Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 6/2018

20.01.2018 | Original Paper

Validation of a new classification for periprosthetic shoulder fractures

verfasst von: Chlodwig Kirchhoff, Marc Beirer, Ulrich Brunner, Arne Buchholz, Peter Biberthaler, Moritz Crönlein

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Successful treatment of periprosthetic shoulder fractures depends on the right strategy, starting with a well-structured classification of the fracture. Unfortunately, clinically relevant factors for treatment planning are missing in the pre-existing classifications. Therefore, the aim of the present study was to describe a new specific classification system for periprosthetic shoulder fractures including a structured treatment algorithm for this important fragility fracture issue.

Methods

The classification was established, focussing on five relevant items, naming the prosthesis type, the fracture localisation, the rotator cuff status, the anatomical fracture region and the stability of the implant. After considering each single item, the individual treatment concept can be assessed in one last step. To evaluate the introduced classification, a retrospective analysis of pre- and post-operative data of patients, treated with periprosthetic shoulder fractures, was conducted by two board certified trauma surgery consultants.

Results

The data of 19 patients (8 male, 11 female) with a mean age of 74 ± five years have been analysed in our study. The suggested treatment algorithm was proven to be reliable, detected by good clinical outcome in 15 of 16 (94%) cases, where the suggested treatment was maintained. Only one case resulted in poor outcome due to post-operative wound infection and had to be revised.

Conclusions

The newly developed six-step classification is easy to utilise and extends the pre-existing classification systems in terms of clinically-relevant information. This classification should serve as a simple tool for the surgeon to consider the optimal treatment for his patients.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Boyd AD Jr, Thornhill TS, Barnes CL (1992) Fractures adjacent to humeral prostheses. J Bone Joint Surg Am 74(10):1498–1504CrossRefPubMed Boyd AD Jr, Thornhill TS, Barnes CL (1992) Fractures adjacent to humeral prostheses. J Bone Joint Surg Am 74(10):1498–1504CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cameron B, Iannotti JP (1999) Periprosthetic fractures of the humerus and scapula: management and prevention. Orthop Clin North Am 30(2):305–318CrossRefPubMed Cameron B, Iannotti JP (1999) Periprosthetic fractures of the humerus and scapula: management and prevention. Orthop Clin North Am 30(2):305–318CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kumar S, Sperling JW, Haidukewych GH, Cofield RH (2004) Periprosthetic humeral fractures after shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 86a(4):680–689CrossRef Kumar S, Sperling JW, Haidukewych GH, Cofield RH (2004) Periprosthetic humeral fractures after shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 86a(4):680–689CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Steinmann SP, Cheung EV (2008) Treatment of periprosthetic humerus fractures associated with shoulder arthroplasty. J Am Acad Orthop Surg 16(4):199–207CrossRefPubMed Steinmann SP, Cheung EV (2008) Treatment of periprosthetic humerus fractures associated with shoulder arthroplasty. J Am Acad Orthop Surg 16(4):199–207CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Worland RL, Kim DY, Arredondo J (1999) Periprosthetic humeral fractures: management and classification. J Shoulder Elb Surg 8(6):590–594CrossRef Worland RL, Kim DY, Arredondo J (1999) Periprosthetic humeral fractures: management and classification. J Shoulder Elb Surg 8(6):590–594CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wright TW, Cofield RH (1995) Humeral fractures after shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 77(9):1340–1346CrossRefPubMed Wright TW, Cofield RH (1995) Humeral fractures after shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 77(9):1340–1346CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Greiner S, Stein V, Scheibel M (2011) Periprosthetic humeral fractures after shoulder and elbow arthroplasty. Acta Chir Orthop Traumatol Cechoslov 78(6):490–500 Greiner S, Stein V, Scheibel M (2011) Periprosthetic humeral fractures after shoulder and elbow arthroplasty. Acta Chir Orthop Traumatol Cechoslov 78(6):490–500
12.
Zurück zum Zitat Campbell JT, Moore RS, Iannotti JP, Norris TR, Williams GR (1998) Periprosthetic humeral fractures: mechanisms of fracture and treatment options. J Shoulder Elb Surg 7(4):406–413CrossRef Campbell JT, Moore RS, Iannotti JP, Norris TR, Williams GR (1998) Periprosthetic humeral fractures: mechanisms of fracture and treatment options. J Shoulder Elb Surg 7(4):406–413CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Duncan CP, Haddad FS (2014) The Unified Classification System (UCS): improving our understanding of periprosthetic fractures. Bone Joint J 96:713–716 Duncan CP, Haddad FS (2014) The Unified Classification System (UCS): improving our understanding of periprosthetic fractures. Bone Joint J 96:713–716
16.
Zurück zum Zitat Singh A, Thukral C, Gupta K, Singh M, Lata S, Arora R (2017) Role and correlation of high resolution ultrasound and magnetic resonance imaging in evaluation of patients with shoulder pain. Pol J Radiol 82:410–417CrossRefPubMedPubMedCentral Singh A, Thukral C, Gupta K, Singh M, Lata S, Arora R (2017) Role and correlation of high resolution ultrasound and magnetic resonance imaging in evaluation of patients with shoulder pain. Pol J Radiol 82:410–417CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Schnetzke M, Coda S, Raiss P, Walch G, Loew M (2016) Radiologic bone adaptations on a cementless short-stem shoulder prosthesis. J Shoulder Elb Surg 25(4):650–657CrossRef Schnetzke M, Coda S, Raiss P, Walch G, Loew M (2016) Radiologic bone adaptations on a cementless short-stem shoulder prosthesis. J Shoulder Elb Surg 25(4):650–657CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Randelli P, Randelli F, R C, Cabitza P, Ragone V, Pulici L, Banfi G (2015) Revision reverse shoulder arthroplasty in failed shoulder arthroplasties for rotator cuff deficiency. Joints 3(1):31–37PubMedPubMedCentral Randelli P, Randelli F, R C, Cabitza P, Ragone V, Pulici L, Banfi G (2015) Revision reverse shoulder arthroplasty in failed shoulder arthroplasties for rotator cuff deficiency. Joints 3(1):31–37PubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Berliner J, Regalado-Magdos A, Ma C, Feeley B (2015) Biomechanics of reverse total shoulder arthroplasty. J Shoulder Elb Surg 24(1):150–160CrossRef Berliner J, Regalado-Magdos A, Ma C, Feeley B (2015) Biomechanics of reverse total shoulder arthroplasty. J Shoulder Elb Surg 24(1):150–160CrossRef
Metadaten
Titel
Validation of a new classification for periprosthetic shoulder fractures
verfasst von
Chlodwig Kirchhoff
Marc Beirer
Ulrich Brunner
Arne Buchholz
Peter Biberthaler
Moritz Crönlein
Publikationsdatum
20.01.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-018-3774-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

International Orthopaedics 6/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.