Skip to main content
Erschienen in: Techniques in Coloproctology 12/2015

01.12.2015 | Challenges in Coloproctology

The histopathological mimics of inflammatory bowel disease: a critical appraisal

verfasst von: I. Woodman, J. B. Schofield, N. Haboubi

Erschienen in: Techniques in Coloproctology | Ausgabe 12/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The pathological diagnosis of inflammatory bowel disease (IBD) is often difficult because biopsy material may not contain pathognomonic features, making distinction between Crohn’s disease, ulcerative colitis and other forms of colitides a truly challenging exercise. The problem is further complicated as several diseases frequently mimic the histological changes seen in IBD. Successful diagnosis is reliant on careful clinicopathological correlation and recognising potential pitfalls. This is best achieved in a multidisciplinary team setting when the full clinical history, endoscopic findings, radiology and relevant serology and microbiology are available. In this review, we present an up-to-date evaluation of the histopathological mimics of IBD.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Feakins RM, British Society of Gastroenterology (2013) Inflammatory bowel disease biopsies: updated British Society of Gastroenterology reporting guidelines. J Clin Pathol 66:1005–1026CrossRefPubMed Feakins RM, British Society of Gastroenterology (2013) Inflammatory bowel disease biopsies: updated British Society of Gastroenterology reporting guidelines. J Clin Pathol 66:1005–1026CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Domènech E, Vega R, Ojanguren I et al (2008) Cytomegalovirus infection in ulcerative colitis: a prospective, comparative study on prevalence and diagnostic strategy. Inflamm Bowel Dis 14:1373–1379CrossRefPubMed Domènech E, Vega R, Ojanguren I et al (2008) Cytomegalovirus infection in ulcerative colitis: a prospective, comparative study on prevalence and diagnostic strategy. Inflamm Bowel Dis 14:1373–1379CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Khor TS, Fujita H, Nagata K, Shimizu M, Lauwers GY (2012) Biopsy interpretation of colonic biopsies when inflammatory bowel disease is excluded. J Gastroenterol 47:226–248CrossRefPubMed Khor TS, Fujita H, Nagata K, Shimizu M, Lauwers GY (2012) Biopsy interpretation of colonic biopsies when inflammatory bowel disease is excluded. J Gastroenterol 47:226–248CrossRefPubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Arnold CA, Limketkai BN, Illei PB, Montogomery E, Voltaggio L (2013) Syphilitic and lymphogranuloma venereum (LGV) proctocolitis: clues to a frequently missed diagnosis. Am J Surg Pathol 37:38–46CrossRefPubMed Arnold CA, Limketkai BN, Illei PB, Montogomery E, Voltaggio L (2013) Syphilitic and lymphogranuloma venereum (LGV) proctocolitis: clues to a frequently missed diagnosis. Am J Surg Pathol 37:38–46CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Høie S, Knudsen LS, Gerstoft J (2011) Lymphogranuloma venereum proctitis: a differential diagnose to inflammatory bowel disease. Scand J Gastroenterol 46:503–510CrossRefPubMed Høie S, Knudsen LS, Gerstoft J (2011) Lymphogranuloma venereum proctitis: a differential diagnose to inflammatory bowel disease. Scand J Gastroenterol 46:503–510CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Odze RD, Goldblum JR (2014) Odze and Goldblum surgical pathology of the GI tract, liver, biliary tract and pancreas, 3rd edn. Saunders, Philadelphia Odze RD, Goldblum JR (2014) Odze and Goldblum surgical pathology of the GI tract, liver, biliary tract and pancreas, 3rd edn. Saunders, Philadelphia
11.
