Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 7/2013

01.07.2013 | Case Report

The Role of Minimally Invasive Percutaneous Embolisation Technique in the Management of Bleeding Stomal Varices

verfasst von: Albert C. H. Kwok, Frank Wang, Richard Maher, Timothy Harrington, Sivakumar Gananadha, Thomas J. Hugh, Jaswinder S. Samra

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 7/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Stomal varices can develop in patients with ostomy in the setting of portal hypertension. Bleeding from the stomal varices is uncommon, but the consequences can be disastrous. Haemorrhage control measures that have been described in the literature include pressure dressings, stomal revision, mucocutaneous disconnection, variceal suture ligation and sclerotherapy. These methods may only serve to temporise the stomal bleeding and have a high risk of recurrent bleed. While transjugular intrahepatic porto-systemic shunting has been advocated as the treatment of choice in patients with underlying liver cirrhosis, histoacryl glue or coil embolisation has been successfully employed in patients who are not suitable candidates for TIPS.

Methods and Results

Direct percutaneous embolisation of the dominant varices was performed successfully under ultrasound and fluoroscopic guidance in two patients using a combination of coils and histoacryl glue.

Results

While transjugular intrahepatic porto-systemic shunting has been advocated as the treatment of choice in patients with underlying liver cirrhosis, histoacryl glue or coil embolisation has been successfully employed in patients who are not suitable candidates for TIPS.

