Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 5/2019

09.08.2019 | Original Article

The Injection for the Lower Eyelid Retraction: A Mechanical Analysis of the Lifting Effect of the Hyaluronic Acid

verfasst von: Wenjing Xi, Sheng Han, Shaoqing Feng, Ke Li, Beniamino Brunetti, Davide Lazzeri, Yun Tong, Yixin Zhang

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 5/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

It has been reported that the injection of the hyaluronic acid (HA) into the lower lid area could improve lower eyelid retraction. However, the published studies offered few insights into the mechanism of this treatment. When the underlying mechanism is not clear, many surgeons will not trust the method enough to apply it in their clinical practice. The purpose of this article was to propose a possible explanation for the underlying mechanism of the treatment and further verify the method by a series of cases.

Methods

The authors performed a mechanical analysis on the physical impact of HA on the lower eyelid. In the clinical cases, we injected the fillers under the orbicularis muscle to correct lower lid retraction. The results were evaluated by the standardized marginal reflex distance 2 (MRD2) immediately and 9 months later.

Results

From October 2013 to October 2015, the injections were carried out in 27 cases (14 post-blepharoplasty and 13 involuntary). In 26 cases (96.3%), the retraction was completely corrected and did not recur through the last follow-up. The average improvement of the standardized MRD2 was 0.84 mm immediately after the injection and 1.19 mm 9 months later. Complications were not reported.

