Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 2/2021

24.08.2020 | Original Article

Three-dimensional analysis of spinal deformity correction in adolescent idiopathic scoliosis: comparison of two distinct techniques

verfasst von: Jakub Sikora-Klak, Vidyadhar V. Upasani, Brice Ilharreborde, Madeline Cross, Tracey P. Bastrom, Keyvan Mazda, Burt Yaszay, Peter O. Newton

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare 3D postoperative deformity correction using two distinct commonly utilized techniques for the treatment of adolescent idiopathic scoliosis (AIS).

Methods

AIS patients with major thoracic (Lenke 1–2) curves at two sites who underwent deformity correction via posterior spinal instrumented fusion using one of two distinct techniques were retrospectively reviewed. Patients were matched 1:1 between sites for Lenke type (95% Lenke 1) and follow-up time. The “band site” performed posteromedial translation using thoracic sublaminar bands and 5.5-mm rods. The “screw site” performed spine derotation using differential rod contouring with pedicle screws and 5.5-mm rods. 3D measures of deformity from spinal reconstructions were compared between sites.

Results

Preoperatively, the groups had similar thoracic curve magnitudes (band, 55 ± 12° vs. screw, 52 ± 10°; p > 0.05); the “screw site” had less T5–T12 kyphosis (2 ± 14° vs. 7 ± 12°, p = 0.05) and greater thoracic apical rotation (− 19 ± 7° vs. − 14 ± 8°, p = 0.007). Postoperatively, the “screw site” had greater percent correction (61% vs. 76%, p < 0.001) and kyphosis restoration (p = 0.002). The groups achieved a similar amount of apical derotation (p = 0.9). The “band site” used cobalt chromium rods exclusively; the “screw site” used cobalt chromium (3%) and stainless steel (97%; p < 0.001). The “band site” performed significantly longer fusions.