Zurück zum Zitat Parfitt JR, Driman DK (2007) Pathological effects of drugs on the gastrointestinal tract: a review. Hum Pathol 38:527–536CrossRefPubMed Parfitt JR, Driman DK (2007) Pathological effects of drugs on the gastrointestinal tract: a review. Hum Pathol 38:527–536CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Püspök A, Kiener HP, Oberhuber G (2000) Clinical, endoscopic, and histologic spectrum of nonsteroidal anti-inflammatory drug-induced lesions in the colon. Dis Colon Rectum 43:685–691CrossRefPubMed Püspök A, Kiener HP, Oberhuber G (2000) Clinical, endoscopic, and histologic spectrum of nonsteroidal anti-inflammatory drug-induced lesions in the colon. Dis Colon Rectum 43:685–691CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Yantiss RK, Odze RD (2007) Pitfalls in the interpretation of nonneoplastic mucosal biopsies in inflammatory bowel disease. Am J Gastroenterol 102:890–904CrossRefPubMed Yantiss RK, Odze RD (2007) Pitfalls in the interpretation of nonneoplastic mucosal biopsies in inflammatory bowel disease. Am J Gastroenterol 102:890–904CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Pitt MA, Knox WF, Haboubi NY (1993) Multinucleated stromal giant cells of the colonic lamina propria in ulcerative colitis. J Clin Pathol 46:874–875PubMedCentralCrossRefPubMed Pitt MA, Knox WF, Haboubi NY (1993) Multinucleated stromal giant cells of the colonic lamina propria in ulcerative colitis. J Clin Pathol 46:874–875PubMedCentralCrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Byers RJ, Marsh P, Parkinson D, Haboubi NY (1997) Melanosis coli is associated with an increase in colonic epithelial apoptosis and not with laxative use. Histopathology 30:160–164CrossRefPubMed Byers RJ, Marsh P, Parkinson D, Haboubi NY (1997) Melanosis coli is associated with an increase in colonic epithelial apoptosis and not with laxative use. Histopathology 30:160–164CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Haboubi NY, Schofield PF, Rowland PL (1988) The light and electron microscopic features of early and late phase radiation-induced proctitis. Am J Gastroenterol 83:1140–1144PubMed Haboubi NY, Schofield PF, Rowland PL (1988) The light and electron microscopic features of early and late phase radiation-induced proctitis. Am J Gastroenterol 83:1140–1144PubMed
18.
Zurück zum Zitat Haboubi NY, El-Zammar O, O’Dwyer ST, James RJ (2000) Radiation bowel disease: pathogenesis and management. Colorectal Dis 2:322–329CrossRefPubMed Haboubi NY, El-Zammar O, O’Dwyer ST, James RJ (2000) Radiation bowel disease: pathogenesis and management. Colorectal Dis 2:322–329CrossRefPubMed
19.
20.
Zurück zum Zitat Md JR (2011) Rosai and Ackerman’s surgical pathology, 10th edn. Mosby, Edinburgh, New York Md JR (2011) Rosai and Ackerman’s surgical pathology, 10th edn. Mosby, Edinburgh, New York
21.
Zurück zum Zitat Gramlich T, Petras RE (2007) Pathology of inflammatory bowel disease. Semin Pediatr Surg 16:154–163CrossRefPubMed Gramlich T, Petras RE (2007) Pathology of inflammatory bowel disease. Semin Pediatr Surg 16:154–163CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Harpaz N, Sachar DB (2006) Segmental colitis associated with diverticular disease and other IBD look-alikes. J Clin Gastroenterol 40(Suppl 3):S132–S135CrossRefPubMed Harpaz N, Sachar DB (2006) Segmental colitis associated with diverticular disease and other IBD look-alikes. J Clin Gastroenterol 40(Suppl 3):S132–S135CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Tursi A (2011) Segmental colitis associated with diverticulosis: complication of diverticular disease or autonomous entity? Dig Dis Sci 56:27–34CrossRefPubMed Tursi A (2011) Segmental colitis associated with diverticulosis: complication of diverticular disease or autonomous entity? Dig Dis Sci 56:27–34CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Tursi A, Elisei W, Brandimarte G et al (2010) The endoscopic spectrum of segmental colitis associated with diverticulosis. Colorectal Dis 12:464–470CrossRefPubMed Tursi A, Elisei W, Brandimarte G et al (2010) The endoscopic spectrum of segmental colitis associated with diverticulosis. Colorectal Dis 12:464–470CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Mann NS, Hoda KK (2012) Segmental colitis associated with diverticulosis: systematic evaluation of 486 cases with meta-analysis. Hepatogastroenterology 59:2119–2121PubMed Mann NS, Hoda KK (2012) Segmental colitis associated with diverticulosis: systematic evaluation of 486 cases with meta-analysis. Hepatogastroenterology 59:2119–2121PubMed
26.