Conclusion

Direct percutaneous embolisation is a safe and effective treatment for stomal varices in selected patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Johnson PA, Laurin J. Transjugular portosystemic shunt for treatment of bleeding stomal varices. Digestive diseases and sciences. Feb 1997;42(2):440–442. Johnson PA, Laurin J. Transjugular portosystemic shunt for treatment of bleeding stomal varices. Digestive diseases and sciences. Feb 1997;42(2):440–442.
2.
Zurück zum Zitat Norton ID, Andrews JC, Kamath PS. Management of ectopic varices. Hepatology. Oct 1998;28(4):1154–1158. Norton ID, Andrews JC, Kamath PS. Management of ectopic varices. Hepatology. Oct 1998;28(4):1154–1158.
3.
Zurück zum Zitat Ryu RK, Nemcek AA, Jr., Chrisman HB, et al. Treatment of stomal variceal hemorrhage with TIPS: case report and review of the literature. Cardiovascular and interventional radiology. Jul-Aug 2000;23(4):301–303. Ryu RK, Nemcek AA, Jr., Chrisman HB, et al. Treatment of stomal variceal hemorrhage with TIPS: case report and review of the literature. Cardiovascular and interventional radiology. Jul-Aug 2000;23(4):301–303.
4.
Zurück zum Zitat Vidal V, Joly L, Perreault P, Bouchard L, Lafortune M, Pomier-Layrargues G. Usefulness of transjugular intrahepatic portosystemic shunt in the management of bleeding ectopic varices in cirrhotic patients. Cardiovascular and interventional radiology. Mar-Apr 2006;29(2):216–219. Vidal V, Joly L, Perreault P, Bouchard L, Lafortune M, Pomier-Layrargues G. Usefulness of transjugular intrahepatic portosystemic shunt in the management of bleeding ectopic varices in cirrhotic patients. Cardiovascular and interventional radiology. Mar-Apr 2006;29(2):216–219.
5.
Zurück zum Zitat Medina CA, Caridi JG, Wajsman Z. Massive bleeding from ileal conduit peristomal varices: successful treatment with the transjugular intrahepatic portosystemic shunt. The Journal of urology. Jan 1998;159(1):200–201. Medina CA, Caridi JG, Wajsman Z. Massive bleeding from ileal conduit peristomal varices: successful treatment with the transjugular intrahepatic portosystemic shunt. The Journal of urology. Jan 1998;159(1):200–201.
6.
Zurück zum Zitat Conte JV, Arcomano TA, Naficy MA, Holt RW. Treatment of bleeding stomal varices. Report of a case and review of the literature. Diseases of the colon and rectum. Apr 1990;33(4):308–314. Conte JV, Arcomano TA, Naficy MA, Holt RW. Treatment of bleeding stomal varices. Report of a case and review of the literature. Diseases of the colon and rectum. Apr 1990;33(4):308–314.
7.
Zurück zum Zitat Han SG, Han KJ, Cho HG, et al. A case of successful treatment of stomal variceal bleeding with transjugular intrahepatic portosystemic shunt and coil embolization. Journal of Korean medical science. Jun 2007;22(3):583–587. Han SG, Han KJ, Cho HG, et al. A case of successful treatment of stomal variceal bleeding with transjugular intrahepatic portosystemic shunt and coil embolization. Journal of Korean medical science. Jun 2007;22(3):583–587.
8.
Zurück zum Zitat Kishimoto K, Hara A, Arita T, et al. Stomal varices: treatment by percutaneous transhepatic coil embolization. Cardiovascular and interventional radiology. Nov-Dec 1999;22(6):523–525. Kishimoto K, Hara A, Arita T, et al. Stomal varices: treatment by percutaneous transhepatic coil embolization. Cardiovascular and interventional radiology. Nov-Dec 1999;22(6):523–525.
9.
Zurück zum Zitat Naidu SG, Castle EP, Kriegshauser JS, Huettl EA. Direct percutaneous embolization of bleeding stomal varices. Cardiovascular and interventional radiology. Feb 2010;33(1):201–204. Naidu SG, Castle EP, Kriegshauser JS, Huettl EA. Direct percutaneous embolization of bleeding stomal varices. Cardiovascular and interventional radiology. Feb 2010;33(1):201–204.
10.
Zurück zum Zitat Hedaya MS, El Moghazy WM, Uemoto S. Living-related liver transplantation in patients with variceal bleeding: outcome and prognostic factors. Hepatobiliary & pancreatic diseases international: HBPD INT. Aug 2009;8(4):358–362. Hedaya MS, El Moghazy WM, Uemoto S. Living-related liver transplantation in patients with variceal bleeding: outcome and prognostic factors. Hepatobiliary & pancreatic diseases international: HBPD INT. Aug 2009;8(4):358–362.
11.
Zurück zum Zitat Kochar N, Tripathi D, McAvoy NC, Ireland H, Redhead DN, Hayes PC (2008) Bleeding ectopic varices in cirrhosis: the role of TIPSS. Alimentary pharmacology & therapeutics, 28(3):294-303. Kochar N, Tripathi D, McAvoy NC, Ireland H, Redhead DN, Hayes PC (2008) Bleeding ectopic varices in cirrhosis: the role of TIPSS. Alimentary pharmacology & therapeutics, 28(3):294-303.
12.
Zurück zum Zitat Alkari B, Shaath NM, El-Dhuwaib Y, et al. Transjugular intrahepatic porto-systemic shunt and variceal embolisation in the management of bleeding stomal varices. International journal of colorectal disease. Sep 2005;20(5):457–462. Alkari B, Shaath NM, El-Dhuwaib Y, et al. Transjugular intrahepatic porto-systemic shunt and variceal embolisation in the management of bleeding stomal varices. International journal of colorectal disease. Sep 2005;20(5):457–462.
13.
Zurück zum Zitat Arulraj R, Mangat KS, Tripathi D. Embolization of bleeding stomal varices by direct percutaneous approach. Cardiovascular and interventional radiology. Feb 2011;34 Suppl 2:S210–S213. Arulraj R, Mangat KS, Tripathi D. Embolization of bleeding stomal varices by direct percutaneous approach. Cardiovascular and interventional radiology. Feb 2011;34 Suppl 2:S210–S213.
Metadaten
Titel
The Role of Minimally Invasive Percutaneous Embolisation Technique in the Management of Bleeding Stomal Varices
verfasst von
Albert C. H. Kwok
Frank Wang
Richard Maher
Timothy Harrington
Sivakumar Gananadha
Thomas J. Hugh
Jaswinder S. Samra
Publikationsdatum
01.07.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 7/2013
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-013-2180-y

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2013

Journal of Gastrointestinal Surgery 7/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.