Conclusions

Significant variations were found between two commonly utilized techniques in AIS surgery, including rod material, correction mechanisms, and fusion levels. Significantly, a greater 3D deformity correction of the coronal and sagittal planes was observed at the “screw site” compared to the “band site”, but with no difference in axial plane correction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat McMaster MJ (1991) Luque rod instrumentation in the treatment of adolescent idiopathic scoliosis. A comparative study with Harrington instrumentation. J Bone Joint Surg (Br) 73(6):982–989CrossRef McMaster MJ (1991) Luque rod instrumentation in the treatment of adolescent idiopathic scoliosis. A comparative study with Harrington instrumentation. J Bone Joint Surg (Br) 73(6):982–989CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Suk SI, Lee CK, Kim WJ, Chung YJ, Park YB (1995) Segmental pedicle screw fixation in the treatment of thoracic idiopathic scoliosis. Spine (Phila Pa 1976) 20(12):1399–1405CrossRef Suk SI, Lee CK, Kim WJ, Chung YJ, Park YB (1995) Segmental pedicle screw fixation in the treatment of thoracic idiopathic scoliosis. Spine (Phila Pa 1976) 20(12):1399–1405CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Tambornino JM, Armbrust EN, Moe JH (1964) Harrington instrumentation in correction of scoliosis. A comparison with cast correction. J Bone Joint Surg Am 46:313–321CrossRef Tambornino JM, Armbrust EN, Moe JH (1964) Harrington instrumentation in correction of scoliosis. A comparison with cast correction. J Bone Joint Surg Am 46:313–321CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Takahata M, Ito M, Abumi K, Kotani Y, Sudo H, Ohshima S, Minami A (2007) Comparison of novel ultra-high molecular weight polyethylene tape versus conventional metal wire for sublaminar segmental fixation in the treatment of adolescent idiopathic scoliosis. J Spinal Disord Tech 20(6):449–455CrossRef Takahata M, Ito M, Abumi K, Kotani Y, Sudo H, Ohshima S, Minami A (2007) Comparison of novel ultra-high molecular weight polyethylene tape versus conventional metal wire for sublaminar segmental fixation in the treatment of adolescent idiopathic scoliosis. J Spinal Disord Tech 20(6):449–455CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ilharreborde B, Even J, Lefevre Y, Fitoussi F, Presedo A, Pennecot GF, Mazda K (2010) Hybrid constructs for tridimensional correction of the thoracic spine in adolescent idiopathic scoliosis: a comparative analysis of universal clamps versus hooks. Spine (Phila Pa 1976) 35(3):306–314. https://doi.org/10.1097/BRS.0b013e3181b7c7c4CrossRef Ilharreborde B, Even J, Lefevre Y, Fitoussi F, Presedo A, Pennecot GF, Mazda K (2010) Hybrid constructs for tridimensional correction of the thoracic spine in adolescent idiopathic scoliosis: a comparative analysis of universal clamps versus hooks. Spine (Phila Pa 1976) 35(3):306–314. https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0b013e3181b7c7c4​CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Vora V, Crawford A, Babekhir N, Boachie-Adjei O, Lenke L, Peskin M, Charles G, Kim Y (2007) A pedicle screw construct gives an enhanced posterior correction of adolescent idiopathic scoliosis when compared with other constructs: myth or reality. Spine (Phila Pa 1976) 32(17):1869–1874. https://doi.org/10.1097/BRS.0b013e318108b912CrossRef Vora V, Crawford A, Babekhir N, Boachie-Adjei O, Lenke L, Peskin M, Charles G, Kim Y (2007) A pedicle screw construct gives an enhanced posterior correction of adolescent idiopathic scoliosis when compared with other constructs: myth or reality. Spine (Phila Pa 1976) 32(17):1869–1874. https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0b013e318108b912​CrossRef
14.
Zurück zum Zitat du Peloux J, Fauchet R, Faucon B (1965) Le plan d’election pour l’examen radiologique des cyphoscolioses. Rev Chirurg Orthop 51:517–524 du Peloux J, Fauchet R, Faucon B (1965) Le plan d’election pour l’examen radiologique des cyphoscolioses. Rev Chirurg Orthop 51:517–524
17.
Zurück zum Zitat Stokes IA (1994) Three-dimensional terminology of spinal deformity. A report presented to the Scoliosis Research Society by the Scoliosis Research Society Working Group on 3-D terminology of spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 19(2):236–248CrossRef Stokes IA (1994) Three-dimensional terminology of spinal deformity. A report presented to the Scoliosis Research Society by the Scoliosis Research Society Working Group on 3-D terminology of spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 19(2):236–248CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Pankowski R, Roclawski M, Ceynowa M, Mikulicz M, Mazurek T, Kloc W (2016) Direct vertebral rotation versus single concave rod rotation: low-dose intraoperative computed tomography evaluation of spine derotation in adolescent idiopathic scoliosis surgery. Spine (Phila Pa 1976) 41(10):864–871. https://doi.org/10.1097/BRS.0000000000001363CrossRef Pankowski R, Roclawski M, Ceynowa M, Mikulicz M, Mazurek T, Kloc W (2016) Direct vertebral rotation versus single concave rod rotation: low-dose intraoperative computed tomography evaluation of spine derotation in adolescent idiopathic scoliosis surgery. Spine (Phila Pa 1976) 41(10):864–871. https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0000000000001363​CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Seki S, Newton PO, Yahara Y, Makino H, Nakano M, Hirano N, Kawaguchi Y, Kimura T (2018) Differential rod contouring is essential for improving vertebral rotation in patients with adolescent idiopathic scoliosis: thoracic curves assessed with intraoperative CT. Spine (Phila Pa 1976) 43(10):E585–E591. https://doi.org/10.1097/BRS.0000000000002428CrossRef Seki S, Newton PO, Yahara Y, Makino H, Nakano M, Hirano N, Kawaguchi Y, Kimura T (2018) Differential rod contouring is essential for improving vertebral rotation in patients with adolescent idiopathic scoliosis: thoracic curves assessed with intraoperative CT. Spine (Phila Pa 1976) 43(10):E585–E591. https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0000000000002428​CrossRef
24.
32.
Metadaten
Titel
Three-dimensional analysis of spinal deformity correction in adolescent idiopathic scoliosis: comparison of two distinct techniques
verfasst von
Jakub Sikora-Klak
Vidyadhar V. Upasani
Brice Ilharreborde
Madeline Cross
Tracey P. Bastrom
Keyvan Mazda
Burt Yaszay
Peter O. Newton
Publikationsdatum
24.08.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-020-04868-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Child's Nervous System 2/2021 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.