Zurück zum Zitat Kruis W, Spiller RC, Papagrigoriadis S, Engel A, Kreis ME (2012) Diverticular disease: a fresh approach to a neglected disease: preface. Dig Dis 30:5CrossRefPubMed Kruis W, Spiller RC, Papagrigoriadis S, Engel A, Kreis ME (2012) Diverticular disease: a fresh approach to a neglected disease: preface. Dig Dis 30:5CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Langner C, Magro F, Driessen A et al (2014) The histopathological approach to inflammatory bowel disease: a practice guide. Virchows Arch 464:511–527CrossRefPubMed Langner C, Magro F, Driessen A et al (2014) The histopathological approach to inflammatory bowel disease: a practice guide. Virchows Arch 464:511–527CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Magro F, Langner C, Driessen A et al (2013) European consensus on the histopathology of inflammatory bowel disease. J Crohns Colitis 7:827–851CrossRefPubMed Magro F, Langner C, Driessen A et al (2013) European consensus on the histopathology of inflammatory bowel disease. J Crohns Colitis 7:827–851CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Yantiss RK, Odze RD (2006) Diagnostic difficulties in inflammatory bowel disease pathology. Histopathology 48:116–132CrossRefPubMed Yantiss RK, Odze RD (2006) Diagnostic difficulties in inflammatory bowel disease pathology. Histopathology 48:116–132CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Levine A, de Bie CI, Turner D et al (2013) Atypical disease phenotypes in pediatric ulcerative colitis: 5-year analyses of the EUROKIDS Registry. Inflamm Bowel Dis 19:370–377CrossRefPubMed Levine A, de Bie CI, Turner D et al (2013) Atypical disease phenotypes in pediatric ulcerative colitis: 5-year analyses of the EUROKIDS Registry. Inflamm Bowel Dis 19:370–377CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Haskell H, Andrews CW, Reddy SI et al (2005) Pathologic features and clinical significance of “backwash” ileitis in ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 29:1472–1481CrossRefPubMed Haskell H, Andrews CW, Reddy SI et al (2005) Pathologic features and clinical significance of “backwash” ileitis in ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 29:1472–1481CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Lin J, McKenna BJ, Appelman HD (2010) Morphologic findings in upper gastrointestinal biopsies of patients with ulcerative colitis: a controlled study. Am J Surg Pathol 34:1672–1677PubMed Lin J, McKenna BJ, Appelman HD (2010) Morphologic findings in upper gastrointestinal biopsies of patients with ulcerative colitis: a controlled study. Am J Surg Pathol 34:1672–1677PubMed
33.
Zurück zum Zitat Valdez R, Appelman HD, Bronner MP, Greenson JK (2000) Diffuse duodenitis associated with ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 24:1407–1413CrossRefPubMed Valdez R, Appelman HD, Bronner MP, Greenson JK (2000) Diffuse duodenitis associated with ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 24:1407–1413CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Soucy G, Wang HH, Farraye FA et al (2012) Clinical and pathological analysis of colonic Crohn’s disease, including a subgroup with ulcerative colitis-like features. Mod Pathol 25:295–307PubMed Soucy G, Wang HH, Farraye FA et al (2012) Clinical and pathological analysis of colonic Crohn’s disease, including a subgroup with ulcerative colitis-like features. Mod Pathol 25:295–307PubMed
35.
Zurück zum Zitat Satsangi J, Silverberg MS, Vermeire S, Colombel J-F (2006) The Montreal classification of inflammatory bowel disease: controversies, consensus, and implications. Gut 55:749–753PubMedCentralCrossRefPubMed Satsangi J, Silverberg MS, Vermeire S, Colombel J-F (2006) The Montreal classification of inflammatory bowel disease: controversies, consensus, and implications. Gut 55:749–753PubMedCentralCrossRefPubMed
36.
37.