Conclusion

Lower eyelid retraction could be treated by the injection of HA under the orbicularis muscle. The filler in this situation acted as a lifter because the filler changed the balance of force of the lower lid, forcing it to shift upward to gain the new balance. The ‘lifter’ mechanism could be applicable to other facial injections that generate elevating effects.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Le TP, Peckinpaugh J, Naficy S, Amadi AJ (2014) Effect of autologous fat injection on lower eyelid position. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 30(6):504–507CrossRefPubMed Le TP, Peckinpaugh J, Naficy S, Amadi AJ (2014) Effect of autologous fat injection on lower eyelid position. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 30(6):504–507CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Zamani M, Thyagarajan S, Olver JM (2008) Functional use of hyaluronic acid gel in lower eyelid retraction. Arch Ophthalmol 126(8):1157–1159CrossRefPubMed Zamani M, Thyagarajan S, Olver JM (2008) Functional use of hyaluronic acid gel in lower eyelid retraction. Arch Ophthalmol 126(8):1157–1159CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Goldberg RA, Lee S, Jayasundera T, Tsirbas A, Douglas RS, McCann JD (2007) Treatment of lower eyelid retraction by expansion of the lower eyelid with hyaluronic acid gel. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 23(5):343–348CrossRefPubMed Goldberg RA, Lee S, Jayasundera T, Tsirbas A, Douglas RS, McCann JD (2007) Treatment of lower eyelid retraction by expansion of the lower eyelid with hyaluronic acid gel. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 23(5):343–348CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Peckinpaugh JL, Reddy HS, Tower RN (2010) Large particle hyaluronic acid gel for the treatment of lower eyelid retraction associated with radiation-induced lipoatrophy. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 26(5):377–379CrossRefPubMed Peckinpaugh JL, Reddy HS, Tower RN (2010) Large particle hyaluronic acid gel for the treatment of lower eyelid retraction associated with radiation-induced lipoatrophy. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 26(5):377–379CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Fezza JP (2008) Nonsurgical treatment of cicatricial ectropion with hyaluronic acid filler. Plast Reconstr Surg 121(3):1009–1014CrossRefPubMed Fezza JP (2008) Nonsurgical treatment of cicatricial ectropion with hyaluronic acid filler. Plast Reconstr Surg 121(3):1009–1014CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Romero R, Sanchez-Orgaz M, Granados M, Arbizu A, Castano A, Romero A, Molia P (2013) Use of hyaluronic acid gel in the management of cicatricial ectropion: results and complications. Orbit 32(6):362–365CrossRefPubMed Romero R, Sanchez-Orgaz M, Granados M, Arbizu A, Castano A, Romero A, Molia P (2013) Use of hyaluronic acid gel in the management of cicatricial ectropion: results and complications. Orbit 32(6):362–365CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Skippen B, Bernardini FP, Fezza J, Hartstein ME (2016) Autologous fat grafting for treating blepharoplasty-induced lower eyelid retraction. Plast Reconstr Surg Glob Open 4(12):1190CrossRef Skippen B, Bernardini FP, Fezza J, Hartstein ME (2016) Autologous fat grafting for treating blepharoplasty-induced lower eyelid retraction. Plast Reconstr Surg Glob Open 4(12):1190CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hahn S, Desai SC (2016) Lower lid malposition: causes and correction. Facial Plast Surg Clin 24(2):163–171CrossRef Hahn S, Desai SC (2016) Lower lid malposition: causes and correction. Facial Plast Surg Clin 24(2):163–171CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hooke R (2016) Lectures de potentia restitutiva, or of spring explaining the power of springing bodies (no. 6). John Martyn, London Hooke R (2016) Lectures de potentia restitutiva, or of spring explaining the power of springing bodies (no. 6). John Martyn, London
10.
Zurück zum Zitat Böhlke T, Brüggemann C (2001) Graphical representation of the generalized Hooke’s law. Tech Mech 21(2):145–158 Böhlke T, Brüggemann C (2001) Graphical representation of the generalized Hooke’s law. Tech Mech 21(2):145–158
11.
Zurück zum Zitat Dayan SH, Arkins JP, Somenek M (2012) Restylane persisting in lower eyelids for 5 years. J Cosmet Dermatol 11(3):237–238CrossRefPubMed Dayan SH, Arkins JP, Somenek M (2012) Restylane persisting in lower eyelids for 5 years. J Cosmet Dermatol 11(3):237–238CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Narins RS, Brandt FS, Dayan SH, Hornfeldt CS (2011) Persistence of nasolabial fold correction with a hyaluronic acid dermal filler with retreatment: results of an 18-month extension study. Dermatol Surg 37(5):644–650CrossRefPubMed Narins RS, Brandt FS, Dayan SH, Hornfeldt CS (2011) Persistence of nasolabial fold correction with a hyaluronic acid dermal filler with retreatment: results of an 18-month extension study. Dermatol Surg 37(5):644–650CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Carraway JH, Mellow CG (1990) The prevention and treatment of lower lid ectropion following blepharoplasty. Plast Reconstr Surg 85(6):971–981CrossRefPubMed Carraway JH, Mellow CG (1990) The prevention and treatment of lower lid ectropion following blepharoplasty. Plast Reconstr Surg 85(6):971–981CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Mommaerts MY, De Riu G (2000) Prevention of lid retraction after lower lid blepharoplasties: an overview. J Cranio-Maxillofac Surg 28(4):189–200CrossRef Mommaerts MY, De Riu G (2000) Prevention of lid retraction after lower lid blepharoplasties: an overview. J Cranio-Maxillofac Surg 28(4):189–200CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Griffin G, Azizzadeh B, Massry GG (2014) New insights into physical findings associated with postblepharoplasty lower eyelid retraction. Aesthet Surg J 34(7):995–1004CrossRefPubMed Griffin G, Azizzadeh B, Massry GG (2014) New insights into physical findings associated with postblepharoplasty lower eyelid retraction. Aesthet Surg J 34(7):995–1004CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Tan M, Kontis TC (2015) Midface volumization with injectable fillers. Facial Plast Surg Clin 23(2):233–242CrossRef Tan M, Kontis TC (2015) Midface volumization with injectable fillers. Facial Plast Surg Clin 23(2):233–242CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Wilson AJ, Taglienti AJ, Chang CS, Low DW, Percec I (2016) Current applications of facial volumization with fillers. Plast Reconstr Surg 137(5):872e–889eCrossRefPubMed Wilson AJ, Taglienti AJ, Chang CS, Low DW, Percec I (2016) Current applications of facial volumization with fillers. Plast Reconstr Surg 137(5):872e–889eCrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Akaishi S, Ogawa R, Hyakusoku H (2008) Keloid and hypertrophic scar: neurogenic inflammation hypotheses. Med Hypotheses 71(1):32–38CrossRefPubMed Akaishi S, Ogawa R, Hyakusoku H (2008) Keloid and hypertrophic scar: neurogenic inflammation hypotheses. Med Hypotheses 71(1):32–38CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Zöllner AM, Holland MA, Honda KS, Gosain AK, Kuhl E (2013) Growth on demand: reviewing the mechanobiology of stretched skin. J Mech Behav Biomed Mater 28:495–509CrossRefPubMed Zöllner AM, Holland MA, Honda KS, Gosain AK, Kuhl E (2013) Growth on demand: reviewing the mechanobiology of stretched skin. J Mech Behav Biomed Mater 28:495–509CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Auricchio F, Conti M, De Beule M, De Santis G, Verhegghe B (2011) Carotid artery stenting simulation: from patient-specific images to finite element analysis. Med Eng Phys 33(3):281–289CrossRefPubMed Auricchio F, Conti M, De Beule M, De Santis G, Verhegghe B (2011) Carotid artery stenting simulation: from patient-specific images to finite element analysis. Med Eng Phys 33(3):281–289CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Ding DH, Yang W, Hu C, Wang R (1993) Generalized elasticity theory of quasicrystals. Phys Rev B 48(10):7003CrossRef Ding DH, Yang W, Hu C, Wang R (1993) Generalized elasticity theory of quasicrystals. Phys Rev B 48(10):7003CrossRef
Metadaten
Titel
The Injection for the Lower Eyelid Retraction: A Mechanical Analysis of the Lifting Effect of the Hyaluronic Acid
verfasst von
Wenjing Xi
Sheng Han
Shaoqing Feng
Ke Li
Beniamino Brunetti
Davide Lazzeri
Yun Tong
Yixin Zhang
Publikationsdatum
09.08.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 5/2019
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-019-01440-3

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

Aesthetic Plastic Surgery 5/2019 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.