Skip to main content
Erschienen in: Acta Diabetologica 6/2017

11.03.2017 | Original Article

The impact of type 1 diabetes and diabetic polyneuropathy on muscle strength and fatigability

verfasst von: Giorgio Orlando, Stefano Balducci, Ilenia Bazzucchi, Giuseppe Pugliese, Massimo Sacchetti

Erschienen in: Acta Diabetologica | Ausgabe 6/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims

Although it is widely accepted that diabetic polyneuropathy (DPN) is linked to a marked decline in neuromuscular performance, information on the possible impact of type 1 diabetes (T1D) on muscle strength and fatigue remains unclear. The purpose of this study was to investigate the effects of T1D and DPN on strength and fatigability in knee extensor muscles.

Methods

Thirty-one T1D patients (T1D), 22 T1D patients with DPN (DPN) and 23 matched healthy control participants (C) were enrolled. Maximal voluntary contraction (MVC) and endurance time at an intensity level of 50% of the MVC were assessed at the knee extensor muscles with an isometric dynamometer. Clinical characteristics of diabetic patients were assessed by considering a wide range of vascular and neurological parameters.

Results

DPN group had lower knee extensor muscles strength than T1D (−19%) and the C group (−37.5%). T1D group was 22% weaker when compared to the C group. Lower body muscle fatigability of DPN group was 22 and 45.5% higher than T1D and C group, respectively. T1D group possessed a higher fatigability (29.4%) compared to C group. A correlation was found between motor and sensory nerve conduction velocity and muscle strength and fatigability.

Conclusions

Patients with T1D are characterised by both a higher fatigability and a lower muscle strength, which are aggravated by DPN. Our data suggest that factors other than nervous damage play a role in the pathogenesis of such defect.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Balducci S, Sacchetti M, Orlando G et al (2014) Correlates of muscle strength in diabetes: the study on the assessment of determinants of muscle and bone strength abnormalities in diabetes (SAMBA). Nutr Metab Cardiovasc Dis 24:18–26. doi:10.1016/j.numecd.2013.04.010 CrossRefPubMed Balducci S, Sacchetti M, Orlando G et al (2014) Correlates of muscle strength in diabetes: the study on the assessment of determinants of muscle and bone strength abnormalities in diabetes (SAMBA). Nutr Metab Cardiovasc Dis 24:18–26. doi:10.​1016/​j.​numecd.​2013.​04.​010 CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Andreassen CS, Jakobsen J, Ringgaard S et al (2009) Accelerated atrophy of lower leg and foot muscles-a follow-up study of long-term diabetic polyneuropathy using magnetic resonance imaging (MRI). Diabetologia 52:1182–1191. doi:10.1007/s00125-009-1320-0 CrossRefPubMed Andreassen CS, Jakobsen J, Ringgaard S et al (2009) Accelerated atrophy of lower leg and foot muscles-a follow-up study of long-term diabetic polyneuropathy using magnetic resonance imaging (MRI). Diabetologia 52:1182–1191. doi:10.​1007/​s00125-009-1320-0 CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Andersen H, Poulsen PL, Mogensen CE, Jakobsen J (1996) Isokinetic muscle strength in long-term IDDM patients in relation to diabetic complications. Diabetes 45:440–445CrossRefPubMed Andersen H, Poulsen PL, Mogensen CE, Jakobsen J (1996) Isokinetic muscle strength in long-term IDDM patients in relation to diabetic complications. Diabetes 45:440–445CrossRefPubMed
10.
11.
13.
Zurück zum Zitat Almeida S, Riddell MC, Cafarelli E (2008) Slower conduction velocity and motor unit discharge frequency are associated with muscle fatigue during isometric exercise in type 1 diabetes mellitus. Muscle Nerve 37:231–240. doi:10.1002/mus.20919 CrossRefPubMed Almeida S, Riddell MC, Cafarelli E (2008) Slower conduction velocity and motor unit discharge frequency are associated with muscle fatigue during isometric exercise in type 1 diabetes mellitus. Muscle Nerve 37:231–240. doi:10.​1002/​mus.​20919 CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Ainsworth BE, Haskell WL, White MC et al (2000) Compendium of physical activities: an update of activity codes and MET intensities. Med Sci Sports Exerc 32(suppl.):s498–s504 Ainsworth BE, Haskell WL, White MC et al (2000) Compendium of physical activities: an update of activity codes and MET intensities. Med Sci Sports Exerc 32(suppl.):s498–s504
17.
Zurück zum Zitat Orlando G, Balducci S, Bazzucchi I et al (2016) Muscle fatigability in type 2 diabetes. Diabetes Metab Res Rev 64:319–322. doi:10.1002/dmrr.2821 Orlando G, Balducci S, Bazzucchi I et al (2016) Muscle fatigability in type 2 diabetes. Diabetes Metab Res Rev 64:319–322. doi:10.​1002/​dmrr.​2821
19.
Zurück zum Zitat Ijzerman TH, Schaper NC, Melai T et al (2012) Lower extremity muscle strength is reduced in people with type 2 diabetes, with and without polyneuropathy, and is associated with impaired mobility and reduced quality of life. Diabetes Res Clin Pract 95:345–351. doi:10.1016/j.diabres.2011.10.026 CrossRefPubMed Ijzerman TH, Schaper NC, Melai T et al (2012) Lower extremity muscle strength is reduced in people with type 2 diabetes, with and without polyneuropathy, and is associated with impaired mobility and reduced quality of life. Diabetes Res Clin Pract 95:345–351. doi:10.​1016/​j.​diabres.​2011.​10.​026 CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Orlando G, Balducci S, Bazzucchi I et al (2016) Neuromuscular dysfunction in type 2 diabetes: underlying mechanisms and effect of resistance training. Diabetes Metab Res Rev 32:40–50. doi:10.1002/dmrr.2658 CrossRefPubMed Orlando G, Balducci S, Bazzucchi I et al (2016) Neuromuscular dysfunction in type 2 diabetes: underlying mechanisms and effect of resistance training. Diabetes Metab Res Rev 32:40–50. doi:10.​1002/​dmrr.​2658 CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Hilton TN, Tuttle LJ, Bohnert KL et al (2008) Excessive adipose tissue infiltration in skeletal muscle in individuals with obesity, diabetes mellitus, and peripheral neuropathy: association with performance and function. Phys Ther 88:1336–1344. doi:10.2522/ptj.20080079 CrossRefPubMedPubMedCentral Hilton TN, Tuttle LJ, Bohnert KL et al (2008) Excessive adipose tissue infiltration in skeletal muscle in individuals with obesity, diabetes mellitus, and peripheral neuropathy: association with performance and function. Phys Ther 88:1336–1344. doi:10.​2522/​ptj.​20080079 CrossRefPubMedPubMedCentral
29.
Metadaten
Titel
The impact of type 1 diabetes and diabetic polyneuropathy on muscle strength and fatigability
verfasst von
Giorgio Orlando
Stefano Balducci
Ilenia Bazzucchi
Giuseppe Pugliese
Massimo Sacchetti
Publikationsdatum
11.03.2017
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Acta Diabetologica / Ausgabe 6/2017
Print ISSN: 0940-5429
Elektronische ISSN: 1432-5233
DOI
https://doi.org/10.1007/s00592-017-0979-9

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2017

Acta Diabetologica 6/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.