Zurück zum Zitat Martland GT, Shepherd NA (2007) Indeterminate colitis: definition, diagnosis, implications and a plea for nosological sanity. Histopathology 50:83–96CrossRefPubMed Martland GT, Shepherd NA (2007) Indeterminate colitis: definition, diagnosis, implications and a plea for nosological sanity. Histopathology 50:83–96CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Yantiss RK, Sapp HL, Farraye FA et al (2004) Histologic predictors of pouchitis in patients with chronic ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 28:999–1006CrossRefPubMed Yantiss RK, Sapp HL, Farraye FA et al (2004) Histologic predictors of pouchitis in patients with chronic ulcerative colitis. Am J Surg Pathol 28:999–1006CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Nielsen OH, Vainer B, Rask-Madsen J (2008) Non-IBD and noninfectious colitis. Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol 5:28–39CrossRefPubMed Nielsen OH, Vainer B, Rask-Madsen J (2008) Non-IBD and noninfectious colitis. Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol 5:28–39CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Subramaniam K, D’Rozario J, Pavli P (2013) Lymphoma and other lymphoproliferative disorders in inflammatory bowel disease: a review. J Gastroenterol Hepatol 28:24–30CrossRefPubMed Subramaniam K, D’Rozario J, Pavli P (2013) Lymphoma and other lymphoproliferative disorders in inflammatory bowel disease: a review. J Gastroenterol Hepatol 28:24–30CrossRefPubMed
42.
Zurück zum Zitat Heise W (2010) GI-lymphomas in immunosuppressed patients (organ transplantation; HIV). Best Pract Res Clin Gastroenterol 24:57–69CrossRefPubMed Heise W (2010) GI-lymphomas in immunosuppressed patients (organ transplantation; HIV). Best Pract Res Clin Gastroenterol 24:57–69CrossRefPubMed
43.
44.
Zurück zum Zitat Washington K, Jagasia M (2009) Pathology of graft-versus-host disease in the gastrointestinal tract. Hum Pathol 40:909–917CrossRefPubMed Washington K, Jagasia M (2009) Pathology of graft-versus-host disease in the gastrointestinal tract. Hum Pathol 40:909–917CrossRefPubMed
45.
Zurück zum Zitat Haboubi NY, Schofield PF (1994) Large bowel biopsies in colitis: a clinicopathological collaboration. J R Soc Med 87:16–17PubMedCentralPubMed Haboubi NY, Schofield PF (1994) Large bowel biopsies in colitis: a clinicopathological collaboration. J R Soc Med 87:16–17PubMedCentralPubMed
46.
Zurück zum Zitat Haboubi NY, Schofield PF (2000) Reporting colonic mucosal biopsies in inflammatory conditions: a new approach. Colorectal Dis 2:66–72CrossRefPubMed Haboubi NY, Schofield PF (2000) Reporting colonic mucosal biopsies in inflammatory conditions: a new approach. Colorectal Dis 2:66–72CrossRefPubMed
47.
Zurück zum Zitat Haboubi NY, Kamal F (2001) Non-specific colitis, is it a justifiable diagnosis? Colorectal Dis 3:263–265CrossRefPubMed Haboubi NY, Kamal F (2001) Non-specific colitis, is it a justifiable diagnosis? Colorectal Dis 3:263–265CrossRefPubMed
48.
Zurück zum Zitat Absar S, Mason J, Anjum K, Haboubi N (2006) A new combined form significantly improves accuracy of pathological diagnosis in inflammatory bowel disease in absence of the clinicopathological conference. Tech Coloproctology 10:227–232CrossRef Absar S, Mason J, Anjum K, Haboubi N (2006) A new combined form significantly improves accuracy of pathological diagnosis in inflammatory bowel disease in absence of the clinicopathological conference. Tech Coloproctology 10:227–232CrossRef
Metadaten
Titel
The histopathological mimics of inflammatory bowel disease: a critical appraisal
verfasst von
I. Woodman
J. B. Schofield
N. Haboubi
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Techniques in Coloproctology / Ausgabe 12/2015
Print ISSN: 1123-6337
Elektronische ISSN: 1128-045X
DOI
https://doi.org/10.1007/s10151-015-1372-8

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2015

Techniques in Coloproctology 12/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.