Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 7/2020

04.02.2020 | Case Based Review

TNF inhibitor treating osseous sarcoidosis and dactylitis: case and literature review

verfasst von: Diala Alawneh, Ahmad Al-Shyoukh, Amr Edrees

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 7/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A 49-year-old African American male with multiorgan sarcoidosis presented with recurrent episodes of dactylitis and arthritis. Imaging had shown sarcoid osseous involvement of both hands. This would improve temporarily with high-dose corticosteroids but once tapered, he would experience recurrent flares. Despite several different oral immunosuppressant regimens, significant improvement was only observed after the initiation of adalimumab. Not only was adalimumab successful in symptomatic relief, in addition, patient continues to be in remission with no recurrent episodes of dactylitis. Prednisone was successfully tapered from 40 to 3 mg daily. This improvement with TNF inhibitors has been reported with other manifestations of sarcoidosis including pulmonary and ocular involvements. Osseous sarcoidosis is a very rare presentation, and little information regarding treatment with TNF inhibitors is available. TNF inhibitors should be considered as the next-step therapy in resistant cases of osseous sarcoidosis and dactylitis not responding to corticosteroids and traditional immunosuppressant therapy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ungprasert P, Ryu JH, Matteson EL (2019) Clinical manifestations, diagnosis, and treatment of sarcoidosis. Mayo Clin Proc Innov Qual Outcomes Ungprasert P, Ryu JH, Matteson EL (2019) Clinical manifestations, diagnosis, and treatment of sarcoidosis. Mayo Clin Proc Innov Qual Outcomes
2.
Zurück zum Zitat Zhou Y, Lower EE, Li H, Farhey Y, Baughman RP (2017) Clinical characteristics of patients with bone sarcoidosis. In: Seminars in arthritis and rheumatism, vol. 47, no. 1, WB Saunders, pp 143–148 Zhou Y, Lower EE, Li H, Farhey Y, Baughman RP (2017) Clinical characteristics of patients with bone sarcoidosis. In: Seminars in arthritis and rheumatism, vol. 47, no. 1, WB Saunders, pp 143–148
3.
Zurück zum Zitat Sparks JA, McSparron JI, Shah N, Aliabadi P, Paulson V, Fanta CH, Coblyn JS (2014) Osseous sarcoidosis: clinical characteristics, treatment, and outcomes—experience from a large, academic hospital. In: Seminars in arthritis and rheumatism, vol. 44, no. 3, WB Saunders, pp 371–379 Sparks JA, McSparron JI, Shah N, Aliabadi P, Paulson V, Fanta CH, Coblyn JS (2014) Osseous sarcoidosis: clinical characteristics, treatment, and outcomes—experience from a large, academic hospital. In: Seminars in arthritis and rheumatism, vol. 44, no. 3, WB Saunders, pp 371–379
4.
Zurück zum Zitat Wilcox A, Bharadwaj P, Sharma OP (2000) Bone sarcoidosis. Curr Opin Rheumatol 12(4):321–330CrossRef Wilcox A, Bharadwaj P, Sharma OP (2000) Bone sarcoidosis. Curr Opin Rheumatol 12(4):321–330CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Shariatmaghani S, Salari R, Sahebari M, Tabrizi PS, Salari M (2019) Musculoskeletal manifestations of sarcoidosis: a review article. Curr Rheumatol Rev 15(2):83–89CrossRef Shariatmaghani S, Salari R, Sahebari M, Tabrizi PS, Salari M (2019) Musculoskeletal manifestations of sarcoidosis: a review article. Curr Rheumatol Rev 15(2):83–89CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bargagli E, Olivieri C, Penza F, Bertelli P, Gonnelli S, Volterrani L, Rottoli P (2011) Rare localizations of bone sarcoidosis: two case reports and review of the literature. Rheumatol Int 31(11):1503–1506CrossRef Bargagli E, Olivieri C, Penza F, Bertelli P, Gonnelli S, Volterrani L, Rottoli P (2011) Rare localizations of bone sarcoidosis: two case reports and review of the literature. Rheumatol Int 31(11):1503–1506CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hasni SA, Kunz D, Finzel K, Gruber BL (2010) Osseous sarcoidosis treated with tumor necrosis factor-inhibitors: case report and review of the literature. Spine 35(18):E904–E907CrossRef Hasni SA, Kunz D, Finzel K, Gruber BL (2010) Osseous sarcoidosis treated with tumor necrosis factor-inhibitors: case report and review of the literature. Spine 35(18):E904–E907CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Karjigi U, Paul A (2013) Refractory multisystem sarcoidosis involving pelvic bone responding to infliximab. In: BMC musculoskeletal disorders, vol. 14, no. 1, BioMed Central, p A9 Karjigi U, Paul A (2013) Refractory multisystem sarcoidosis involving pelvic bone responding to infliximab. In: BMC musculoskeletal disorders, vol. 14, no. 1, BioMed Central, p A9
