Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 4/2012

01.08.2012 | Case Report

Traumatic True Aneurysm of the Superficial Temporal Artery

verfasst von: Sang Kyu Park, Ho Jin Bong, Dong Kyu Jang, Wan Soo Yoon, Young Min Han, Kyung Sool Jang

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 4/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Aneurysms of the superficial temporal artery (STA) usually are pseudoaneurysms and occur after blunt or penetrating trauma to the head or after surgery in the temporal region. However, true aneurysms of the STA are very rare. This report describes the case of a true aneurysm of the STA that appeared after trauma and discusses several relevant studies about the development and mechanism of this aneurysm.

Methods

A 57-year-old woman was referred to the neurosurgery department due to a slowly growing mass on her left parietal scalp. She reported a history of trauma to the head 3 months before the consultation. However, examination showed the scar located far from pulsatile mass. Imaging studies showed a fusiform aneurysmal dilation of the parietal branch of the STA. The frontal branch likely was occluded due to the previous injury.

Results

Surgical removal was performed, and the proximal STA was ligated. Histologic examination showed all three layers of the arterial wall to be intact and only luminal dilation. No sign of atherosclerosis or inflammation was detected.

Conclusion

The aneurysm in this case was a true aneurysm. The mechanism underlying the spontaneous development of this true aneurysm is not fully understood, although it is possible that insensible minor blunt trauma weakened the arterial wall or reduced the elasticity of the artery. Increased blood flow of the parietal branch due to occlusion of the frontal branch can facilitate aneurysmal dilation. It is speculated that the real incidence of traumatic true STA aneurysms has been underreported. Thus, the authors recommend histologic examination in all traumatic aneurysm cases.

