Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 6/2021

31.03.2020 | Original Article

Using mini-arthrotomy for dorsal plating to treat intraarticular distal radius fractures: can it improve radiological and clinical outcomes?

verfasst von: Annika Müller, Christopher Child, Florin Allemann, Hans-Christoph Pape, Philipe Breiding, Florian Hess

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Using palmar plating to treat complex intraarticular distal radius fractures is standard of care. However, fracture fragments can also be managed using a dorsal approach with arthrotomy, which is useful when treating fractures involving the dorsal joint aspect. We compared radiological and clinical outcomes after dorsal plating with or without an intraoperative arthrotomy.

Methods

31 of the 359 patients with a distal radius fracture had an AO Type 2R3 C3 fracture surgically treated using a dorsal approach (01/2015–10/2018). Fractures other than C3 were excluded from this analysis. Group 1 (n = 14) had no arthrotomy, Group 2 (n = 17) underwent intraoperative dorsal mini-arthrotomy. Clinical results were measured by range of motion (ROM), Patient-rated wrist evaluation (PRWE) and Disabilities of arm, shoulder and hand (DASH) scores. Radiological results were evaluated using the AO scoring system.

Results

ROM, DASH and PRWE did not differ significantly between groups. Joint surface restoration was insufficient in five patients in Group 1 (p = 0.05). A trend towards better radiological results, although not statistically significant, was noted in Group 2 (p = 0.06). Plate removal was performed in 12 patients due to limited ROM (6 patients in each group). One patient (Group 2) with chronic pain and step off in the joint line underwent corrective osteotomy.

Conclusions

We did not detect a difference in patient outcomes using the dorsal longitudinal mini-arthrotomy; however, it may prevent incongruent joint reconstruction since all cases occurred in Group 1. In the absence of intraoperative CT scan, longitudinal mini-arthrotomy may be used to enhance visualization and achieve joint surface reconstruction.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Jakim I, Pieterse HS, Sweet MB. External fixation for intra-articular fractures of the distal radius. J Bone Joint Surg Br. 1991;73(2):302–6.CrossRef Jakim I, Pieterse HS, Sweet MB. External fixation for intra-articular fractures of the distal radius. J Bone Joint Surg Br. 1991;73(2):302–6.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Herron M, Faraj A, Craigen MA. Dorsal plating for displaced intra-articular fractures of the distal radius. Injury. 2003;34(7):497–502.CrossRef Herron M, Faraj A, Craigen MA. Dorsal plating for displaced intra-articular fractures of the distal radius. Injury. 2003;34(7):497–502.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Constantine KJ, Clawson MC, Stern PJ. Volar neutralization plate fixation of dorsally displaced distal radius fractures. Orthopedics. 2002;25(2):125–8.CrossRef Constantine KJ, Clawson MC, Stern PJ. Volar neutralization plate fixation of dorsally displaced distal radius fractures. Orthopedics. 2002;25(2):125–8.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Henry MH, Griggs SM, Levaro F, Clifton J, Masson MV. Volar approach to dorsal displaced fractures of the distal radius. Tech Hand Up Extrem Surg. 2001;5(1):31–41.CrossRef Henry MH, Griggs SM, Levaro F, Clifton J, Masson MV. Volar approach to dorsal displaced fractures of the distal radius. Tech Hand Up Extrem Surg. 2001;5(1):31–41.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Orbay JL, Fernandez DL. Volar fixed-angle plate fixation for unstable distal radius fractures in the elderly patient. J Hand Surg Am. 2004;29(1):96–102.CrossRef Orbay JL, Fernandez DL. Volar fixed-angle plate fixation for unstable distal radius fractures in the elderly patient. J Hand Surg Am. 2004;29(1):96–102.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Berger RA, Bishop AT. A fiber-splitting capsulotomy technique for dorsal exposure of the wrist. Tech Hand Up Extrem Surg. 1997;1(1):2–10.CrossRef Berger RA, Bishop AT. A fiber-splitting capsulotomy technique for dorsal exposure of the wrist. Tech Hand Up Extrem Surg. 1997;1(1):2–10.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Berger RA, Bishop AT, Bettinger PC. New dorsal capsulotomy for the surgical exposure of the wrist. Ann Plast Surg. 1995;35(1):54–9.CrossRef Berger RA, Bishop AT, Bettinger PC. New dorsal capsulotomy for the surgical exposure of the wrist. Ann Plast Surg. 1995;35(1):54–9.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand) [corrected]. The Upper Extremity Collaborative Group (UECG). Am J Ind Med 29(6):602–8. doi:10.1002/(SICI)1097–0274(199606)29:6%3c602::AID-AJIM4%3e3.0.CO;2-L. Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand) [corrected]. The Upper Extremity Collaborative Group (UECG). Am J Ind Med 29(6):602–8. doi:10.1002/(SICI)1097–0274(199606)29:6%3c602::AID-AJIM4%3e3.0.CO;2-L.
25.
Zurück zum Zitat John M, Angst F, Awiszus F, Pap G, Macdermid JC, Simmen BR. The patient-rated wrist evaluation (PRWE): cross-cultural adaptation into German and evaluation of its psychometric properties. Clin Exp Rheumatol. 2008;26(6):1047–58.PubMed John M, Angst F, Awiszus F, Pap G, Macdermid JC, Simmen BR. The patient-rated wrist evaluation (PRWE): cross-cultural adaptation into German and evaluation of its psychometric properties. Clin Exp Rheumatol. 2008;26(6):1047–58.PubMed
26.
Zurück zum Zitat Siebert H; Towigh H; Welz K; Witte T; Zilch H PBBRFMHMHHGHGMUMMOWRMRHSH. Kriterien zur Beurteilung des primären Behandlungsergebnisses bei distalen Frakturen des Radius bei Erwachsenen. DOA-Aktuell 1997; 99–111. 1997. Siebert H; Towigh H; Welz K; Witte T; Zilch H PBBRFMHMHHGHGMUMMOWRMRHSH. Kriterien zur Beurteilung des primären Behandlungsergebnisses bei distalen Frakturen des Radius bei Erwachsenen. DOA-Aktuell 1997; 99–111. 1997.
35.
Zurück zum Zitat Knirk JL, Jupiter JB. Intra-articular fractures of the distal end of the radius in young adults. J Bone Joint Surg Am. 1986;68(5):647–59.CrossRef Knirk JL, Jupiter JB. Intra-articular fractures of the distal end of the radius in young adults. J Bone Joint Surg Am. 1986;68(5):647–59.CrossRef
Metadaten
Titel
Using mini-arthrotomy for dorsal plating to treat intraarticular distal radius fractures: can it improve radiological and clinical outcomes?
verfasst von
Annika Müller
Christopher Child
Florin Allemann
Hans-Christoph Pape
Philipe Breiding
Florian Hess
Publikationsdatum
31.03.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-020-01354-9

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 6/2021 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.