Skip to main content
Erschienen in: Cancer Chemotherapy and Pharmacology 2/2021

27.04.2021 | Original Article

Time-dependent population PK models of single-agent atezolizumab in patients with cancer

verfasst von: Mathilde Marchand, Rong Zhang, Phyllis Chan, Valerie Quarmby, Marcus Ballinger, Nitzan Sternheim, Benjamin Wu, Jin Y. Jin, René Bruno

Erschienen in: Cancer Chemotherapy and Pharmacology | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The time-varying clearance (CL) of the PD-L1 inhibitor atezolizumab was assessed on a population of 1519 cancer patients (primarily with non-small-cell lung cancer or metastatic urothelial carcinoma) from three clinical studies.

Methods

The first step was to identify the baseline covariates affecting atezolizumab CL without including time-varying components (stationary covariate model). Two time-varying models were then investigated: (1) a model allowing baseline covariates to vary over time (time-varying covariate model), (2) a model with empirical time-varying Emax CL function.

Results

The final stationary covariate model included main effects of body weight, albumin levels, tumor size, anti-drug antibodies (ADA) and gender on atezolizumab CL. Both time-varying models resulted in a clear improvement of the data fit and visual predictive checks over the stationary model. The time-varying covariate model provided the best fit of the data. In this model, the main driver for change in CL over time was variations in albumin level with an increase in serum albumin (improvement in a patient’s status) mirroring a decrease in CL. Time-varying ADAs had a small impact (9% increase in CL). None of the covariates impacted atezolizumab CL by more than ± 30% from median. The estimated maximum decrease in CL with time was 22% with the Emax model.

Conclusion

The overall impact of covariates on atezolizumab CL did not warrant any change in atezolizumab dosing recommendations. The results support the hypothesis that variation in atezolizumab CL over time is associated with patients’ disease status, as shown with other checkpoint inhibitors.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
4.
Zurück zum Zitat TECENTRIQ (atezolizumab) [package insert] (2020) Genentech, Inc, South San Francisco TECENTRIQ (atezolizumab) [package insert] (2020) Genentech, Inc, South San Francisco
5.
Zurück zum Zitat TECENTRIQ (atezolizumab) [summary of product characteristics] (2020) Roche Registration Limited, Welwyn Garden City TECENTRIQ (atezolizumab) [summary of product characteristics] (2020) Roche Registration Limited, Welwyn Garden City
19.
Zurück zum Zitat SL Beal, LB Sheiner, AJ Boeckmann, RJ Bauer (1989) NONMEM 7.4 users guides SL Beal, LB Sheiner, AJ Boeckmann, RJ Bauer (1989) NONMEM 7.4 users guides
Metadaten
Titel
Time-dependent population PK models of single-agent atezolizumab in patients with cancer
verfasst von
Mathilde Marchand
Rong Zhang
Phyllis Chan
Valerie Quarmby
Marcus Ballinger
Nitzan Sternheim
Benjamin Wu
Jin Y. Jin
René Bruno
Publikationsdatum
27.04.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Cancer Chemotherapy and Pharmacology / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0344-5704
Elektronische ISSN: 1432-0843
DOI
https://doi.org/10.1007/s00280-021-04276-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Cancer Chemotherapy and Pharmacology 2/2021 Zur Ausgabe

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.