Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Cardiology 7/2015

01.10.2015 | Original Article

Utility of a High-Resolution 3D MRI Sequence (3D-SPACE) for Evaluation of Congenital Heart Disease

verfasst von: Ashkan A. Malayeri, Philip J. Spevak, Stefan L. Zimmerman

Erschienen in: Pediatric Cardiology | Ausgabe 7/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the role of a high-resolution 3D dark-blood turbo spin echo sequence with variable flip angles (3D-SPACE) in evaluation of congenital heart disease. SPACE sequence was performed in 20 patients (mean age, 17.6 ± 12.6 years, range 9 months–57 years, M: 13) with either unrepaired (N = 3) or post-repair (n = 17) congenital heart disease. All scans were performed on 1.5 T Aera scanners (Siemens). Two separate observers with expertise in cardiovascular imaging scored the quality of the images for blood suppression and definition of key anatomical structures in a blinded fashion using a 5 grade scoring system. Mean of average overall quality scores for two observers was 4 ± 0.62. All overall quality scores were greater than 3. None of the studies were deemed nondiagnostic. Mean length of the SPACE acquisition time was 12.7 min (4–21 min). There was no significant correlation between image quality and duration of scans. Lack of blood suppression was the limiting factor in image quality with the most common place being ascending aorta in nine patients. However, overall blood suppression score was very good with score of 3.9 ± 0.43. There was very good overall agreement between observers in rating the image quality (85.6 % agreement, kappa 0.5, standard error 0.04, p < 0.0001). The 3D-SPACE dark-blood sequence with near-isotropic spatial resolution coupled with respiratory and cardiac gating can be feasibly performed in all age groups with diagnostic image quality in all cases in this study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Driessen MM, Breur JM, Budde RP, van Oorschot JW, van Kimmenade RR, Sieswerda GT et al (2015) Advances in cardiac magnetic resonance imaging of congenital heart disease. Pediatr Radiol 45(1):5–19CrossRefPubMed Driessen MM, Breur JM, Budde RP, van Oorschot JW, van Kimmenade RR, Sieswerda GT et al (2015) Advances in cardiac magnetic resonance imaging of congenital heart disease. Pediatr Radiol 45(1):5–19CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Fan Z, Zhang Z, Chung YC, Weale P, Zuehlsdorff S, Carr J et al (2010) Carotid arterial wall MRI at 3T using 3D variable-flip-angle turbo spin-echo (TSE) with flow-sensitive dephasing (FSD). J Magn Reson Imaging 31(3):645–654PubMedCentralCrossRefPubMed Fan Z, Zhang Z, Chung YC, Weale P, Zuehlsdorff S, Carr J et al (2010) Carotid arterial wall MRI at 3T using 3D variable-flip-angle turbo spin-echo (TSE) with flow-sensitive dephasing (FSD). J Magn Reson Imaging 31(3):645–654PubMedCentralCrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Fratz S, Chung T, Greil GF, Samyn MM, Taylor AM, Valsangiacomo Buechel ER et al (2013) Guidelines and protocols for cardiovascular magnetic resonance in children and adults with congenital heart disease: SCMR expert consensus group on congenital heart disease. J Cardiovasc Magn Reson 15:51PubMedCentralCrossRefPubMed Fratz S, Chung T, Greil GF, Samyn MM, Taylor AM, Valsangiacomo Buechel ER et al (2013) Guidelines and protocols for cardiovascular magnetic resonance in children and adults with congenital heart disease: SCMR expert consensus group on congenital heart disease. J Cardiovasc Magn Reson 15:51PubMedCentralCrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Morita S, Ueno E, Masukawa A, Suzuki K, Machida H, Fujimura M et al (2009) Comparison of SPACE and 3D TSE MRCP at 1.5T focusing on difference in echo spacing. Magn Reson Med Sci 8(3):101–105CrossRefPubMed Morita S, Ueno E, Masukawa A, Suzuki K, Machida H, Fujimura M et al (2009) Comparison of SPACE and 3D TSE MRCP at 1.5T focusing on difference in echo spacing. Magn Reson Med Sci 8(3):101–105CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Rogers L, Li J, Liu L, Balluz R, Rychik J, Ge S (2013) Advances in fetal echocardiography: early imaging, three/four dimensional imaging, and role of fetal echocardiography in guiding early postnatal management of congenital heart disease. Echocardiography 30(4):428–438CrossRefPubMed Rogers L, Li J, Liu L, Balluz R, Rychik J, Ge S (2013) Advances in fetal echocardiography: early imaging, three/four dimensional imaging, and role of fetal echocardiography in guiding early postnatal management of congenital heart disease. Echocardiography 30(4):428–438CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Siripornpitak S, Pornkul R, Khowsathit P, Layangool T, Promphan W, Pongpanich B (2013) Cardiac CT angiography in children with congenital heart disease. Eur J Radiol 82(7):1067–1082CrossRefPubMed Siripornpitak S, Pornkul R, Khowsathit P, Layangool T, Promphan W, Pongpanich B (2013) Cardiac CT angiography in children with congenital heart disease. Eur J Radiol 82(7):1067–1082CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Wong SK, Mobolaji-Iawal M, Arama L, Cambe J, Biso S, Alie N et al (2014) Atherosclerosis imaging using 3D black blood TSE SPACE vs 2D TSE. World J Radiol 6(5):192–202PubMedCentralCrossRefPubMed Wong SK, Mobolaji-Iawal M, Arama L, Cambe J, Biso S, Alie N et al (2014) Atherosclerosis imaging using 3D black blood TSE SPACE vs 2D TSE. World J Radiol 6(5):192–202PubMedCentralCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Utility of a High-Resolution 3D MRI Sequence (3D-SPACE) for Evaluation of Congenital Heart Disease
verfasst von
Ashkan A. Malayeri
Philip J. Spevak
Stefan L. Zimmerman
Publikationsdatum
01.10.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Pediatric Cardiology / Ausgabe 7/2015
Print ISSN: 0172-0643
Elektronische ISSN: 1432-1971
DOI
https://doi.org/10.1007/s00246-015-1194-5

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2015

Pediatric Cardiology 7/2015 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Adipositas-Medikament auch gegen Schlafapnoe wirksam

24.04.2024 Adipositas Nachrichten

Der als Antidiabetikum sowie zum Gewichtsmanagement zugelassene Wirkstoff Tirzepatid hat in Studien bei adipösen Patienten auch schlafbezogene Atmungsstörungen deutlich reduziert, informiert der Hersteller in einer Vorab-Meldung zum Studienausgang.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.