Level of Evidence V

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Inoue Y, Iwamoto T, Kitoh M, Yoshimura K, Ono T (1997) Traumatic aneurysm of the temporal artery: a report of five cases. J Dermatol 24:246–248PubMed Inoue Y, Iwamoto T, Kitoh M, Yoshimura K, Ono T (1997) Traumatic aneurysm of the temporal artery: a report of five cases. J Dermatol 24:246–248PubMed
2.
Zurück zum Zitat Peick AL, Nichols WK, Curtis JJ, Silver D (1988) Aneurysms and pseudoaneurysms of the superficial temporal artery caused by trauma. J Vasc Surg 8:606–610PubMed Peick AL, Nichols WK, Curtis JJ, Silver D (1988) Aneurysms and pseudoaneurysms of the superficial temporal artery caused by trauma. J Vasc Surg 8:606–610PubMed
3.
Zurück zum Zitat Evans CC, Larson MJ, Eichhorn PJ, Taylor RS (2003) Traumatic pseudoaneurysm of the superficial temporal artery: two cases and review of the literature. J Am Acad Dermatol 49:S286–S288PubMedCrossRef Evans CC, Larson MJ, Eichhorn PJ, Taylor RS (2003) Traumatic pseudoaneurysm of the superficial temporal artery: two cases and review of the literature. J Am Acad Dermatol 49:S286–S288PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Romero AC, Fulkerson E, Rockman CB, Bosco J, Rosen J (2004) Traumatic superficial temporal artery pseudoaneurysms in a minor league baseball player: a case report and review of the literature. Am J Orthop (Belle Mead, NJ) 33:200–205 Romero AC, Fulkerson E, Rockman CB, Bosco J, Rosen J (2004) Traumatic superficial temporal artery pseudoaneurysms in a minor league baseball player: a case report and review of the literature. Am J Orthop (Belle Mead, NJ) 33:200–205
5.
Zurück zum Zitat Conner WC III, Rohrich RJ, Pollock RA (1998) Traumatic aneurysms of the face and temple: a patient report and literature review, 1644 to 1998. Ann Plast Surg 41:321–326PubMedCrossRef Conner WC III, Rohrich RJ, Pollock RA (1998) Traumatic aneurysms of the face and temple: a patient report and literature review, 1644 to 1998. Ann Plast Surg 41:321–326PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Fox JT, Cordts PR, Gwinn BC II (1994) Traumatic aneurysm of the superficial temporal artery: case report. J Trauma 36:562–564PubMedCrossRef Fox JT, Cordts PR, Gwinn BC II (1994) Traumatic aneurysm of the superficial temporal artery: case report. J Trauma 36:562–564PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Pipinos II, Dossa CD, Reddy DJ (1998) Superficial temporal artery aneurysms. J Vasc Surg 27:374–377PubMedCrossRef Pipinos II, Dossa CD, Reddy DJ (1998) Superficial temporal artery aneurysms. J Vasc Surg 27:374–377PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Porcellini M, Bernardo B, Spinetti F, Carbone F (2001) Outpatient management of superficial temporal artery aneurysms. J Cardiovasc Surg (Torino) 42:233–236 Porcellini M, Bernardo B, Spinetti F, Carbone F (2001) Outpatient management of superficial temporal artery aneurysms. J Cardiovasc Surg (Torino) 42:233–236
10.
Zurück zum Zitat Uchida N, Sakuma M (1999) Atherosclerotic superficial temporal artery aneurysm: report of a case. Surg Today 29:575–578PubMedCrossRef Uchida N, Sakuma M (1999) Atherosclerotic superficial temporal artery aneurysm: report of a case. Surg Today 29:575–578PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ysa A, Arruabarrena A, Bustabad MR, Perez E, del Campo A, Garcia-Alonso J (2008) Images in vascular medicine: true aneurysm of the superficial temporal artery. Vasc Med 13:295–296PubMedCrossRef Ysa A, Arruabarrena A, Bustabad MR, Perez E, del Campo A, Garcia-Alonso J (2008) Images in vascular medicine: true aneurysm of the superficial temporal artery. Vasc Med 13:295–296PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Mattens M, Hessmann M, Lesceu O, Rumbaut J (1992) Traumatic false aneurysm of the superficial temporal artery. Acta Chir Belg 92:201–203PubMed Mattens M, Hessmann M, Lesceu O, Rumbaut J (1992) Traumatic false aneurysm of the superficial temporal artery. Acta Chir Belg 92:201–203PubMed
13.
Zurück zum Zitat Lewis EC II, Southwick EG (1978) Aneurysm of the superficial temporal artery. Arch Dermatol 114:587–588PubMedCrossRef Lewis EC II, Southwick EG (1978) Aneurysm of the superficial temporal artery. Arch Dermatol 114:587–588PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Bailey IC, Kiryabwire JW (1973) Traumatic aneurysms of the superficial temporal artery. Br J Surg 60:530–532PubMedCrossRef Bailey IC, Kiryabwire JW (1973) Traumatic aneurysms of the superficial temporal artery. Br J Surg 60:530–532PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Williams PL WR, Dysoh M, Bannister LH (eds) (1989) Osteology. In: Gray’s Anatomy. Churchill Livingstone, Edinburgh Williams PL WR, Dysoh M, Bannister LH (eds) (1989) Osteology. In: Gray’s Anatomy. Churchill Livingstone, Edinburgh
16.
Zurück zum Zitat Myer CM III, Donegan JO (1982) Traumatic aneurysm of the proximal superficial temporal artery. Head Neck Surg 5:181–185PubMedCrossRef Myer CM III, Donegan JO (1982) Traumatic aneurysm of the proximal superficial temporal artery. Head Neck Surg 5:181–185PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Riaz AA, Ismail M, Sheikh N, Ahmed N, Atkin G, Richman P, Loh A (2004) Spontaneously arising superficial temporal artery aneurysms: a report of two cases and review of the literature. Ann R Coll Surg Engl 86:W38–W40PubMedCrossRef Riaz AA, Ismail M, Sheikh N, Ahmed N, Atkin G, Richman P, Loh A (2004) Spontaneously arising superficial temporal artery aneurysms: a report of two cases and review of the literature. Ann R Coll Surg Engl 86:W38–W40PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Buckspan RJ, Rees RS (1986) Aneurysm of the superficial temporal artery presenting as a parotid mass. Plast Reconstr Surg 78:515–517PubMedCrossRef Buckspan RJ, Rees RS (1986) Aneurysm of the superficial temporal artery presenting as a parotid mass. Plast Reconstr Surg 78:515–517PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Traumatic True Aneurysm of the Superficial Temporal Artery
verfasst von
Sang Kyu Park
Ho Jin Bong
Dong Kyu Jang
Wan Soo Yoon
Young Min Han
Kyung Sool Jang
Publikationsdatum
01.08.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-012-9909-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2012

Aesthetic Plastic Surgery 4/2012 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.