Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 3/2018

27.04.2017 | Original Article

The anatomical relationship of the neurovascular structures in direct posterior lateral gastrocnemius split approach for posterolateral tibial plateau fractures

verfasst von: G. Özdemir, B. Yilmaz, E. Şirin, E. N. Keskinöz, G. Kırıkçı, A. Bayramoğlu

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate the distances between the incision and neurovascular structures in direct posterior split-gastrocnemius approach for tibial plateau fractures.

Methods

Thirteen fresh-frozen cadavers were used in the study. The distance between the neurovascular structures medial and lateral to the incision was measured from the tibial joint line and at a level 5 cm distal to the joint line.

Results

The mean distance between the incision and medial neurovascular structures was 10.09 ± 3.47 mm (range 5.63–16.51 mm) at the level of the tibial joint line and 10.39 ± 2.57 mm (range 5.79–14.09 mm) at a level 5 cm distal to the joint line. The mean distance between the incision and the common peroneal nerve was 13.44 ± 4.17 mm (range 6.28–20.72 mm) at the level of the tibial joint line and 19.56 ± 5.24 mm (range 12.58–26.74 mm) at a level 5 cm distal to the joint line.

Conclusions

In isolated posterolateral tibial plateau fractures, it is possible to apply anatomical reduction and buttress plating on the posterior surface with a direct posterior split-gastrocnemius approach. With a thorough understanding of the regional anatomy, this approach can be safely performed by experienced orthopaedists.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Zhang W, Luo CF, Putnis S, Sun H, Zeng ZM, Zend BF. Biomechanical analysis of four different fixations for the posterolateral shearing tibial plateau fracture. Knee. 2012;19(2):94–8.CrossRefPubMed Zhang W, Luo CF, Putnis S, Sun H, Zeng ZM, Zend BF. Biomechanical analysis of four different fixations for the posterolateral shearing tibial plateau fracture. Knee. 2012;19(2):94–8.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Latterman C, Pohlemann T, Tscherne H. Particular postero-lateral approaches for treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg. 1997;100:957–67.CrossRefPubMed Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Latterman C, Pohlemann T, Tscherne H. Particular postero-lateral approaches for treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg. 1997;100:957–67.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Solomon LB, Stevenson AW, Baird RP, Pohl AP. Posterolateral transfibular approach to tibial plateau fractures: technique, results, and rationals. J Orthop Trauma. 2010;24:505–14.CrossRefPubMed Solomon LB, Stevenson AW, Baird RP, Pohl AP. Posterolateral transfibular approach to tibial plateau fractures: technique, results, and rationals. J Orthop Trauma. 2010;24:505–14.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Bhattacharyya T, McCarty LP III, Harris MB, Morrison S, Wixted JJ, Vrahas MS, et al. The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma. 2005;19(5):305–10.PubMed Bhattacharyya T, McCarty LP III, Harris MB, Morrison S, Wixted JJ, Vrahas MS, et al. The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma. 2005;19(5):305–10.PubMed
6.
7.
Zurück zum Zitat Tao J, Hang DH, Wang QG, Gao W, Zhu LB, Wu XF, et al. The posterolateral shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a modified posterolateral approach. Knee. 2008;15:473–9.CrossRefPubMed Tao J, Hang DH, Wang QG, Gao W, Zhu LB, Wu XF, et al. The posterolateral shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a modified posterolateral approach. Knee. 2008;15:473–9.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Yu GR, Xia J, Zhou JQ, Yang YF. Low-energy fracture of posterolateral tibia plateau: treatment by a posterolateral prone approach. J Trauma Acute Care Surg. 2012;72(5):1416–23.CrossRefPubMed Yu GR, Xia J, Zhou JQ, Yang YF. Low-energy fracture of posterolateral tibia plateau: treatment by a posterolateral prone approach. J Trauma Acute Care Surg. 2012;72(5):1416–23.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Schatzker J, McBroom R, Bruce D. The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res. 1979;138:94–104. Schatzker J, McBroom R, Bruce D. The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res. 1979;138:94–104.
10.
Zurück zum Zitat Marsh JL, Slongo TF, Agel J, Broderick JS, Creevey W, DeCoster TA, et al. Fracture and Dislocation Classification Compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association Classification, Database and Outcomes Committee. J Orthop Trauma. 2007;21(10 Suppl):S1–163.CrossRefPubMed Marsh JL, Slongo TF, Agel J, Broderick JS, Creevey W, DeCoster TA, et al. Fracture and Dislocation Classification Compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association Classification, Database and Outcomes Committee. J Orthop Trauma. 2007;21(10 Suppl):S1–163.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Lowe JA, Tejwani N, Yoo B, Wolinsky P. Surgical techniques for complex proximal tibial fractures. J Bone Jt Surg Am. 2011;93(16):1548–59. Lowe JA, Tejwani N, Yoo B, Wolinsky P. Surgical techniques for complex proximal tibial fractures. J Bone Jt Surg Am. 2011;93(16):1548–59.
13.
Zurück zum Zitat Chang SM, Zheng HP, Li HF, Jia YW, Huang YG, Wang X, et al. Treatment of isolated posterior coronal fracture of the lateral tibial plateau through posterolateral approach for direct exposure and buttress plate fixation. Arch Orthop Trauma Surg. 2009;129:955–62.CrossRefPubMed Chang SM, Zheng HP, Li HF, Jia YW, Huang YG, Wang X, et al. Treatment of isolated posterior coronal fracture of the lateral tibial plateau through posterolateral approach for direct exposure and buttress plate fixation. Arch Orthop Trauma Surg. 2009;129:955–62.CrossRefPubMed
15.
Metadaten
Titel
The anatomical relationship of the neurovascular structures in direct posterior lateral gastrocnemius split approach for posterolateral tibial plateau fractures
verfasst von
G. Özdemir
B. Yilmaz
E. Şirin
E. N. Keskinöz
G. Kırıkçı
A. Bayramoğlu
Publikationsdatum
27.04.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-017-0790-x

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 3/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.