9.
Zurück zum Zitat Nessrine A, Zahra AF, Taoufik H (2014) Musculoskeletal involvement in sarcoidosis. J Bras Pneumol 40(2):175–182CrossRef Nessrine A, Zahra AF, Taoufik H (2014) Musculoskeletal involvement in sarcoidosis. J Bras Pneumol 40(2):175–182CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Allanore Y, Perrot S, Menkès C-J, Kahan A (2001) Management of a patient with sarcoid calcaneitis and dactylitis. Joint Bone Spine 68(2):175–177CrossRef Allanore Y, Perrot S, Menkès C-J, Kahan A (2001) Management of a patient with sarcoid calcaneitis and dactylitis. Joint Bone Spine 68(2):175–177CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Nagai Y, Igarashi N, Ishikawa O (2010) Lupus pernio with multiple bone cysts in the fingers. J Dermatol 37(9):812–814CrossRef Nagai Y, Igarashi N, Ishikawa O (2010) Lupus pernio with multiple bone cysts in the fingers. J Dermatol 37(9):812–814CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Bechman K, Christidis D, Walsh S, Birring SS, Galloway J (2017) A review of the musculoskeletal manifestations of sarcoidosis. Rheumatology 57(5):777–783CrossRef Bechman K, Christidis D, Walsh S, Birring SS, Galloway J (2017) A review of the musculoskeletal manifestations of sarcoidosis. Rheumatology 57(5):777–783CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Barnard J, Newman LS (2001) Sarcoidosis: immunology, rheumatic involvement, and therapeutics. Curr Opin Rheumatol 13(1):84–91CrossRef Barnard J, Newman LS (2001) Sarcoidosis: immunology, rheumatic involvement, and therapeutics. Curr Opin Rheumatol 13(1):84–91CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sweiss NJ, Welsch MJ, Curran JJ, Ellman MH (2005) Tumor necrosis factor inhibition as a novel treatment for refractory sarcoidosis. Arthritis Care Res 53(5):788–791CrossRef Sweiss NJ, Welsch MJ, Curran JJ, Ellman MH (2005) Tumor necrosis factor inhibition as a novel treatment for refractory sarcoidosis. Arthritis Care Res 53(5):788–791CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Huang A, Harty LC, Ryan CM, Veale DJ (2011) Clinical images: Infliximab therapy of polyarticular small joint sarcoid arthritis. Arthritis Rheum 63(7):2030CrossRef Huang A, Harty LC, Ryan CM, Veale DJ (2011) Clinical images: Infliximab therapy of polyarticular small joint sarcoid arthritis. Arthritis Rheum 63(7):2030CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Garg S, Garg K, Altaf M, Magaldi JA (2008) Refractory vertebral sarcoidosis responding to infliximab. J Clin Rheumatol 14(4):238–240CrossRef Garg S, Garg K, Altaf M, Magaldi JA (2008) Refractory vertebral sarcoidosis responding to infliximab. J Clin Rheumatol 14(4):238–240CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kuzyshyn H, Feinstein D, Kolasinski SL, Eid H (2015) Osseous sarcoidosis: a case series. Rheumatol Int 35(5):925–933CrossRef Kuzyshyn H, Feinstein D, Kolasinski SL, Eid H (2015) Osseous sarcoidosis: a case series. Rheumatol Int 35(5):925–933CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Khanna D, Liebling MR, Louie JS (2003) Etanercept ameliorates sarcoidosis arthritis and skin disease. J Rheumatol 30(8):1864–1867PubMed Khanna D, Liebling MR, Louie JS (2003) Etanercept ameliorates sarcoidosis arthritis and skin disease. J Rheumatol 30(8):1864–1867PubMed
19.
Zurück zum Zitat Hobbs K (2005) Chronic sarcoid arthritis treated with intraarticular etanercept. Arthritis Rheum 52(3):987–988CrossRef Hobbs K (2005) Chronic sarcoid arthritis treated with intraarticular etanercept. Arthritis Rheum 52(3):987–988CrossRef
Metadaten
Titel
TNF inhibitor treating osseous sarcoidosis and dactylitis: case and literature review
verfasst von
Diala Alawneh
Ahmad Al-Shyoukh
Amr Edrees
Publikationsdatum
04.02.2020
Verlag
Springer London
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 7/2020
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-020-04964-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2020

Clinical Rheumatology 7/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.