Martin Riegler, Sebastian F. Schoppman, Luigi Bonavina, David Ashton, Thomas Horbach, Matthias Kemen

The significance of spatial cognitive ability in robot-assisted surgery

Hiroyuki Egi, Minoru Hattori, Takahisa Suzuki, Hiroyuki Sawada, Hideki Ohdan

Minimally invasive duodenojejunostomy for superior mesenteric artery syndrome: a case series and review of the literature

Zhuo Sun, John Rodriguez, John McMichael, R. Matthew Walsh, Sricharan Chalikonda, Raul J. Rosenthal, Matthew D. Kroh, Kevin El-Hayek

Predictors of lymph node metastasis in patients with non-curative endoscopic resection of early gastric cancer

Hyo-Joon Yang, Sang Gyun Kim, Joo Hyun Lim, Jeongmin Choi, Jong Pil Im, Joo Sung Kim, Woo Ho Kim, Hyun Chae Jung

A prospective randomized trial of intralesional triamcinolone injections after endoscopic dilation for complex esophagogastric anastomotic strictures

Júlio C. Pereira-Lima, Michele Lemos Bonotto, Gustavo Drügg Hahn, Guilherme Watte, César Vivian Lopes, Carlos Eduardo Oliveira dos Santos, Cláudio R. Teixeira

Standardized laparoscopic NOSE-colectomy is feasible with low morbidity

Albert M. Wolthuis, Anthony de Buck van Overstraeten, Steffen Fieuws, Katrien Boon, André D’Hoore

Erratum

Erratum to: Standardized laparoscopic NOSE-colectomy is feasible with low morbidity

Albert M. Wolthuis, Anthony de Buck van Overstraeten, Steffen Fieuws, Katrien Boon, André D’Hoore

Fully Covered Self-Expanding Metal Stents for Refractory Anastomotic Colorectal Strictures

Angelo Caruso, Rita Conigliaro, Raffaele Manta, Mauro Manno, Helga Bertani, Carmelo Barbera, Vincenzo Giorgio Mirante, Marzio Frazzoni

Evaluation of emissivity and temperature profile of laparoscopic ultrasonic devices (blades and passive jaws)

Fernando J. Kim, David Sehrt, Rodrigo Donalisio da Silva, Diedra Gustafson, Leticia Nogueira, Wilson R. Molina

The price of decreased mortality in the operative management of diverticulitis

Ryan C. Broderick, Hans F. Fuchs, Cristina R. Harnsberger, David C. Chang, Elisabeth McLemore, Sonia Ramamoorthy, Santiago Horgan

Safety of laparoscopic adjustable gastric banding with concurrent cholecystectomy for symptomatic cholelithiasis

Nabeel R. Obeid, Marina S. Kurian, Christine J. Ren-Fielding, George A. Fielding, Bradley F. Schwack

Quality of life assessment after peroral endoscopic myotomy

Yalini Vigneswaran, Ryota Tanaka, Matthew Gitelis, Joann Carbray, Michael B. Ujiki

Minimally invasive surgical techniques are safe in the diagnosis and treatment of pediatric malignancies

Shannon N. Acker, Jennifer L. Bruny, Timothy P. Garrington, David A. Partrick

Predictive factors for complications in endoscopic resection of large colorectal lesions: a multicenter prospective study

Yoshiki Wada, Shin-ei Kudo, Shinji Tanaka, Yutaka Saito, Hiroyasu Iishii, Hiroaki Ikematsu, Masahiro Igarashi, Yusuke Saitoh, Yuji Inoue, Kiyonori Kobayashi, Takashi Hisabe, Osamu Tsuruta, Hiroshi Kashida, Hideki Ishikawa, Kenichi Sugihara

Long-term clinical outcomes of endoscopic resection for early gastric cancer

Jeongmin Choi, Sang Gyun Kim, Jong Pil Im, Joo Sung Kim, Hyun Chae Jung

3-Dimensional (3D) laparoscopy improves operating time in small spaces without impact on hemodynamics and psychomental stress parameters of the surgeon

Xiaoyan Feng, Anna Morandi, Martin Boehne, Tawan Imvised, Benno M. Ure, Joachim F. Kuebler, Martin Lacher

Erratum

Erratum to: 3-Dimensional (3D) laparoscopy improves operating time in small spaces without impact on hemodynamics and psychomental stress parameters of the surgeon

Xiaoyan Feng, Anna Morandi, Martin Boehne, Tawan Imvised, Benno M. Ure, Joachim F. Kuebler, Martin Lacher

Dynamic Manuscript

Endoscopic robot-assisted simple enucleation (ERASE) for clinical T1 renal masses: description of the technique and early postoperative results

Andrea Minervini, Agostino Tuccio, Lorenzo Masieri, Domenico Veneziano, Gianni Vittori, Giampaolo Siena, Mauro Gacci, Graziano Vignolini, Andrea Mari, Arcangelo Sebastianelli, Matteo Salvi, Sergio Serni, Marco Carini

New Technology

Laparoscopic cholecystectomy using a novel single-incision surgical platform through a standard 15mm trocar: initial experience and technical details

Ryan C. Broderick, Pablo Omelanczuk, Cristina R. Harnsberger, Hans F. Fuchs, Martin Berducci, Jorge Nefa, Javier Nicolia, Moneer Almadani, Garth R. Jacobsen, Bryan J. Sandler, Santiago Horgan

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.