Skip to main content
Erschienen in: Journal of Infection and Chemotherapy 4/2011

01.08.2011 | Note

The usefulness of changing focus during examination using Gram staining as initial diagnostic clue for infective tuberculosis

verfasst von: Yoshiko Atsukawa, Sayoko Kawakami, Miwa Asahara, Shinobu Ishigaki, Takashi Tanaka, Yasuo Ono, Hajime Nishiya, Ryuichi Fujisaki, Ichiro Koga, Yasuo Ota, Yukihisa Miyazawa

Erschienen in: Journal of Infection and Chemotherapy | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Gram staining is a useful technique for detecting bacteria but is highly questionable in detecting Mycobacterium tuberculosis. Its detection generally requires special staining, such as Ziehl–Neelsen staining. We experienced three cases in which tuberculosis was first suggested by Gram staining of sputum or pus, confirmed by Ziehl–Neelsen staining, and diagnosed by polymerase chain reaction or culture. To find colorless tubercle bacilli in clinical samples with various organisms, varying the focus to slightly longer and shorter during study of the slides is indispensable. We present criteria for detecting infective pulmonary tuberculosis in Gram staining. First, in the ordinary focus, weakly stained, thin, gram-positive bacilli are found; second, with a slightly longer focus distance, the thin, cord-like, conspicuous gram-positive bacilli can be observed; and third, with a shorter focus distance, the gram-positive bacilli have changed into the brightened, colorless, or ghost ones. Four laboratory technologists each evaluated 20 Gram-stained samples after being lectured on the criteria, with no prior information about the sample. They accurately evaluated the presence of the bacilli in Gram-stained preparations in more than 90% of samples containing 3+ bacilli on Ziehl–Neelsen staining. Gram staining is available as an easy and rapid initial clue to recognize highly infective tuberculosis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Trifiro S, Bourgault AM, Lebel F. Ghost mycobacteria on Gram stain. J Clin Microbiol. 1990;28:146–7.PubMed Trifiro S, Bourgault AM, Lebel F. Ghost mycobacteria on Gram stain. J Clin Microbiol. 1990;28:146–7.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Inderlied CB. Mycobacteria. In: Infectious Diseases. 2nd ed. Edinburgh: Mosby Elsevier Limited; 2004. p. 2297. Inderlied CB. Mycobacteria. In: Infectious Diseases. 2nd ed. Edinburgh: Mosby Elsevier Limited; 2004. p. 2297.
3.
Zurück zum Zitat Hinson JM, Bradsher RW, Bodner SJ. Gram-stain neutrality of Mycobacterium tuberculosis. Am Rev Respir Dis. 1981;123:365–6.PubMed Hinson JM, Bradsher RW, Bodner SJ. Gram-stain neutrality of Mycobacterium tuberculosis. Am Rev Respir Dis. 1981;123:365–6.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Raviglione MC, O’Brien RJ. Tuberculosis. In: Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J, editors. Harrison’s Principal of Internal Medicine. 17th ed. New York: McGraw-Hill; 2008. p. 1006. Raviglione MC, O’Brien RJ. Tuberculosis. In: Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J, editors. Harrison’s Principal of Internal Medicine. 17th ed. New York: McGraw-Hill; 2008. p. 1006.
5.
Zurück zum Zitat Fitzgerald D, Haas D. Mycobacterium tuberculosis. In: Mandell GL, Bennett JE, Dolin R, editors. Principles and practice of infectious diseases. 6th ed. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005. p. 2853. Fitzgerald D, Haas D. Mycobacterium tuberculosis. In: Mandell GL, Bennett JE, Dolin R, editors. Principles and practice of infectious diseases. 6th ed. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005. p. 2853.
6.
Zurück zum Zitat Conlon CP, Snydman DR. The laboratory. In: Mosby’s color atlas and text of infectious diseases. Edinburgh: Mosby Elsevier; 2000. p. 10. Conlon CP, Snydman DR. The laboratory. In: Mosby’s color atlas and text of infectious diseases. Edinburgh: Mosby Elsevier; 2000. p. 10.
Metadaten
Titel
The usefulness of changing focus during examination using Gram staining as initial diagnostic clue for infective tuberculosis
verfasst von
Yoshiko Atsukawa
Sayoko Kawakami
Miwa Asahara
Shinobu Ishigaki
Takashi Tanaka
Yasuo Ono
Hajime Nishiya
Ryuichi Fujisaki
Ichiro Koga
Yasuo Ota
Yukihisa Miyazawa
Publikationsdatum
01.08.2011
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Infection and Chemotherapy / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 1341-321X
Elektronische ISSN: 1437-7780
DOI
https://doi.org/10.1007/s10156-011-0216-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Journal of Infection and Chemotherapy 4/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Bei seelischem Stress sind Checkpoint-Hemmer weniger wirksam

03.06.2024 NSCLC Nachrichten

Wie stark Menschen mit fortgeschrittenem NSCLC von einer Therapie mit Immun-Checkpoint-Hemmern profitieren, hängt offenbar auch davon ab, wie sehr die Diagnose ihre psychische Verfassung erschüttert

Antikörper mobilisiert Neutrophile gegen Krebs

03.06.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

Ein bispezifischer Antikörper formiert gezielt eine Armee neutrophiler Granulozyten gegen Krebszellen. An den Antikörper gekoppeltes TNF-alpha soll die Zellen zudem tief in solide Tumoren hineinführen.

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.